پشت پرده دیدار کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین

پوتین سر کیم کلاه گذاشت؟/ موشک‌هایی که رابطه مسکو و پیونگ یانگ را عاشقانه می‌کند

پوتین به این علت کیم را به یک مرکز فضایی در روسیه برده تا به غرب نشان دهد قصد دارد در زمینه ماهواره ای و موشک های بالستیک قاره پیما به کره شمالی کمک کند.

پوتین سر کیم کلاه گذاشت؟/ موشک‌هایی که رابطه مسکو و پیونگ یانگ را عاشقانه می‌کند

به گزارش خبر فوری، سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین باعث توجه بسیاری از رسانه ها و سیاستمداران دنیا به پیونگ یانگ و مسکو شده است. این در حالی است که پوتین استقبال بسیار خوبی از کیم جونگ اون داشته و حتی بر خلاف عادتش، میهمان خود را منتظر نگذاشته و حتی نیم ساعت زودتر در محل دیدار با رهبر کره شمالی حضور یافته است. اما علت این دیدار چه بوده و چه اهدافی در پشت آن قرار دارد؟

تبادل سلاح یا ژست سیاسی/ علت دیدار کیم با پوتین چیست؟

کره ش 2

بسیاری از رسانه ها معتقدند که دیدار کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین جنبه نظامی دارد. واشنگتن پست یکی از رسانه هایی است که در تحلیل خود از سفر کیم جونگ اون به روسیه نوشت: «با طولانی شدن جنگ روسیه علیه اوکراین، مهمات روسیه رو به پایان است و رهبران جهان هم از نقض مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده حمایت نمی کنند.  پوتین در دیدار با کیم با یک تیر دو نشان زده است... گفته می شود که کره شمالی دارای انبار بزرگی از گلوله های توپخانه و موشک های قدیمی است که با سیستم های تسلیحاتی روسیه سازگار است.  این بدان معناست که کیم ناگهان یک ابزار چانه زنی نادر در مواجه با روسیه دریافت کرده است. با توجه به سابقه وابستگی نظامی کره شمالی به اتحاد جماهیر شوروی، از جمله در تهاجم تحت حمایت شوروی به جنوب که جرقه جنگ کره 1950را برانگیخت، این وضعیت یک تغییر در روابط آنهاست. جنگ با آتش بس پایان یافت و هر دو کره انبار مهمات و تسلیحات خود را حفظ کرده اند.» (اینجا بخوانید).

با این حال، به نظر نمی رسد که این تحلیل مورد توافق همگان باشد. ایندیپندنت عربی یکی از رسانه هایی است که با آوردن دو دلیل، این رای را رد کرده است. بر اساس تحلیل نویسنده ایندیپندنت، اولا سلاح های کره شمالی یادگار جنگ کره در دهه 50 است و به شدت قدیمی و فرسوده بوده و به درد روسیه نمی خورد. ثانیا، روسیه در حال حاضر وضعیت خوبی در جنگ دارد و به همین دلیل، نیاز مبرمی به سلاح های قدیمی و از کار افتادۀ کره شمالی ندارد. این مسالۀ اخیر مطلبی است که رسانه های دیگر نیز بر آن تاکید کرده اند. پایگاه تحلیلی نشنال اینترست در یکی از گزارش های اخیرش بر این امر تاکید دارد که روسیه توانسته تا حدی ضد حمله بزرگ اوکراین را مهار کند و اگرچه جنگ به روزهای حساسی رسیده اما وضعیت مسکو بهتر از کی‌یف است (اینجا بخوانید).

ایندیپندنت معتقد است علت سفر کیم جونگ اون به روسیه و ائتلاف دو کشور نه اتحاد نظامی بلکه صرفا نوعی نمایش سیاسی است. ایندیپندنت در این رابطه می نویسد: «روسیه سفر رهبر کره شمالی به این کشور را بیش از آن که فرصتی برای دریافت سلاح بداند، تمرین دیپلماسی می داند. حضور کیم جونگ اون در روسیه بخشی از تلاش های گسترده پوتین است تا به کشورهای غربی نشان دهد تلاش هایشان برای منزوی کردن روسیه با شکست مواجه شده است و روسیه جایگزین هایی دارد. در همین راستا پوتین هفته گذشته میزبان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سوچی بود و همواره تلاش کرده است روابطی متوازن و عادی با چین داشته باشد که هدف آن بیش از آن که دریافت سلاح باشد، تضمین بازار نفت و گاز چین و دیدارهای منظم با شی جینپینگ است.» (اینجا بخوانید).

پوتین سر کیم کلاه گذاشت؟

کره ش

خبری از توافقات دوجانبه بین مسکو و پیونگ یانگ منتشر نشده، اما اگر تحلیل ایندیپندنت درست باشد باید گفت در واقع هیچ خبری از توافق سیاسی نیست. در واقع، پوتین فقط برای نمایش و نوعی مانور سیاسی کیم را به کشورش کشانده و بعید است حاضر باشد سلاح ها یا موشک هایش را در اختیار پیونگ یانگ قرار دهد یا با کره شمالی تبادل سلاح کند. این اتفاق به ضرر کره شمالی تمام می شود چرا که بدون بهره برداری سیاسی و نظامی، فقط باعث اجرای اهداف و نقشه های مسکو و پوتین می شود. لازم به ذکر است که چین، به عنوان مهم ترین شریک تجاری و سیاسی کره شمالی تمایل زیادی به برقراری رابطه سیاسی و تجاری با مسکو ندارد. پکن نگران ازسرگیری جنگ سرد است و دوست ندارد شبه جزیره کره بار دیگر تنش شرق و غرب را دیده و آبستن جنگ بزرگی همانند جنگ کره در ابتدای دهه 50 شود. به همین دلیل، نزدیکی پیونگ یانگ به مسکو می تواند باعث دوری پکن از پیونگ یانگ شود و این امر ضررهای اقتصادی فراوانی به کره شمالی می زند.

موشک هایی که رابطۀ مسکو و پیونگ یانگ را عاشقانه می کنند

اما این فقط یک فرضیه است. بسیاری معتقدند پوتین به این علت کیم را به یک مرکز فضایی در روسیه برده تا به غرب نشان دهد قصد دارد در زمینه ماهواره ای و موشک های بالستیک قاره پیما به کره شمالی کمک کند. این کمک می تواند دست کره شمالی را در شرق آسیا بازتر کند چرا که پیونگ یانگ در رقابت نظامی شدید با کره جنوبی و ژاپن است و این دو کشور از حمایت های نظامی آمریکا بهره مند هستند. در واقع، پوتین قصد ندارد از پیونگ یانگ سلاح بگیرد بلکه می خواهد به آن سلاح بدهد تا یک متحد استراتژیک در شرق آسیا داشته باشد و از این طریق، غرب را بترساند.

نباید فراموش کرد که در حال حاضر آزمایش های موشکی کره شمالی بیشترین ترس را در دل آمریکا، کره جنوبی و ژاپن انداخته و این سه کشور نگران آینده تسلیحاتی پیونگ یانگ هستند. همچنین، طبق اخبار منتشر شده توکیو و سئول رسما از اوکراین حمایت کرده و قول داده اند که به کی‌یف کمک اقتصادی کنند. به همین دلیل، پوتین قصد دارد از طریق حمایت موشکی و هوایی از کره شمالی ترس را به جان توکیو و سئول بیندازد. این رابطه در صورت تحقق، هم به سود پیونگ یانک و کیم جونگ اون است و هم به کمک پوتین آمده و اهداف سیاسی او را محقق می کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    2

    سر کی کلاه نمی زاره ،آقای بوتین

  • ناشناس
    2

    سالهاست داره سر ایران کلاه میزاره

  • بی طرف
    0

    موشک نان سفره مردم نمیشود

  • ناشناس
    0

    ایرادی نداره به شرطی که روابط عاشقانه‌شون در حدود موازین و چهارچوب‌های اخلاقی باقی بمونه و نعوذبالله یه وقت به لواط ختم نشه

  • حمید
    0

    روسیه واللخصوص پوتین با زیرکی تمام سر همه رو کلاه می گذاره واز آب گل آلودی که خودش برای دیگران مهیا میکنه ماهی های درشت صیدمیکنه. کشور ما حداقل در ۲۰۰
    سال گذشته کم ضررهایی از طرف همین روسیه ( اتحادجماهیرشوروی)متحمل نشداز جمله با پادرمیانی های دلسوزتراز مادرقسمت های عمده ای حدود بیش از نصف خاک ایران آنهم مناطق مهم را در توافقات وموافقتنامه های متعدد جداکرد و اکثرا به خاک خودش ضمیمه نمود وقبل از اتمام قراردادها باز با زیرکی گرباچف آن هارا نه تنهابه ایران برنگرداند بلکه به استقلال رساندتا دیگر ایران نتواند ادعایی نسبت به آنها بکند. الآن هم مارا به جنگ نیابتی سوق داده و همچنان ماهیگیری می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها