طرح جدید کاخ سفید؛ تشکیل کشور مستقل فلسطینی بدون ارتش/ 10 سال پیش محمود عباس در ازای بعضی امتیازها، این طرح را پذیرفته بود

تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش طرحی است که این روزها مقام‌های کاخ سفید مشغول مانور بر روی آن به عنوان گونه‌ای از راهکار دو دولتی هستند.

طرح جدید کاخ سفید؛ تشکیل کشور مستقل فلسطینی بدون ارتش/ 10 سال پیش محمود عباس در ازای بعضی امتیازها، این طرح را پذیرفته بود

بعد از آنکه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل طرح راهکار دو دولتی را رد کرد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از طرح جدیدی برای پیشبرد این ایده رونمایی کرده است.

بایدن چند روز پیش که توسط خبرنگاران درباره مخالفت نتانیاهو با این راهکار مورد سوال قرار گرفت گفت که با نتانیاهو صحبت کرده و به نظر می‌رسد که او با «همه راهکارهای دو دولتی» مخالفتی ندارد.

بعد از اینکه خبرنگاران از بایدن خواستند منظورش را واضح‌تر توضیح دهد او گفت: « «چندین نوع راهکار دو دولتی وجود دارند. بعضی از کشورهای عضو سازمان ملل ارتش ندارند... برخی کشورها هستند که محدودیت‌هایی دارند. بنابراین من فکر می‌کنم راه‌هایی برای پیشبرد امور وجود دارد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در جمع خبرنگاران به این طرح اشاره کرد و گفت که بایدن درباره اینکه راهکار دو دولتی به چه شکلی خواهد بود «ذهن منعطفی» دارد. او گفت که رئیس‌جمهور، «ضرورت قدری انعطاف‌پذیری» را در خصوص تشکیل کشور مستقل فلسطین درک می‌کند.

نتانیاهو روز یکشنبه بار دیگر مخالفتش با طرح راهکار دو دولتی را اعلام کرد، اما آن‌طور که روزنامه تایمز اسرائیل نوشته احتمال موافقت با طرح «فلسطین غیرنظامی‌شده» را رد نکرد. 

او در پیام ویدئویی روز یکشنبه گفت: «من بر سر کنترل امنیتی کامل بر سر تمامی سرزمین‌های غرب رود اردن مصالحه نخواهم کرد.»

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته در برابر فشارهای خارجی و بین‌المللی بر سر راهکار دو دولتی ایستادگی کرده اضافه کرد: «تا زمانی که من نخست‌وزیر باشم قاطعانه بر سر این موضوع ایستادگی می‌کنم.» 

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته نتانیاهو یک یک هفته گذشته بارها اظهارات مشابهی مطرح کرده، هر چند که بسیار احتیاط کرده که تمامی اشکال راهکار دو دولتی را رد نکند. 

شبکه سی‌ان‌ان هم در گزارشی روز شنبه نوشته بود که نتانیاهو به بایدن گفته که او به طور کلی با ایده تشکیل کشور فلسطین مخالف نیست. 

البته بحث تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش از مدت‌ها پیش مطرح بوده و حتی ۱۰ سال پیش، در بحبوحه مذاکرات به میانجی‌گری آمریکا برای حل درگیری‌ها میان فلسطین و اسرائیل ادعا شده بود که «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان، تشکیل کشور فلسطین بدون ارتش را در ازای برخی امتیازها پذیرفته است.

این طرح، با وجود این، در آن زمان ناکام ماند. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    جان خودتون خاک مرده هاتون حلش کنید ملت ایران دیگه تاب و توان هزینه دادن بابت این کشور را ندارد. از طرف کل ملت ایران بجز 7 درصدش!!!

  • ناشناس
    0

    وضعیت اقتصادی ایران بسیار فاجعه بار است ، سال دیگر مالیات های سرسام آور، تورم و افزایش قیمت های سرسام آور، بی پولی و بی بودجگی و.... ، از آن طرف دولت به بهانه قاچاق سوخت آمده سهمیه بنزین آزاد اتومبیل ها را از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش داره تا خود دولت دعا میلیون لیتر بنزین را به صورت قاچاق به کشورهای اطراف بفروشد و پول آن را قسمتی را در جیب خود بگذارد و قسمتی دیگر را به غزه و حزب اله و یمن و.... بدهد ، این وسط ملت ایران هم در فقر و بیچارگی دست و پا بزنند اصلا برای آقایان مهم نیست.

    نظرات شما -
    • قرقاول
      0

      خیلی خیلی اوضاع خیطه

  • ناشناس
    19

    به نام خدا
    با توجه به اینکه در جنگ کنونی غزه سران رژیم غاصب صهیونیستی وحشی بودن خود و اربابان خود را به اثبات رسانده اند باید بابت طرح جدید کاخ سفید که گفته اند با تشکیل کشور مستقل فلسطینی بدون ارتش موافقند؛ باید در کلمه گفت: بیلاخ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگه پاکستانه که اینقد بی ادب باشه !

  • ناشناس
    1

    نیروهای نظامی باعث و بانی بدبختی ملت ها هستند،ای کاش تمام دنیا بدون اسلحه و ارتش باشه،بهترین ایده همین است،یک فلسطین ازاد،دموکرات و پیشرفته،امنیت این کشور را هم سازمان ملل یا سازمان دیگری تضمین خواهد کرد،چه از این بهتر.ای کاش به زودی محقق شود

  • ناشناس
    2

    خب نمیشه دو کشور ساخت که هیچکدومشون ارتش نداشته باشند تا دوروزیبار مثل سگ وگربه به جون هم نیفتند وهزاران بیگناه را به کشتن ندهند .البته باید به طریقی کاسبان جنگ را منتفع ساخت .توسط صلح بانان بین الملل اداره بشه .

  • ناشناس
    4

    مگه فلسطین الان ارتش داره ؟! ۲۸ هزار زنو کودک کشته شدن . اگه ارتش داشت .‌

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اون بندگام خدا را اربابان شما به کشتن دادند

  • ناشناس
    0

    والله فکر خوبیه اگه آدم باشن مثل ژاپن با سرمایه گذاری کلان غرب و عربهای منطقه همین غزه لب دریا بهشت خاورمیانه میشه عین دوبی

    نظرات شما -
    • آینده رو بدون و حال کن
      1

      والا
      دو هفته بعد از شروع جنگ اینجا نوشتم که نتانیاهو به ازای هر اسید و سرباز کشته شده اسراییلی 70 تا فلسطینی رو میکشه
      دیدین که داره انجام میده
      خوب و بدش رو کار ندارم
      بعد نوشتم که نوار غزه و خان یونس و مناطق پایین تر ش رو از جنگجو و مقاومت و اسلحه خالی میکنه
      چون میخان که مراکز بزرگ تجاری و بازی و دیزنی لند و .... درست کنن
      قطب گردشگری و تجاری مدیترانه بشن
      هر فلسطینی که اونجاس باید در کار تجارت و پول و ثروت و تبادل کالا و ... باشه
      کسی بخاد کار نظامی انجام بده 70 برابرش رو تلافی میکنن سر عربها
      این برنامه هم ادامه داره
      چون تازه اولشه
      ازین ور هم امارات داره خودشو تایوان منطقه میکنه
      اسراییل هم باهاش رابطه تجاری امنیتی بسته
      میخان بزنن تو کار تجارت و ثروت
      تا غزه رو از مقاومت خالی نکنه ول کن نیست و اسیرای اسراییلی هم براش اصلن اهمتی نداره
      چون بعدن 1 به 70 تلافی اون اسرا رو در میاره
      این برنامه اوناس
      به من ربط نداره فقط خواستم بگم تا بدونی

    • ناشناس
      3

      اگر غربیها قبول کنند اسرائیل هم بدون ارتش باشه تشکیل دو کشورطرح خیلی خوب وقابل قبول است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها