رفاه مردم آمریکا یا جنگ؟ کاخ سفید گزینه‌ خود را انتخاب کرده است!

آتش سوزی جزیره «مائوئی» ایالت هاوایی آمریکا به مرگبارترین آتش سوزی جنگلی ایالات متحده در بیش از یک قرن اخیر تبدیل شده است.

رفاه مردم آمریکا یا جنگ؟ کاخ سفید گزینه‌ خود را انتخاب کرده است!

تا شامگاه پانزدهم آگوست (24 مرداد)، تعداد قربانیان این آتش‌سوزی به 106 نفر رسید. دولت بایدن به منظور همدردی با خانواده‌های بازماندگان، اعلام کرد که آژانس مدیریت اضطراری فدرال به هر خانواده بازمانده 700 دلار یارانه خواهد داد، موضوعی که مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.

بله، مطمئن باشید اشتباه نخوانده‌اید. مبلغ یارانه همان 700 دلار است. این خبر در حالی اعلام شد که به تازگی آمریکا ارائه کمک 200 میلیون دلاری دیگری را به اوکراین علام کرده و درخواست کاخ سفید برای اضافه کردن 24 میلیارد دلار کمک به اوکراین نیز به تازگی در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است.

به نظر می‌رسد دولت بایدن نسبت به رفاه مردم در آمریکا، علاقه بیشتری به ارائه کمک به اوکراین دارد. نشریه «نیوزویک» مبلغ 700 دلار یارانه به آسیب دیدگان جزیره مائوئی را توهین آمیز توصیف کرده چون نسبت به آن، کمک‌های آمریکا به اوکراین روی هم رفته به 113 میلیارد دلار رسیده است.

این فاصله آشکار نیز مورد توجه گسترده قرار گرفته است. «کری لیک»، نامزد بازنده جمهوریخواه برای فرمانداری ایالت آریزونا، گفت: «فقط 700 دلار برای هر خانواده برای بازسازی لاهاینا؟ هر کدام از خانواده‌های ما برای تامین مالی جنگ نیابتی شما در اوکراین 900 دلار هزینه کرده‌اند.»

«مارک ولوسینسکی»، مفسر مسائل مالی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «چطور دولت ما می‌تواند میلیاردها دلار به کشورهای دیگر بدهد، اما وقتی مردم خودمان به آن نیاز دارند، صرفه جویی می‌کند؟ این توهین است.»

در واقع، عکس‌العمل کند و ناموفق دولت آمریکا به این بلایا هم در روزهای گذشته باعث نارضایتی شدید آسیب دیدگان شده است.

دولت آمریکا تا پنجمین روز پس از آتش‌سوزی تازه، کار جستجو قربانیان را آغاز کرده و همان روز تنها روی 3 درصد از منطقه آسیب‌دیده کار کرده بود.

این در حالیست که مردم محلی می‌گویند زنگ خطر آتش‌سوزی هرگز فعال نشده و آنها فقط با مشاهده دویدن همسایگان برای فرار از آتش در خیابان، متوجه آتش‌سوزی شده‌اند.

البته خودداری بایدن از پاسخ به سئوال خبرنگار درباره آتش‌سوزی نیز باعث خشم عمومی شد چون آن زمان در حال گذراندن تعطیلات خود بود.

البته یک سری تئوری توطئه نیز پس از وقوع بلایا به وجود آمده که یکی از آنها می گوید قشر ثروتمند این آتش‌سوزی را ایجاد کرده چون آتش «تقریبا منازل ثروتمندان را دور زده و افراد عادی در حالی که به خاطر از دست دادن خانواده و منزل خود غمگین بودند، پیام شرکت‌های املاک برای ابراز علاقه به خرید زمین آنها را دریافت کرده‌اند.»

این خبرها هرچند مورد تایید قرار نگرفته، اما کافی است تا بی‌اعتمادی ساکنان جزیره مائوئی به دولت خود را نشان دهد. مقامات آمریکا نیز باید تامل کنند که چرا وجهه آنها در میان مردمشان به این شکل در آمده است.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها