اسرای اسرائیلی در غزه نتانیاهو را وادار به عقب‌نشینی می‌کنند؟

مدیر سازمان سیا به‌دنبال آتش‌بس 2 ماهه در غزه

به گفته مقامات آمریکایی، ویلیام جی.برنز، مدیر سی‌آی‌ای قصد دارد برای دیدار با مقامات ارشد اسرائیلی، مصری و قطری به اروپا سفر کند. این نشان می‌دهد که ایالات متحده در تلاش است تا توافقی را برای آزادی اسرایی که در نوار غزه به سر می‌برند، در ازای یک آتش‌بس طولانی‌مدت به‌دست آورد.

مدیر سازمان سیا به‌دنبال آتش‌بس 2 ماهه در غزه

مقامات آمریکایی گفتند که تمایل آشکار اسرائیل برای موافقت با توقف درگیری‌ها در ازای آزادی اسرایی که در غزه نگهداری می‌شوند، گشایش جدیدی برای مذاکرات ایجاد کرده است. با توجه به حساسیت موضوع، برخی از مقامات آمریکایی به شرط ناشناس ماندن با نیویورک‌تایمز صحبت کردند و گفتند: «هر توافق جدیدی احتمالا شامل آزادی مرحله‌ای اسرا می‌شود؛ اگرچه کاخ سفید امیدوار است که توافق بلندپروازانه‌تری ممکن شود که در پی آن احتمال آزادی همه اسرای باقی‌مانده وجود دارد.»

 به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ویلیام برنز و دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد اسرائیل به میانجی‌گری توافقی در ماه نوامبر کمک کردند که منجر به توقف یک هفته‌ای درگیری‌ها و آزادی بیش از ۱۰۰اسیر اسرائیلی در ازای ۲۴۰اسیر و زندانی فلسطینی شد. این مذاکرات با میانجی‌گری قطر که با حماس در حال مذاکره بود و همچنین مصر انجام شد. بارنیا و برنز قرار است با محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر برای گفتگو‌های مجدد دیدار کنند.

مقامات آمریکایی مکان دقیق نشست را برای اهداف امنیتی فاش نکردند و درخواست کردند که زمان دقیق سفر برنز فاش نشود. حداقل برخی از مقامات آخرین‌بار در ماه دسامبر در ورشو ملاقات کردند؛ اما این بحث‌ها به‌دلیل اصرار حماس بر آزادی اسرای باقی‌مانده در ازای آتش‌بس دائمی و آزادی بیشتر زندانیان متوقف شد. در آن زمان اسرائیل هرگونه آتش بس دائمی را رد و بر توقف کوتاه‌تری در جنگ تاکید کرد. مقامات آمریکایی گفتند که اسرائیل اکنون در ازای آزادی مرحله‌ای اسرا، توقف ۶۰روزه درگیری‌ها را پیشنهاد می‌کند. به گفته مقامات آمریکایی، این پیشنهاد می‌تواند مبنایی برای مذاکرات مجدد باشد.

خبر سفر برنز قبلا توسط واشنگتن‌پست گزارش شده بود. دولت بایدن مشتاق است توافقی را امضا کند که نبرد را بیشتر از یک هفته متوقف کند و فضای تنفسی را برای فهمیدن اینکه چه اتفاقاتی در حال وقوع است، فراهم کند. این گفتگو‌ها قرار بود در بحبوحه تنش بین اسرائیل و قطر آغاز شود که این هفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به آسیب رساندن به تلاش‌ها برای آزادی اسرا متهم کرد.

اخیرا فایل صوتی‌ای منتشر شده که او در حال انتقاد از کشور قطر است. نتانیاهو میانجی‌گری قطر را مشکل‌ساز خوانده و گفته بود: «شما از من نخواهید شنید که من از قطر تشکر کنم.» او همچنین از ایالات متحده به‌دلیل تمدید حضور نظامی در قطر انتقاد کرد. ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: «اگر این اظهارات تایید شود، غیرمسوولانه و مخرب برای تلاش‌ها برای نجات جان بی‌گناهان است؛ اما تعجب‌آور نیست.»

او تصریح کرد که اگر این اظهارات تایید شود، نتانیاهو به دلایلی به نظر می‌رسد به جای اولویت دادن به آزادی اسرای اسرائیلی و نجات جان فلسطینی‌های بی‌گناه، در خدمت منافع سیاسی خودش حرکت می‌کند و به‌دنبال تضعیف میانجی‌گری است. نتانیاهو به اظهارات مقامات قطر پاسخ نداد. نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که توافقی برای تش‌بس دائمی که حماس را حاکم غزه کند، نمی‌پذیرد.»

او تحت فشار جناح راست کابینه‌اش برای انجام اقدامات نظامی تهاجمی‌تر در غزه بوده است و جناح راست کابینه او توجهی به آزادی اسرا ندارد. این در حالی است که در داخل سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو به‌شدت از سوی خانواده‌های اسرا تحت فشار برای آتش‌بس است. در جریان حمله ۷ اکتبر به رهبری حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰کشته برجای گذاشت، حدود ۲۴۰نفر اسیر شدند. به گفته وزارت بهداشت غزه، اسرائیل هم با حمله خشمگینانه به غزه موجب شده است که بیش از ۲۵هزار نفر از فلسطینی‌ها شهید شوند. بنابر آخرین آمار‌ها بیش از ۱۰۰نفر از اسرائیلی‌ها همچنان در غزه اسیر هستند.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها