راغفر: از جیب مردم به خارجی‌ها یارانه می‌دهند!/ فرصت مجلس برای اصلاح بودجه نمایشی است؛ بدترش را تصویب می‌کنند

حسین راغفر گفت: فرصتی که مجلس برای اصلاح بودجه به دولت داده صرفا نمایشی است. الان موقع انتخابات است و اصلا اعتقادی ندارم که مجلس از سرکارشناسی این کار را می‌کند.

راغفر: از جیب مردم به خارجی‌ها یارانه می‌دهند!/ فرصت مجلس برای اصلاح بودجه نمایشی است؛ بدترش را تصویب می‌کنند

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بعد از اینکه از سوی دولت رئیسی به مجلس ارائه شد، به دلیل ایرادات و مشکلاتی که داشت، رد شد و به دولت برگشت داده شد تا طی چند روز آینده اصلاح شود؛ بودجه‌ای که به گفته برخی کارشناسان تورم‌زا بود.

حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی درباره همین رفت و برگشت بودجه نکاتی را مطرح کرد. بخش‌های مهم سخنان راغفر را در ادامه بخوانید:

لایحه بودجه ماهیت خود را از دست داده، به ویژه از زمان دولت نهم. به عنوان مثال یکی از مواردی که در آن زمان تصویب کردند این بود که به دولت اجازه دادند ۳۰ درصد منابع را در بودجه جابجا کند. این موضوع به معنای آن بود که از آن پس انضباط بودجه‌ای عملا به سادگی و سهولت مخدوش شد. از آن زمان به بعد معنای برنامه به طور کل تغییر کرد و دولت‌ها اصلا اعتقادی به برنامه ندارند چرا که آن را به عنوان یک نوع مناسک اداری می‌بینند. دلیل دیگر نیز این است که می‌خواهند به مردم بگویند که ما داریم کاری انجام می‌دهیم.

 برنامه و بودجه در کشور ما معنی خود را از دست داده است، بودجه قرار است انضباط مالی به کشور بدهد و باید برشی یک ساله از یک برنامه ۵ ساله کشور باشد که بودجه ارائه شده اصلا چنین مختصاتی ندارد.

 آنچه به عنوان برنامه بودجه ارائه شده است مشکلات عجیب و غریبی دارد. در بودجه ارائه شده ادعا شده که ۸ درصد رشد اقتصادی قرار است تجربه کنیم؛ آیا می‌دانید رشد اقتصادی ۸ درصد یعنی چی؟ این‌ها معنای رشد ۸ درصدی را نمی‌دانند. ایت عبارت یعنی اینکه حداقل باید ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی سرمایه‌گذاری شود. این در حالی است که چنین چیزی در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست و هیچ اراده‌ای نیز برای تحقق چنین امری وجود ندارد. عملا هم هیچ نظارتی بر دولت برای نوع هزینه‌کرد بودجه وجود ندارد.

 افزایش شدید درآمد‌های مالیاتی در بودجه ارائه شده به شدت تورم‌زا است. در کشور‌های مختلف جهان، دولت از طریق مالیات مخارج خود را تامین می‌کند، اما موضوع این است که چه کسی باید مالیات بپردازد. بخش قابل توجهی از درآمد‌های دولت به صورت یارانه به صنایعی مانند پتروشیمی و و فولاد داده می‌شود که سود‌های بسیار کلانی دارند و این سود‌ها را میان خودشان توزیع می‌کنند. فقط سال گذشته یکی از این فولادی‌ها سودی که میان سهامدارانش توزیع کرده بود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بود. در حالی که از یارانه‌های متعدد مانند برق استفاده می‌کند و طبیعتا دولت باید سهمش را از این‌ها بگیرد. ضمن اینکه این‌ها تولید می‌کنند و صادر می‌کنند و ارزی که وارد نمی‌کنند هیچ، محصولاتشان را به قیمت بالاتر به تولید کنندگان داخلی می‌فروشند. یعنی این صنایع سال‌هاست از جیب مردم به مصرف‌کننده و تولیدکننده خارجی سال‌هاست یارانه می‌دهند.

 این ظلمی که در بودجه به تولید کننده داخلی و مردم صورت می‌گیرد، به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و وضعیت اقتصادی کشور را بدتر می‌کنند. یک گروه الیگارشی که درون قدرت حضور دارند، برنده هستند و بازنده آن مردم و حتی نسل‌های بعدی هم بازنده‌اند.

 همین تورمی که ناشی از افزایش مالیات است که عمدتا منتقل به مصرف کننده کرده‌اند. مالیات را باید از ثروتمندان دریافت کنند، اما کسانی که تصمیم‌گیر هستند این را تصویب نمی‌کنند، ضمن اینکه برخی از تصمیم‌گیران اتفاقا از این اوضاع و احوال منتفع هستند و برای همین از این شرایط دفاع می‌کنند. از سوی دیگر دولت هم کاره‌ای نیست بلکه خادم این جریان‌هاست.

فرصت مجلس به دولت برای اصلاح بودجه نمایشی است

 این فرصتی که مجلس برای اصلاح بودجه به دولت داده صرفا نمایشی است. الان موقع انتخابات است و اصلا اعتقادی ندارم که مجلس از سرکارشناسی این کار را می‌کند، الان بحث انتخاباتی و سیاسی است و مجلس می‌خواهد نشان دهد که ملاحظاتی دارد. این بازار زرگری است و چهارروز دیگر نه تنها همین بودجه بلکه بدتر از آن را هم تصویب می‌کنند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    36

    این آقا به عنوان کارشناس اقتصاد، عمری در پست های حکومتی بوده و نتیجش این وضعه. حالا شده کارشناس و ی عده حقوق بگیر .............. ازش مصاحبه میکنن. اما، هیچ کی نمیگه زمانی که تو بودی چه ...........

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      فردی که کامنت گذاشته خیلی خیلی عصبانی بوده ولی کاملا دقیق و واضح واقعیت را بیان کرد.

    • ناشناس
      2

      حالابنزین روبکنن ۵۰تومن ونان رو۱۰هزارتومن خیالت راحت میشه وپست سازمانی که بهت قول دادن میدن

    • ناشناس
      0

      کدام مجلس وکدام دولت عملٱ از مردم رٱی می گیرند ودر خدمت دیگری هستن چند کارشناس نان پاک خورده این چنین میدان داری کنند حساب کار دستشان می آید اصلاح طلبان هم که مردن

  • ناشناس
    2

    سال دیگه به جاهای خیلی ترسناک تونل وحشتِ اقتصادی میرسیم ، فقر و فلاکت بیشتر در انتظار خانواده ای ایرانی است ، البته مسئولان که حقوق های چندصد میلیونی میگیرند دغدغه ای ندارند جز غزه و یمن و نصراله و.... و برای اینکه این
    دغدغه هاشان قدری تسکین پیدا کنه ، به نوشیدن چای دبش مشغول هستند .

  • بازنشسته
    2

    آقای راغفر یک سؤال درکشورماکه همه چیزمصادره ی زر و زور هست به جز رعیتی وبردگی برای مردم چیز دیگری های مامردم هست حتی شده مثل زلنشکی نصف کشورراداده فقط بااجرای فرامین غربی هادرحکومت بمانددرکشورماشرایط بدترازانجاست خدا.دین.مذهب.انقلاب.شهدا.رهبری.ایران.مردم.همه فدای زر و زور داران وهرکس هم اعتراضی داشت یاتردیاخفه اتفاقاآنهامی دانند چه میکنندوچه برنامه دارندوتقسیمات مالی و قدرت رامی فهمند این مردم هستند که نمی دانندواسیر چنگال اختاپوسی گروه خاصی هستندوراز موفقیت ازطبقه عادی چسبیدن به دولت و مراکز قدرت هست و اینکه مبادا حرفی بزنی زبانت رامی برندآیااین همه مشکلات رامردم ایجاد کرده اند که باید تاوان پس بدهند؟

  • ناشناس
    0

    این مجلس تا الان هیچ کار خیری به نفع مردم نداشته انشاالله که در تصویب بودجه خودش را مدیون مردم نکند

  • مهراد
    6

    ما هرچه داریم از محرم و صفر است ولاغیر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      محرم و صفر برای ما قشر ضعیف جامعه بود رجب شعبان هم واسه مسولین و اقازادها

    • عادل
      0

      نشناس۱۹/۲۲ امام حسین اموخت اما ساندیس های که شریک مسولین شده و باهم این مملکت غارت می‌کنه کمتر از یزید نیست

  • امیرعلی
    0

    این ملت خودشون این سبک زندگی رو انتخاب کردند. فقط می‌خوان زیاد در صف نایستند

  • ناشناس
    0

    بله دیگه،پول مملکت ما میزه تو جیب لبنانی ها،یمنیها
    سوری ها،عراقی ها،فلسطینی ها،.....در حالی که به قول معروف: چراغی که به خانه رواست،به مسجد حرام
    است!🙄😨😡😳

  • یاسر
    3

    ازین دولت و مجلس بی خاصیت تر در طی این 44 سال گذشته وجود نداشته چون از روز اول با حذف ارز 4200 تومانی گرانی و تورم را بر مردم تحمیل کردند و تازه گند دادن 3400 میلیارد دلار و 2900 میلیاردتومان تسهیلات به خودی های چای دبش بالا اوردند.

  • ناشناس
    0

    من نمیدونم این آقا کیه ولی واقعیت را گفته از جیب مردم برا ساختن بیمارستان مقبره مدرسه مایه میزادن ولی برا حقوق بازنشستگان و ورزش و بیمارستانهای خودمان پول ندارن این واقعا خیانت به کشور است باید مجازات شوند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بهتره های های گریه سر داد و به سمت خدای مهربان و. نه آدم خبرهای سراغ دارین در ایران که اقتصادی درست کنه

    • ناشناس
      0

      بد متوجه شدید ایشان میگوید یارانه برق و گاز و انرژی دولتی فولاد ارزان تولید میشود و به خارجیها ارزان تر میفروشند چون یارانه دولتی انرژی دارند و همین محصول را به مردم ایران گرانتر میفروشند
      یارانه شکر و آرد ماکارونی و ..هم هست یارو آرد دولتی میگیره ماکارونی صادر می‌کنه میگه صادرات دارم شکلات و نبات هم با شکر دولتی می‌سازند صادر میکنند آنهایی که رانت دارند تازه دلارش را هم نمیاورند

  • ناشناس
    0

    ظلم به ایرانی ها ادامه دارد . البته لیاقت مان همینه . ملتی که خودشان به یکدیگر ظلم می کنند ، رحم به هموطنان خود نمی کنند ، به دست ظالم بزرگ تر گرفتار می شوند .
    دارایی شان بی ارزش شده و اموالشان بین عرب ها تقسیم می شود .

  • ناشناس
    0

    عرب پرستان در قدرت هستند .

  • ناشناس
    0

    نحوه توزیع احمقانه و ظالمانه یارانه " پنهان سوخت" باید اصلاح شود. /
    در ابتدا باید یارانه پنهان سوخت هواپیما که فقط شامل سه درصد از ثروتمندان جامعه می شود هر چه سریعتر برداشته شود./
    به امید روزی که در اقتصاد ایران کلمه ای به عنوان" یارانه پنهان" و ارز" دولتی" وجود نداشته باشد/
    بزرگواران مزایا و منافع برداشته شدن یارانه پنهان سوخت، شکر و ... ان قدر هست که هر ثانیه تاخیر در بودنش را ضرر خواهید دانست

  • عادل
    1

    کاش کسی این ظلم نمی‌فهمید هرچه بیشتر بفهمی که این حکومت چه بلایی سر ملت میاره بیشتر عذاب میکشی

  • ناشناس
    1

    لیاقت این مردم بدتر از اینهاست!
    مردمی که به سرنوشت خود و بچه های خود بی تفاوت اند و ترس در وجود آنها موج می زند شایسته چنین وضعی هستند!!
    امام حسین علیه السلام به ما چه آموخت !!!
    گریه کردن !؟ خیر . مبارزه با ظلم را آموخت.

  • سعید
    0

    مال مردم را به غارت می برند
    با وضو و با طهارت می خورند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها