تاگس سایتونگ بررسی کرد؛

شی اسد را دوباره قابل احترام می کند

تاگس سایتونگ نوشت: گاهی اوقات عجیب است که جمهوری خلق چین برای چه کسی فرش قرمز پهن می کند: از روز پنجشنبه که بشار اسد در هانگجو فرود آمد، او و همسرش مانند سوپراستارها مورد تجلیل قرار گرفتند. همه برنامه های عمومی، از جمله بازدید از یک معبد بودایی، با همراهی روزنامه نگاران دولتی و با تشویق مداوم تماشاگران برگزار می شود.

شی اسد را دوباره قابل احترام می کند

فابیان کرتشمر در این رسانه آلمانی زبان نوشت: اسد روز جمعه با رئیس جمهور شی جین پینگ دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری شینهوا، شی از دوستی "قوی تر" بین دو کشور صحبت کرد. چین همچنین آماده حمایت از سوریه در جلوگیری از «دخالت خارجی» است. علاوه بر آن، سران دو کشور در مورد یک "مشارکت استراتژیک" مشترک، بدون اعلام جزئیات دقیق تر، توافق کردند.

این اولین سفر رئیس جمهور سوریه به چین در حدود بیست سال گذشته است. از دیدگاه اسد، واضح است که چرا داشتن روابط خوب با چنین کشور قدرتمند سیاسی و اقتصادی بسیار سودآور است. چین احتمالا نقش مهمی در بازسازی این کشور از هم پاشیده ایفا نموده و همچنین به شکستن انزوای آن کمک خواهد کرد. علاوه بر این: اسد که عمدتا در غرب به عنوان فردی منزوی محسوب شده، احتمالا به لطف اقدامات چین دوباره در صحنه بین المللی قابل احترام خواهد بود.

با این حال، اینکه چرا پکن تا این حد برای اسد چاپلوسی می کند، چندان واضح نیست. از دید صرفا اقتصادی، جمهوری خلق اکنون مهمترین شریک تجاری سوریه با صادرات سالانه بیش از 420 میلیون دلار آمریکا است، اما طبق استانداردهای چین، این مبلغ چندانی نیست. همچنین تاکنون، شرکت‌های چینی نسبتا محتاطانه به علت ترس از نقض تحریم های غرب رفتار کرده اند.

آنچه سوریه را از نظر اقتصادی جذاب می کند، موقعیت جغرافیایی این کشور است: سوریه به دریای مدیترانه دسترسی دارد و می تواند نقش ترانزیتی فزاینده ای را برای تردد کالاهای چینی ایفا کند.

مهمتر از همه، چین از دولتی حمایت می کند که در تلاش های پکن برای مبارزه با تروریسم سهیم باشد. به گفته پکن، هزاران اویغور در سال های اخیر افراطی شده و در کنار گروه موسوم به "دولت اسلامی" در سوریه می جنگند. حزب حاکم این واقعیت را که اسلام گرایان احتمالا می توانند به عنوان مبارزان استقلال طلبانه به سین کیانگ بازگردند، به عنوان یک تهدید اساسی می بیند.

بدین علت می توان فهمید که چرا چین پس از شروع جنگ در سوریه، همواره در کنار دمشق ایستاده است. به عنوان مثال، در شورای امنیت سازمان ملل متحد، پکن به طور مداوم علیه تحریم های اقتصادی رای داد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • شهرام.ر
    2

    تطهیر این دیکتاتور که دستهایش اغشته به خون صدها هزار نفر است ، بزرگترین خیانت به مردم آزادی‌خواه سوریه است.

  • ناشناس
    1

    به خاطر زنش هست که فرش قرمز براش پهن می‌کنند.

  • ناشناس
    1

    قاتل ۴۰۰ هزار کودک و زن سوری قابل احترام است ، عجبا واقعا عجبا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      لطفاً یک جلد از قوانین عفاف و حجاب به همسر محترم بشار تقدیم کنید.
      باشد که رستگار شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها