روایت "فارن پالسی" از سربازان رباتیک آمریکا

فارن پالسی نوشت ارتش آمریکا قصد دارد در آینده سربازان رباتیک خود را در خط مقدم جنگ‌ها به‌کار گیرد.

روایت "فارن پالسی" از سربازان رباتیک آمریکا

ستوان آیزاک مک‌کردی و جوخه سربازانش در تمرین نظامی ماه گذشته در بزرگترین زمین آموزشی ارتش آمریکا موسوم به فورت ایروین در صحرای کالیفرنیا، در حال ایفای نقش دشمن فرضی بودند که برای اولین بار با سربازان آمریکایی رباتیک با چشم‌هایی از لنز دوربین و پوست‌های فلزی روبه‌رو شدند.

در این تمرین، جوخه‌ای از سربازان رباتیک ارتش آمریکا روی هشت چرخ خود قدرت آتش کافی که بتواند یک انبار تسلیحاتی کوچکی را پر کند، حمل می‌کردند.

ربات‌ها در این تمرین، در شهر خیالی اوجن به‌سمت اهداف احتمالی شلیک کردند و هواپیما‌های بدون سرنشین دشمن فرضی نیز بالای سر آن‌ها بمب‌های فرضی پرتاب می‌کرد، درحالی‌که سگ‌های ربات با حسگر‌هایی که روی سر آن‌ها نصب شده، خانه‌ها را جستجو می‌کردند.

مک‌کردی با اشاره به شعار سنتی ارتش آمریکا که «تا وقتی سفیدی چشم دشمن را ندیدی شلیک نکن» می‌گوید: اگر سفیدی چشم یک نفر یا عینک آفتابی‌اش را ببینی و به او شلیک کنی، واکنش انسانی دریافت خواهی کرد. اما اگر چیزی که به آن شلیک کرده‌ای ربات باشد، این دشمن نمی‌میرد و این حس غریبی است.

رندی جرج افسر ارشد آمریکا از پنتاگون نیز در کنار چند ژنرال و سرهنگ دیگر که مچ‌بندی‌های حامل نام سربازانی که تحت امر آن‌ها در جنگ‌های عراق و افغانستان کشته شده‌اند بسته بودند، برای تماشای این تمرین حاضر بود.

این افسران امیدوارند در جنگ‌های بعدی ربات‌ها اولین اهداف نظامی دشمن باشند و مأموریت‌های کثیف، کسل‌کننده و خطرناک را برعهده بگیرند؛ مأموریت‌هایی که در گذشته عامل کشته شدن بخش زیادی از هفت هزار تلفات انسانی آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه بوده است.

هنوز تعداد زیادی از این ربات‌ها آماده اعزام به میدان جنگ نیست. در مانور «فورت ایروین» یا «پروژه همگرایی» که برای آزمون ربات‌ها در جنگ انجام شد، گلوله‌های واقعی به ربات‌ها شلیک نشد. این سربازان ماشینی دید محیطی ندارند به این معنی که نمی‌توانند مانند انسان‌ها با چرخاندن سر به چپ و راست بنگرند. به‌علاوه، قادر نیستند صد‌ها پهپاد دشمن را در آن واحد رصد کنند و حتی نمی‌توانند هواپیمای خودی را از دشمن تشخیص دهند.

در عین حال، افسران ارشد ارتش آمریکا بر این باورند که این ماشین‌ها در کنار پهپاد‌های هوشمند به‌زودی تمامی واحد‌های ریز و درشت ارتش این کشور را تجهیز خواهند کرد.

موضوع دیگر که الکس میلر مدیر ارشد فناوری جرج به آن اشاره می‌کند آن است که چطور این ماشین‌ها را بدون نیاز به نیروی انسانی که آن را کنترل کند، وارد خط مقدم کنند.

فورت ایروین زمین نظامی گسترده‌ای به‌مساحت ایالت رودآیلند واقع در صحرای کالیفرنیاست که ۱۴ شهر خیالی و هزار و ۲۰۰ بنا دارد و تمرینات نظامی ۲۱ روزه در آن برگزار می‌شود.

سناریو‌های این تمرینات نظامی بیشتر براساس جنگ‌های دو دهه اخیر آمریکا در عراق و افغانستان تنظیم شده‌اند؛ اگرچه از سال ۲۰۱۴ و با اولین حمله روسیه به اوکراین از این منطقه برای تمرین جنگ‌های گسترده با دشمن فرضی شبیه ارتش‌های چین و روسیه نیز استفاده شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها