از بزرگ‌ترین تعقیب و گریز‌های تاریخ

داستان کشاورزی که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

این ماجرا یکی از بزرگ‌ترین تعقیب و گریز‌های تاریخ بود. صدام حسین که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ از قدرت برکنار شده بود، در حالی که حدود ۱۵۰ هزار سرباز، خاک عراق را برای پیدا کردن او به عنوان “هدف شماره یک با ارزش بالا” جستجو می‌کردند، در جایی نامعلوم مخفی شده بود.

داستان کشاورزی که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

باورکردنی نیست که صدام حسین به مدت تقریباً هشت ماه از دستگیری فرار کرد و از سوراخ کوچکی که در زیر بستر کاشت گُلی در نزدیکی شهر تکریت به طور خاص برای مخفی شدن او درست شده بود، با ریش بلند و قیافه‌ای ژولیده بیرون آمد. سه سال بعد، صدام به دار آویخته شد.

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

اما چه کسی آن سوراخ را برای حسین کنده بود؟ چه کسی با وجود پاداش ۲۵ میلیون دلاری برای صدام، به پنهان نگه داشتن او از ارتش آمریکا کمک کرد؟ یک فیلمساز کُرد/نروژی به نام هه‌لکوت مصطفی در مستندی به نام مخفی کردن صدام حسین (Hiding Saddam Hussein)، برای اولین بار داستان باورنکردنی علا نمیق را جلوی دوربین می‌برد و توضیح می‌دهد که چگونه دیکتاتور سرنگون شده بدون اعلام قبلی در مزرعه این مرد عراقی ظاهر شده و سپس ۲۳۵ روز باورنکردنی را در آنجا گذراند. در این مدت، این مرد عراقی متواضع در عمل نقش آرایشگر، پزشک و محافظ رئیس جمهور مخلوع عراق را بر عهده گرفت.

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود
هه‌لکوت مصطفی در کنار علا نمیق

مصطفی در گفتگو با هالیوود ریپورتر پیش از اکران فیلم مستند خود در خاورمیانه، در جشنواره فیلم دریای سرخ که روز جمعه اول دسامبر برگزار شد، درباره چگونگی مخفی نگه داشتن پروژه اش برای تقریباً ۱۴ سال و دشواری‌های موجود برای دادن چهره‌ای انسانی به دیکتاتور بیرحمی که باعث و بانی فرار خانواده خودش از زادگاهش شده بود، صحبت کرده است که در ادامه خواهد آمد.

چه زمانی برای اولین بار ایده پیدا کردن مردی که صدام حسین را پنهان کرده بود به ذهنتان خطور کرد؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

از همان روزی که صدام حسین را در سوراخ پیدا کردند من واقعاً کنجکاو شدم. اول از همه به خود گفتم که آیا واقعیت دارد؟ چون خیلی‌ها باورشان نمی‌شد؛ و بعد، چگونه ممکن بود؟ او رئیس جمهور قدرتمند بود، پس چگونه کارش به این سوراخ کشید؟ اما نمی‌دانستم چطور مردی را که به او کمک کرده بود پیدا کنم. دو سال جستجو کردم و سپس واشنگتن پست در سال ۲۰۱۲ او را معرفی کرد؛ و با داشتن نام او، این فرصت به من داده شد تا او را ردیابی کنم. یک سال طول کشید تا روبروی او بنشینم، اما بعد از آن او نمی‌خواست حرف بزند. او تازه از زندان ابوغریب بیرون آمده بود. او در یکی از عکس‌های مشهور گرفته شده [ با سرباز آمریکایی لیندی انگلستان]دیده می‌شد. تنها دلیلی که او امروز زنده است این است که رسوایی ابوغریب رخ داد و آن را بستند.

اما علا نمیق هیچ ارتباطی با شخص صدام نداشت؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

نه، از ابتدا انتظار داشتم که او با صدام مرتبط بوده یا ارتباط خانوادگی داشته باشد. اما نه، هیچ ارتباطی با او نداشت. او فقط یک کشاورز ساده بود و تصادفاً کسی بود که صدام را از خانواده، دوستان و ۱۵۰ هزار سرباز پنهان کرد.

آیا همیشه می‌دانستید که فقط یک نفر [مسئول این کار] بوده است؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

نه، و این بخشی از روند ساخت این فیلم بوده است. مهم‌ترین چیزی که یاد گرفتم این بود که چقدر باید صبور باشید تا بتوانید داستان خود را تعریف کنید؛ و این تنها تعریف داستان او نیست، بلکه بخشیدن چهره‌ای انسانی به او و دیدن داستان از دید اوست. ما همیشه صدام حسین را به عنوان یک دیکتاتور، رئیس جمهور قدرتمند دیده ایم. اما بعد می‌بینید که پادشاه قدرتش را از دست می‌دهد و بعد بحث تعادل می‌شود و بعد علا قدرت را به دست می‌گیرد.

به عنوان یک کُرد که خانواده اش به دلیل وحشیگری صدام حسین مجبور به فرار شدند، بررسی این جنبه انسانی از او چه حسی برای شما داشت؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

راستش را بخواهید ساختن این فیلم خیلی سخت بود. از دید من، مادرم از منطقه‌ای آمده بود که توسط سلاح‌های شیمیایی صدام بمباران شده بود. اما من واقعاً می‌خواستم به علا این شانس را بدهم که داستان را از دیدگاه عربی تعریف کند، زیرا تقریباً هر چیزی که ما در مورد حمله به عراق دیده ایم از دیدگاه غربی‌ها گفته شده است. به همین دلیل است که تقریباً از همان ابتدا تصمیم گرفتم به او اجازه دهم داستان را دقیقاَ به همان شکلی که می‌خواهد تعریف کند.

بعد از اینکه علا را پیدا کردی چطور قانعش کردی که با تو حرف بزند؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

فکر می‌کنم تنها کاری که من کردم و واشنگتن پست نکرد این بود که صبور بودم. من ۱۴ سال را از ابتدا تا انتها صرف این کار کردم. اما نقطه عطف، داعش بود، چون وقتی داعش بر سر کار آمد، علا به من گفت که هر چیزی که صدام به او گفته بود در مورد آنچه بر سر عراق خواهد آمد، اتفاق افتاده است؛ و بعد متوجه شد که باید این داستان را تعریف کند. هر آنچه صدام درباره آینده عراق پیش بینی می‌کرد به حقیقت پیوست.

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

حتما برایتان جالب بوده که بدانید این کشاورز عراقی چگونه و چرا با پنهان کردن تحت تعقیب‌ترین مرد جهان موافقت کرده است.

سوال‌های زیادی داشتم. چرا صدام را برای جایزه ۲۵ میلیون دلاری نفروخت. چرا به راحتی نگفت، متأسفم نمی‌توانم به شما کمک کنم، چون ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی به دنبال شما هستند؟ چرا او را نه فقط از سربازان آمریکایی بلکه حتی از خانواده اش مخفی می‌کنید؟ هیچ کس نمی‌دانست. درک این موضوع واقعا دشوار بود، از دیدگاه اسکاندیناویایی خودم، اگر خیلی ترسیده باشی، چرا با خانواده ات فرار نمی‌کنی و او را تنها نمی‌گذاری. اما از دیدگاه او، به نحوی شروع به درکش کردم، به خصوص اگر شما تنها یک کانال تلویزیونی در کشور خود داشته باشید و همه چیز در مورد رئیس جمهور شما زیبا و کامل باشد، و سپس او به خانه شما می‌آید و از شما درخواست کمک می‌کند. در فرهنگ عربی، شما هرگز از مهمانان خود نمی‌پرسید که چه مدت قصد اقامت دارند. چون صدام پرسید که آیا می‌تواند یک شب بماند. در نهایت، ۲۳۵ روز بود.

با توجه به ظهور داعش، آیا در هنگام ساخت این مستند، امنیت برایتان نگرانی نبود؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

بله، داعش جایی را که می‌خواستیم فیلم را فیلمبرداری کنیم، تصرف کرده بود. در نهایت، من مخفیانه علا را به نروژ آوردم,، زیرا هیچ جایی در خاورمیانه برای انجام مصاحبه امن نبود. همچنین می‌خواهم چیز خنده داری به شما بگویم، تمام ارتباطات ما قبل از آن از طریق تیندر [یک پلتفرم دوست یابی]بوده است. نه به طور مستقیم بلکه از طریق واسطه‌ها ,، چون اینطور امن بود. ما برای مردانی که من را به علا وصل می‌کردند پروفایل تیندر درست کردیم. همچنین، تقریباً همه چیز درباره این پروژه تنها تا دو ماه پیش مخفی نگه داشته شده است.

چطور فیلمی که ۱۴ سال روی آن کار می‌کردید را مخفی نگه داشتید؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

این چیزی بود که باید یاد می‌گرفتم! حتی در فرآیند پس از تولید، افرادی که روی آن کار می‌کردند، نمی‌دانستند پروژه در مورد چیست؛ و در عراق، جایی که فیلمبرداری را انجام می‌دادیم، یک فیلمنامه در مورد ناپدید شدن آب آشامیدنی از این منطقه نوشتم. آن‌ها فکر می‌کردند من دارم فیلمی درباره تغییرات آب و هوایی می‌سازم.

فکر می‌کنم این بیشتر برای امنیت علا بود؟

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

بله. جلسات زیادی برای اطمینان از امنیت علا داشتیم. اما او گفت تنها چیزی که می‌خواهد این است که قبل از مرگش این داستان را برای مردم تعریف کند، تا حقیقت پشت آن سوراخ را بگوید.

بدیهی است که این داستان ماهیتی بسیار جدی دارد,، اما همچنین به نظر می‌رسد که رابطه میان صدام و علا می‌تواند چند عنصر درام کمدی داشته باشد، به ویژه در مورد تغییر در جایگاه قدرت، جایی که کشاورز ساده در عمل به تنها محافظ رئیس جمهور تبدیل می‌شود.

علا نمیق؛ داستان کشاورز ساده‌ای که صدام حسین را ۲۳۵ روز در حفره مخفی کرده بود

بله، این در واقع داستان دوستی است؛ و به همین دلیل است که من در حال کار بر روی یک درام ب راساس این داستان با دیوید سیدلر هستم، کسی که سناریو فیلم سخنرانی پادشاه (The King’s Speech) را نوشت. ما الان یک فیلمنامه داریم و امیدوارم آن را کارگردانی کنم.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 108
  • رابی
    40

    نکات زیادی در مورد نحوه دستگیری صدام حسین وجود دارد.گفته می شود که چند ساعت قبل از سقوط بغداد روسیه به صدام پیشنهاد پناهندگی به این کشور را داده بود و صدام قبول نکرده بود.صدام حسین چند هزار نیروی فدایی داشت و اینکه بگوییم او در سوراخی تنها و بدون هیچ محافظ و نیرویی مخفی شده بود عاقلانه به نظر نمی رسد.یک پادشاهی بود که برای فرمانبرداری و ترساندن حاکمان کشورهای تحت سیطره اش اگر حاکمی نافرمانی می کرد او را در قفس می انداخت و در سایر کشورهای تحت حاکمیتش می گرداند که سایر حکام هوس نافرمانی به سرشان نزند.
    گفته شده که صدام حسین در قصرش توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شده است و اون شخصی که از داخل سوراخ بیرون آوردند مشابه صدام حسین بوده .‌و آمریکا قصد تحقیر و ترساندن حکام عرب را داشته.یک سرباز سیاه‌پوست آمریکایی نیز پوتینش را روی سر صدام می گذارد که حتی این حرکت موجب اعتراض کشورهای عربی قرار می گیرد.گفته می شود یک دانشمند عراقی که بعدا سربنیست شد بر طبق شواهد و دلایل علمی ثابت کرده بود که اون شخصی که در سوراخ بوده صدام اصلی نبود است.زیرا صدام تا قبل از سقوط ریش نداشت و ایشان با اندازه گیری ریش صدام اعلام کرد که از نظر علمی اگر ریش صدام پر رشد ترین ریش انسان در کره زمین نیز بوده باشد نمی‌بایست در این مدت زمانی ریشش این اندازه دراز می شده و چند سانتیمتر ریشش درازتر از محاسبات علمی است.

    نظرات شما -
    • اهوازی
      24

      بابا این حرفا چیه خودصدام بود مردمومن با خفت وخاری ازسوراخ موش کشوندنش بیرون،امریکا به حالش چ فرق داشت این کجا وچه وقت بازداشت کنه،که همین روایت درسته،درضمن صدام اگ مردبود واقتدارداشت میدونست چاره ای نداره یا بایدتسلیم میشدیاخودکشی میکرد،که بخاطر بی عرضگی وازترس به سوراخ موش پناه میبرد

  • ارسلان
    31

    اینکه صدام کی بود و چه کارهایی کرد ونکرد واسیبی که حال مردم عراق از دست صدام و بخصوص پسرانش دیدنذوکشیدند عرض کردم اگر دردی هم گرفتند و داشتن خود مردم عراق باید بگویند.اما در این نوشته ها چیزی که علت راز کمک کردن به صدام آن شخص کرد وبا توجه به آزار واذیت هابی که خودش وخانواده دیده بودند نه تنها جایزه به آن بزرگی را به هیچ میگیرد و نوعی انسانیت حال نه صدام بلکه به هم نوع بودنش یعنی عراقی بودنش با تمام آنچه باز کشیده بودرا کرد خیلی مایلم دلیل اصلی کارش را بگوید ویا بنویسید تا متوجه شویم .

  • ناشناس
    141

    صدام با تحریک و تشویق سردمداران وهابی کشور عربستان سعودی به ایران حمله کرد و صدها هزار جوان پیر کودک را به خاک خون کشید!!و مملکت را به ویرانه تبدیل کرد! و این در حالی است که آمریکا بعدها آمد دشمن شماره یک مردم ایران (صدام) را به سزای اعمالش رساند..درود بر آمریکا.

  • عبدالشنگول
    67

    صدام زندس، اونی که اعدام شد یه مرد اردنی بود، هلاری کلینتون ، لو داد، درپاسخ به خبرنگار ژاپنی

    نظرات شما -
    • 88

      صدام حسین حقیقی در اوایل جنگ ایران وعراق مرد یا کشته شد بعدا بدل های او نقش او را بازی میکردند ۔

  • الیرزا
    48

    صدام درآخرعمرننگینش درس بزرگی به سران کشورها
    دادو آن اینکه به دامان بیگانه پناه نبرد ودرخاک خودش ماند.این یک درس است برای کسانیکه وطن فروشند.

    نظرات شما -
    • ش
      12

      البته صدام یه درس بزرگ دیگه هم بهمون داد اونم اینکه هیچ دیکتاتور ظالمی هرچقدر هم قدرت داشته باشه بالاخره یه روزی تو یه سوراخ موش پیدا میشه و به سرای اعمالش میرسه

  • ناشناس
    19

    این موارد چیزی نیست که به زودی برای همه کاملا واضح و مشخص شود ...و حتما باید چند قرن بگذرد تا همه دوستان و دشمنان اینگونه اشخاص کلا از دنیا بروند ...فعلا اینا همش دروغ محض است و هر کس باور کند بسیار ساده و احمق است ..

  • ملا اسحاق یهودی
    9

    اون کشاورز،وهمه مخلوقات .مامورند،تا کسی یا افرادی را ک ب هرنوع دیگرانسانها را بدون محکمه وجرم فقط برای ارصای حس خود بزرگبینی کشته اند تا روز خاص محافضت کنند،

  • آرزو
    59

    اونی که گفت درود برآمریکا،یه کم سواد رسانه ای شو ببره بالا.بیچاره نمیدونه که صدام روهمین آمریکا علم کرد.

  • جواد
    54

    خداوندبه حق آقا ابالفضل العباس علیه السلام صدام و طرفدارانش و اونی که بهش پناه داده عذابش رو شدیدتر کنه.

  • جواد
    32

    خداوند به حق امام حسین علیه السلام عذاب صدام و طرفدارانش رو آن به آن بیشتر وبیشتر بکند و اونارو با ظالم ترین خلق محشور بگرداند

  • منصور
    12

    اقا سیاسیون قانونی نا نوشته دارن اینکه در نهایت از هم دفاع میکنن به هر روشی صدام قبول نکرد زیر بار بره

  • ایرج
    146

    صدام‌حسین یک قهرمان بود تا اخرین لحظه جلوی اشغالگران جنایتکار ایستاد آن چاله را هم غرب برای فریب افکار عمومی ترتیب داد اعدام‌ صدام‌ توهین و تحقیر اعراب و کلا منطقه بود برای باصطلاح‌عبرت…

    نظرات شما -
    • ناشناس
      25

      او قاتل هزاران تن از مردم ما بود

    • محسن
      37

      هیچ کس نمیپرسه پس گرفتن خسارت جنگی از عراق چی شد؟
      چرا سردار سلیمانی قبل از کمک به نجات عراق از دست داعش،حکومت عراق رو متعهد به پرداخت خسارت نکرد؟

    • اهوازی
      14

      اگ قهرمان بود تو سوراخ موش پیداش میکردن،درضمن امریکا یکی ازبزرگترین دیکتاتورهارو بنام صدام رو نابودکرد،دیگه میخاست چی رو وبکی ثابت کنه که درس عبرت بشه ازتوهم بیرون بیاید

    • اسماعیل
      7

      فقط امثال تو به یک هیولای گندیده میگه قهرمان .

  • قادر صادقی
    31

    با عرض شرمندگی اگر دلیل حکومت نداشتن قوم کورد را بدانید،دلیل اصلی برخورد اعلا را نیز خواهید فهمید،همون که اصلا اینهمه مردانگی و مهمان نوازی و از خود گذشتگی برایتان قفل هستش

  • اسماعیل
    37

    به نظرم تمام مطالب (به چه منظوری) باورکردنی نیست واقعیت این است که صدام راخود آمریکا آورد استفاده اش راکرد سپس وقتی دید باحمله به کویت به اربابانش دهن کجی می کند مثل دستمال کاغذی دور انداخت اعتمادبه آمریکا یعنی این.

  • جمیله خاتون عسکری
    8

    خیلی جاهای مطلب مبهم هست

  • سعد سهیلی
    182

    شهید صدام حسین با اشغالگران کشورش جنگید و به هیچکس اعتماد نکرد درود بر او

    نظرات شما -
    • ناشناس
      24

      تو سوراخ دفاع کرد؟؟؟

    • مسلم
      11

      یا تو ایرانی نیستی یا تو هم یکی هستی مثل صدام...تو میدونی اون صدام وحشی هموطنان کُرد ما را با چه وضع فجیعی قتل عام کرد.از نوزاد یک روزه تا پیر و جوان و مرد و زن رو با بمب شیمیایی نامردانه شهید کرد...فیلم حمله شیمیایی به حلبچه و هموطنان کُرد مارو نگاه کن تا بفهمی چه حیوان صفتی بود

    • ناشناس
      8

      کسی که طرفدارش تو باشی عاقبتش همینه

    • سهند
      8

      اقای سهیلی شما به صدام خون خوار میگویید شهید میدونی شهید کیی واقعا

    • ناشناس
      5

      آخرین نسخه ی عوض کردن جای جلاد با شهید!!
      بی شعوری ته نداره واقعا !!!

    • ناشناس
      3

      اینکه نوشته شهید صدام باید خیلی نفهم باشد که این واژه مقدس را به یک جنایتکار جهانی نسبت داده

    • رضا
      7

      کدوم اشغالگران حرف میزنی،واقعا مسخره است،اولا اسم شهیدرو میاری دهنتو اب بکش،دوم اینکه همین اشغالگران رو که اگ ایران نبود الان فرزندان عراقی همه امریکایی بودن،درضمن یک قهرمان هیچوقت توسوراخ موش نمیره

    • ناشناس
      1

      خیلی باید احمق باشی این حرف میزنی

  • علی
    4

    سیاست یه بازی جذاب برای سیاستمداران واقعی دنیاست. مهره ای داخل بازی اورده شده به وسیلهء اون چنتا مهرهء دیگه رو زدن و بعدش مجبور شدن همون مهرهء اولی رو فدا کنن در مقابل یه مهرهء بااهمیت تر

  • ریحانه
    5

    عاقبت ظلم و ظالم همینه.

  • ایرانی
    3

    خیلی جالب بود

  • علی
    42

    صدام خون جوانان بسیاری را به ناروا ریخت وتابان ان راهم داد.پس نتیجه عاقبت خاک گل کوزه گران خواهی شد.براین اساس بهترنیست خوب زندگی کنیم واموزه های دین ورهبری را بکارببندیم تاعاقبت بخیر شویم؟

  • امیر
    9

    جدیدا به دوره رایگان ارز دیجیتال خیلی علاقمند شدم
    واقعا خیلی دوره خوبیه

  • آریو
    4

    عاقبت سرسپردگی و وطنفروشی و ظلم ب ملت همین است
    کشاورزان میهن ما اندازه کشاورز عراقی فراموشکار نیستن

  • رحمتی
    10

    این یک سناریویی بیش نیست صدام یا واقعا قبل این حمله مُرد یا زنده است و شاید داعش هم صدام رهبری کرد

  • رحمتی
    2

    خدایا سناریو حاکمان ظالم جهان مثل نقش صدام نقش برآب کن الهی آمین

  • ناشناس
    12

    این مرد مردانگی خودش به اوج رسانده ...چون خیلی قلب بزرگی میخواد که دشمنت پناه بیاره و از جانش محافظت کنید .غیرت ومردانگی کورد بودنش اثبات رسانده ..

    نظرات شما -
    • رضا
      2

      اتفاقعا اینو میگن سادگی وبدبختی این اولا یا ازجایزه خبرنداشته ویااگرداشته ازبی سوادی خودش گفته وصدام هم بهش این امید داده که من برمیگردم برسرقدرت وازاین حرفا واین کشاورز بدبختم با این حرفا رویای زندگی خودش توآینده رو داشت تا اینکه هم جایزه رو ازدست داد وهم اینکه مهمانشو از سوراخ موش کشوندن بیرون

  • محمد
    63

    خدا رحمتش كنه تا زنده بود اسرائيل جرات عرض اندام نداشت تنها كسي كه جرات موشك زدن به تلاويو را داشت انسان نترس وبا ابهتي بود شجاع ترين حاكم خاور ميانه بود نور به قبرش بباره

  • فاضل
    43

    برای کشورش رئیس جمهور خوبی بود

  • عیسی
    5

    اصلا مهم نیست این خودملعونش بود یابدلش.مهم اینه موجودی بنام صدام وجودخارجی نداره.فرض براینکه بدلش اعدام شده یافرض براینکه درجنگ ایران کشته شده.چیزی ازاصل داستان که حقارت وناتوانی ومرگ یک دیکتاتورراکه باعث وبانی جنگ جنایت ترور زندان قتل واعدام میباشدراکم نمی کنه ودرعوض آب سردی بردل داغدیدگانش بود

  • ناشناس
    9

    لعنت خدا به صدام حسین

  • ناشناس
    3

    کسانی که جنگ میکنند زنان و بچه ها میکشن همه سران کشورها جنگ طلب باشن و حق مردمش را صرف جنگ کنن همه اینها چه دوست چه دشمن هر کس جنگ کند به جهنم میرود

  • علیرضاچهارلنگ ممصالح
    3

    باسلام
    این داستان یک نوع سناریو جهت خلق یک اثر برای قهرمان سازی یک نفر که با رئیس جمهور کشور خود دست دوستی داده بیشتر شبیه است تا گفتن حقایق.

  • عدالت
    4

    صدام حسین بخاطر اینکه ب کویت حمله کرد از حمایت کشورهای عرب کنار رفت و هزینه جنگ رو ایران و کشورهای عرب منطقه برعهده گرفتن امریکا مثل ی گروه شبه نظامی بخاطر منفعت زیادی ک عراق داشت ب صدام حمله کرد و حکومتو تقسیم کرد بین کشورهای عربی و ایران ولی بعد کارشکنی های داعش رو بعضی کشورها بوجود اوردن ک دست بعضی دیگه از کشورهارو کوتاه کنن

  • رضا بیطرف
    9

    صرفا جهت اطلاع،میبینم دوستان زیادی صدام و طرفدارانش رو نفرین کردن،میدونستید صدام بزرگترین و محترم ترین فرد عالم برای مردم فلسطین بشمار میره؟
    به اون لقب سیدالشهدا رو دادن و میدانی با مجسمه ی یادبودش در یکی از میدان های اصلی درست کردن...

  • مدیر و تاجر
    2

    در جنگ باید استراتژیک عمل کرد و صدام مهره های لازم برای مات کردن آمریکا را نداشت ، لذا بچگی کرد ...

  • ایرانی بدبخت
    5

    خسارت جنگ تحمیلی چه شد .یک میلیون جوان ایرانی کشته شدند غیر قابل جبران . لااقل هزارمیلیارد دلار خسارت ناچیز را از عراق متجاوز بگیرید

  • علی
    10

    ولی خودمونیم پدر کرد ها رو در آورده بود همه شون رو قتل عام میکرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      مگه کردها کاری با خودت و...کردن که اینجوری میگی

  • جمشید
    4

    صدام لا اقل در حکومتش مفسدین مالی کم پیدا میشد.آمریکا و غرب برای رهایی ملتها از دیکتاتوری به کشورها حمله نمی‌کنند بلکه به خاطر حفظ منافعشان این کار را انجام می دهند.صدام در مبارزه با آمریکا تنها بود.دریت است که صدام دیکتاتور بود .دیکتا توری اش برای حفظ منافع کشور و ملتش بود.

  • علی محمدی
    10

    واقعیت این خانوادهای زیادی ازجنگ سود بردن همین سهمیه های ایثارگری ،جانبازی،رزمندگان،خلاصه خیلی ها استخدام شدن واین رو مدیون جنگ هستیم درواقع ازجنگ همه زیان نبود پس سودها کردیم قدرت نشون دادیم سهمیه ها گرفتیم غنائم ها گرفتیم اما واقعاً اگه جنگ نبود آلان اوضاع ماچطوربود درصدبالایی ازخانوادها ازباب جنگ حقوق بگیر هستن البته حق هم دارن واقعاً ،(منظوراستخدامها) هستند.اما همونایی که دیروز رزمنده بودن حالا تصمیم گیرهستن ،قدرت دارن،ومتاسفانه بچهاشان اروپا،آمریکا،کاندا،هستن که نشون میده ما از جبهه وجنگ برداشت خوبی نکردیم

  • ناشناس
    5

    خدا لعنتش کنه انقد توی کشورمان مین به کار گذاشت الان به الان جوان هایمان میرن رو مین کثافت عوضی

  • حیدرعلی
    14

    آمریکا هرچی که هست برای ایران و ایرانی خدمتی بی سابقه و فراموش نشدنی انجام داد و آن سرنگونی رژیم صدام بود که به اعدام صدام هم منتهی شد. دست جناب بوش و ارتش آمریکا را باید بوسید. این را کسانی می فهمند که مستقیما در جنگ بودند و نه آنهایی که مفت و مجانی به عنوان راهیان نور به مناطق جنگی سابق تشریف فرما می شوند! ۸ سال تمام به معنای واقعی کلمه زیر تجاوز اعراب حرام زاده بودیم و نمی خواستیم قبول کنیم که تمام دنیا پشت صدام هستند ، حتی فلسطینی ها!

  • حیدرعلی
    7

    واقعا شرم آوره که برای صدام دعای خیر بکنی آن هم بخاطر اینکه به اسرائیل موشک زده. ما از اسرائیل و آمریکا و هیچ کشور دیگری انتظار دوستی نداریم و آنها نمی توانند دوست ما باشند زیرا دنیا جای رقابت هستش و هر کسی می کوشد کشور خویش را نجات داده و سر بلند کند. زرنگ کسی است که با سیاست و فراست اوضاع را به نفع خودش تغییر دهد و احمق کسی است که به تاریخ جنایت اعراب به کشورش بی اعتنا است و فرق دوست و دشمن را نمی فهمد!

  • ناشناس
    10

    امریکا واسراییال وصدام و داعش و ...دستشون تو یه کاسه بود.اگه کشتش منافع خودشو میخاست.تشکر نمیخاد.لعنت به صدام و مرگ بر امریکا و اسراییل و هم دستاش.

  • سنجرانی
    4

    کاری با ظلم یا جنایتی که کرده یا نه ندارم از نظر حیثیتی میگم اعدام و دستگیری صدام توسط بیگانگان ننگ بزرگی بر پیشانه تمام جهان اسلام بود حتی خود ایران چرا چون اگر قرار بود محاکمه بشه باید توسط کشورهای مسلمان و کشورهای که بهش اسیب زده بودن محاکمه میشد خوشحال نباشید که امریکا دشمن شما را کشت خیر امریکا همه شمارا تحقیر و ثابت که که حکام جهان بزدل و بی بخار هستن

  • ناشناس
    1

    باوجودپیشرفت علم این همه راههای شناسایی شخص ازطریق DNAوآزمایشات ژنتیک و.....چطورنتونستن تشخیص بدن صدام واقعی کدومه؟؟؟ایا بدلش هست ؟قبلا مرده ؟وجواب خیلی سوالات دیگه

  • مسلم عزتی هریس
    4

    صدام حسین یک جانی بیشرف بود.یک زنا زاده ،کسی که ملت ایران را با جنگ تحمیلی که به راه انداخت مظلومانه به خاک و خون کشید . خدا بانیان این جنگ را لعنت کند که آسایش را از این ملت گرفتند

  • ناشناس
    7

    حالا میتوانید دلیل سقوط و خفت کردها را دریابید که از بعداز ساسانی مانند عمارت‌های کلنگی روی زمین میغلتند و امرای کرد تداوم بودن خود را در نوکری حکام جدید ایران می‌بینند دلسوزی و محبت و نبود قساوت و بی‌رحمی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      کشاورز کورد نبود، کارگردان کورد هست

  • علیرضاامینی
    1

    جنایکار درهرلباس ومنصبی میتونه باشه قدرت یک چیزیه که بخاطرش انسان ازعزیزترینشم حتی حاظره بگذره همینطورکه درطول تاریخ ازنسل آدم بجامونده وهست وادامه داره وخواهدداشت همین صدام ملعون مگه یکشبه برای خیلیا نشدبرادرمسلمان ومیخواستندکمکش کنندمگرهمین روسیه به صدام میگ جنگی نمیادوالان شده بهترین دوست ایران سیاست یک فلسفه ایه که میشه گفت هم میتونه خوب عمل کنه هم خیلی بدباشه طوریکه پدرومادرونشناسه واگربرای هرانسانی شرایطش مهیابشه بجای میرسه که ظالمش میکنه مگه عمرش کفاف نده وگرنه آخرش ظالم میشه اگه تاریخ رو بخونه کسی میفهمه که سیاست چه انسانهای عادلی رو ظالم کرده از فرزندان آدم تابه امروز

  • رشید
    2

    خیلیها اشتباه متوجه شدند که چگونه یک کرد به صدام پناه داد،، در حقیقت سازنده فیلم کورد هست و کشاورزی که به صدام پناه داد یک عرب سنی مذهب اهل تکریت و از نزدیکترین منطقه به روستای الدپره زادگاه صدام هست،،

  • ناشناس
    2

    لعنت خدا بر این صدام گور به گور شده

  • ارتش تک نفر
    5

    صدام اگه دست من میفتاد زندزنده زره زره اش میکردم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جرعت نداری نگاش کنی هه

  • حیدر
    4

    حسین اسم پدرخوانده صدام هست(ماجرای مادرش و اون تاجر میدونید دیگه) و نباید بنویسی چه کسی آن سوراخ را برای حسین کند باید بجای حسین که اسم پدر یا همون پدرخواندش هست بنویسی صدام حسین یا صدام خالی

  • امیر رضا
    5

    در جواب دوست عزیز جناب علی محمدی که عرض کردن خیلی ها از این جنگ نون خوردن و سهمیه و پول و ... گرفتن باید عرض کنم اتفاقا تمامی کسانی که واقعا در این جنگ آسیب دیدن همگی آواره و گرفتار هستند و تمامی کسانی که در حال عشق و حال هستند و بچه ها شون تو اروپا و آمریکا عشق حال می کنند کسانی هستن که حتی یک روز در هیچ جبه ای حضور نداشتند و هیچ عزیزی را در جنگ از دست ندادن و فقط با یکسری شعار و ظاهر دینی ملت را گول زدن
    شما یک بررسی بکن یک دونه از ای آقایان را نام ببر که یک تیر به اش خورده و ...

  • حسن پورعباسعلي
    4

    ای آنکه صدام یزیدلعنتی راشهیدخطاب می کنی آن مثل شهداي داعش است داعش صدام ویزیدابن معاون درجهندم باهم همنشین هستند حتما جبهه نرفتی ببینی چگونه ازگل زیباوپاک بودندچگونه پرپرشدانددرعملیات والفجر ۸چگونه بادست بسته زیرآب ماندن اینها همه سرباز امام زمان علیه السلام بودند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آقای علی محمدی نمیدانم هدف از این حرفها چی بود عقده خالی کردی از پدر بزرگوارت بپرس آن زمانی که مردها در میدان جنگ و دفاع از خاک وناموس مردم تکه تکه میشدن پدران شما عین حال فعلی شما همین حرفها رو میزدن که مردم برا پول می رن جبهه ولی وقتی می گفتیم پول مال شما تشریف بیارین جنگ می گفتن جنگ به من چه همین طریق حرافی شما عزیز حالا بجای آمار پول و سهمیه مردانه بگو یک شب ناله و تحمل درد و زجر آثار جنگ را داری بع حساب دنیای را محاسبه کن

  • سرباز وطن
    6

    صدام سگ پاچه خواری بیش نبود
    کلمه شهید رو به این بی ناموس نچسبون دوست عزیز
    بعدش اینای ک درود به صدام و امریکا میگن
    مزدورن یا لابد وطن فروشی بیش نیستن
    ببخشید ک میگم
    لعنت بر وطن فروش

  • باهو
    2

    فکر میکرد فرصت خوبی است برای پیشرفت خودش در آینده ،مطمعن باشید بیشتر برای طمع این کار را کرد ،هرچه خودش بگوید یا نگویید دروغ است جز طمع و فرصت طلبی چیزی نبوده .پیش خودش فکر میکرد من که از صدام زیادتر نیستم یا هردو باهم می‌میریم یا باهم دوباره به جایگاهی بزرگ میرسیم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      این کشاورز برای هر مقصودی اینکار را کرد، داستان پناهنده شدن پادشاه به دهقان فقیر را پس از قرنها در خاورمیانه تکمیل کرد، داستان پادشاه ساسانی که پس از حمله اعراب در جنگ قادسیه به آسیابان ایرانی پناه برد و اسیابان او را سر برید و با سر بریده اش جایزه گرفت. و اتفاقا پس از چهارده قرن باز در جنگ قادسیه صدام علیه ایران ، صدام شکست خورد ب دهقان هموطنش پناه برد اما از او. مراقبت کرد تفاوت. دو دیدگاه را میشود دید. .

  • احمد
    3

    میگن سال ۲۰۲۴ آزاد میشه تو آمریکا زندانه

  • اسدی
    4

    سلام مردنبردبود اگه صدام زندهمردم عراق ایقدر دربه در نبودن مرد جنگ بود که تا آخرین لحظه‌ ایستاد شاید دو سه ماه هم پیدامی کردن اون مردی بود که تجدیدقوا میکرد

  • ناشناس
    5

    گور صدام رو باید مستراح عمومی کنند

  • ناشناس
    1

    بدانید که در جهان که داشتن سرمایه حاکمیت است هرگز صاحب سرمایه را نمی‌کشند بلکه از آن هم استقبال هم میکنند که بیا در تراس یا کارتل ما سرمایه‌گذاری کن مهم نیست که آن سرمایه صاحبش کی باشد .بن لادن یا
    صدام یا مذهبی یا بی مذهب فرقی ندارد فقط برده هایی مثل من و شما در توهم روزی خوب وعدالتی باد آورده هستیم.هرکس سرمایه دار شد بقیه را موم میبیند وبس

  • علی
    0

    قابل توجه دیکتاتورای موجود، آینده نه چندان دور شما هم همین و خیلی بدتر

  • عارف
    2

    صدام از قبل تو فرانسه تو شراب خوردن خیلی مستش میکنن جی پی اس تو شاهرگ یا بدنش تزریق میکنن و اینم که گرفتنش اشتباهش این بود که بیرون میاد از مخفیگاه زیر زمین اونا پیداش میکنن

  • Amer
    5

    من موندم شهید صدام حسین به شما اقوام فارس مهاجر هندی تبار چه ربطی داره ،زندگی خودتون بکنید وگرنه القادسیه دوم براتون تکرار میشه

  • اکبر.
    2

    سیاست تمام سردمداران ممالک در حال حاظر چیزی جز قدرت نیست.از دم دروغگو و چپاولگر.

  • مهدی عچرش
    2

    صدام حسین شیرمرد

  • ناشناس
    2

    لعنت خدا هم به صدام کثیف وهن به تمام ستمگران وظالمان عالم لعنت کسی که ظلم میکند

  • حسن
    0

    اونیز به تاریخ پیوست و آیندگان در موردش قضاوت خواهند کرد . خسارت های جبران ناپذیر به این مردم وارد کرد و البته عده ای بی تجربه و عده ای وطن فروش هم دستشان به خون جوانان وطن آلوده س و بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست .
    غرامت ۸ سال جنگ تحمیلی هم که فراموش شد ظاهرا.

  • ابوعمر
    0

    باز مثل بعضیا ترسو‌ نبود
    صدام ی چندتا موشک تو اسراییل زد

  • سامیار
    1

    طلوع و غروب و قدرت گرفتن صدام حسین همه درس هست.اینکه کشورها بخصوص خاورمیانه بفهمند غرب هیچگاه دوست و خیرخواه نیست.حاکمانی که با آمریکا بستند نقش به کفش را داشتند که بعد از استفاده لچه کهنه ای بیشتر نیست..ناتو راهزنی هست که موقع غارت قتل برایش عادی هست به بهانه نفت میلیونها انسان کشته..ایران در دشمنی با آمریکا اشتباه نکرده

  • ایبو
    0

    ای داد از قدیم گفتن سیاست پدرو مادر نداره .........پس سر خودتون درد نیارید فقط انشالله کسانی که باعث کشتن ادمهای بیگناه میشوند انشالا به روز سیاه بشینند چون همیشه جلوی دوربین مترسک میاد اصل کار چیز دیگریست .کسی دیگه بندهارو تکون میده .فدات شم .گل .

  • ناشناس
    1

    سلام دوستان عزیز /بعضی انسان ها است از شیطان بدتر است چطور از شیطان بدتر است وقتی یک آدم از دنیا میره شیطان پشتش رو ول میکنه اما بعضی انسان ها نه /کی خوب بود کی بعد اون دنیا همه چیز معلوم میشه شما بهتره بفکر خودتون باشید فایده این حرف ها چیه هیچی

  • یال
    0

    ازنظرعراقیها مردی کرده

  • هریه
    0

    مرگ بر صدام
    ضد اسلام

  • ناشناس
    0

    هر دو ملعون رو بایستی همزمان اعدام میکردند

  • مهدی
    0

    بعضی از دوستان خیلی موضوع رو جنایی کردند.شاید تئوری توطئه رو بیشتر از واقعیت دنیا قبول دارن.واقعیت دنیا هم اینه کسی ک ظلم کنه ی روزی با خفت از بین میره.برا صدام هیتلر قذافی و ....همین طور شد

  • ناشناس
    2

    باز مطمئن باشید توسط شخص یا از طریق کانالی صدام و مخفیگاه او فروخته شده و لو رفته و قطعا چه عمدی چه سهوی خطایی صورت گرفته که نیروهای آمریکایی مستقیم اومدن سرسوراخ و مخفیگاه وگرنه علم غیب داشتن توی روستای تکریت توی سوراخی که گربه ازش به زور میتونه رد بشه در زیر زمین شخصی اونم مث صدام حسین اونجا مخفی شده باشه توسط خود ملت شریف عراق و همشهری های خودش فروخته شده عربا واسه صدهزار تومان ملاق میزنن 25 میلیون دلار که دیگه جای خود داره به هر عراقی بدی لازم باشه کل طایفه و عشیره خودشم میفروشه شاید خود صدام هم اگه این مبلغ رو بهش میدادن خودش خودشو میفروخت. همین مرد ساده کشاورز سرویسش کرده

  • علی
    0

    صدام یکی از بهترین مردان تاریخ بود قهرمان و پیشگو تمام پیشگوییاش در مورد عراق به حقیقت پیوست ولی حیف مردم عراق قدرشو ندونستن

  • انوشیروان نعیمی
    1

    پرسپولیس حتما صعود میکنه

  • احمد
    2

    سلام
    بفرمود سردار دل‌ها حاج قاسم هرکس تیر سمت این نظام انداخت آواره شد!.شوخی نداره هر که دشمنی کرده نابود شده خرد وکلان!

  • ابوذر
    0

    ببینید صدام و یا خمینی هر دو مردان بزرگی بودند بلاخره جنگ در هر کشوری اتفاق می افتدد آین دلیل نمی‌شود صدام قدرتمند ترین ارتشو سلاحها را داشت اما متاسفانه با برادر خودش که عربها بودند در افتاد و آنها هم از ترس به شورای امنیت پناه بردند و گفتند صدام اگر به سلاح اتمی دست پیدا کند قطعا کل آسیا ور اختیار صدام خواهد شد و برای همین دنیا متحد شد تا برنامه ریزی کردند صدام را بردارند وگر نه صدام یک سال با آمریکا دشمنی کرد ایران چهل سال پس جرا به ایران حمله نکرد اما برای صدام حمله کرد بسیار واضع است چون صدام بسیار قدرت طلب بود و بسیار حرفش حرف بود تنها و بزرگترین اشتباه فاحشی که انجام داد حمله به برادر دینی خودش کرد این یعنی تمام بجای کویت سال ۱۳۶۷ اگر با سازمان مجاهدین به ستون با پشتبانی هوای به تهران حمله می کردند اکنون ایران زمینه ای عراق بود اینو به وضوع میدانم چون خودم قدرت آنها را هم می‌دانستم قدرت ایران را نیز می دانستم اما صدام مجاهدین را یا همان منافقین را بدون پشتیبانی از پاتاق رها کردند و برگشتند به مرزهای خودشان هم اونا شکست خوردند هم صدام نابود شد این یعنی اشتباهات محاسباتی یک رهبر کشور مانند هیتلر که او نیز فقط یک اشتباه کرد نه دو تا در جنگ یک اشتباه کافیست این را هم صدام انجام داد به حرف فرماندهان گوش نداد و هم هیتلر گوش نداد نتیجه آنچه شد که نباید میشد صدام و خمینی همیشه در تاریخ ازشون با احترام یاد خواهند شد

  • علی
    0

    ولی جالب تر از همه این ها که اینده عراق را پیش بینی کزده بود برا امدن داعش. .

  • سایان بصائری
    1

    کسی ک ب صدام میگه شهید حتما ی سری ب قطعه شهدا تهران بزنه......صدام باید تاوان قطره قطره خون جوونهارو پس بده...باعمرو عثمان یزیدو شمرملعون محشورباشه

  • ناشناس
    0

    این وسط چیزی که مهم هست اینکه ما هشت سال جنگیدبم ونتوانستیم را ه کربلا را آزاد کنیم .آمریکا راه کربلا را آزاد کرد .اگر دروغ می گم بگو .آمریکا تو ۴۸ساعت باعث شد که ایرانی ها راحت بروند کربلا .

  • Aa
    0

    ای کاش یکی هم پیدا میشد و از عزیزان صدام فیلم میساخت که وقت حمله آمریکا به عراق کجا بودند.

    نظرات شما -
    • علی حضوری
      0

      سلام بر همه آنهایی که نظر دادند. دوستان عزیز. احساسی کامنت و مطلب نذارید. درجنگ ایران و عراق خیلی از کشورها به صدام کمک کردند. وسیاست آنها برد برد بود. آمریکا شیطان بزرگ هست. و برای صدسال بعد ما نقشه وبرنامه داره. آنها اتاق فکر دارن. جنگ ایران وعراق برای آنها سود فراوانی داشت. کلی سلاح فروختند و بعدهم به بهانه های واهی به عراق حمله کردن. در صورتی که داعش رو از چند سال قبل روش،فکر کرده بودن. الان هم نقشه دارن و شعله ی آتش جنگ رو زنده نگه داشتن. مشکل الان مردم ما هستن که به خاطر فشار مالی و موضوع حجاب با حکومت زاویه پیدا کردن. بازم ما داریم گول آمریکا رو می خوریم. حرف زیاد و مجال اندک. ....التماس تفکر وتعقل

  • حمید
    0

    کسی که صدام رو درآورد یه سرباز از شرکت پیمانکاری بلک واتر بود، صدام اینقدر دارایی داشت که یک پاپتی آمریکایی گیرش نیاره، الآن هم معلوم نیست کجا داره زندگی میکنه و یا قبلاً کشته شده! کلاً تمام حکام دنیا با چراغ سبز جامعه جهانی حکومت میکنن، پس قرار نیست کسی بلائی سرش بیاد. هیچ حاکمی

  • HOSSEIN.OBODAN
    0

    سلام خدمت تمام دوستان منتقد و دانشمند و صاحب نظر اون عده از دوستان که میگن صدام نبوده و صدام هنوز زنده ست یه حساب کتاب کوچک انجام بدید میفهمید حتی اگر اعدامش نکرده باشن الان خودش مرده میدونید چندسال سن داشت؟

  • علی
    0

    متاسفم صدام حسین توهم ایران هراسی داشت اگه توهم میزاشت کنار میتونست الان هم پیمان ما باشه تو دهن اسراییل بزنه صدام بود کشور مثل اردن جرات آب خوردن نداشت بن سلمان تو گونی می‌کرد اگه زنده بود اینجور راحت عراق بمباران نمیکردن اصلا هضم نمیکنم صدام چرا تسلیم شد نجنگید برام سواله چرا مثل پهلوی فرار نکرد ما شیعه هستیم مسلمانیم صدام حسین هرکاری کرده مجازات شد الان خدا تصمیم گیرنده هست البته خدا همه ببخشه چون تک تک ما شاید از صدام بدتر باشیم اگه خدا بخواد. ابرو زندگی ما بر ملا کنه از صدام بدتریم‌ غیبت میدونی چیه صدام الان مرده پشت مرده حرف نزن الان عراق کشور دوست ماست اینجور باشه صدام فرمانده کل بود سرباز صفرهای که تجاوز غیره کردن مردم عراق بودند ولی رهبر معظم انقلاب کلمه حزب بحث میگن تا نفاق نشه حرفم طرفداری از صدام نیست حرفم اینه احداقل مثل پهلوی فرار نکرد اگر توهم ایران هراسی نداشت الان عراق اسرایل می بلعید مرگ بر آمریکا نجس باعث شد صدام بدبخت هم بنداز تو جنگ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها