شوک جدید ترامپ به سران اروپا در آستانه دیدار با پوتین

شست سران ناتو در بروکسل ابعاد دیگری از تنش روبه تزاید در روابط میان دولت راستگرایان حاکم بر دولت ترامپ و اتحادیه اروپا و بخصوص با آلمان را به تصویر کشید.

شوک جدید ترامپ به سران اروپا در آستانه دیدار با پوتین

ترامپ این نشست را به دادگاهی برای محاکمه آلمان به علت وابسته کردن انرژی خود به روسیه و ناکافی بودن سهم آن در تامین بودجه ناتو تبدیل کرد. ترامپ گفت هدف ناتو مقابله با تهدید روسیه است اما آلمان 70 درصد انرژی خود را از روسیه تامین می کند.
وی همچنین از کشورهای اروپا یی خواست که 4درصد از تولید ناخالص خود را برای تامین بودجه امنیتی خود در ناتو اختصاص دهند در حالیکه پیش از این بر اختصاص دو درصد توافق شده بود. ترامپ حتی حفظ ظاهر هم نکرد و در هنگام گرفتن عکس جمعی سران با حرکات نمایشی رهبران اروپا را به سخره گرفت. شاید نکته جالب توجه در این عکس قرار گرفتن ترامپ در کنار ترزامی نخست وزیر انگلیس است که کشورش به علت خروج از اتحادیه اروپا با بحران مواجه شده است و در آستانه سفر ترامپ به این کشور با خروج دوتن از اعضای کابینه از جمله بوریس جانسون از مقام وزارت امور خارجه مواجه شده است. این موضوع از آن جهت قابل توجه است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تقریبا با ظهور ترامپیسم در امریکا و به قدرت رسیدن ترامپ همزمان بوده و بر همین اساس این احتمال قوت گرفت است که نومحافظه کاران حاکم بر امریکا به رهبری ترامپ برنامه گسترده ای برای فروپاشی اتحادیه اروپا در سر دارند و این برنامه با وارد کردن شوک به این اتحادیه با خروج بریتانیا آغاز شده و هر روز ابعاد گسترده ای به خود می گیرد.
در بین سه کشور بزرگ اروپا انگلیس با خروج بی محابا از اتحادیه اروپا هرچند در داخل با مشکلات و انتقادهای گسترده ای مواجه شده اما دل نومحافظه کاران ضد اروپایی حاکم بر کاخ سفید را شاد کرده است و فرانسه نیز که قبلا سیاست مستقلانه ای در قبال امریکا از خود نشان می داد در سال های اخیر عملا سیاست همراهی را در پیش گرفته است و لذا بخش عمده ای از انتقادهای نومحافظه کاران امریکایی به رهبری ترامپ بر آلمان متمرکز شده است. البته گاهی به نظر می رسد ترامپ کینه شخصی نیز از آلمان به دل دارد و آن به زمانی مربوط می شود که تابعیت آلمانی پدربزرگ ترامپ به علت فرار از خدمت سربازی لغو شد و وی بعد از تب طلا امکان بازگشت به سرزمین پدری خود را پیدا نکرد.
از طرف دیگر نباید از این نکته نیز غافل شد که ترامپ تا چند روز دیگر به دیدار ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند می رود که به علت داشتن روابط دوستانه و همچنین نقش روسیه در شکست هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در مظان اتهام قرار دارد و از این دید انتقادهای ترامپ از آلمان به علت داشتن روابط گرم و دوستانه با روسیه اقدامی پیش دستانه برای سرپوش گذاشتن بر روابط دوستانه خود با روسیه و شخص پوتین محسوب می شود که در عین حال بر بحران هویت ناتو مهر تایید می زند .

منبع: خبرگزاری صداوسیما

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها