مختومه شدن پروندهٔ سقوط جرثقیل در مکه و بلاتکلیفی غرامت شهدای ایرانی

در آستانه هشتمین سالگرد سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، دیوان عالی عربستان پرونده این فاجعه را مختومه اعلام کرد.

مختومه شدن پروندهٔ سقوط جرثقیل در مکه و بلاتکلیفی غرامت شهدای ایرانی

 فاجعه سقوط جرثقیل که ابتدا سعودی‌ها آن را قضا و قدر الهی دانستند، شرکت بن لادن به نقض قوانین ایمنی و وسایل حفاظتی و پرداخت جریمه  ۲۰ میلیون ریال سعودی شد.

با سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی) رخ داد، ۱۱ زائر ایرانی به شهادت رسیدند. پس از پیگیری‌های انجام شده، در سال ۱۳۹۸ یعنی چهار سال پس از حادثه جرثقیل، سعودی‌ها چک‌هایی را در اختیار نماینده ایران در نیویورک قرار دادند. این چک‌ها که ۶ ماه برای وصل آن فرصت داشت، ۲ ماه قبل از پایان تاریخ وصول در اختیار خانواده شهدای مسجدالحرام قرار گرفت.

با وجود پیگیری‌های مختلف مسؤولان و حتی خانواده شهدای مسجدالحرام، این چک‌ها که به جای ریال سعودی به دلار آمریکایی بود، برای ایرانیان وصول نشد و به عنوان برگه‌ای گران و البته بی‌اعتبار در اختیار خانواده شهدای قرار گرفت. 

پس از تلاش مسؤولان برای وصول چک غرامت شهدای مسجدالحرام، سعودی‌ها ادعا کردند که صدور چک‌ها را انجام دادهه و در اختیار شما قرار دادیم اما وصول آن دیگر مربوط به ما نیست! سازمان حج و زیارت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با همکاری وزارت امور خارجه و از طریق دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در تاریخ ۱۸ آذر ماه سال ۹۸ موفق به دریافت چک‌های بانکی غرامت از طرف مقابل شد. ولی به دلیل قطع ارتباط بانکی و سیاسی با کشور عربستان سعودی و وجود تحریم‌های غیر قانونی علیه نظام بانکی کشور، خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه سقوط جرثقیل هنوز پس از گذشت یک سال از دریافت چک موفق به وصول وجوه مربوطه نشده‌اند».

اکنون هم در حالی همچنان غرامت خانواده شهدای ایرانی مسجدالحرام وصول نشده است، عربستان پرونده آن را مختومه اعلام کرد تا دیگر امکان پیگیری در این رابطه وجود نداشته باشد. البته برخی از خانواده شهدای مسجدالحرام معتقدند که قبل از مختومه کردن پرونده سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، مسؤولان پیگیری این موضوع را نادیده گرفته و اقدامی برای وصول چک‌ها انجام ندادند. اکنون هم که پرونده این حادثه بسته شد، این چک‌ها وصول نخواهند شد.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    اونها شهید شدند و به بهشت برین رفتند دیگر خسارت برای چیست ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      ای کاش سعادت نصیبم بشه و من هم در بیابان‌های مطهر و مقدس عراق یا سوریه یا فلسطین یا عربستان یا یمن شهید بشم و به دیدار حضرت معبود بشتابم. والله قسم تنها نگرانیم این هست که خدای‌نکرده در ایران بمیرم

    • ناشناس
      4

      میتویند مباحث مربوط به دیه رو مطالعه کنید دوست عزیز

    • .
      4

      خسارت همونیه ک عراق تو هشت سال جنگ غرامت داد ب ایران !

    • solar
      0

      هم وطنان کاسب جنگ ایران و عراق کم نبودن. تا قیامت سهیمه کرسی دانشگاه و استخدام ها برای اونهاست. غرامت رو عوام ایرانی دادن یا اونهایی که رفتن جنگ و سالم برگشتن.

  • اسی
    3

    کدوم غرامت،شتر در خواب بیند پنبه دانه! هر وقت تونستن غرامت جنگ ۸ ساله رو بگیرن،غرامت حادثه مکه رو هم می گیرن!!

  • ناشناس
    0

    پول نزد بانکی است که چک را صادر کرده،حال شاید اعتبار چک تمام شده باشه(اگه روی چک مدت وصول آن ذکر شده باشه)و ذینفع چک ها بایستی به بانک صادر کننده مراجعه و پول خود را دریافت نماید،لطفا درست مردم را راهنمایی کند که برداشت اشتباه نکنند.

  • ناشناس
    0

    در بهشت الان در جمع حوری ها هستند.مردم ایران برای تمام مسیولین ایران از بالا تا پاسسن بهترین آرزو رو دارن که آنهم شهادت است.امیدواریم همه مسبولین نظام به زودی شهید شوند

  • ناشناس
    1

    مگر این حاجی ها به جنگ رفته بودند !اگر بحث فوت این افراد بر اثر حادثه هست موضوع پرداخت دیه مطرح هست.شهادت را برای رزمندگانی که به جنگ با عراق رفته بودند بکار می‌برند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چون اینها یعنی مسئولین در آن زمان این حادثه
      را عمدی می‌دانستند پس شهید نام گذاشتند

  • ناشناس
    0

    زنده باد اقتدار الکی

  • ناشناس
    2

    ببخشید مگه اونجا خانه ایمن نبود؟ مگه خدا تضمین جان زائرین شون رو نداده بود؟

    نظرات شما -
    • نه
      0

      این فرق فوکوله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها