مقامات نظامی آمریکا و چین برای اولین بار پس از قطع روابط گفت‌وگو کردند

مقامات ستاد مشترک ارتش آمریکا و چین، یک سال پس از قطع روابط نظامی، در یک ارتباط تصویری مجازی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

مقامات نظامی آمریکا و چین برای اولین بار پس از قطع روابط گفت‌وگو کردند

 پنتاگون اعلام کرد: یک افسر ارشد ارتش آمریکا روز پنجشنبه در اولین گفت‌وگو در بیش از یک سال گذشته در میان امیدواری مقامات آمریکایی به گسترش بازسازی روابط میان ارتش دو کشور با همتای چینی خود، دیداری مجازی برگزار کرد.

این کنفرانس ویدیویی پس از توافق بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه گذشته برای از سرگیری روابط نظامی صورت گرفت، روابط نظامی آمریکا و چین، توسط پکن پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس آمریکا از تایوان در اوت ۲۰۲۲ قطع شده بود.

چارلز کیو. براون، ژنرال نیروی هوایی آمریکا و رئیس ستاد مشترک این کشور و ژنرال لیو ژنلی از ارتش آزادی‌بخش خلق چین، برخی از مسائل امنیتی جهانی و منطقه ای را بررسی کردند.

لیو رئیس بخش ستاد مشترک کمیسیون نظامی مرکزی (CMC)، نهاد نظامی مسئول عملیات و برنامه ریزی نظامی چین است.

مقامات پنتاگون می گویند: ارتباط بین دو ارتش برای جلوگیری از تبدیل اشتباه محاسباتی به درگیری بسیار مهم است.

دفتر براون گفت: این مقام نظامی در مورد اهمیت همکاری با طرف چینی برای مدیریت مسئولانه رقابت‌ها، اجتناب از محاسبات اشتباه و حفظ خطوط ارتباطی باز و مستقیم با همتای چینی خود صحبت کرد.

این بیانیه افزود: براون بر اهمیت مشارکت ارتش چین در گفت‌وگوی اساسی برای کاهش احتمال سوء تفاهم تاکید کرد.

براون ماه گذشته گفت: او یک نامه برای لیو ارسال کرده و گفته بود که آماده ملاقات است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع چین در اواخر روز پنجشنبه، لیو گفت: بنیان اصلی برای توسعه یک رابطه نظامی سالم، باثبات و پایدار میان دو کشور این است که آمریکا «درکی درست از چین» داشته باشد.

مقامات آمریکا هشدار داده اند که حتی با بازسازی برخی ارتباطات نظامی، برقراری گفت وگوی واقعاً کارآمد بین دو طرف ممکن است طولانی باشد.

برخی تحلیلگران می گویند چین به دنبال حفظ پیچیدگی های در روابط دفاعی است تا آنچه را پکن تحریکات نظامی آمریکا در منطقه می داند محدود کند.

رویترز افزود: واشنگتن و پکن بر سر همه چیز از آینده تایوان گرفته تا ادعاهای ارضی در دریای جنوبی چین با هم اختلاف دارند. روابط دیپلماتیک دو کشور پس از سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی توسط آمریکا در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) همچنان در حال تلاش برای بازسازی است.

لیو در مورد موضوع تایوان که چین آن را امور داخلی می داند، گفت: نیروهای مسلح چین قاطعانه از حاکمیت دولت و تمامیت ارضی بر آن دفاع خواهند کرد.

لیو همچنین از آمریکا خواست به حاکمیت ارضی چین، حقوق و منافع دریایی در دریای جنوبی چین احترام بگذارد.

وی به همتای آمریکایی خود گفت: بهتر است در گفتار و عمل محتاط باشید و برای حفظ صلح و ثبات منطقه و وضعیت کلی روابط چین و آمریکا اقدامات ویژه ای انجام دهید.

لیو به عنوان نامزد اصلی جایگزینی وزیر دفاع ملی چین، ژنرال لی شانگ فو، که ماه گذشته از سمت خود برکنار شد، مطرح شده است.

رویترز در سپتامبر گزارش داد که لی به دلیل فساد مشکوک مربوط به تهیه و توسعه تجهیزات تحت بازجویی قرار دارد.

لی در سال ۲۰۱۸ به دلیل قرارداد تسلیحاتی با روسیه، توسط آمریکا تحریم شد. چین خواستار لغو تحریم‌ها (شامل ممنوعیت صدور روادید و ممنوعیت انجام تراکنش‌های مالی آمریکا) شده بود.

اما لیو ۵۹ ساله تحت تحریم های غرب نیست.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها