کاخ سفید: بایدن با نخست وزیر چین در هند دیدار نخواهد کرد

کاخ سفید از دیدار میان بایدن و مودی در دهلی نو خبر داد، اما تاکید کرد برنامه‌ای برای دیدار وی با نخست وزیر چین در دستور کار نیست.

کاخ سفید: بایدن با نخست وزیر چین در هند دیدار نخواهد کرد

نشست سران گروه ۲۰ (۲۰ اقتصاد بزرگ جهان) در حالی در دهلی نو، پایتخت هند در حال برگزاری است که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بزرگترین غایبان آن هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به دنبال کاهش تنش با پکن است امیدوار بود در حاشیه این نشست بتواند دیداری با همتای چینی خود داشته باشد، ولی لی چیانگ، نخست وزیر چین اکنون ریاست هیات اعزامی پکن به دهلی نو را بر عهده دارد. 

به گزارش تله تریدر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا امروز اعلام کرد جو بایدن در سفر به دهلی نو با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد، اما برنامه‌ای برای دیدار با هیات چینی ندارد. 

وی که در حال سفر به آلمان و دیدار با مقامات این کشور بود، پیش از سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران گفت: هند و آمریکا پیشرفت معناداری در شماری از موضوعات داشته اند که شامل معامله مربوط به فروش موتور جنگنده‌های جت میان دهلی نو و شرکت آمریکایی جنرال الکتریک می‌شود. همچنین ما در موضوعات مهم دیگری همانند فروش پهپاد‌های پیشرفته ام کیو ۹ و همکاری در حوزه‌های مهم و فناوری‌های به روز همانند استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به توافقاتی دست یافته‌ایم. 

این مقام ارشد آمریکایی خاطرنشان کرد: بایدن قرار است در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیدار‌های غیررسمی زیادی با سایر رهبران جهان داشته باشد با این حال، دیدار با لی چیانگ، نخست وزیر چین در حال حاضر در برنامه دیدار‌های بایدن قرار ندارد. 

پیش‌تر رئیس جمهور آمریکا از اینکه همتای چینی‌اش در نشست گروه ۲۰ در هند شرکت نمی‌کند ابراز تاسف کرده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها