سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری عربستان در اسراییل به وسیله داماد ترامپ

جرد کوشنر داماد ترامپ تصمیم گرفته 150 میلیون دلار از پول عربستان را که در صندوق تحت مدیریت خودش دارد، در شرکت اسراییلی خدمات خودرویی "َشلومو" سرمایه گذاری کند.

سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری عربستان در اسراییل به وسیله داماد ترامپ

 صندوق تحت مدیریت کوشنر که سرمایه آن از سوی سعودی ها تامین می شود، 15 درصد از سهام بخش خودرو و اعتبار هولدینگ "شلومو" اسراییل را خریداری خواهد کرد.

کوشنر یهودی تبار در این باره گفت: ما به پیش بینی رشد بلندمدت برای اسراییل و کل خاورمیانه جدید اطمینان داریم. رشد تاریخی گروه شلومو یک سنگ بنای  محکم بوده و آینده آن فرصت های هیجان انگیز زیادی را در اختیار قرار خواهد داد."

کوشنر که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، به عنوان مشاور ارشد پدرزنش، رییس‌جمهور سابق آمریکا خدمت می‌کرد، یکی از مذاکره‌کنندگان کلیدی در توافق‌نامه موسوم به "ابراهیم" (در سال 2020) بود که روابط بین اسراییل و چهار کشور عربی امارات، بحرین، مراکش و سودان را عادی کرد.

سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری عربستان در اسراییل به وسیله داماد ترامپ

گروه خانواده شلومو در سال 1974 به عنوان یک شرکت کوچک خانوادگی اجاره خودرو در اسراییل شروع به کار کرده اما اکنون خدماتی را به ناوگان خودروهای شرکتی از جمله اجاره، کمک های کنار جاده ای و تعمیر و نگهداری خودرو نیز ارایه می دهد. 

این کسب و کار هنوز هم متعلق به خانواده شلومو است و صندوق مالی تحت مدیریت کوشنر اولین سرمایه گذار خارجی سهام آن خواهد بود.
"عاصی شملتزر" رئیس گروه شلومو در این باره گفته: "این یک گام مهم و استراتژیک است و یک نقطه عطف تاریخی در فعالیت‌های بین‌المللی گروه و یک پتانسیل فوق‌العاده برای ارزش افزوده، به‌ویژه در زمینه‌های اجاره، لیزینگ و اعتبار است."

وی افزود: "ورود سرمایه‌گذار با ارزش استراتژیکی مانند  صندوق افینیتی به ما کمک می‌کند تا روابط خود را برای کسب‌وکارها گسترش دهیم و فرصت‌های اقتصادی جدیدی برای شرکت‌های این گروه در خاورمیانه، آمریکا و سایر کشورها پیدا کنیم."

این خبر در حالی منتشر می شود که دولت بایدن در تلاش برای میانجیگری به منظور عادی سازی روابط بین اسراییل و عربستان سعودی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده ماه گذشته گفت که تلاش های دیپلماتیک در این باره ادامه دارد، اما چنین توافقی قریب الوقوع نیست. سالیوان در طول سال گذشته بارها به ریاض سفر کرده است تا توافق عادی سازی بین ریاض و تل آویو را جوش دهد.

گفتنی است بر اساس برخی گزارش ها، صندوق سرمایه گذاری افینیتی پارتنر که تحت مدیریت کوشنر است، تاکنون 2 میلیارد دلار از عربستان سعودی پول دریافت کرده تا این مبالغ را صرف سرمایه گذاری های سودآور کند.

کوشنر همچنین طی سال های گذشته از طرف های سعودی 15 میلیون دلار بابت مدیریت این صندوق دستمزد دریافت کرده که گرفتن این مبالغ کلان بدون اینکه کار خاصی تاکنون انجام داده باشد، با انتقاداتی در داخل آمریکا مواجه شده است.

برخی ناظران معتقدند سعودی ها این پول را به عنوان یک سرمایه گذاری برای احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا می دانند.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها