بایدن یا ترامپ؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند؟

اگرچه تورم آمریکا در ماه های اخیر ثابت بوده است، اما در اکثر ماه های سه سال گذشته بالا بوده است. اولین وظیفه کمپین بایدن متقاعد کردن رأی دهندگان است که اقتصاد در شرایط خوبی به سر می برد و این مساله با توجه به تجارب تلخ اقتصادی چند سال اخیر سخت است.

بایدن یا ترامپ؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند؟

به گزارش خبر فوری، درست شش ماه دیگر، آمریکایی ها برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود از میان نامزدهای حزب دموکرات، یعنی جو بایدن و حزب جمهوری خواه، یعنی دونالد ترامپ در روز 5 نوامبر ۲۰۲۴ پای صندوق های رای خواهند رفت.

بایدن و ترامپ دو تن از مسن‌ترین نامزدهای ریاست‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده هستند. این دو در زمانی با هم روبرو می‌شوند که ترامپ با اتهامات جنایی مواجه بوده و به زودی محاکمه می‌ شود و بایدن نیز با مشکلات متعددی رو به رو است و دولتش بدترین موج تورم در 40 سال اخیر را پشت سر می‌گذارد. همزمان، آمریکا با مشکلات دیگری نیز رو به رو است. درگیری در اوکراین در حال به چالش کشیدن قدرت دیپلماسی و نظامی واشنگتن است. ناآرامی در دانشگاه ها به دلیل جنگ در غزه به سطحی رسیده که آمریکا از زمان جنگ ویتنام تا کنون به خود ندیده است.

جرالد سیب - عضو موسسه سیاست رابرت جی دول در دانشگاه کانزاس در ایالات متحده - در مقاله ای که در نشریه بریتانیایی ساندی تایمز منتشر کرده، تاکید دارد که این شرایطِ "خطرناک" و "مسموم" بر نتیجه روند انتخابات تاثیر خواهد گذاشت و آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جرالد سیب در مقاله خود 6 سوال مطرح کرده و معتقد است پاسخ به این پرسش ها می تواند نتیجه نهایی انتخابات را تعیین کند.

۱. وضعیت اقتصادی به کدام نامزد کمک خواهد کرد؟

جنبه اقتصادی معمولاً از همه عوامل موثر بر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، به ویژه وقتی رئیس جمهور فعلی نیز نامزد باشد، پیشی می گیرد. با وجود مشکلات فراوان، اما اقتصاد آمریکا همچنان در مدار مناسب حرکت می کند. علیرغم کندی رشد اقتصادی، بنیان های اقتصادی ایالات متحده همچنان سالم هستند، زیرا سود بازارهای سهام در سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است و این امر ظاهراً به نفع بایدن خواهد بود. اما به نظر سیب، این فقط ظاهر قضیه است و نباید زود نتیجه گیری کرد.

نویسنده مقاله ساندی تایمز تاکید دارد که اگرچه تورم آمریکا در ماه های اخیر ثابت بوده است، اما در اکثر ماه های سه سال گذشته بالا بوده است. سیب اضافه می کند که اولین وظیفه کمپین بایدن متقاعد کردن رأی دهندگان است که اقتصاد در شرایط خوبی به سر می برد و این مساله با توجه به تجارب تلخ اقتصادی چند سال اخیر سخت است.

۲. آیا اقلیت ها و جوانان در رای دادن شرکت خواهند کرد؟

به گفته نویسنده مقاله ساندی تایمز، در سال‌های اخیر، دموکرات‌ها همیشه بر حمایت قوی اقلیت ها و جوانان تکیه داشته اند، اما اکنون این موضوع مورد تردید است. سیب می نویسد: بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب جمهوری‌خواه که ترامپ به آن تعلق دارد، پیشرفت‌هایی را در میان رای‌دهندگان طبقه کارگر سیاه‌پوست و لاتین تبار به‌ویژه در میان مردان این طبقات داشته و توانسته رای آنان را به دست آورد.

به گفته تحلیلگر ساندی تایمز، این مساله برای دموکرات‌ها نگران‌کننده است زیرا رای‌دهندگان جوان غیر اقلیت نیز چندان مشتاقِ شرکت در انتخابات امسال نیستند. اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، این امر می تواند ضربه مهلکی به بایدن وارد کند. از سوی دیگر، معمولا با نزدیک شدن به انتخابات، رای دهندگانی که قصد قهر با صندوق ها را دارند مجددا جذب انتخابات شده و تمایل به بازگشت پیدا می کنند، بنابراین خوشحالی جمهوری خواهان از سیگنال های منفی اخیر ممکن است کوتاه مدت باشد.

۳. ترامپ برای مشکلات حقوقی چه بهایی خواهد پرداخت؟

هرگز هیچ از نامزدهای اصلی احزاب دوگانه به اتهامات جنایی محاکمه نشده است. این در حالی است که ترامپ، در نمونه ای که در نوع خود بی سابقه است، با 91 اتهام جنایی در 4 کیفرخواست جداگانه، از جمله جعل سوابق تجاری برای پنهان کردن پرداخت رشوه به یک ستاره فیلم های مستهجن و همچنین، تلاش برای شورش و ایفای نقش در ماجرای حمله به ساختمان مجلس نمایندگان در ۶ ژانویه متهم است. البته مشخص نیست که این اتهامات قبل از انتخابات از طریق قضایی حل و فصل خواهد شد یا نه اما به هر حال، احتمال تاثیرگذاری این پرونده ها بر نتیجه انتخابات وجود دارد. اما مشخص نیست که این تاثیرگذاری کم باشد یا زیاد. سیب می گوید: اگر نتایج نظرسنجی ها نشانه‌ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باشند، می توان نتیجه گرفت که برخی از حامیان «حاشیه‌ای» ترامپ ممکن است تمایلی به رأی دادن به یک مجرم محکوم نداشته باشند.

۴. کدام نامزد با معضل پیری مواجه است؟

سن بالای دو نامزد واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد، به گفته نویسنده ساندی تایمز، هم بایدن و هم ترامپ بسیار مسن هستند و رفتار هر دوی آنها نشانه هایی از پیری را نشان می دهد و هر دو گاهی سخنان نامفهومی در میتینگ های انتخاباتی بر زبان می آورند.

در مورد بایدن، این وضعیت شدیدتر است. او دچار لکنت زبان می شود و گاهی اوقات حواسش پرت می شود و نمی تواند افکاری را که ارائه می کند به خاطر بیاورد. در نتیجه، بایدن بیش از ترامپ باید رأی دهندگان را متقاعد کند که سن بالای او مخل وظیفه ریاست جمهوری نیست و خرد او را زایل نکرده است.

۵. آیا نامزد مستقل بودن برگ برنده خواهد بود؟

یک نامزد مستقل، مانند رابرت کندی، فرزند خانواده مشهور کندی، ممکن است یک برگ برنده غیرقابل پیش بینی برای یکی از نامزدهای اصلی به ارمغان آورد.

مشخص نیست که آیا ورود کندی به روند انتخابات آرای بیشتری را از بایدن یا ترامپ کم می کند یا خیر. اما اگر اختلاف رای بایدن و ترامپ خیلی کم باشد، ممکن است نامزدهای مستقل تاثیر زیادی بر نتیجه انتخابات داشته باشند.

۶. کدام ایالت ها تصمیم نهایی را خواهند گرفت؟

جرالد سیب در مقاله خود در ساندی تایمز تاکید دارد که تنها 7 ایالت در مورد نتیجه انتخابات امسال تصمیم نهایی را خواهند گرفت: میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، جورجیا، آریزونا و نوادا. در میان این هفت ایالت، چهار ایالت اول تاثیر بیشتری خواهند داشت و احتمالا هویت ساکن جدید کاخ سفید را مشخص خواهند کرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • عدلی
    2

    ترامپ می آید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آدم فضایی ها در راهند

    • ....
      4

      هیچ کدوم چون هر دو شون باعث شدن بخاطر حمایت دولت آمریکا از رژیم کودک کش اسرائیل آمریکا توی افکار مردم دنیا منفور بشه

  • ناشناس
    3

    ترامپ بیاد بهتره ثبات بیشتری در دنیا حاکم میشه عملکرد بایدن فاجعه بود سیاست مخفی و خطرناکی دنبال میکنه با اومدنش طالبان در منطقه قدرت گرفت و پوتین به اوکراین حمله کرد و آرامش غزه به هم خورد اگر چهارسال دیگه باشه جنگ جهانی خواهد شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اره یمنو آتش زد

  • ناشناس
    9

    قطعا برادر بایدن پیروز میشه.

  • ناشناس
    2

    ترامپ

  • ناشناس
    3

    هیچ فرقی نمی کند شما به فکر کشور خودتون باشید

  • ناشناس
    0

    در جواب قای عدلی ،و آقای ناشناس محترم.کدامیک شانش بیشتر دارد نه اینکه کدام بیاید؟به نظرم هر کدوم که نفوذ بیشتر در ۷ ایالت را داشته باشد شانس بیشتری دارد،،،

  • ناشناس
    1

    اگر بایدن دوباره رئیس جمهور آمریکا شود جنگ در خاورمیانه و اوکراین ادامه خواهد یافت و اوضاع سیاسی جهان بدتر خواهد شد.اجرکم عندالله

  • کارشناس
    7

    با اختلاف بسیار ناچیز افای بایدن پیروز این رقابت خواهند شد

  • جعفر صادق
    6

    اول اینکه هیچکدام از اتهامات ترامپ جنایی نیست، پرونده سازی های مالی و اتهامات تجاوز هم صرفا مانع درست کردن برای حضورشه، ترامپ با اختلاف صادق ترین، سالم ترین و قدرتمندترین سیاستمدار دنیاست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      اطفال اسکلت یمن سن ات نمی‌رسه

  • زاکان مکار
    0

    ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب خواهد شد. در انتخابات قبلی هم ترامپ به بايدن پیشنهاد مالی خوب داد که سکان قدرت را به ترامپ بدهد، ولی بايدن قبول نکرد.

  • زهرا
    0

    بایدن مثل بعضی ها الکی آمار وشعار دارن واسه ملتشون پس لیاقت جمهوری خواهان بیشتره واس پست ریاست جمهوری چرا که چون وعده شعار توخالی نمیدن مرد عمل هستند نه مثل بعضی هاااااااااااااااااااا

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    هیچکدام! ابراهیم رییسی بصورت قرضی رییس جمهور آمریکا می‌شود فقط یک دوره چهار ساله!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اتفاقا مردم آمریکا توی برگه های رای فقط مینویسن ایت اله دکتر رئیسی

    • ناشناس
      2

      اگه بین همه مشکلات فقط تحریم را آمریکا داشت
      تمامی دانشگاه ها خاصه اقتصاد وهمه ریاست جمهور های گذاشته آمریکا مشغول غاز چرونی بودند در حالی که به سیب زمینی می‌گفتند چیب جمینی
      اشرف غنی کجاس؟

    • ناشناس
      0

      ایشان چندتا دکترا دارند، دیگه باید بنویسند پروفسور رئیسی

    • J
      0

      دمت گرم .بعد مدتها خندیدم . فقط نگرانم که مثل مهدی طارمی که درخواست مهاجرت داده ، رییسی هوس نکنه بعد اتمام قراردادش مهاجرت کنه . یا کشورهای بدبختی مثل المان و ژاپن و فرانسه و انگلیس ازش دعوت کنن ، اینجا واقعا به حضورش نیاز داریم .

  • ناشناس
    0

    به نظر می رسد اگر ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شود ارسال سلاح از طرف آمریکا به اوکراین متوقف شده و جنگ روسیه و اوکراین به سرعت با مذاکره و اعطای امتیاز از سوی اوکراین به روسیه خاتمه یافته و خیلی از تنش های منطقه ای که در غرب آسیا از جمله بین اسرائیل و گروه حماس و جنوب غرب آسیا برای کشتی های تجاری عبوری در دریای سرخ و خلیج فارس و دریای عمان ایجاد شده متوقف گردد.

  • tino
    0

    به نظرم رییسی بیشتر شانس داره

  • ناشناس
    9

    امید ملت ایران فقط ترامپ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ترامپ‌ امید ملت ایران خخخح در دوره قبل ترامپ‌
      آمد چه شد فقط بهانه‌ای به مسئولان شد که دلار
      ۳۰۰۰ هزارتومانی‌ را در عرض یک‌و نیم سال به ۲۸۰۰۰
      هزار تومان رساندن‌ و بدنبال آن گرانی و تورم و بدبختی ملت ایران شد اگر این دفعه بیاد قیمت دلار در عرض یک سال بالای ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد بعد تو دلال دلار و سکه برو خوشحالی کن

    • ناشناس
      0

      ترامپ هرگز نگفته جمهوری اسلامی را سرنگون می کنه ، ترامپ هرگز خودش رو درگیر نمی کنه .ترسوها و بزدلانی که توی خونه نشسته اند تا یکی بیاد نجات شون بده باید خودشون با شهامت حق شان را بگیرند . یا منتظر شوند شاید این جمعه یکی بیاد نجات شون بده .

  • ناشناس
    7

    فعلا هیچی معلوم نیست باید دید مردم جبهه یهودیها را انتخاب
    خواهند کرد یانه ولی کسی باید بیاید که هم دمکرات باشد هم
    ضد یهود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وات؟!!!

  • ناشناس
    4

    ملت آمریکاتصمیم میگیرن مثبت ومنفی شمابدردخودتون میخورہ انشااللہ

  • ناشناس
    4

    انشاالله که ترامپ میاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      انشاالله که به کوری چشم شما اسرائیل نابود میشه

    • ناشناس
      2

      ترامپ پرورش. داعش

  • خس و خاشاک
    4

    ما منتظر آقای ترامپ هستیم

  • ناشناس
    0

    ایران پایان خود را در ترامپ می‌بیند ولی این مسئولان بی کفایت غافل از خدا هستن

  • ناشناس
    1

    بایدن دیوث است و ترامپ قلدور و رو زاست مردم امریکا به کی رای خواهند داد

  • ما
    2

    وقت‌برای تمام‌سران‌شیطانی‌تمام‌کشورهای جهان‌تمام
    است‌وقت انتقام‌وقیامت‌فرا‌میرسد‌بزودی‌‌هیچکس‌راه
    گریزی‌بجز‌مرگ‌وحشتناک‌ندارند ‌عصاره‌ظلم‌از‌عزل‌‌تا‌بحال
    جمع شده‌درکل‌سران‌جهان بزودی‌محشر‌ وانتقام‌مهدی
    ازجهان‌هستی‌گرفته‌جهنم‌خاموش بهشت‌در راه‌است‌عج

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امام زمان بیاد اول ذوالفقارشو برای حضرات میکشه

  • ناشناس
    0

    خدایا به بعضی ها شعور بده شیطان بزرگ مخصوص آقا زاده هاست

  • ناشناس
    4

    انشالله ترامپ رییس جمهور سه

  • بین بد و بدتر...
    0

    امید که بد انتخاب بشه و نه بدتر !

  • ناشناس
    2

    ترامپ حامی مردم مظلوم ایران است شجاع نترس برعکس بایدن بی عرضه بود وهست معلوم الحال است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      بچه های یمن را با گرسنگی اسکلت کرده بود می گفت پشه زیر دستم هستند می کشم

    • عجبا!!
      0

      کدام ظالمی تا بحال حامی مردم مظلوم بوده ؟!
      چه در داخل کشور و چه در خارج !

  • ناشناس
    0

    میگن انگار کره زمین قراره منفجر بشه یه همچین چیزی خوندم جزییاتش کی چجوری یادم رفته

  • ناشناس
    0

    درود بر ترامپ

  • ف
    0

    ترامپ کیلویی چند

  • علی
    0

    امیدوارم شورای محترم نگهبان آمریکا به وظیفه قانونی خودش عمل کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها