در پی ادعای اثبات‌نشده برخی آمریکایی ها مبنی بر نقش ایران در عملیات گسترده «طوفان الاقصی» انجام شد

لایحه پیشنهادی جمهوری‌خواهان برای مسدودسازی دوباره پول‌های آزادشده ایران

گروهی از جمهوری‌خواهان کنگره با ادعای حمایت مالی ایران از جنبش حماس، لایحه‌ای برای مسدودسازی دوباره پول‌های آزادشده ایران از بانک‌های کره جنوبی ارائه کردند.

لایحه پیشنهادی جمهوری‌خواهان برای مسدودسازی دوباره پول‌های آزادشده ایران

در پی ادعای اثبات‌نشده برخی مقامات آمریکایی، به ویژه جمهوری‌خواهان مبنی بر نقش ایران در رخ دادن عملیات گسترده «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و تلاش برای مرتبط ساختن موضوع توافق تهران و واشنگتن برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به وقوع این حمله، «تیم اسکات» سناتور کارولینای جنوبی به همراه ۲۲ قانون‌گذار جمهوری‌خواه و یک قانون‌گذار مستقل لایحه‌ای را برای مسدودسازی دوباره این ۶ میلیارد دلار تنظیم و ارائه کرده‌اند.

 شبکه ان‌بی‌سی نیوز در این باره گزارش داد که این لایحه خواستار لغو معافیت تحریمی صادر شده از سوی دولت آمریکا برای آزادسازی این پول‌ها می‌شود.

این لایحه همچنین از «جنت یلن» وزیر امور خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد دارایی‌های باارزش ایران را که در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند بررسی کرده و به کنگره گزارش دهد.

لایحه موجود با توجه به شکاف‌های موجود میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، مسیر نامشخصی برای تصویب شدن پیش رو دارد.

تیم اسکات در بیانیه‌ای مدعی شد که آزادسازی این پول‌ها «اشتباه بزرگی بود که بازاری برای گروگان گرفتن آمریکایی‌ها، جسورتر کردن رقبایمان و افزایش اعتبارات صورت وضعیت مالی یکی از بزرگ‌ترین حامیان حماس شد.»

اگرچه، مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله «آنتونی بلینکن» در این مدت در واکنش به انتقادات داخلی از این دست، تاکید کردند که حتی یک دلار هم از این پول‌ها که در واقع، درآمد نفتی ایران بود که در جریان آزادسازی به حساب‌های بانکی محدودشده در قطر منتقل شده‌اند، هنوز هزینه نشده و تنها برای مصارف بشردوستانه استفاده خواهد شد.

مقامات دولت آمریکا با وجود ادعای این که ایران به واسطه حمایت‌های دیرینه‌اش از جنبش مقاومت فلسطین در این اقدام حماس «نقش هم‌دستانه» داشته است، می‌گویند هنوز مدرک موثقی ندارند که اثبات کند ایران از این حمله مطلع بوده یا به آن مستقیما کمک کرده است.

این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از جنگ استقبال نکرده است. تلاش ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.»

به گفته امیرعبداللهیان، «تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند.»

او در این راستا، با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با وزیر امور خارجه ایرلند گفت: «در این گفتگو به وزیر خارجه ایرلند گفتم که به طرف‌های غربی بگوید منصفانه عمل کنند. من به ایشان گفتم که ما به نیرو‌های مقاومتی دستور نمی‌دهیم و آن‌ها راسا تصمیم می‌گیرند.»

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    کسی امیدی به دریافت این پول ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها