سعید جلیلی خط خورد؛ جبهه پایداری پشت پرویز فتاح در آمد!

پایان غیرمنتظره دولت سیزدهم، کشور را به انتخاباتی زود‌هنگام هدایت کرده است؛ انتخاباتی که به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از جریان‌ها برای برگزاری آن آمادگی لازم را داشته باشند، اما به ناچار باید لباس رقابت‌های انتخاباتی را به تن کنند.

سعید جلیلی خط خورد؛ جبهه پایداری پشت پرویز فتاح در آمد!

این رقابت‌ها در شرایطی آغاز شده است که جریان‌های سیاسی حاکم در کشور تازه از یک دوئل انتخاباتی برای کسب کرسی‌های مجلس دوازدهم بیرون آمده‌اند و ازهمین‌رو به نظر می‌رسد که روزهای سختی را تا ۸ تیر‌ماه، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در پیش خواهند داشت. در این میان هر روز اسامی تازه‌ای به عنوان نامزدهای انتخاباتی مطرح می‌شود که هرکدام می‌خواهند شانس خود را برای ورود به ساختمان سفید ریاست‌جمهوری امتحان کنند.

اما در میان گمانه‌زنی‌ها برای ورود نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری به عرصه رقابت‌ها، نام دو نامزد شاید بیش از دیگران حاشیه‌ساز شود‌. دو نامزدی که تا پیش از این رفقای سیاسی محسوب می‌شدند و حالا با تصمیم جدید جبهه پایداری احتمالا به رقبای یکدیگر بدل خواهند شد‌

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری ظاهرا تصمیم گرفته این‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، پشت پرویز فتاح به عنوان کاندیدای اصلح قرار گیرد و با توجه به اعلام نامزدی سعید جلیلی برای ریاست‌جمهوری از او برای رسیدن به پاستور حمایت نکند.

پایداری پشت جلیلی را چند بار خالی کرده است‌؟

جبهه پایداری در خرداد سال ۹۲ در جلسه شورای مرکزی‌اش ابتدا تصمیم به حمایت از سعید جلیلی به عنوان یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت. اما در ادامه راه پس از بررسی نامزدهای موردنظرش در نهایت به سه نامزد ازجمله کامران باقری‌لنکرانی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد در دولت نهم، ‌سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی  امنیت ملی و پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم رسید که درنهایت باقری‌لنکرانی به عنوان نامزد نهایی این جریان معرفی شد. سال ۹۶ نیز اگرچه جلیلی گزینه پایداری‌ها بود، اما شرایط موجود او را به سمت کناره‌گیری از گردونه انتخابات به نفع شهید ابراهیم رئیسی کشاند‌.

جبهه پایداری در انتخابات ۱۴۰۰ نیز ابتدا از سعید جلیلی حمایت کرد، اما سرانجام پشت شهید ابراهیم رئیسی قرار گرفت و سعید جلیلی مجبور شد یک بار دیگر به نفع او کنار برود. موضوعی که موجب دلخوری حامیان جلیلی شد و حتی خواستار کنار رفتن رئیسی به نفع جلیلی شدند، اما سرانجام با آنکه طرفداران جلیلی هیچ کدام از نامزدها را همچون او شایسته نشستن برکرسی ریاست‌جمهوری نمی‌دانستند، در نهایت جلیلی مجبور شد به نفع شهید رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کند. با این حال به باور بسیاری تفکر او در سه سال گذشته بر دولت سیزدهم حاکم بوده و او در دولت سایه به ارائه مشورت به دولت مستقر مشغول بوده است‌.

نامی که بارها از لیست نامزدها خط خورد

در این میان نام پرویز فتاح که در همه این سال‌ها یکی از اعضای جبهه پایداری و از نزدیکان به سعید جلیلی بوده است بارها به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری مطرح شده است. فتاح طی سال‌های ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ نامش در کنار نامزدهای انتخابات قرار گرفت، اما هر بار نامش از گزینه‌های مطرح به نوعی خط خورد‌. با این حال به نظر می‌رسد که این‌بار شانس به او رو کرده است و جبهه پایداری با محوریت شخص محصولی تصمیم گرفته تمام قد پشت او بایستد. به این ترتیب سعید جلیلی دیگر از حمایت پایدار‌ی‌ها برخوردار نبوده؛ هرچند حامیان پروپاقرص خود را همچنان دارد‌. براساس شنیده‌ها اقدامات و نحوه عملکرد جلیلی موجب شده صادق محصولی به دنبال شخصی باشد که هماهنگی بیشتری با جریان متبوعش داشته باشد و آن شخص کسی جز پرویز فتاح نیست‌. خصوصا که فتاح با سابقه ریاست کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) و ریاست بر بنیاد مستضعفان از نگاه این جریان چهره اصلح برای تصدی پست ریاست‌جمهوری است. در واقع از نگاه آنها فتاح می‌تواند همان گزینه مطلوب ادامه‌دهنده راه شهید ابراهیم رئیسی باشد.

به باور این جریان، سعید جلیلی به‌دلیل تصویری که از خود و جایگاه سیاسی و گفتمانی‌اش دارد، چندان اهل مشورت و کار تشکیلاتی نیست. درست به همین دلیل پدرخوانده جریان پایداری این‌بار برای موفقیت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قصد دارد فتاح را که در حال حاضر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده دارد، در صدر لیست خود قرار دهد.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    0

    خدایا این انقلاب را از نااهلان نجات بده

  • ناشناس
    0

    صادق محصولی ابرثروتمند، سپاهی و ترک زبان و اهل ارومیه است و طبیعی است که از همکار سپاهی و همزبان و همشهری خود جهت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند!

  • ناشناس
    0

    پرویز خان هم خیلی امیدوار نباشه ! چند نفر ایشون رو میشناسن ؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مهم اینه که کی بشناسد .مردم که مهم نیست !!

  • آگاه
    2

    واقعا آقای فتاح نه منش سیاسی دارد نه تیم اجرایی قوی و بنظرم به هیچ وجه نباید یک شخص نظامی و پاسدار که سابقه ریاست قرارگاه خاتم رو داشته در این شرایط جمهوری رییس جمهور بشه.با همه احترام به روستایتان یک‌نفر رو از روستا با کمترین درگیری های سیاسی و اجتماعی معرفی کنیم کارا تر از آقای فتاح خواهند بود

  • ناشناس
    7

    درصورت ثبت نام فتاح قطعا ریس جمهوراست

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    یه آدم درست و حسابی و باسواد و دلسوز و صادق و مردمی نیست کاندید ریاست جمهوری بشه و مشارکت را بالا ببره ؟؟

  • زند
    1

    بسم الله الرحمن الرحیم

    عقل سلیم!!

    محسن کنار کشید.

  • ناشناس
    10

    فتاح گزینه خوبی است

  • ناشناس
    4

    حالا که سنگ مفت و گنجشک مفت شده است میرسلیم را هم دعوت کنید.

  • الی
    3

    اینها کسانی هستند که چهل وپنج سال از این صندلی به آن صندلی جابجا شدند و مسبب وضع موجود هستند.این حماقت محض هست که دوباره این افراد کاندبد بشن و مردم بهشون رای بدن.آدم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشه. هر چند که ما بارها از یک سوراخ گزیده شدیم و دوباره دستمون رو کردیم در همان سوراخ

  • ناشناس
    16

    آقای فتاح فردی اجرایی و با برنامه هستند زمانیکه در وزارت نیرو بودند بدنبال کارهای زیر بنایی برای صنعت برق بودند ولی چون ان موقع رییس جمهور احمدی نژاد بودند ایشان نتوانستند کارهای وزارت
    نیرو را به پیش ببرند دخالتهای بی جا و از روی حسادت و خود کم بینی افراد کاری در وزارت نیرو را حذف کردند و آقای فتاح مدافع آنها بود

    نظرات شما -
    • Amir
      1

      فتاح مال این کارها نیست،بیخود بزرگش نکنید

  • ناشناس
    2

    حق دارن چون جلیلی اصلا چهره ی محبوبی نیست

  • رضا
    4

    جلیلی زاکانی احمدی نژاد، کاش یکیش بشه، کاتالیزورهای خوبی هستند

  • ناشناس
    4

    درشرایط فعلی گزینه ای بهتر از احمدی نژاد نیست وقتی صادق محصولی پشت فتاح قرار می گیرد معلوم است دولت آینده طرفدارسرمایه دارخواهدبود

  • ناشناس
    4

    خدا رو شکر که اسم آقای جلیلی خط خورد، خدا کند اسم ایشان و تمام تندروها به حول و قوه الهی خط بخورد از ما مردم که کاری بر نمی آید.

  • ناشناس
    2

    جناب نویسنده
    دوئل مبارزه بین دونفره که یکیشون باید بمیره
    انتخابات نه مبارزه س نه دوئل بلکه رقابته و تصمیم گیرنده مردمن نه کس دیگه.
    این طرز نگاه متعفن احمقانه به انتخابات جای شرمساری داره .
    تاسف خوردن هم برای امثال شماها دیگه فایده ای نداره

  • ناشناس
    3

    فقط امام الزمان ، بهیچ شخصی رای نمیدم تنها رای من امام الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شورای نگهبان امام زمان روتایید صلاحیت نمیکنه چون اهل مفت خوری وسهیمه ونجومی بگیری وربانیست

  • ناشناس
    0

    داماد روحانی رو موافق نیستید بیاد؟

  • ناشناس
    0

    مردم پیشرفت رادروفورنعمتو قدرت خریدوارزش پول ملی میبینندنہ درخوابھای پریشان مچرندیات انشااللہ

  • ناشناس
    0

    مفت گرونن ازبالاترینشون تااینا

  • ناشناس
    0

    باز سرو کله اینها پیدا شد !

  • امیر
    0

    بنظرم فتاح بهتره...جلیلی بیشتر شبیه یک استاد دانشگاه است فتاح کار اجرایی کرده موفق هم بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها