عدم شرمساری آمریکا و غرب از معیار دوگانه خود در درگیری جدید فلسطین-اسرائیل

پس از آغاز درگیری فلسطین و اسرائیل، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده شنبه گذشته در تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل تاکید کرد و گفت که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل «مثل صخره محکم است.»

عدم شرمساری آمریکا و غرب از معیار دوگانه خود در درگیری جدید فلسطین-اسرائیل

به علاوه، «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و همچنین مقامات کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، بریتانیا، لهستان و هلند، همگی حملات حماس به اسرائیل را محکوم کردند.

درگیری کنونی فلسطین و اسرائیل مساله‌ای پیچیده مربوط به عوامل ژئوپلیتیک، مذهبی و سیاسی است، اما یک واقعیت غیرقابل انکار در آن وجود دارد و آن، اشغال غیرقانونی برخی زمین‌های فلسطین توسط اسرائیل است. شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین اشغالی فلسطین هیچ وقت متوقف نشده است که این موضوع، ناقض الزامات قطعنامه 2334 شورای امنیت نیز محسوب می‌شود.

نباید فراموش کرد در خصوص درگیری اوکراین و روسیه که مساله‌ای مربوط به اشغال زمین است، آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه دفاع از خاک اوکراین، بر کل جهان فشار وارد کردند تا دیگر کشورها نیز در محکوم کردن روسیه و حمایت از اوکراین با آنها متحد شوند.

اما در مورد درگیری فلسطین و اسرائیل که در آن فلسطین طرف مورد اشغال و اسرائیل طرف اشغالگر است، آمریکا و کشورهای غربی بر عکس موضع خود در خصوص درگیری اوکراین و روسیه، از اسرائیل حمایت می‌کنند.

رسانه‌های آمریکا نیز موضع مشابهی با مقامات آنها دارند. آنها حمله حماس را حمله تروریستی توصیف کردند در حالیکه در پوشش کشتن غیرنظامیان فلسطین توسط ارتش اسرائیل، از دستور نگارش مجهول استفاده می‌کنند و با جملاتی مانند «ده‌ها تظاهرات کننده فلسطینی کشته شدند» موضوع را پوشش می‌دهند تا به قاتلین اشاره‌ای نشود.

غربی‌ها اگر قرار است از اوکراین حمایت کنند، در خصوص درگیری فلسطین و اسرائیل نیز باید با همان معیار، از فلسطین حمایت نمایند اما آمریکا و دنیای غرب آشکارا معیاری دوگانه را در پیش گرفته‌اند.

تعصب آمریکا و غرب در مسئله فلسطین و اسرائیل تنها باعث افزایش نفرت منطقه از آمریکا و غرب خواهد شد. به ویژه، اینکه آمریکا کاملا عدالت را نادیده گرفته و صرفا برای ارتقای امنیت اسرائیل عمل می‌کند؛ رفتاری خودخواهانه و کوته‌بینانه  که در نهایت به بن‌بست ختم می‌شود.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وحید
    0

    بغیر از جمهوری اسلامی هیچ کس رو فلسطین تعصب نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها