اتفاقی که می تواند کابوس اسرائیل شود/ انتفاضه سوم شکل می گیرد؟/ مردی که سرنوشت فلسطین را تعیین می کند

آینده انتفاضه سوم به سرنوشت جنگ غزه، واکنش کشورهای خارجی و به خصوص عربی به اسرائیل و مقاومت و آینده تشکیلات خودگردان و ریاست محمود عباس گره خورده است.

اتفاقی که می تواند کابوس اسرائیل شود/ انتفاضه سوم شکل می گیرد؟/ مردی که سرنوشت فلسطین را تعیین می کند

به گزارش خبر فوری، با شدت گرفتن جنگ در غزه و تظاهرات شدید فلسطینیان در کرانه باختری بسیاری از احتمال شکل گیری انتفاضه سوم سخن گفته اند. فارن افرز، الجزیره و المیادین در گزارش هایی به این مساله پرداخته و احتمال انتفاضه را زیاد دانستند.

انتفاضه نام قیام ملی و مردمی فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی است. در این قیام مردم فلسطین بدون سلاح گرم و با سنگ با سربازان اسرائیلی جنگیدند. دو انتفاضه اصلی در تاریخ فلسطین وجود داشته است. انتفاضه اول که در سال ۱۹۸۷ میلادی شکل گرفت با پیمان اسلو در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید. انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز و در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید.

انتفاضه سوم به وقوع می‌پیوندد یا نه؟

اما آیا امکان شکل گیری انتفاضه سوم وجود دارد؟ برخی شواهد گویای این است که انتفاضه سوم در کرانه باختری در حال شکل گیری است.

در حال حاضر، فلسطینیان ساکن کرانه باختری بیشترین درگیری را با نیروهای اسرائیلی دارند و با شدت گرفتن جنگ در غزه، بر میزان اعتراضات آنان افزوده شده است‌. از آن سو، حماس مردم کرانه باختری را به جهاد فراخوانده است. اگرچه کرانه باختری توسط طرفداران جنبش فتح و تشکیلات خودگردان اداره می شود اما حماس هنوز هم طرفدارانی در کرانه باختری دارد.

همچنین، از بعد به قدرت رسیدن مجدد نتانیاهو و شکل گیری کابینه تندرو اش، درگیری های شدیدی بین ساکنان مسلمان قدس و رام الله و سربازان صهیونیست شکل گرفته و جو عمومی در مرزهای مشترک به شدت ملتهب بوده است.

از سوی دیگر جو عمومی منطقه آماده جرقه انتفاضه نیست. نباید فراموش کرد که دیگر شرایط سیاسی جهان عرب مانند دهه ۸۰ یا سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نیست. در سال‌های دهه ۸۰ تا ۲۰۰۰ حکومت های نیمه سوسیالیستی و پان عربیستی قدرتمندی در جهان عرب وجود داشتند که به انحاء مختلف از فلسطین حمایت می نمودند اما در حال حاضر، غالب کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل عادی کرده و علقه زیادی با آرمان فلسطین ندارند.

همچنین، مثلث سوریه، اردن و مصر که در دهه ۶۰ تا ۸۰ اصلی ترین متحد خارجی فلسطینیان بودند دیگر وضعیت سابق را ندارند. سوریه تازه جنگ داخلی را پشت سر گذاشته و به لحاظ نظامی و اقتصادی ضعیف است. اردن و مصر هم متحد اسرائیل به حساب آمده و از طریق دولت های غربگرا و نزدیک به آمریکای خود، از جبهه مقاومت دور شده اند. این وضعیت نشان می دهد که عوامل خارجی موثر بر انتفاضه وجود نداشته و یا ضعیف تر از همیشه اند.

محمود عباس؛ سیاستمداری که می تواند سرنوشت انتفاضه را رقم بزند

در حال حاضر، آنچه بیش از همه در شکل گیری یا عدم شکل گیری انتفاضه سوم تاثیرگذار است، قدرت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

عباس در سال ۲۰۰۵ و بعد از فوت یاسر عرفات، رهبر تشکیلات خودگردان شد. در همان سالها بود که انتفاضه دوم به پایان رسید، جنگ داخلی فلسطین بین حماس و فتح شکل گرفت و غزه به حماس و کرانه باختری به تشکیلات خودگردان و محمود عباس رسید.

محمود عباس از سال ۲۰۰۶ تا کنون توانسته به قدرت اول کرانه باختری تبدیل شود. او یک سیاستمدار محافظه کار است و تلاش کرده در عین حفظ قلمرو کرانه باختری، با تل آویو درگیر نشود‌.

با این حال، عباس مخالفان زیادی دارد که روز به روز نیز بیشتر می شوند. عباس سعی کرده در عین حفظ فاصله خود از اسرائیل از تشدید تنش ها جلوگیری کند. این اقدام و سیاست او باعث شده از طرفی، اقلیتی که موافق صلح با اسرائیل هستند از صف حامیان او خارج شوند و از طرف دیگر، افرادی که طرفدار مقاومت هستند، به منتقدان جدی او تبدیل گردند. تعداد و قدرت گروه دوم به مراتب بیشتر از گروه اول است. این گروه سیاست نرمخویانه عباس را نابود کننده فلسطین می دانند. آنها معتقدند عباس باید اختلافات با حماس را کنار گذاشته و به اسماعیل هنیه نزدیک شود و از طرف دیگر، اقدامات خشن نظامیان اسرائیلی را محکوم کند.

منتقدان مدعی اند عباس، قدرت نظامی تشکیلات خودگردان را کم کرده و جنبش فتح دیگر قادر به تهدید اسرائیل نیست. این افراد مدعی اند اگر سیاست محافظه‌کارانه محمود عباس نبود، اسرائیل جرات چنین حمله وحشتناکی را به غزه نداشت. به همین دلیل، عباس باید هر چه سریعتر از قدرت کنار رفته و جای خود را به فرد دیگری بدهد.

بسیاری معتقدند آینده انتفاضه به سرنوشت جنگ غزه، واکنش کشورهای خارجی و به خصوص عربی و آینده تشکیلات خودگردان و محمود عباس گره خورده است. به نظر نمی رسد محمود عباس بتواند جریان انتفاضه را رهبری کند. او نه قدرت یاسر عرفات را دارد و نه از کاریزمای رهبران سنتی فلسطین برخوردار است.

اگر جریان مقاومت گرای فتح یا طرفداران جهاد بتوانند محمود عباس را کنار بزنند، احتمال ایجاد انتفاضه جدید زیاد است، هر چند نباید از خاطر برد که هنوز قدرت عباس در کرانه باختری زیاد است و به خصوص کشورهای عربی اطراف فلسطین مانند اردن و مصر از او حمایت می کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • روبی
    24

    نتانیاهو ای کاووس شبانه
    ای پیام آور صلح و دوستی منتقه
    کار رو یکسره کن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      28

      اولا کاووس نیست و کابوسه
      دوماً منتقه نیست و منطقه س
      سوما هرچی تحلیل و نظر موافق اسرائیل دیدیم از مشتی بیسواد مث تو تراوش شد .
      چهارما ملت فلسطین مث هر ملت آزاد در این دنیا حق تعیین سرنوشت داره تو که این حق رو منکر میشوی برای خودت هم نباید این حق رو قائل باشی .
      پنجما همه دنیا جنایات صهیونیستها رو می‌بینند و خیلی‌ها علیه آن اعتراض کردند حتی مردمان کشورهای حامی اسرائیل شماها چگونه انسانهایی هستید که این همه ظلم رو تایید میکنید .
      شیشما آیا خود تو میپذیری فرزندت در مقابل چشمانت تکه تکه شود ؟
      هفتم اگر این بلاها بر سر شما می‌آمد باز هم همین نظر رو داشتین؟

    • ناشناس
      48

      برواول یادبگیرچه جوری منطقه رومینویسن بعدبیابرای ارباب هات اظهارفضل کن ...اگه کاررورویکسره کردبه توهم یه کاخی میبخشه شکن نکن

    • ناشناس
      2

      اگرمنم بابیسوادی تمام به نفع حماس بنویسم یعنی همه اونایی که طرفدار«هنیه» یا «زیاد نخاله » هستندبیسواد هستند این استدلال کوچه بازاری رو کی می خواهیم کنار بگذاریم «بسه دیگه »

    • ناشناس
      0

      تو عزیزم لازم نیست چیزی بنویسی همین که هستی کافیه

    • شهرام.ر
      0

      هشتما !! : بیسواد به شخصی گفته میشه که توانایی نوشتن و خواندن الفبای فارسی رو نداشته باشه . واژه « کم‌سواد» اگرچه توهین امیز است ولی ...

  • ناشناس
    14

    اگر محمود عباس هم مثل حماس کم عقلی می کرد بهانه کافی را برای کوچاندن فلسطینیان از سرزمین خودشان را بدست اسرائیل می داد و ضمن اینکه تعداد بسیار زیادی انسان بی گناه کشته می شدند و سرزمینشان نابود می شد فرق بین بین انسان با شعور و بی شعور همین هست که آدم فهمیده بیهوده مردم را به کشتن نمی دهد

    نظرات شما -
    • 8

      حماس که قایم شده واین خیالش نیست ببینه ارباباش اردوغان وقطر وایران چی میگن

    • ناشناس
      25

      بیشعور کسی است که سرزمین دیگران را غصب و ساکنان اصلیش را قتل عام می‌کند
      فلسطینی‌ها کار بسیار درستی انجام می‌دهند کسی که به ظالم باج می دهد در حق انسان‌های دیگر ظلم کرده است
      چرا که ظالم به این نتیجه می‌رسد چون زور و قدرت دارم ظلم می‌کنم و بابت این کار بهایی نمی‌پردازم

    • ناشناس
      15

      کم عقل تویی که قران را با اصول مشاوره شادگرگی تعویض کردی که نتیجه اش، افزایش، خشونت

  • حاعری
    60

    با سلام این مزدور آمر یکایی واسراعیلی از ترس ترور جانش را حفظ کرده وحقیقت ها را نادیده کرفته وچشه هایش را بسته روزی خون کودکان معصوم دامن خود واربابشان را خواهد کرفت انشاالله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      مزدور کی هست؟ ادم باید عاقل باشه وقتی چیزی نداری کسی پشتت نیست مریضی مستی این همه بچه را به کشتن میدی؟ بیشرف به چه قیمتی میخوای حکومت کنی؟ اصلا به کی میخوای حکومت کنی اصلا تو غزه کسی موند که بخوای بهش حکومت کنی. بهتر هست رهبران اولا شجاع باشند دوم اینکه سیاست هم داشته باشند خودش رفته تو فاضلاب قطری ها پنهان شده که چی بشه بچه ها کشته بشند این بی پدر با دوست دختر اسراییلیش بیاد حکومت کنه

    • 4

      شما چشمات بازکن حامی فلسطین من اگرپشت کسی باشم نا تهش با فکروعمل حمایت میکنم شما منتظرچی کی هستید نظام ایران دیگه متروی میشه

    • ناشناس
      10

      این آتش نتیجه حماقت حماس است و دامن‌گیر آنهایی شده که از این احمق ها حمایت میکنند.
      آیا کسانی که جنگ را شروع می‌کنند نباید به عواقبش بیندیشند ؟؟؟؟

    • ناشناس
      5

      خون کودکان غزه دامن کسانی را میگیره که دلشون قدرت خواسته کسانی را میگیریه که باعث این حماقت شدند و الان روزی ده مرتبه میگن مانبودیم. آخه....تو غلط میکنی وقتی عرضه جنگیدن نداری بچه های طفل معصوم را گوشت دم توپ می کنی

    • ناشناس
      17

      دیگه کسی دامن نمیپوشه خونم دامنی نیست که بخواد بگرد برا همینه که جنایتکاران راحت هر جنایتی میکنند .

    • 0

      شبکه 6سیمادرزیرنویس ازمظلومیت غزه میگه اما گوینده ازفتوحات حماس و پیشروی درخاک اسرائیل میگه شما بگوچه خبره

  • 🐜
    20

    نتانیاهو از ترس شب ادراری دارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      صهیونیست‌ها درایران چقدر طرفدار دارند بخصوص نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونسیتی

    • اوس اسمال
      1

      از لایک وکامنتا بفهم که تو وتفکراتت چقدر طرفدارداره

  • حسن
    7

    نقشه بعدی مناطق تحت کنترل محمودعباس انجاهم ویران کنند اسراییل یکدست میشه بعدمیگن ایران حامی فلسطین

  • ناشناس
    8

    الکی جوانان مردم رو به کشتن ندید جوگیر شون نکنید از خدا بترسی آتش جنگ شعله ورتر نکنید

  • امییییییییییر
    18

    محمود عباستونم مثل خودتون بیغیرته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هنیه ومشعل ونصرالله معدن غیرتند !!

  • نادر
    1

    حالا به نظر شما علیرضا منادی سفیدان به وسیله ی انتخابات و رای مردم شده نماینده مجلس !!!!!!!!!!!!!!

  • خرم سلطان
    9

    نتانیاهو یه مرده واقعی از نژاد یعقوب پیامبره

  • جواد
    6

    اسراییل زنده و پاینده خواهد ماند

  • Slam
    1

    یاد یه دیالوگ افتادم =اگر خدا با ماست چرا همش از ما کشته میشه و میگم خدا نشسته و قهوه می نوشه عجب صبری خدا دارد عجب صبری خدا دارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چرا همش خدا با ماست؟
      یک بار هم خدا با دوغ

  • خبر فوری - ایتا
    14

    ترور الارم کشورها را به دو جبهه نور و تاریکی تقسیم کرده نور اسراییل و رفقا هستند و بعد پرسیده طرفدار کی هستید همه زدن جبهه تاریکی!

  • ناشناس
    11

    کودکان غزه چهره واقعی مشاوران شادگرگ که دتبالشان افتاده اید افشا کرد که چه سنگدلهایی تربیت کرده اند کسب درامد انگ و قرص مضر و افزایش، طلاق خشونت

  • Sss
    1

    بشین تا پاشه

  • ناشناس
    5

    چهل ساله فقط شعا ر.الان وقت عمل است بروید یا خفه خون بگیرید فقط از جیب مردم نباشد رفتنتان

  • ناشناس
    1

    گور بابای یک و دو سه و......

  • ناشناس
    4

    بلدید که یقاوم و مقاوم کنید رو ملت ایران حساب باز نکنید

  • ناشناس
    18

    انشالله که آن مرد امام زمان علیه السلام باشد...

  • ناشناس
    6

    حالا تو تهران پر میشه از مردم غزه با هواپیما می آوردند ،پر از بیمارهای عفونی .اه اه بعد از افغانی ها نوبت اینهاست مردم که .....درک

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      بمیر

  • بهنام
    3

    محمود عباس از هنیه خیلی عاقل تر است. فعلا که تقریبا همه دنیا با هم متحد شده اند که ادم کش های حماس را از سنگر انها که همان مردم بیچاره غزه هستند، بیرون بیاورند و برای همیشه انها را از صفحه روزگار محو کنند . وعده خداوند عملی خواهد شد.

    نظرات شما -
    • امیر ب بهنام
      5

      بهنام تا همین دیروز از حماس حمایت می‌کردی حالا چیشده ساندیس خور نیستی جای تعجبه

    • بهنام
      1

      به امیر،
      نور حق را دیدم و توبه کردم .

  • علی
    2

    مردم بیگناه رو حماس سپر خودش کرده ، خودشون رفتن توی لونه موش هاشون با تفنگ وموشک قایم شدن. مردین بیاین تن به تن بجنگین با اسراییل ترسوها

  • ناشناس
    12

    سرنوشت فلسطین رو مردان و زنان مومنی که در راه خدا جهاد میکنن و به خدا ایمان دارن و مطیع خدا هستن و به وظیفشون عمل میکنن تعیین میکنه.

    نظرات شما -
    • 1

      همون مومنانی که خواهراشون مقیم اسرائیل هستند و خودشون هم در هتلهای لاکچری قطر مشغول جهاد اکبر هستند؟؟

  • ناشناس
    0

    احسنت بر سنگ !!!!

  • جواد
    15

    مثل تمام مردم آزاده سراسر دنیا یهودیان ضدصهیونیستی به همراه هزاران نفر امروز در همبستگی با فلسطین راهپیمایی کرده و خواستار پایان نسل کشی و اشغال غزه توسط صهیونیست ها شدند
    اونوقت یه عده تو ایران حماس رو مقصر میدونن!!! امان از جهالت

    نظرات شما -
    • مهر
      0

      اولا همه مردم دنیا نیستن اکثرا اعراب ساکن کشورهای اروپایین که در مهد تمدن وازادی زندگی میکنن ولی همون دول عرب حتی حاضر نشدن ۵۰۰نفر از مردم غزه رو راه بدن دوم اینکه دولت اونها ۴۴سال سرنوشت مردم وکشورشو به یه مشت عرب مفت خور گره نزده وملیاردهادلار از سرمایه های کشورشو به پای اونا دود نکرده ثالثا حماس اگه دستش برسه خون ما شیعه ها رومباح می‌دونه چون یکی از شاخه های اخوان المسلمین وازسنیهای تند رو هستش .پس ژست دانایی نگیر

  • ناشناس
    4

    دیگه واقعا (زارت )

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      کمتر پیاز بخور بی‌ادب

  • ناشناس
    1

    متاسفانه اسرائیل سال ها پیش در زمان جمال عبد الناصر ، سوریه ، لبنان ، مصر و ..... را در جنگ شش روزه شکست داد و بعد از آن نیز در زمان حافظ اسد و انور سادات مصر و سوریه را شکستی مفتضحانه داد!
    اسرائیل گرگ بالان دیده است!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      الان داره چکار می‌کنه کودک و زنان را با سلاح های ممنوعه آمریکایی می کشه!!

  • ناشناس
    0

    لعنت خدا برکفتارهای کثیف خونخوار که فقط زورشان به مردم بی گناه میرسه مرگ بر ظالمین وستمگران

  • 1

    نمبدونم یکی باید کشور خودمونو سروَسامان بده با این اوصاع گرونی وکار زیاد حقوق کم خرج بالا غزه هم شده قوز بالا قوز

  • زهراهاجری
    0

    با سلام به همه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها