واکنش ها به قلع و قمع مدیران واگنر؛

آیا بمب در هواپیمای پریگوژین کار گذاشته شد؟

دیدگاهی مطرح است که پریگوژین بر اثر انفجار بمبی که در داخل هواپیما جاسازی و منجر به سقوط هواپیما شده ، به قتل رسیده است.

آیا بمب در هواپیمای پریگوژین کار گذاشته شد؟

روز بیست و سوم ماه اوت یک جت خصوصی کوچک که حامل پریگوژین ، موسس شرکت نظامی خصوصی روسی واگنر بود، سقوط کرد. دیدگاهی مطرح است که پریگوژین بر اثر انفجار بمبی که در داخل هواپیما جاسازی و منجر به سقوط هواپیما شده، به قتل رسیده است. هر چند دولت پوتین کنترل واگنر را با قلع و قمع کردن سران این سازمان تشدید کرده ، ولی با این حال ممکن است پیکارجویان گروه واگنر واکنش نشان دهند و دست به اقدام تلافی جویانه بزنند.

پت رایدر سخنگوی پنتاگون روز بیست و چهارم ماه اوت در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: «تحلیل اولیه نشان می دهد که پریگوژین به احتمال قوی به قتل رسیده است. » سخنگوی پنتاگون در ادامه افزود ، سقوط هواپیما ناشی از اصابت موشک زمین به هوا نبوده است. به گزارش نیویورک تایمز ، ماهواره های آمریکایی پرتاب موشک به یک هواپیمای کوچک را شناسایی نکردند و مقامات آمریکایی بر این باورند که ممکن است بمب یا وسیله دیگری در داخل هواپیما منفجر شده باشد. به گزارش فلایت رادار بیست و چهار ، که هواپیماها را در سراسر جهان ردیابی می کند ، هواپیمای کوچکی روز بیست و سوم ماه اوت از مسکو برخاسته و در حال پرواز به سمت شمال غربی بود که حدود ساعت شش و بیست و دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی ناگهان ارتفاع و سیگنال خود را از دست داده است.

ولادیمیر پوتین ، رییس جمهور روسیه روز بیست و چهارم ماه اوت برای نخستین بار به سقوط هواپیما کوچک واکنش نشان داد و «  به خانواده بازماندگان تسلیت گفت. »‌ رییس جمهور روسیه با اشاره به اینکه:«  پریگوژین اشتباه بزرگی در زندگی خود مرتکب شده است » در عمل به مرگ پریگوژین و دیمیتری اوتکین که فرمانده کل خوانده می شود ، اعتراف کرد. رییس جمهور روسیه همچنین با اشاره به اینکه:«‌ پریگوژین دیروز از آفریقا بازگشته بود »‌ نشان داد که از وضعیت وی با خبر بوده است. همچنین ولادیمیر پوتین در ادامه به دستاوردهای پریگوژین و همچنبن به فعالیت های وی از جمله کار با نفت و گاز طبیعی ،‌ فلزات کمیاب و مواد معدنی در آفریقا اشاره کرده است. به گزارش وال استریت ژورنال ، پریگوژین برای اینکه شبیه یک افسر نظامی عرب در آید ، خود را با کلاه گیس و ریش مصنوعی گریم و گاهی اوقات هم با یک هواپیمای کوچک سفر می کرد.

به گزارش رسانه های روسی، ولادیمیر پوتین روز بیست و نهم ماه ژوئن با مدیران واگنر در دفتر ریاست جمهوری  روسیه دیدار و پیشنهاد کرد که یک مقام ارشد نظامی که در تاسیس واگنر نیز نقش داشته است ، به عنوان رییس جدید واگنر منصوب شود. به نظر می رسد پیکار جویان واگنر که در روسیه بسر می برند ، به ارتش روسیه ملحق شوند. همچنین انتظار می رود که فعالیت گروه واگنر در آفریقا ادامه یابد. در کشورهای اطراف روسیه نگرانی فزاینده ای دیده می شود دایر بر اینکه ، تهدید واگنر که به احتمال قوی  تحت کنترل دولت روسیه قرار خواهد گرفت ، افزایش خواهد یافت. نخست وزیر لهستان در همین زمینه هشدار داد ، واگنر تحت فرمان مستقیم پوتین قرار خواهد گرفت. وزیر دفاع لهستان نیز اعلام کرد که در نظر دارد حدود ده هزار نیرو به مرز بلاروس اعزام کند. در این میان ، دیمیتری پسکوف ، سخنگوی کاخ کرملین ، روز بیست و پنجم ماه اوت در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه ، ادعاهای کشورهای غربی دایر بر ترور پریگوژین کاملا نادرست بوده ، دخالت دولت روسیه در مرگ بنیانگذار واگنر را رد کرده است.

منبع: نیکی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها