مخفی‌کاری کاخ‌سفید درباره حقایق شیوع کرونا در آمریکا فاش شد

کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ هرگز به مردم آمریکا درباره کووید-۱۹ دروغ نگفته اما تایید کرده که او ممکن است شدت این همه گیری را کم اهمیت نشان داده باشد چرا که قصد داشته از بروز ناآرامی و آشفتگی جلوگیری کند.

مخفی‌کاری کاخ‌سفید درباره حقایق شیوع کرونا در آمریکا فاش شد

گزارش جدید کمیته کنگره فاش کرد که مقامات سیاسی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، مقامات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) را تحت فشار قرار داده بودند تا علاوه بر ایجاد تغییراتی در گزارش های هفتگی مرتبط با شیوع کرونا، از هرگونه ارتباط گرفتن مستقیم با مردم پرهیز کنند.

 تارنمای هیل نوشت: در تازه ترین گزارش تحقیقاتی کمیته مجلس نمایندگان آمریکا  درباره واکنش دولت قبلی آمریکا درباره همه گیری کرونا، ابعاد بیشتری از تلاش های برخی از افراد نزدیک به ترامپ در جلوگیری از ارائه پیام های مغایر با اهداف ادعایی او روشن می شود.

نانسی مزونیر مقام ارشد سابق سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا در ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ درباره خطرات کووید-۱۹ هشدار داده بود و به خبرنگاران گفته بود که شیوع این ویروس غیرقابل اجتناب است.

اظهارات او خشم ترامپ را برانگیخت و دولت ترامپ متعاقب آن، به مقامات سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها اجازه برگزاری جلسات علنی را نداد به طوری که این مرکز از اوایل ماه مارس تا ژوئن یعنی در مراحل اولیه و بسیار گیج کننده شیوع همه گیری، هیچ گونه نشستی را برگزار نکرد.

به دنبال منع مقامات سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها،  نیروی ویژه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید مسئولیت شرکت در نشست های مطبوعاتی درباره همه گیری کرونا را برعهده گرفت. از سوی دیگر مقامات ترامپ تلاش کردند که به سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها اجازه ندهند  مطالبی را  که از دیدگاه کاخ سفید حاوی اطلاعات غلط درباره همه گیری کرونا بود، منتشر کند.  

دموکرات ها در حالی دونالد ترامپ را در مخفی کردن یا تحریف اطلاعات مربوط به ویروس کرونامقصر می دانند که خود او پیشتر نحوه واکنش به این همه گیری در دولتش را «موفقیت آمیز» توصیف کرده بود.

در گزارش کمیته فرعی منتخب مجلس نمایندگان آمریکا درباره بحران کرونا بیان می شود که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا در دولت ترامپ تحت فشار بود تا شواهد و دستورات علمی را تغییر داده و مانع ارتباط مستقیم کارشناسان این مراکز با مردم شود.

این کمیته به مجموعه ای از مصاحبه ها با مقامات سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا از جمله دکتر آن شوچات معاون سابق مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها اشاره کرده است. هنگامی که شبکه خبری سی ان ان از دکتر شوچات پرسید آیا مقامات سازمان متبوعش احساس می کردند که از سوی دولت ترامپ به آنها «دهان بند» زده شده وی پاسخ داد: این دقیقا همان احساسی است که بسیاری از ما داشتیم.

کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ هرگز به مردم آمریکا درباره کووید-۱۹ دروغ نگفته اما تایید کرده که او ممکن است شدت این همه گیری را کم اهمیت نشان داده باشد چرا که قصد داشته از بروز ناآرامی و آشفتگی جلوگیری کند.

ترامپ با وجود انتقادها بارها مدعی شده که واکنش دولتش در قبال همه گیری بسیار مناسب بوده و به ویژه به تست گسترده کرونا همزمان با درخواست برای بازگشایی شهرها و مدارس اشاره کرده است.

کرونا در آمریکا بیشتری مبتلایان و مرگ و میر را داشته است. در این کشور تاکنون نزدیک به ۴۸ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده که بیش از ۷۸۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها