هفته‌نامه نیوزویک:

محاکمه دونالد ترامپ در نهایت به نفع او تمام خواهد شد

هفته‌نامه نیوزویک در یادداشتی به قلم پل دوکوینی مدیر انستیتوی آزادی نوشته که محاکمه دونالد ترامپ در نهایت در انتخابات به او کمک خواهد کرد.

محاکمه دونالد ترامپ در نهایت به نفع او تمام خواهد شد

دونالد ترامپ پیش از آغاز صحبت‌هایش در دادگاه جنایی نیویورک گفت: «این‌که درصدهای من در نظرسنجی‌ها افزایش یافته، به این دلیل است که مردم می‌دانند چه خبر است». رئیس‌جمهور سابق و شاید هم آینده ایالات متحده در کیفرخواستی که توسط آلوین ال.براگ دادستان منطقه منهتن ارائه شده، به ۳۴ فقره جعل سوابق تجاری متهم شده- که البته تمام آن‌ها در یک جرم تجمیع یافته‌اند که خلاصه‌اش به ادعای دادستان‌ها می‌شود «توطئه انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶».

رئیس دادگاه ترامپ، خوان مرچان نام دارد که در سال ۲۰۲۰ به جو بایدن که در آن سال با ترامپ رقابت داشت، کمک مالی کرده است. دختر مرچان به نام لورن هم رئیس یک شرکت مشاوره سیاسی وابسته به دموکرات‌هاست که مشتریان حال حاضرش کسانی مانند آدام شیف را شامل می‌شود که نماینده دموکرات‌ها در کنگره است و نه تنها چند سال پیش اولین استیضاح ترامپ را پیشنهاد کرد، که یکی از مهم‌ترین اعضای حزب دموکرات برای جمع‌آوری کمک مالی برای نامزدهای سناتوری نیز محسوب می‌شود.

شاهد اصلی دادستان هم مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ است که پیش از این به دلیل نقض مالی کمپین انتخاباتی فدرال محکوم شده و بی‌تردید انتقام‌جویی آشکاری از ترامپ خواهد داشت. او حتی عنوان کتاب خود درباره رئیس‌جمهور سابق آمریکا را که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، «انتقام» گذاشته تا مشخص شود چه احساسی نسبت به دونالد ترامپ دارد.

بر اساس مقررات محاکم جنایی نیویورک؛ ترامپ در یک دوره زمانی حداقل دو ماهه دست‌کم چهار روز در هفته باید در دادگاه حضور داشته باشد و این در بازه زمانی مصادف با کمپین‌های تبلیغاتی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آسیب‌های زیادی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

ترامپ البته در همه موارد خود را بی‌گناه دانسته و ادعا کرده که این محاکمه یک تلاش حزبی و جناحی برای ایجاد مانع در مسیر انتخاب مجدد او در انتخابات ماه نوامبر است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که آمریکایی‌های زیادی در این زمینه با او هم‌عقیده هستند. نظرسنجی AP-NORC که هفته گذشته نتایجش منتشر شد، حکایت از این می‌کند که تنها به عقیده 35 درصد از آمریکایی‌ها ترامپ در پرونده نیویورک دست به اقدام غیرقانونی زده- که این کمترین رقم در بین چهار کیفرخواست اوست. این ارقام از مارس 2023، زمانی که براگ ترامپ را بر اساس نظریه‌ای که حتی نیویورک‌تایمز آن را ریسکی خوانده بود، متهم کرد، ثابت بوده است.

گفتنی است که این کیفرخواست که با بهبود وضعیت سیاسی ترامپ هم‌زمان بود، باعث شد او حمایت جمهوری‌خواهان را جلب و همه آن‌ها را در پشتیبانی از خود بسیج کرده و قاطعانه تمام رقبای خود در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد.

به‌رغم ادامه پیگرد قانونی ترامپ در نیویورک و سه حوزه قضایی دیگر، رئیس‌جمهور سابق هم‌چنان تقریباً در همه نظرسنجی‌های ملی و به‌خصوص در چندین ایالت نوسانی جلوتر از بایدن است.

با ادامه محاکمه بعید است که ستاره ترامپ محو شود. اخبار مربوط به این رویداد در حال حاضر تیتر اصلی خبرها را به خود اختصاص داده و احتمالاً هم‌چنان در آن‌جا باقی خواهد ماند- و این باعث خواهد شد ترامپ در مرکز توجه افکار عمومی باقی بماند.

در این میان محکوم شدن ترامپ، منطقی است که از نظر درصد زیادی از آمریکایی‌ها به معنای سیاسی بودن محاکمه و نتیجه آن خواهد بود و بنابراین هر محکومیتی- که ترامپ هم قطعاً به آن اعتراض خواهد کرد- باید در رقابت‌های ریاست‌جمهوری نادیده گرفته شود.

تبرئه ترامپ هم- که به دلیل ضعف شواهد، غیرقابل اعتماد بودن شاهدان دادگاه و نظریه حقوقی عجیب دادستان احتمال قابل توجهی دارد- به او این امکان را خواهد داد که نه تنها بی‌گناهی خود را فریاد زند، بلکه پیروزی بزرگی نیز بر یک سیستم حقوقی ناعادل و مغرض قلمداد خواهد شد.

برای همین است که بسیاری عقیده دارند اگر ترامپ دوباره در ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، بخش زیادی از این پیروزی را مدیون آلوین ال.براگ و خوان مرچان خواهد بود.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بنا بود، بیارنش ایران بعد از دستگیری چی شد@

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها