تولیدکننده «اسلام‌هراسی» چه محصولات دیگری تولید کرده است؟

بحث «اسلام‌هراسی» با تصویب قطعنامه‌ای به نام «مقابله با اسلام‌هراسی» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

تولیدکننده «اسلام‌هراسی» چه محصولات دیگری تولید کرده است؟

«اسلام‌هراسی» چیست؟ این موضوع اساسا نوعی تبعیض است. اصطلاح «اسلام‌هراسی» برای اولین بار در مقاله‌ای که توسط نویسنده فرانسوی «آلن کولین» در سال 1910 منتشر شد، ظاهر شد و از آن برای توصیف تعصب علیه اسلام در غرب و دین مسیحیت استفاده شد. امروزه عمدتا به عنوان تبعیض غیرمنطقی، ترس و نفرت نسبت به اسلام و جامعه مسلمانان شناخته می‌شود.

در واقع، «هراس» غرب از اسلام و مسلمانان از دیرباز وجود داشته است. در طول تاریخ، از جنگ‌های صلیبی در قرون وسطی گرفته تا استثمار استعماری غرب در کشورهای اسلامی در دوران معاصر، به نوعی «اسلام‌هراسی» وجود داشته است. «اسلام‌هراسی» که امروز با آن روبرو هستیم می‌تواند به حادثه یازدهم سپتامبر برگردد.

در بیش از 20 سال گذشته کشورهای غربی شاهد حوادث پی در پی آتش زدن قرآن و مساجد و توهین به پیامبر اسلام بوده‌اند و هراس از اسلام و مسلمانان ناشی از تئوری برتری تمدن غرب باعث پارانویای غیرمنطقی در جامعه این کشورها شده و این نوع شناخت منحرف، تدریجا تشدید گشته و نهایتا به یک «بیماری مزمن» به نام اسلام‌هراسی تبدیل شده است. البته غرب مدعی دموکراسی، آزادی بیان و آزادی عقیده است، اما کنایه آمیز است که بیشتر خشونت‌های علیه مسلمانان، در اروپا و آمریکا رخ می‌دهد.

مثلا پس از حادثه 11 سپتامبر، بی اعتبار کردن و سیاهنمایی مسلمانان در آمریکا شدت گرفته است. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده توسط موسسات معروفی مانند «مرکز پیو»، شمار زیادی از آمریکایی‌ها در قبال مسلمانان شناخت ندارند، اما آنها تحت نفوذ رسانه‌ها گمراه و نسبت به مسلمانان نگاه تعبیض آمیز پیدا کرده‌اند و در عوض نیز میزان رضایت مسلمانان از وطن آنها یعنی آمریکا نیز سال به سال کاهش می‌یابد.

همزمان، نمی‌توان این واقعیت را نیز نادیده گرفت که آمریکا تنها کشور جهان است که برای سرکوب مسلمانان به ابزار قانون‌گذاری روی آورده است. همان طور که همه می‌دانند، در سال 2017، آمریکا فرمان محدودسازی ورود مهاجران از کشورهای مسلمان نشین مانند ایران، یمن، لیبی، سومالی، سوریه و چاد را به اجرا گذاشت.

محققی که به مدت 20 سال روی فضای مسلمان‌ستیزی در جامعه آمریکا مطالعه کرده، به این نتیجه رسیده است که گزافه پردازی درباره «اسلام‌هراسی» در دوره انتخابات در میان جمهوری‌خواهان به اوج خود می‌رسد، در حالی که دموکرات‌ها تمایل دارند این کار را در آستانه آغاز جنگ‌ها علیه کشورهای اسلامی انجام دهند.

اگرچه آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده «اسلام‌هراسی» است اما به بحرانی که برای بقاء مردم در فلسطین، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی ایجاد کرده است، اهمیتی نمی‌دهد، بلکه تمام تلاش می‌کند تا با دروغ پردازی، وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها را بدنام کند.

البته، تولید کننده «اسلام‌هراسی» فقط یک محصول ندارد. از دیگر محصولات آن می‌توان به «ایران‌هراسی»، «چین‌هراسی» و «روسیه‌هراسی» اشاره کرد. همه اینها یک اشتراک دارند مبنی بر آنکه نتیجه ادغام منافع سیاسی و تبلیغات کذب سیاسی و رسانه‌ای و حتی فیلم‌های هالیوودی است و هدف آنها، حمله به یک گروه کامل با استفاده از دروغ ها و سیاهنمایی است. بدین ترتیب، اصلا قابل اعتماد نیستند و باید در قبال آنها هوشیاری لازم را حفظ کرد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها