اعتراض جمهوریخواهان، سفیر جدید آمریکا در اسرائیل به ایران نزدیک است

جمهوریخواهان کنگره آمریکا ضمن اعتراض به انتخاب جک (جیکوب) لو، وزیر خزانه‌داری دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به عنوان سفیر جدید آمریکا در اسرائیل، اعلام کردند که او باید در جریان جلسه استماع روز چهارشنبه، به پرسش‌های جدی درباره ایران جواب دهد.

اعتراض جمهوریخواهان، سفیر جدید آمریکا در اسرائیل به ایران نزدیک است

تام نایدز، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل، مقامش را در ماه ژوئیه ترک کرد و واشنگتن از آن زمان سفیری در اسرائیل ندارد و درگیری اسرائیل و حماس نیز خالی بودن این پست و اهمیت آن را بیش از هر زمانی یادآوری می‌کند.

قرار است جک لو روز چهارشنبه در جلسه تایید کمیته روابط خارجی سنا حاضر شود؛ اما جمهوریخواهان می‌گویند که قصد دارند درباره فعالیت‌های او در زمان حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های بزرگ که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رقم خورد، تحقیق کنند.

بیل هاگرتی، سناتور جمهوریخواه در این باره نوشت: «جک لو، مرد کلیدی در مذاکرات و کمپین اطلاعات نادرست برای توافق خطرناک اوباما با ایران بود».

جمهوریخواهان و حتی برخی از دموکراتها، با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالف بودند و اکنون نیز برخی از جمهوریخواهان، مراودات دولت بایدن با ایران بویژه آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در قبال مبادله زندانیان را از عوامل مؤثر در حمله اخیر حماس به اسرائیل می‌دانند.

جک لو که یک کارشناس بودجه است، پیش از آغاز فعالیتش به عنوان وزیر خزانه‌داری در فوریه ۲۰۱۳ میلادی، یعنی تا ژانویه ۲۰۱۲ میلادی در سمت‌های مدیر دفتر بودجه و مدیریت و معاون بودجه و منابع وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کرد.

جمهوریخواهان از آقای لو به این دلیل که به عنوان وزیر خزانه‌داری اوباما در سال ۲۰۱۶ میلادی، انتقال ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران را تایید کرد، انتقاد دارند. این پول بخشی از تسویه‌حساب ۱.۷ میلیارد دلاری مربوط به اختلاف طولانی‌مدت دو کشور بر سر یک قرارداد تسلیحاتی چند ده ساله بود.

آقای لو همچنین متهم به دروغ گفتن به کنگره درباره توافق هسته‌ای ایران است و در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز به دلیل عدم حمایت از وتوی قطعنامه سازمان ملل در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در خاک فلسطین، با انتقاد‌های زیادی مواجه شد.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها