واکنش دبیر ستاد امر به معروف به حضور حجاب‌بان‌ها: این افراد در ستاد آموزش‌ دیده‌اند؛ صحبت درباره مجوز چه معنایی دارد؟

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حوادث و حواشی پیش آمده برای آمران به معروف و ناهیان از منکر واکنش نشان داد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر دستور الهی، قرآنی، شرعی و قانونی است. وقتی این‌گونه است، صحبت درباره مجوز داشتن یا نداشتن چه معنایی دارد.

واکنش دبیر ستاد امر به معروف به حضور حجاب‌بان‌ها: این افراد در ستاد آموزش‌ دیده‌اند؛ صحبت درباره مجوز چه معنایی دارد؟

حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی نسبت به حوادث و حواشی پیش آمده برای آمران به معروف و ناهیان از منکر واکنش نشان داد.

وی آیه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» را نشان از وجوب اقامه امر به معروف و نهی از منکر دانست و یادآور شد: خداوند متعال در آیه دیگری می‌فرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ.» خلاصه این آیات پیاده سازی و اقامه دین الهی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، اصل هشتم قانون اساسی که در آن نظارت مردم بر مردم مورد تأکید قرار گرفته و همچنین قانون حمایت از آمران و ناهیان مصوب سال ۱۳۹۴ را نیز پشتوانه قانونی بحث امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به حضور گروه‌ها و تشکل‌های تذکر لسانی در سطح شهر تهران همانند میدان‌های ولیعصر، انقلاب، فردوسی و... تصریح داشت: اخیرا جمعی از گروه‌های انقلابی و مردم دغدغه‌مند بدون هیچ چشم داشتی آن هم در شرایطی که بسیاری از نهاد‌های دولتی گرفتار خلأ بوده و منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب هستند، کار خیر تذکر لسانی را با هماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف همانند سپاه، بسیج، فراجا، شهرداری، دادستانی و... در سطح شهر آغاز کرده‌اند. حتی به ستاد امر به معروف و نهی از منکر جهت آموزش در بحث تعامل و گفتار با دیگران مراجعه کرده و ما نیز آموزش‌های لازم را داده‌ایم.

این مقام مسئول، از گروه‌های تذکر لسانی به عنوان حرکت‌های مردمی یاد کرد و بیان داشت: اخیراً مباحثی درباره مجوز داشتن یا نداشتن این گروه‌ها مطرح شده است. مگر کار خیر مجوز می‌خواهد؟ برای نمونه اگر گروهی تصمیم بگیرد، در محله خود کار خیری انجام داده و مشکلی را حل کنند، باید مجوز بگیرد؟ مجوز برای جا‌هایی است که افراد می‌خواهند تجمع کرده و اعتراض و شعاری دهند.

وی با بیان این‌که هم عقل و هم حکومت‌ها تأکید دارند که کار خیر جمعی نیاز به مجوز ندارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر دستور الهی، قرآنی، شرعی و قانونی است. وقتی این‌گونه است، صحبت درباره مجوز داشتن یا نداشتن چه معنایی دارد؟! البته ممکن است فردی نسبت به شیوه آن ایراد و اشکالی داشته باشد، خب باید ایراد را رفع و اصلاح کرد، نه این‌که آن را تعطیل کرد. وقتی کار خیر و خوبی در جامعه در حال شکل گرفتن است، باید همه حمایت کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان این‌که براساس گزارشات رسیده تعداد افراد تذکر لسانی بیش از ۲۸۵۰ نیروی انقلابی و جهادی هستند که فی سبیل الله مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارشی که چندی پیش به ما دادند، حدود ۲۰۰ هزار تذکر داده بودند. براساس گفته خودشان مشکل بالای ۹۷ درصد افراد با تذکر اولیه حل شده و به درگیری، مشاجره و... نکشیده است.

طاهری آکردی با بیان این‌که مردم ایران دارای پیشینه تاریخی در بحث عفاف و حجاب بوده و اسلام به آن غنا بخشید، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند اگر مسأله حجاب و عفاف برای مردم تبیین شود، آن را می‌پذیرند و عنادی ندارند. گروه‌های تذکر لسانی نیز همین کار خیر را پیگیری می‌کنند.

وی از احتمال وجود اغراض سیاسی در مقابله و مخالفت با این تشکل‌های و گروه‌های مردمی خبر داد و اظهار داشت: برخی از گروه‌های سیاسی که اهداف پشت پرده آن‌ها نیز ممکن است به انتخابات و دیگر مسائل بازگردد، شروع به کارشکنی و طرح شبهات غیر معقول کرده‌اند. در حالی که باید از نهاد‌های همکار با این تشکل‌ها تشکر می‌کردند. بحمدالله تاکنون نیز مشکل خاصی ایجاد نشده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به این‌که تقاضای ما از مجلس، دولت، دستگاه‌های حاکمیتی، رسانه‌ها و مردم همراهی و همکاری با گروه‌ها و تشکل‌های مردمی برای رفع اشکالات و ایرادات است، بیان داشت: کار خیر جمعی نیاز به مجوز ندارد، بلکه نیاز به حمایت دارد.

این مقام مسئول با بیان این‌که نیرو‌های انقلابی نیز از فراجا، دادستانی و بسیج بابت همکاری تشکر کرده‌اند، بیان داشت: امیدواریم بقیه دستگاه‌ها و آحاد مردم هم حمایت کنند و اگر نکته‌ای وجود دارد، تذکر دهند تا اشکال کار برطرف شود نه اینکه اصل کار تعطیل شود.

وی از اقدام این گروه‌ها به عنوان کار فرهنگی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: همواره مسئولان تأکید دارند که باید به سمت کار فرهنگی حرکت کنیم. این گروه‌ها نیز تنها تذکر لسانی می‌دهند، برخورد و بی ادبی از آن‌ها سر نمی‌زند. بلکه براساس قواعد دینی و اخلاقی در حال انجام کار خیری هستند. هماهنگی‌های لازم را نیز انجام داده‌اند. اگر این کار فرهنگی نیست، پس چه کاری فرهنگی است؟

طاهری آکردی در پاسخ به افرادی که شبهه می‌کنند به جای این کار‌ها به مبارزه با اختلاس، رانت خواری و... بپردازید، عنوان داشت: از نظر ما نیز اختلاس، رانت، پارتی بازی، گرفتار کردن مردم در بروکراسی اداری، فعالیت‌های ربوی بانک‌ها و... منکر بوده و باید با آن‌ها مقابله کرد، ولی در نظر داشته باشیم که بی حجابی هم منکر است. اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نمی‌کند، دلیل بر این نمی‌شود که دستگاه دیگری نیز دست از کار بکشد و به وظیفه خود عمل نکند.

وی بیان داشت: اگر جامعه آلوده شود، همه آلوده می‌شوند. ما در فرهنگ اسلامی چیزی به نام «بی تفاوتی» نداریم. امر به معروف و نهی از منکر یعنی این‌که کسی نباید بی تفاوت باشد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • ناشناس
    5

    هیچ در جاییکه تو وامثال تو خودتون قانونید دیگه مجوز معنی ندارد .شما اتش باختیارید .

    نظرات شما -
    • 16

      کسایی که حجاب رو رعایت نمیکنن از کی مجوز دارن؟
      اگه رعایت بشه این گروهها میان؟
      چرا به خانم هایی که رعایت میکنن تذکر نمیدن؟

  • ناشناس
    4

    يك ايه لااكراه في الدين هم داريم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      مقداری مطالعه کنید.
      معنی این آیه رو خوب بخونید.
      شما این آیه رو میگی ولی آیات حجاب رو نمیگی؟
      حرمت خدا و قانون و اجتماع رو نمیگی؟

    • خخخ خیلی دلاورین
      0

      برای بی ارزش کردن پول ملی چرا نمیرن به مسئولین امر به معروف بگن
      برای نابودی جنگلها
      برای خشک شدن دریاچه ارومیه
      برای حق آبه سیستان
      برای مدارس فرسوده
      برای نبود شیر خسک
      برای گرانی و تورم
      برای
      برای
      چرا نمیرن تذکر بدن ؟ فقط بلدن به دیگر جوونها گیر بدن ؟ چون خیلی آسونه و هزینه ای نداره ؟ اگر برن برای اون مشکلات اصلی مملکت تذکر و پلاکارد بدست باشن خب باید هزینه بدن دیگه !!!!
      یعنی آسونترین کار چیه ؟ گیر دادن به انسانهای بی دفاع مظلوم
      خخخ

    • ناشناس
      0

      داشتیم

  • محمد
    2

    امر به معروف و نهی از منکر فقط برای دوتا روموی دختراس یا میشه به مانند حجاب بانان یه سری هم اختلاس بان و رانت بان و دزد بان و زمینخوار بان رانت بان هم بود یا اون موقع به شما ضرر میشه. چرا خودتون و اقلیت امثال هوم رو فراتر از قانونی که خودتون نوشتین میدونید. کی دوران شما تموم میشه تا مردم نفس راحت بکشن تو این مملکت غنی و پر ثروت.

    نظرات شما -
    • 15

      میشه بگی اکثریت رو از کجا آوردی؟
      جهت اطلاع حجاب قانون خدا و قانون رسمی کشور هست.
      کسایی که رعایت نمیکنن هم دارن حکم خدا کوچیک میکنن و هم حرمت اجتماع رو نادیده میگیرن.
      این همه خانم محترم میان تو جامعه و رعایت میکنن کسی چیزی میگه؟
      چرا عده ای نباید رعایت کنن؟

  • ناشناس
    0

    خدا دستور های دیگری هم داده ،چرا آنها را اجرا نمی کنید

  • محمد
    0

    وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ﴿۹۹یونس﴾و اگر پروردگار تو مى‏ خواست قطعا هر كه در زمين است همه آنها يكسر ايمان مى ‏آوردند پس آيا تو مردم را ناگزير مى ‏كنى كه بگروند

  • ناشناس
    1

    پس ما مردم هم می خواهیم مسئولینی که کشور را به این روز سیاه انداخته اند را امر به معروف و نهی از منکر کنیم مجاز هست یا غیر مجاز؟

    نظرات شما -
    • حزب اللهی
      6

      غیر مجاز

    • 1

      ما هم می خواهیم راهپیمایی کنیم و بگوییم از نحوه حکومت کردن شما راضی نیستم،از دخالت شما در منطقه راصی نیستیم،از کمک به روسیه در جنگ تجاوزکارانه به اوکراین راضی نیستم،از رفتن به زیر بلیط روسیه و چین راضی نیستم،از فلسطینی،فلسطینی تر شدن راضی نیستیم،از دخالت در لبنان و آب و نان دادن گروه حسن نصرالله حوثی ها،عراقی ها و.‌..راضی نیستم از نظارت استصوابی که انتخابات را فرمایشی و فرمالیته کرده راضی نیستیم و....،پس ما هم باید بتوانیم نهی از منکر کنیم و راهپیمایی کنیم و کسی حق ممانعت نداره

    • ناشناس
      0

      نه دیگه این عبور از خط قرمز نظامه .

  • مهدی
    1

    چرا فقط فکر می‌کنید امر به معروف و نهی از منکر مربوط به حجاب میشه؟ چرا اینقدر بی وجدانید.؟از شهدا خجالت بکشید که خون مردم رو کردید تو شیشه

  • ناشناس
    74

    سلام در جواب ناشناس که گقتن لااکراه فی دین....بقیه آیه هم بخونید...اکراه در زمانی هست که شما وارد دین نشدید وقتی وارد شدید باید قوانین رو رعایت ....دوستانی که 33 تا مثبت دادید گمراه نباشید به حرف کسی حرف آدمهای بیسواد دیگه رو لقه لقه زبونش کرده و تکرار میکنه مطالعه کنید از ما گفتن بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      یه آیه دیگه هم هست:
      آیه شریفه: وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لاَمَنَ مَنْ فِی الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمیعاً أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النّاسَ حتّی یكُونُوا مُؤمِنینَ(۴) (و اگر پروردگار تو می خواست، تمام كسانی كه روی زمین هستند، همگی (به اجبار) ایمان می آورند. آیا تو می خواهی مردم را مجبور سازی كه ایمان بیاورند؟ (ایمان اجباری چه سودی دارد؟!)

    • ارش
      3

      من اصلن وارد دین اسلام نشدم اعتقاد به اسلام هم ندارم به زور در شناسنامه مارا مسلمان شیعه جا میزنند. مگه کار دیگری هم میشود کرد؟؟

    • 1

      حالا از کجا میدونی اونها که حجاب ندارن مسلمان هستن؟

    • 0

      زنان اسیر جنگ های اسلامی بعنوان کنیز برای فروش در بازارها عرضه میکردن ، ایا حجاب داشتند یا لخت و عور بودن ، نام نمی‌برم ولی نمونه چند صد زن ایران جنگ القادسبه بعنوان نمونه کلی

    • ناشناس
      0

      الان كه در كشور خودش دينش را مشخص نمى كند بلكه در بدو تولد مى گويند پدر و مادرش مسلمانند و در گوشش اذان مى گويند و در همان نوزادى در مداركش مسلمان شناخته مى شود!

    • ناشناس
      1

      استاد احتمالاً خوشگلم !! در مورد شما همه چی رو نمیگی !! استناد شما به قد تبین رشد من القی (اگه املای درستش رو نوشته باشم) مال وقتیکه که طرف آگاهانه اسلام رو انتخاب کرده باشه نه وقتی به دنیا اومده توی گوشش قرآن خونده باشن و انداخته باشنش توی هَچَلی به اسم دین !! کدوم یکی از ایرانیا خودش اسلام رو انتخاب کرده و در عین حال با وضع موجود (حد و حدود شرعی) کی جرات خروج ازش رو داره ؟؟
      داداچِ گُلَم تو هم به اندازه ی همین شیخی که گفته حجاب بانی مجوز نمیخواد ، بی منطقی

    • ناشناس
      0

      نفهمی از بیسوادی خیلی بدتره! در زمان پیامبر یه عده قرار گذاشتند دسته جمعی مسلمان بشن و بعد برگردند تا به اسلام ضربه بزنند. چیزی که تو ذهن تویه برای اینها نازل شد. والا این حق طبیعی و فطری و بدیهی هر انسانی است که دینی را انتخاب نکنه و یا حتی بعد انتخاب اگر به این نتیجه رسید که اشتباه کرده از آن برگرده. مگر اعتقاد زورکی معنی داره؟!!!!!!!

    • 0

      سواد پیشکش! وجدانا بهره ای از شعور داشته باشی، قبول می کنی اگر بر کسی مسجل بشه دین قبلیش درست نبوده، کماکان باید زورکی به آن معتقد بمونه؟!!!!!

    • ناشناس
      0

      عمو وقتی بزور وموروثی واردت کردند چی ؟؟

    • ناشناس
      0

      من الغی

    • ناشناس
      0

      آقا جون اصلا ایمان اجباری و تداوم اجباری ان با ذات خودش متناقضه!! اون چیزی که شما دنبالشی تظاهره که بوی گند آن کشور را برداشته!!!!!

  • ناشناس
    1

    این آقا که نوشته:
    مگر کار خیر مجوز می‌خواهد؟ برای نمونه اگر گروهی تصمیم بگیرد، در محله خود کار خیری انجام داده و مشکلی را حل کنند، باید مجوز بگیرد؟ مجوز برای جا‌هایی است که افراد می‌خواهند تجمع کرده و اعتراض و شعاری دهند.

    مگه اینها بخوان بر علیه بی حجابی یا در حمایت از غزه تجمع کنن، مجوز می گیرن؟
    نخیر، هیچکس جرأت نداره به اینها گیر بده

    نظرات شما -
    • 0

      اصلا اون چیزی که این اقا خیر می دونه را 8 میلیارد انسان خیر نمی دونند!!!! به جز دولتهای ایران و افغانستان و حماس !!!

  • .
    0

    لطفا وضعیت معیشت و گرانی را حل کنید////////////////////

  • تقی زاده
    0

    مساجد خالی شده اند .................بشتابید و ریشه یابی کنید ............

  • ناشناس
    1

    باز خوبه بالاخره تو این مملکت یک مسئولی جرات کرد بک چیزی رو گردن بگیره...فقط خدا کنه وقتی این گروه های دغدغه مند دست گل به آب دادن هم این آقا جرات حرف زدن داشته باشه

  • ناشناس
    2

    آقای طاهری امر بمعروف ونهی از منکر اگر در امور شخصی باشد حرف شما درست اما مربوط به جامعه بشود حتما مجوز میخواهد والا هرکسی که کینه ای از فردی داشته باشد سؤء استفاده خواهد کرد

  • ناشناس
    1

    دین ابزاری است برای حکومت کردن (هر مدلی که خواستی اون رو تفسیر کنی و جاهایی که به امثال این ها آسیب مالی و اعتباری و ... میزنه رو نگی و هر جا که راه نون دونی خوبیه را بگی )
    پولی که شهرداری به این بسیجی ها پرداخت میکنه رو چرا نمیگید ؟؟؟
    شرافت و انسانیت توی وجود اینها مرده ....

  • ناشناس
    0

    امیدوارم این ستاد به مسائلو منکرات دیگر هم رسیدگی کند.اسم خودش روش هست.مدود به زمان و مکان و موضوع خاصی نیست.یاسد در همه جا ورود کند و تذکر بدهد.

  • ناشناس
    0

    مملکت بی در و پیکر

  • ناشناس
    0

    اگر تذکر لسانی است پس چه نیازی به سپاه و بسیج و دادستانی داره؟ راستی سوالی برایم مطرحه چرا ارتش را وارد این قضایا نمیکنند بسیج که هست چرا سپاه هم میآید خوب نیروی دریایی را هم بیارید لااقل بنده خداها تذکر گیرندگان شنایی هم بنمایند

  • یا حق
    11

    مصاحبه ای شجاعانه و تحسین برانگیز و بیان واقعیت دینی است.... البته افرادی هم هستند که چون بیمارند عسل را هم تلخ می پندارند.... مانند افرادی که کامنتهای منفی گذاشتند... برخی هم عناد داشته و خواهان برهنگی بیشتر در جامعه هستند. لذا مقابله با کشف حجاب را بر نمی تابند....
    برخی هم فکر می کنند چون در سایر مسائل جرائمی مانند اختلاس و ... هست باید کشف حجاب را آزاد گذاشت و بی خیال شد که البته تصور اشتباهی دارند... چرا که هم دستگاههای مسئول در پی مقابله با اون مفاسد هم هستند که در کنار موفقیتها، ناکامی هایی هم داشتند و ثانیا: وجود آن مفاسد، آیا دلیلی برای حمایت از گسترش مفاسد دیگر مانند بی بند و باری و برهنگی یا بی خیالی نسبت به آن می شود؟!!

  • ناشناس
    1

    پولی که اینها از این راه در میاره خرج بیماری شون خواهند کرد.

  • رضا
    0

    مشکل مملکت پوشش و حجاب نیست فقر و بیکاری کمر همه را شکسته

  • مصطفی
    0

    اگه واقعا خودتون هم عاقبت این جبر و زوری که تحمیل می کنید رو نمی دونید که معلومه هیچ مطالعه ای روی تاریخ و هیچی ندارید. قرآن و احادیث رو هم پیرو هدف خودتون تفسیر می کنید و استفاده ابزاری دارید از آن. ممکنه دو روز دیگه هدفتون عوض بشه دوباره همین آیه ها و احادیث رو جور دیگه ای تفسیر کرده و کارتونو توجیه کنید.
    اگر هم حداقل در خلوت خودتون عاقبت این کار رو می دونید پس معلومه بنده ی پول و حقوق و صندلی و جایگاه شغلیتون هستید.
    به رضا شاه کسی نمیتونست دروغ بگه به محمدرضا شاه کسی جرات نمی کرد راست بگه و این بود علت غافلگیر شدنش
    شما هم الان همونجوری هستید. راست و حقیقت جامعه توی گوشتون نمیره.
    پس مواظب باشید غافلگیر نشید.

  • ایرانی
    0

    حیف نیست وقت خودتون الکی صرف خوندن ای مطالب هزار من یک غاز بزاری؟؟؟
    سرتا پا حرف مفت،راست میگی برو باهزاران منکر آشکارا مبارزه کن مردکه،،،،،

  • نقی
    0

    آیا این ترویج بی قانونی نیست؟ اگه به امر به معروفه اول باید شمابه امر به معروف مستحق ترید.

  • ناشناس
    0

    ولی برای آب خوردن و کارهای دیگر،به هزارتا مجوز نیاز است،مثلا برای راهپیمایی و تظاهرات به مجوز نیاز داره که خلاف قانون اساسی است،چون حکومت اسلامی هیچ زمانی به مخالفان خودش اجازه راهپیمایی نخواهد کرد،قانون اساسی در اصول مربوط به حقوق ملت،کلا زیر پا له و پامال شده است

  • فریاد
    0

    راست میگه ایران ماله اینهاست چه مجوزی چه کشکی ایران مال آخوندهاست

  • ناشناس
    5

    وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾و چون به آنان گفته شود در زمين فساد مكنيد مى‏ گويند ما خود اصلاحگريم - أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿۱۲﴾بهوش باشيد كه آنان فسادگرانند ليكن نمى‏ فهمند.(سوره مبارکه بقره)

  • ناشناس
    0

    مجوز برای عکس و فیلم از ناموس مردم مجوز میخاد البته برای شما امر به منکر و نهی از معروف معنی نداره چون شما اگر کسی از ناموس خودتان فیلم و عکس بگیره چه می کنید چون ناموس برای مردم مهم است اعتراض کردن احتمالا چون برای شما اهمیت نداره مهم نیست

  • ناشناس
    0

    یه جوری میگی مجوز برای اعتراض کردنه انگار تا الان 100 تا مجوز برای اعتراض کردن به سیاستهای دولت صادر شده
    بابا این مردم دغدغه مند رو هم به ما نشون بدید !! شماها توی یه پارک دیگه رفت و امد کنید نصف مشکلات مردم خود به خود برطرف میشه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها