نایب رئیس حزب موتلفه اسلامی:

شاید رئیس‌جمهور آینده بین اسامی مطرح شده نباشد

با گذشت کمتر یک یک هفته از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور کشور و همراهانش، بر اساس قانون اساسی کشور، ستاد برگزاری انتخابات و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آماده شده اند.

شاید رئیس‌جمهور آینده بین اسامی مطرح شده نباشد

با توجه به این که زمان ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری از روز ۱۰ خرداد آغاز می‌شود، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره افرادی که قرار است به شکل مستقل یا به نمایندگی از احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات شرکت کنند وجود دارد و فهرست نام این افراد هر لحظه بزرگ‌تر می‌شود.

در فهرست افرادی که احتمالا در انتخابات حضور دارند از اصلاح طلبان تا اصولگرایان دیده می‌شوند، اما هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره حضور همه این افراد در ستاد انتخابات کشور صحبت کرد. حتی برخی کاندیدا‌های احتمالی حضور خود را تکذیب کرده اند. همچنین با توجه به همزمان شدن وقایع اخیر با انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، خبر‌های تایید نشده‌ای از انصراف برخی مجلسی‌ها از ریاست مجلس و تمایل آن‌ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود که این موضوع نیز در برخی موارد تکذیب شده است.

منوچهر متکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس مطرح است. دفتر متکی طی اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به انصراف منوچهر متکی از داوطلبی برای ریاست مجلس را تکذیب کرد. آیت الله علیرضا اعرافی، عضو شورای نگهبان و امام جمعه قم نیز اعلام کرده است قصد کاندیداتوری در انتخابات را ندارد.

در کنار افراد تکذیب کننده، برخی دیگر واکنش خاصی به مطرح شدن نام خود نشان نداده اند و یا واکنش‌های خنثی نشان داده اند. با این وجود عده‌ای از کارشناسان سیاست داخلی کشور معتقدند اگرچه روند ثبت نام در انتخابات و برگزاری آن با دور تند پیش می‌رود، اما هنوز هم می‌توان منتظر شگفتی‌هایی بود که ناگهان رخ می‌دهند و نمی‌توان درباره کاندیدا‌های احتمالی اطمینان داشت.

با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که رئیس جمهور احتمالی بعدی از کدام حزب خواهد بود و چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود مورد اقبال مردم و شورای نگهبان باشد؟ حمیدرضا ترقی، قائم مقام حزب موتلفه و نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی به بررسی این موضوعات پرداخته است:

احزابی که با نظام در تعارضند توقع رسیدن به قدرت نداشته باشند

با غربگرایی نمی‌شود کشور را ساخت

حمیدرضا ترقی گفت: «بر اساس تجربه، می‌دانیم که مردم پس از حادثه‌ای مثل سانحه منجر به شهادت آیت الله رئیسی، عزمی جدی را برای ورود در انتخابات و شرکت در آن از خود نشان می‌دهند و برای این که نظام آسیبی نبیند و تزلزلی در نظام اجرایی آن رخ ندهد و در نهایت مشکلات گریبانگیر مردم نشود، مشارکت قابل توجهی را در انتخابات خواهند داشت و امیدواریم با بصیرت و درایت کامل، فردی را که بتواند راه شهدای خدمت را دنبال کند، انتخاب کنند. مردم در تشییع جنازه‌ای که برگزار شد، نشان دادند که چه نوع رفتاری و چه نوع سبک حکمرانی را می‌پسندند. مردم نشان دادند شیوه‌های حکمرانی و مدیریت کشور از سوی آقای رئیسی، قطعا با نقاط مثبت متعددی همراه بود که چنین اقبالی نسبت به آن نشان داده اند. حتی آن‌هایی که تصورات دیگری داشتند نسبت به مواضع خود، اظهار پشیمانی کردند. مردم به شخصی رای می‌دهند که ویژگی‌های مردمی بودن، جهادی بودن و انقلابی بودن را داشته باشند و درواقع وحدت بخش باشند.»

وی افزود: «طبیعتا احزابی که همراستای با خواست و اراده و ذائقه مردم حرکت کنند، میدان فعالیت کافی خواهند داشت. اما احزابی که با نظام و رهبری تعارض و با منافع عمومی کشور زاویه دارند، نباید انتظار داشته باشند که دوباره میدانی داشته باشند که سال‌ها، کشور را درگیر مسائل حاشیه‌ای و غرب‌گرایی و امثالهم کنند و ملت منتظر باشند که شاید خارج از کشوری‌ها کاری برایشان انجام دهند؛ بنابراین طبیعیست که افرادی که سال‌ها کشور را به خاطر غربگرایی و متکی به غرب بودن در انتظار ساختن کشور با دست بیگانگان قرار داده بودند، نباید انتظار داشته باشند که دوباره گوی و میدان را به دست بگیرند. کشور باید در دست افرادی قرار گیرد که با روحیه جهادی و انقلابی، عقب ماندگی‌های کشور را در زمینه‌های گوناگون برطرف کنند و حرکت به سمت آرمان‌های انقلاب را سرعت ببخشند.»

عیار کاندیدا‌ها و برنامه هایشان مهم است

قائم مقام حزب موتلفه در ادامه گفت: «حزب موتلفه بررسی‌های خود درباره کاندیدا‌های احتمالی را از امشب (۵ خرداد ماه) آغاز می‌کند و هنوز تصمیمی در حزب ما گرفته نشده که سیاست هایمان چگونه باشد و از چه فردی حمایت کنیم. این اطلاعاتی نیز که درباره کاندیدا‌ها مطرح می‌شود، همه در حد حدس و گمان است و لزوما واقعیت بیرونی ندارد. حتی برخی افرادی که به عنوان کاندیدا مطرح می‌شدند، تکذیبیه داده اند؛ بنابراین روی حدس و گمان‌ها نمی‌توان گفت فلان شخص کاندیدای مهمتری است یا حتی سلیقه مردم را تشخیص داد که چه شخصی را انتخاب خواهند کرد. همه چیز در تاریخ ۱۰ خرداد که ثبت نام‌ها شروع می‌شود بر اساس واقعیت‌ها قابل بررسی خواهد بود. آن چه که مسلم است، این است که مردم به شخصی رای می‌دهند که در حد آقای رئیسی و نزدیک به وی باشد و از او پایین‌تر یا متفاوت نباشد. این‌ها ملاک‌هایی است که حدس زده می‌شود مردم به آن‌ها پایبندی دارند و سعی خواهند کرد فردی را انتخاب کنند که مورد تایید رهبری نیز باشد. مجلس نیز باید با ریل گذاری درست، رئیس جمهور آتی را در مسیر منافع مردم سوق دهد.»

وی افزود: «بعید است جمع بندی حزب موتلفه خیلی زود اعلام شود و ارزیابی و بررسی‌های ما شتاب زده نخواهد بود. برخی از افراد از قبل خود را آماده کرده بودند که برای انتخابات ریاست جمهور کاندید شوند و بنابراین باید به سرعت آماده شوند. اما به طور کلی عرف و شیوه حاکم بر انتخابات، به این شکل است که برخی تشکل ها، گروه‌ها و احزاب از فرصت انتخابات برای طرح دیدگاه‌های خودشان، برای افکار عمومی جامعه استفاده می‌کنند، حتی اگر رای هم نیاورند و کاندیدای آن‌ها کنار برود، همین که موفق شده اند دیدگاه‌های خود را برای حل مشکلات کشور و اداره کشور ارائه دهند، برای آنان کافی به نظر می‌رسد. البته ممکن است برخی از این افراد زمینه رای هم داشته باشند، اما ممکن است حتی زمینه رای هم نداشته باشند. اما اصل هدف این است که ما به جهان نشان دهیم برای این مسئولیت، نیروی مناسب تربیت کرده ایم یا نه و نیروی متناسب با عیار انقلاب داریم که اگر مسئله‌ای رخ داد، جایگزین کنیم یا خیر. نکته دیگر این است که آیا احزاب و گروه‌های سیاسی، برنامه قابل قبول و با کیفیتی برای اداره کشور دارند یا خیر. برای مثال حل مشکل گرانی، حفظ ارزش پول ملی و موارد این‌چنینی از مهمترین چالش‌هایی است که باید مورد توجه کاندیدا قرار داشته باشد.»

این نماینده مجلس پنجم شورای اسلامی گفت: «این که آیا هم اکنون شخصی مثل شهید ابراهیم رئیسی را در کشور داریم یا نه، نیاز به بررسی و تحقیق دارد. بسیاری از افرادی که منش و شخصیت مثل آقای رئیسی دارند، را باید مورد خواهش قرار داد تا راضی به ورود به صحنه انتخابات شوند و اینگونه نیست که این افراد، خیلی اهل عرض اندام در رقابت‌های انتخاباتی باشند، بلکه باید به دنبال این افراد برویم و پیدایشان کنیم تا قبول مسئولیت کرده و وارد میدان رقابت شوند. این نوع افرادتکلیف گرا هستند و خود به دنبال کسب قدرت نیستند بلکه مردم و قدرت باید به دنبال این افراد باشند. حتی ممکن است چنین فردی بین اسامی که تا کنون مطرح شده، حضور نداشته باشد.»

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • عل
    0

    تورم شصت درصدی کجا دست آورده ملت ایران خلایق هر چه لایق

  • ناشناس
    1

    رئیس جمهور میخوام چیکار چی عوض میشه چی ارزون میشه جم کنید بساتو

  • ناشناس
    1

    من احساس می کنم حجت الاسلام سید حسن عاملی؛ نماینده مجلس خبرگان و امام جمعه اردبیل باشند.

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    با شرقگرایی که ملت را بدبخت کردید کشور را کهنه هرچی بودونبود تقدیم روسیه و چین کردین

  • ناشناس
    0

    با شرق گرایی چطور؟ آیا می شود کشور را ساخت؟!

  • ناشناس
    0

    این فیلسوف رو از کجا پیدا کردید ؟

  • ایرانی باغیرت
    2

    از مردم شریف استدعا دارم اینبار بخاطر ایران هم که شده ملاک انتخاب را شهید جمهور قرار بدن دست رد به سینه این فریبکاریا بزنن. کسانی که گذشته خوبی دارن رو انتخاب کنن. ممنون
    از خارج از مرزا رو اعصابمونن. کامنت میزارن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها