در گفتگو با یک تحلیلگر سیاسی مطرح شد

"عروسی خوبان"، استراتژی پیچیده آمریکا در قبال تنش ایران و اسرائیل / تلاش واشنگتن برای کشاندن ایران پای میز مذاکره

مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل معتقد است عملیات تل‌آویو علیه تهران اساسا نمی‌تواند تمام شود همانطور که تهران نمی‌تواند تل‌آویو را به رسمیت بشناسد.

"عروسی خوبان"، استراتژی پیچیده آمریکا در قبال تنش ایران و اسرائیل / تلاش واشنگتن برای کشاندن ایران پای میز مذاکره

حانیه برومند- از واقعه ۷ اکتبر تا کنون رژیم صهیونیستی به شیوه‌های مختلف سعی در ایجاد آشوب در منطقه علی‌الخصوص ادامه درگیری‌ها با نیروهای نیابتی داشته‌ است. در فاصله کمی از از پایان درگیری‌های به وجود آمده ناشی از حمله ایران در واکنش به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق، بلافاصله شاهد مورد حمله قرار گرفتن حشدالشعبی از سوی رژیم صهیونیستی بودیم‌. حال با این اوصاف سوال این است که آیا گزاره پایان جنگ و درگیری میان طرفین محقق می‌شود؟

بیشتر بخوانید: احتمال مذاکره ایران و آمریکا، بازار دلار را آشفته کرد

در همین راستا مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرفوری گفت: عملیات تل‌آویو علیه تهران اساسا نمی‌تواند تمام شود همانطور که تهران نمی‌تواند تل‌آویو را به رسمیت بشناسند. گزاره آشتی تهران و تل‌آویو تحلیلی تقلیل‌گرایانه و آرزومندانه‌ است و سناریوی عروسی‌ خوبان با میانجی‌گری آمریکا بسیار ممکن ولی دور از دسترس تلقی می‌شود. از سناریوی عروسی خوبان در ارتباط با امکان بسیار دور رابطه میان تهران- تل‌آویو - واشنگتن به عنوان یک سناریوی شایان سخن گفتم اما سناریوهای شایان هرچه خنده‌دارتر باشند، از جوهره جدی‌تری برخوردارند‌؛ این سناریو از آن جهت بسیار جدی تلقی می‌شود که دور از دسترس است. تل‌آیو بعد از ضدواقعه ۷ اکتبر و سرواقعه یک آوریل و تلاش ایران در ۱۳ آوریل برای پاسخگویی به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، سعی کرد ایران را از گوشه جنگ سایه‌ها خارج کند‌.

وی ادامه داد: به طبع ضربه ایران به اسرائیل تحت عنوان وعده صادق، در عین اینکه توانست یک اتمسفر گفتمانی امیدبخش در میان حامیان نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند و نشانی از توانمندی تدافعی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را به نمایش بگذارد اما پاسخی در خور و بایسته به آنچه که اسرائیل دهه‌هاست در ارتباط با تهران انجام داد، نبود. بنده بارها بعد از وعده صادق گفتم یا ایران نباید چنین کاری انجام می‌داد یا باید کامل انجام می‌داد.

آمریکا در این درگیری‌ها سعی دارد به گونه‌ای رفتار کند که ایران پای مذاکره با ایالات‌متحده‌ای بنشیند که چیره شده است و ماجرای عروسی خوبان و این تحلیل که آمریکا میانجی طرفین است دقیقا همان اتفاقی است که آمریکا با کارهایش در حال رقم‌ زدن است

مطهرنیا اضافه کرد: اکنون اسرائیلی‌ها با حمله به اصفهان و ادامه آن در چهارچوب حملات شدیدتر به مواضع گروه‌های نیابتی من جمله حزب‌الله و حشدالشعبی و ترور رهبران نظامی و سیاسی گروه‌های نیابتی این شعاع را بار دیگر افزایش خواهد داد و حتی در داخل ایران آن را گسترش می‌دهد و این رسم و سنت تحرکات نظامی و جهت‌گیری‌های امنیتی در تقابل با یک دشمن تعریف شده در ادبیات نظامی-امنیتی است.

ایران برای آمریکا به مثابه اختاپوس است

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: اصرار آمریکا‌یی‌ها بر این است که اساسا با تهران مانند یک اختاپوس برخورد شود در حالیکه اسرائیل از همان آغاز بر این اصل تکیه کرده که با ایران باید مانند اژدها یا افعی برخورد شود و سرش را ببرند. عملیات در رفح، بعد از عملیات در غزه و‌ همچنین گستره نابودسازی تحرکات اسرائیل علیه گروه‌های نیابتی همگی در یک پیوست آشکار با پرونده تهران قرار دارد و این‌ها مقدمات ضروری برای برخورد با تهرانی است که از نظر آمریکایی‌ها به عنوان اصلی‌ترین حامی تل‌آویو، باید به مثابه یک اختاپوس دست و بازوهایش قطع شود.‌ آمریکایی‌ها با تکیه بر سناریوی یک تیر و‌ دو نشان نمی‌خواهند اسرائیل کاملا بر تهران تسلط پیدا کند.

وی افزود: اسرائیل یک قدرت بزرگ بین‌المللی برای آمریکا نیست بلکه یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است بنابراین نباید در جنگ‌هایی که قدرت‌های منطقه‌ای با هم درگیرند پیروز مطلق وجود داشته باشد.

مطهرنیا در راستای ترسیم جنگ غیرمستقیم میان ایران و آمریکا اذعان داشت: آمریکایی‌ها به دنبال دولتی قابل‌کنترل در تل‌آویو هستند که ابزاری نیابتی برای رویارویی با تهران باشد و این کار را پس از ۷ اکتبر به نمایش گذاشتند و امروز دولت قابل‌کنترل تل‌آویو باید در مسیر هزینه‌کرد مقابله با تهران در یک عملیات احتمالی که چارچوب‌های جنگ مستقیم به خود می‌گیرد عمل کند. اینکه اسرائیل تلاش دارد آمریکا را در عمل انجام شده قرار دهد، اکنون با سناریوپردازی‌های جدی و بدیل آمریکایی‌ها تبدیل به این شده که آمریکا اسرائیل را به عنوان یک پروکسی و نیروی نیابتی در برابر تهران قرار می‌دهد و از درگیری مستقیم با تهران و هزینه‌تراشی برای نیویورک و‌ واشنگتن دوری می‌کند.

سناریو عروسی خوبان، بازی پیچیده آمریکا

وی ضمن رد میانجی‌گری آمریکا بین اسرائیل و ایران گفت: بازی که آمریکا در لایه‌های بیرونی این درگیری‌ها انجام می‌دهد به قدری پیچیده است که بسیاری را به خود مشغول کرده و باعث شده که از آمریکا تحت عنوان میانجی طرفین درگیری یاد کنند. آمریکا با میانجی‌گری در سناریوی یک تیر و دو نشان زمینه‌هایی را بر می‌سازد که بتواند هزینه‌های موجود در درگیری با تهران را بر دوش اسرائیل بیاندازد و این هزینه‌ها صرفا مادی نیست بلکه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حتی فرهنگی است.

مطهرنیا تصریح کرد: زمانی آمریکایی‌ها در پی آن بود‌ بعد از برجام که گزاره «نه جنگ، نه مذاکره»  مطرح شد ایران را به سمتی بکشانند که هم پای میز مذاکره بنشیند و هم جنگی را قبل از آمدن به پای میز مذاکره تحمل کند و آن جنگ همان جنگ با اسرائیل است. آمریکا در این درگیری‌ها سعی دارد به گونه‌ای رفتار کند که ایران پای مذاکره با ایالات‌متحده‌ای بنشیند که چیره شده است و ماجرای عروسی خوبان و این تحلیل که آمریکا میانجی طرفین است دقیقا همان اتفاقی است که آمریکا با کارهایش در حال رقم‌ زدن است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • حسن . بیسواد.
    1

    چون اگه آمریکا نتواند ایران را به میز مذاکره بکشاند فلج می‌شود ما هم که خیلی خوبیم.آمریکا در چه فکریه ایران پر از شادیه.

  • ناشناس
    2

    همش خذعبله امریکااگه بخواد می‌تونه ولی وقتی نفت خام فروخته شده روسوبسیدمیگیره چه غلطی میخوان بکنم زنگ میزنم بهش وبخاطزفسادریشه ای ظلم نابودشدن دلیلی برای حمله نیست وخشونت چون دعواهم ندارن

  • ناشناس
    9

    از نظر سیاسی همینکه ایران اقدام به پرتاب موشک بسمت اسراییل را کرد بزرگترین چالش سیاسی و نظامی را نه برای اسراییل بلکه برای آمریکا و غرب و ارتجاع منطقه انجام داد این هیمنه و آهن پوشالی که از اسراییل در منطقه ساخته بودند به یکباره بر سرشان فرو ریخت آنها هنوز در خواب خرگوشی خود فرو رفته اند و تحلیل درستی را نمی توانند بکنند و شما هم تحلیل درستی از این واقعه نکرده اید چرا که اصلا بنا نبود که ایران یک حمله بزرگ به تمامی مراکز ....بکند ایران بهترین گزینه سیاسی و نظامی و استراتژیک را در رابطه با اسراییل در پیش گرفت آقای مطهری شما هم در خواب ...بسر می برید؟ آثار این حمله ایران به اسراییل برای نظامیان غربی و اسراییلی هنوز در هاله ای از ابهام است که بعدها متوجه خواهند شد

  • ناشناس
    1

    شادی ؟؟!
    کی چی کجا ؟؟؟؟!!
    ایران و شادی ؟؟!!

  • تلمبه
    3

    خدایا این آمریکا چقدر ابهت داره که احتمال مذاکره با او آشفته میکنه بازار دلار را

  • فاطمه ح
    2

    این دلار دلاور چیست که عالم همه در پی اوست میگن بوی عطرش آدم از خود بی خود میکنه

    نظرات شما -
    • به فاطمه ح
      0

      مسئله اصلی رفع تحریم و روابط تجاری حتی با چین بدون آب گل آلود برای ایران و نگرفتن ماهی بیشتر برای آنهاست ! دلار و یورو و بقیه ارزهای دیگر کشورها از لحاظ ارزشی ثابت و تفاوتی ندارند .

  • ناشناس
    0

    امریکا درچه فکری ایران پراز ادم متفکر و روشنفکر و با سواد و زحمتکش و فهمیده و با ادبه !

    این نوع ادمها دنیا را تغییر میدن !

  • محمد
    1

    سلام واقعا شما تحليلگر هستید

  • ناشناس
    0

    عروسی خوبان ۳۰سال اندی چشم مالوندیم شما این و بگی؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها