خبرفوری بررسی می‌کند

پشت پردۀ تغییر نام هند به بهارات/ هیتلر هندی ظهور کرده است؟

یک دیپلمات مخالف مودی معتقد است واژه و کشور هند در طول سالها از تلفیق و ارتباط اقوام و مذاهب مختلف شکل گرفته و باستان گرایی مودی می تواند به نابودی این کل منسجم بینجامد.

پشت پردۀ تغییر نام هند به بهارات/ هیتلر هندی ظهور کرده است؟

به گزارش خبر فوری، استفادۀ مقامات هندی از واژۀ «بهارات» به جای «هند» در نشست سران گروه 20 با واکنش های متفاوت و بعضا تند داخلی و خارجی مواجه شده است.

بهارات واژه ای سانسکریت است که هندوها برای نامیدن سرزمین هند از آن استفاده می کنند. به کارگیری این واژه توسط دولت نارندرا مودی و حزب ملی گرا و راست گرای «بهاراتیا جاناتا» (BJP) باعث نگرانی گروه های مخالف شده است.

بسیاری، مودی را "هیتلر هند" می دانند. مودی توانسته با سیاست ملی گرایی و دولتی سازی خود هند را به یکی از قدرت های اقتصادی و نظامی جهان تبدیل کند اما همزمان تلاش دارد که سیاست های تند راست گرایانۀ خود را پرورش دهد.

او مخالف شدید مسلمانان است، با پادشاهان گورکانی (پادشاهان مغول و مسلمان هند) مخالف است و برخی مساجد قدیمی هند را هم تبدیل به معبد یا موزه کرده است. از زمان آغاز به کار دولت مودی، اختلافات و کشمکش های قومی و مذهبی در هند افزایش یافته است. چندی پیش بود که دو وزیر دولت به خاطر توهین به پیامبر اسلام و همسرانش مجبور به عذرخواهی شد و تنش های مذهبی نیز روز به روز در حال بیشتر شدن هستند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند سیاست مودی و حزب تندرو اش می تواند باعث نابودی هند شود. هند ذاتا کشوری تکثر گرا است. این کشور 1.4 میلیارد جمعیت دارد. این جمعیت انبوه به 20 زبان مختلف صحبت کرده و چند ده دین و مذهب متفاوت دارد. وحدت گرایی مودی می تواند آسیب فراوانی به این تکثر ذاتی بزند و جامعۀ هند را با بحران روبه رو سازد.

مسالۀ نام بهارات به جای هند نماد تمام مشکلاتی است که مودی برای کشور خودش ایجاد کرده است. اما رای و نظر او و حزبش چیست و مخالف چه می گویند؟

بهارات؛ رستاخیز هند جدید یا مقدمه ای برای پرورش هیتلر هندی؟

سی ان ان آمریکا در گزارشی به مسالۀ نام «بهارات» پرداخته است. این نام سانسکریت همین حالا نیز توسط برخی هندوها به کار می رود و نامی مقدس به حساب می آید اما به کار گیری آن به عنوان واژۀ رسمی کمی عجیب و دور از انتظار است.

مودی و اعضاء حزب بهاراتیا جاناتا معتقدند واژۀ «هند» واژه ای مجعول است که از کلمۀ «سیندو» یا «سند» که بر ساکنان رودخانۀ سند دلالت دارد، گرفته شده است و ارتباطی با تمامیت هندوستان ندارد. از طرف دیگر، واژۀ هند واژه ای است که توسط بسیاری از بیگانگان از جمله مسلمانان غیر هندی و غربی ها به کار گرفته می شود.

استعمار انگلیس این واژه را بر قلمرو وسیعی که در اختیار داشت اطلاق می کرد. نارندرا مودی مدعی است که هند را از تاریخ پر ظلم و جفایش خارج کرده و اقتصاد و فرهنگ آن را احیاء کرده است. به همین دلیل، بهتر است واژۀ بهارات نیز که بر شکوه و جلال سنت و تاریخ هند دلالت دارد جایگزین هند شود.

همچنین، آن طور که سی ان ان گزارش داده حدود 26 گروه و حزب مخالف حزب بهاراتیا جاناتا علیه این حزب ائتلاف ایجاد کرده اند. آنها نام ائتلاف سیاسی خود را «INDIA» گذاشتند و بر هویت هندی که در تقابل با باستان گرایی مودی است، تاکید دارند. از این روی، مودی و حزبش هم از واژۀ هند دور شده و بر بهارات تاکید دارند.

مخالفان مودی معتقدند او روش اشتباهی را برگزیده و با تاکید بر بهارات در حال نابودی هویت ملی و واقعی هند است. هندوستان نه سرزمینی واحد یا قومیت و مذهبی یکسان بلکه قلمرویی بزرگ و متکثر است و بر اساس همین تکثر شکل گرفته است.

سیاست حزب بهاراتیا جاناتا به نابودی این قلمرو متکثر و بزرگ می انجامد. سهاشی تهارور (Shashi Tharoor)، دیپلمات مخالف مودی معتقد است واژه و کشور هند در طول سالها از تلفیق و ارتباط اقوام و مذاهب مختلف و متفاوت شکل گرفته و باستان گرایی مودی می تواند به نابودی این کل منسجم بینجامد. تهارور معتقد است فقط یک «احمق» می تواند به جای هند از واژۀ بهارات استفاده کند.

با این حال، برخی مخالفان بر خلاف تهارور معتقدند مودی نه یک احمق بلکه یک «جاه طلب» است که به دنبال سیاست های ترسناکی است. آنها معتقدند استفادۀ دولت از واژۀ «بهارات» به سیاست «آکاند بهارات» اشاره دارد.

آکاند بِهارات که در زبان سانسکریت به معنای «هندوستان یکپارچه» است یک ایدئولوژی افراطی است که به دنبال ضمیمه کردن کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای مرکزی به خاک هندوستان است. این واژه که توسط پان‌ هندوئیست ها بنا نهاده شده‌ است در تلاش برای ایجاد یک امپراتوری هندو در مناطقی است که کشور هندوستان به آنها چشم‌ داشته و دارد و آن را جزئی از قلمروی فرهنگی هند بزرگ قلمداد می ‌کند. آکاند بهاراتی ها به دنبال نابودی بنگلادش، پاکستان، نپال و برخی کشورهای دیگری هستند که روزگاری به هند بزرگ تعلق داشته است. این سیاست مساوق سیاست «رایش» هیتلر است و می تواند بسیار خطرناک باشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    21

    هیتلر یک حقیقت همیشه زنده است
    او در آخرالزمان ظهور می‌کند و بساط ظلم و فساد را برمی‌چیند و منجی عالم بشریت می‌شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      هیتلر یک بار شکست خورده اونم وقتی که خیلی ها اونو شکست ناپذیر میدونستند.

    • ناشناس
      4

      چی زدی؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    .. سهاشی تهارور (Shashi Tharoor)، دیپلمات مخالف مودی معتقد است ..

    مطمئنی که تلفظ اسمش "سهاشی" است؟🙂

  • ناشناس
    9

    بهارات نامی اصالتا پارسی و سانسکریت است به معنای ادویه جات! همین الآن تمام کشورهای عربی به ادویه جات که مخصوصا محصول هندوستان هستند می گویند بهارات و این نام میراث نادر شاه افشار است و او هندوستان را برای اولین مرتبه به این نام نامید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نه بابا...چقدر خوب بلدی خزعبلات ببافی

  • ناشناس
    1

    آفرین آفرین بر ریجندی گومار

  • ناشناس
    12

    پریا همسایه امامزاده اردکی داشت من اسمشو بهاری گذاشتم.. یه بار خانه نبودند بهاری از اون ور کوچه منو که دید به سمتم دوید... بهاری تا بهار نماند😭 اب جوب خورده بود. ولی اسم بهارات دیگه خیلی ضایعه خدایی

  • ناشناس
    8

    خیلی اسم مزخرف و ضایعیه. اسم زردچوبه ادویه را به کشورشون می ذارن..
    پس حتما عراق هم فلافل و ایزان هم ژعفران قاينات

  • aria
    8

    از این به بعد بجای فیلم هندی بگوییم فیلم بهاراتی، این ها حتی به خودشون هم رحم نمیکنن.

  • ناشناس
    4

    هندوستان 5000 سال قدمت داره و نام بهار ات یکی از اسامی است که ازچند هزار سال قبل به هندوستان می گفتند.. . چه ربطی به نادر شاه افشار داره آخه ؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      بیخیال هند/در 44سال هر بلای سرمون اومده از هند بوده/ ب فکر ایران باشید کی نامش ب ویران تغییر خواهد یافت

    • ناشناس
      8

      اسم زن نادر شاه حتما بهاره بوده

    • 6

      انوقت امارات می گه بهارات مستعمره منه

  • سعید
    5

    اقای مودی بطیار وطن پرست می باشد. اقتصاد خوب و ازادی و ارتش قوی را درست کرد. یک ماهواره را روی کره ماه نشاند. انسان کشور دوستی است.

  • ناشناس
    2

    یه نامه بنوبسید بازرسی هند حتما رسیدگی می کنه¡!

  • کاربر ناشناس
    2

    به من و شما چه ربط دارد نام خود را تعغیر داده است.. ما باید به مشکلات کشور خود رسیدگی کنیم.. مشکل بی پایان اقتصادی، گرانی، تبعیض، و غیره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ب 15:31:42 دوست عزیز حقیقت تلخه بعضی دلخور میشن

    • ناشناس
      0

      😂😂😂

    • شب بخیر
      0

      الان باید چیکار کنیم؟؟؟
      من برم بخوابم شما فکر کنید نمیدونم بعد از این چطوری با این مسئله کنار بیایم؟؟ 😁😁😂😂

    • ناشناس
      0

      خودمو اتیش می زنم🤣

  • ناشناس
    5

    اول تغییر نام بعد پاکسازی نژادی بعد نسل کشی قومی بعد تک قومی سازی بعد هم حمله به کشور های دیگر برای قدرت نمایی در این میان اول مسلمانان پاکسازی میشن

  • ناشناس
    0

    کار کارانگلیسه،شک دارید از ریشی سونامی بپرسید

  • Amir
    1

    هند یک کشور مستقل میباشد مسئولین آن هم اختیار دارند هرنامی که میخواهند برایش انتخاب کنند،لطفا درامور اتی که به ماربطی ندارد دخالت نکنیم

    نظرات شما -
    • 0

      انهمه پای فیلم هندی نشستیم و گریه کردیم... نه من نمی ذارم😂

  • نگون بخت
    0

    به ماچه؟مافکری به حال خودمون بکنیم که یک دقیقه هم ثبات بازار وثبات قیمت نداریم،گرانی وفقر توی کوچه پس کوچه های کشورمون رژه میره،وکک هیچ مسئولی نمیگزه،بعدمامیشینیم درمورد هندودیگ جاهایی نظرمیدیم که هیچ ربطی به مانداره.مااگربیل بزنیم،باغچه خودمون واجب تره

  • ایرانی
    0

    مرگ بر بهارات ..
    تعجب نکنید گفتم ما که به همه مرگ میگیم بزار هند هم بی نسیب نمونه ....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها