رئیس بانک مرکزی اسرائیل: هزینه جنگ در غزه ۶۷.۶ میلیارد دلار خواهد بود

رئیس بانک مرکزی اسرائیل در نشست کمیسیون مالی پارلمان اسرائیل (کنست) گفت که هزینه‌های جنگ در غزه تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۵ میلیارد شِکِل (حدود ۶۷.۶ میلیارد دلار) خواهد رسید.

رئیس بانک مرکزی اسرائیل: هزینه جنگ در غزه ۶۷.۶ میلیارد دلار خواهد بود

به گزارش القدس العربی، «امیر یارون» در این جلسه گفت که به دلیل ضربه‌ای که جنگ و اعزام سربازان ذخیره به بخش‌های اقتصادی وارد کرده، اسرائیل در حال از دست دادن درآمدهای مالیاتی به ارزش ۴۰ میلیارد شکل است.

امیر یارون همچنین به حوادث دریای سرخ و ممانعت انصارالله یمن از حرکت کشتی‌های باری به سمت بندر ایلات اشاره کرد و گفت که تهدیدات حوثی‌های یمن برای کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های حامل کالا به اسرائیل، هزینه‌های حمل و نقل افزایش یافته است.

امیر یارون در خصوص سطوح رشد اقتصادی مورد انتظار در اسرائیل نیز گفت که انتظار دارد نرخ رشد برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ حدود ۲ درصد در هر سال باشد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ نرخ رشد اقتصاد اسرائیل به ۵ درصد برسد، گفت: «این همان چیزی است که در سناریوی پیش‌بینی‌ شده آمده بود که نشان‌دهنده کاهش عملیات‌های رزمی (جنگ غزه) در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ است«.

او با بیان اینکه «باید گام‌های سنجیده و حساب شده برداریم»، افزود: ما انتظار داریم که تعدیل تورم ادامه داشته باشد اما ابهامات زیادی همچون اتفاقات مرزهای شمال با لبنان پیرامون آن وجود دارد».

وی ادامه داد: «ریسک‌های تورمی به بازار مسکن مرتبط است و در صورت عدم افزایش ساخت مسکن از طریق جذب کارگران خارجی یا بازگرداندن بخشی از کارگران فلسطینی، احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. اگر موج گرانی در بخش کشاورزی ایجاد شود، این امر در بازار مواد غذایی نیز منعکس خواهد شد».

رئیس بانک مرکزی اسرائیل همچنین گفت که اسرائیل به هنگام ورود به جنگ در غزه از وضعیت خوب اقتصادی بهره‌مند بود و تجربه خوبی در موضوع خروج از حوادث امنیتی قبلی داشته است.

(بخش قابل توجهی از پیاده نظام ارتش اسرائیل در غزه را نیروهای ذخیره تشکیل می‌دهند، کسانی که طبق فراخوان ارتش، بازار کار را رها کرده و به غزه اعزام شده‌اند، این موضوع موجب کسادی بخش‌های مختلف اقتصاد اسرائیل شده است، تا جایی که فرماندهان ارتش در چند نوبت به نیروهای ذخیره اجازه داده‌اند به محل کار خود باز گردند).

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مدیریت
    0

    حتما قیمت دلار و مسکن و طلا و و در اسرائیل دهها برابر شده ؟!؟!؟!؟!

  • ناشناس
    0

    خسارات غزه از جیب ملت ما پرداخت خواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها