اوج جدال دادستان سرسخت با مشهورترین متهم دنیا/ دادرسی پرالتهاب اتهامات ترامپ

جدال بین دادستان سرسخت و مشهورترین متهم جهان روز سه‌شنبه بالا گرفت، زیرا جزئیات جدیدی از تحقیقات گستردۀ اسمیت پیرامون دخالت ترامپ در انتخابات آشکار شده است.

اوج جدال دادستان سرسخت با مشهورترین متهم دنیا/ دادرسی پرالتهاب اتهامات ترامپ

استفن کالیسون از تحلیل‌گران سیاسی سی‌ان‌ان است که رویدادهای کاخ سفید و وقایع سیاسیِ ایالات متحده و سراسر جهان را پوشش می‌دهد. 

جک اسمیت  بازپرس ویژۀ پروندۀ  دونالد ترامپ  با وجود متهم‌کردنِ او به چهار مورد مجرمانه (مبنی بر تلاش برای برهم‌زدن نتایج انتخاباتِ )2020 و بیش از سی اتهام (ناشی از اختفای اسناد طبقه‌بندی‌شده در فلوریدا) دست از سر رئیس‌جمهور پیشین و اطرافیانش برنمی‌دارد.

جدال بین ترامپ و دادستانِ سرسخت بالا گرفته است 
 
جدال بین دادستان سرسخت و مشهورترین متهم جهان روز سه‌شنبه بالا گرفت، زیرا جزئیات جدیدی از تحقیقات گستردۀ اسمیت پیرامون دخالت ترامپ در انتخابات آشکار شده است. طبق گزارش انحصاری سی‌ان‌ان، بازپرس ویژه اکنون در حال بررسی این موضوع است که رئیس‌جمهور جو بایدن نیز چگونه عواید ناشی از ادعاهای بی‌اساس تقلب را به تلاش برای نقض سازوکار رأی‌گیری در چندین ایالت اختصاص داده است.
 
گزارش‌ها از ماهیت بسیار غیرعادی و پرالتهابِ جلسۀ دادرسی حکایت دارند. این در حالی است که رئیس جمهور پیشین قصد دارد برای بازپس‌گیری کاخ سفید دوباره اعلام نامزدی کند.

جدال بین ترامپ و دادستانِ سرسخت بالا گرفته است 
 
اسمیت اواخر روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ را بابت پروندۀ جدیدش در دادگاه ملامت کرد و براساس اظهارات خود ترامپ او را متهم کرد که تهدیدی علیه هیئت منصفه و آزادی بیان محسوب می‌شود. 

این آخرین نشانه از تنش‌های فزاینده با اردوگاه ترامپ است و در آستانۀ دادگاهی رخ می‌دهد که قرار است یک روز پیش از سه‌شنبۀ موعود در ماه مارس برگزار شود.  
 
درعین‌حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه ترامپ به دلیل موقعیت خاصی که دارد ممکن است بتواند از چنین اظهارنظرهایی (که هرگز از سوی متهم معمولی قابل تحمل نیست)، خلاص شود. 
 
تحقیقات اسمیت تنها مورد پس از انتخابات 2020 نیست. مجموعه‌ای از روندهای حقوقیِ دراماتیک در شهر فولتون واقع در ایالت جورجیا در جریان است که به سبب آن ترامپ و هجده متهم دیگر محاکمه خواهند شد. 

این روندها افشای حقوقیِ عملکرد رئیس‌جمهور سابق را در دستور کار قرار می‌دهند. قاضی پرونده قرار است روز چهارشنبه اولین جلسه استماع تلویزیونی این پرونده را برگزار کند.

در خلال این جلسه پروندۀ اخاذی‌های گستردۀ ترامپ ممکن است به دادگاه‌های کوچکتر ارجاع داده شود و بر آن‌ اساس روند محاکمه تعیین می‌شود.

همچنین در جورجیا که مرکز تلاش‌های ترامپ برای مداخله در انتخابات و لبۀ تیز سیاست‌‌ورزی‌های جدید آمریکا محسوب می‌شود، مارک میدوز، رئیس پیشینِ دفتر کاخ سفید ترامپ به انتظار نشسته تا دریابد که آیا تلاشش برای ارجاع محاکمۀ خود به سیستم دادگاه فدرال - جایی که امیدوار است اتهاماتش رد شود- موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر. 

این بازی احتمالاً پیش‌بینیِ تلاش‌های مشابه و متعاقبِ رئیس‌جمهور پیشین است که می‌تواند پیگرد قضاییِ فانی ویلیس، دادستان فولتون را با پیچیدگی‌هایی همراه کند.
 
روزی که انریکه تاریو، رهبر سابق گروه راست‌گرای افراطی پراود بویز (پسران مغرور) و از اوباشِ طرفدار ترامپ به دلیل نقش‌داشتن در حملۀ 6 ژانویه 2021  به کنگره به حکم یکی از قضات واشنگتن در بین متهمان مرتبط با حمله به طولانی‌ترین حبس محکوم شد، اختلافات حقوقی در جورجیا افزایش یافت.

تیموتی کلی، قاضی منطقه می‌گوید: "شواهدی در دست نیست که نشان دهد او از اتهاماتش مبنی بر توطئۀ فتنه‌گرانه و توطئه برای جلوگیری از شمارش آرای انتخاباتی ابراز ندامت کرده است." 
 
محکومیت تاریو در پی چندین حکم حبس طولانی برای سایر اعضای پسران مغرور در شرایطی صادر شد که برخی از آن‌ها از رهبر گروه نادم‌تر بودند. این احکام گویای آنند که بهای درگیرشدن در خشونت سیاسی پس از انتخابات 2020 در حال افزایش است.

اما علیرغم مشکلات حقوقی ترامپ که به نظر می‌رسد روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، هنوز مشخص نیست که آیا شخص رئیس جمهور پیشین - که آشکارترین حملات را به انتخاباتی دموکراتیک در تاریخ ایالات متحده انجام داده- نیز بهای سنگینی خواهد پرداخت یا خیر.

در این بخش ضرورت دارد به 2 نکتۀ حائز اهمیت بپردازیم: 

1- دادرسی‌ها قدرت ترامپ را در کارزار رقابت جمهوری‌خواهان افزایش می‌دهند.
 
تلاش‌ برای محاکمه و پاسخگوکردنِ ترامپ در هر شرایطی پیچیده است اما این واقعیت که او می‌خواهد برای دورۀ دوم و غیرمتوالی نامزد ‌شود، مانورهای قانونی را دو قطبی‌تر می‌کند.
 
تاکنون دوگانگی بین سطوح پاسخگوییِ حقوقی و سیاسی تا این حد آشکار نبوده است. نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان -که روز سه‌شنبه منتشر شد- ، تسلط ترامپ بر رقابت‌های ریاست‌جمهوریِ جمهوری‌خواهان را بازتاب می‌دهد.

 او با 52 درصد رأی - در بین نامزدهای جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواهان مستقل- ، در مجموع از همۀ کاندیداهای جمهوری‌خواه محبوب‌تر است.  
 
این نظرسنجی به علت اساسیِ محبوبیت ترامپ اشاره دارد و نشان می‌دهد که چرا اکثریت رأی دهندگانِ حزب جمهوری‌خواه معتقدند که اتهامات ترامپ در همۀ موارد (چهارمین مورد مربوط به پرداخت پول به بازیگر زن فیلم پورن در سال 2016 است) به آن‌ها ارتباطی ندارد. 

این علت، "آمادگی برای خدمت‌رسانی" از مسند ریاست جمهوری است. 61 درصد از بزرگسالانِ متمایل به جمهوری‌خواهی گفته‌اند که ترامپ با اتهامات زیادی مواجه است که عمدتاً ناشی از سوء‌استفادۀ سیاسی از سیستم قضایی است. 
 
در مجموع عادی به نظر نمی‌رسد که اکثر رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه بر این باور باشند که دسیسه‌چینی، کلاهبرداری و اخاذی از ایالات متحده (همچنین موارد دیگری که در لیست تعقیب قضایی اسمیت و جورجیا قرار گرفته) ترامپ را لایق افراشتنِ دست راست در دفاع و حراست از قانون اساسی کرده باشد.  
 
این واقعیت سیاسی ناشی از موفقیت درپیشبرد استراتژی طولانی‌مدتِ ترامپ برای بی‌اعتمادسازی به سیستم‌های انتخاباتی و قضاییِ ایالات متحده و نهادهایی مثل رسانه‌ها است و قدمت آن به سال 2016 برمی‌گردد.

بااین‌حال حامیان ترامپ بر این باورند که «نخبگانِ» واشنگتن فاسدند و بنا به مضمونِ شعار انتخاباتیِ سال 2024 او، قصدشان از دادرسی این است که او را از بازگشت به قدرت باز دارند. 
 
همچنین بسیاری از جمهوری‌خواهان از این موضوع شکایت دارند که هانتر پسر بایدن طبق توافق با وزارت دادگستری از اتهامات مالیاتی خلاصی یافته و آزادی مشروط دریافت کرده است. شواهدی مبنی بر سوءاستفادۀ ناشی از نزدیکی هانتر به پدرش در زمان تصدی معاونت ریاست‌جمهوری برای ارتقای کسب‌ و کار تجاری‌اش در مناطقی مثل اوکراین وجود دارد.  
 
بر این اساس حامیان ترامپ معتقدند که رفتار سیستم قضایی نسبت به ترامپ قطعا تبعیض‌آمیز است. جمهوری‌خواهانِ مجلس نمایندگان این اتهامات را در حمایت از تحقیقات مربوط به استیضاح جو بایدن مطرح کرده‌اند. این درحالی است که هیچ مدرک مشخصی مبنی بر تخلف رئیس‌جمهور در دست نیست. 
 
هرچه در انتخابات سال آینده پیش آید، این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که امواج پرطنین و حیرت‌زایِ سال‌های ترامپ تأثیر عمیقی بر دموکراسی و حکومت آمریکا خواهد داشت. چنبرۀ نیرومند ترامپ بر کرسیِ نامزدی حزب جمهوری‌خواه و احتمالِ اثبات جرایم او تا روز انتخابات - علی‌رغم ادعای بی‌گناهی‌اش در هر چهار مورد- سال آینده را به سالی پرآشوب بدل خواهد کرد.  
 
 2- ترامپ از قرارگرفتن در وضعیت مجرمانه برای برانگیختن حامیانش استفاده می‌کند.
 
ترامپ پیوسته بر طبل هیجانات می‌کوبد و تأکید می‌کند که دفاع قانونی و کارزار مبارزات انتخاباتیِ ریاست‌جمهوری به هم پیوسته‌اند. 

به عنوان مثال عصر روز سه شنبه در یکی از پست‌های شبکۀ اجتماعی خود با عنوان "حقیقت"، اسمیت را متهم کرده که "جنون" و "پرخاشِ مهارگسیخته و خشونت‌بار" از خود نشان داده است. 

اسمیت در خلال دادرسی به دادگاه گفته که رئیس جمهور پیشین "اظهاراتی غیرقانونی دارد که تهدید و آسیب‌رسانی به هیئت منصفه است." 
 
این اتهامات بر توان او برای حضور در رقابت جمهوری‌خواهان افزوده است. حتی مسئولیت کیفری او نیز می‌تواند احتمال مبارزۀ مجدد برای تصاحبِ مسند ریاست‌جمهوری در کشوری با ایالت‌های قدرتمند را افزایش دهد. واضح است که محاکمۀ ترامپ نقشی تعیین‌کننده در آیندۀ سیاسی ایالات متحده خواهد داشت.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها