یک کوکتل خطرناک، تبعات تقویت حضور نظامی امریکا در خلیج فارس

کارشناسان می گویند اعزام نیروی نظامی از سوی امریکا به خلیج فارس با هدف مهار ایران بازگشت به سیاست های تندروانه دوره ترامپ علیه تهران است.

یک کوکتل خطرناک، تبعات تقویت حضور نظامی امریکا در خلیج فارس

تحلیلگران مستقر در ایالات متحده می‌گویند که تداوم تقویت نظامی ایالات متحده در خلیج فارس خطر رویارویی خطرناک با ایران را افزایش می‌دهد، زیرا دو کشور کماکان در تلاش برای حل مسائل خود از طریق دیپلماسی هستند. پنتاگون هفته جاری اعلام کرد که هزاران نیروی آمریکایی برای کمک به حفاظت از خطوط کشتیرانی مانند در منطقه مستقر شده اند.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" نیز هفته گذشته گزارش داد که ارتش امریکا در حال بررسی استقرار پرسنل مسلح در کشتی‌های تجاری‌ای است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند که اقدامی بی‌سابقه خواهد بود. این گزارش واکنش خشمگین ایران را برانگیخت. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد در واکنش به اقدامات امریکا خود را به پهپاد و موشک مجهز خواهد ساخت.

سینا طوسی کارشناس اندیشکده مرکز سیاست بین الملل در واشنگتن می‌گوید "جو بایدن" رئیس جمهور فعلی امریکا سیاست شکست خورده سلف اش دونالد ترامپ یعنی جنگ اقتصادی و تشدید تنش علیه ایران را درپیش گرفته است.

روابط ایران و آمریکا از سال ۲۰۱۸ میلادی به شدت متشنج شده زمانی که ترامپ امریکا را از برجام خارج ساخت. پیشینه سیاست فعلی امریکا در دهه‌های متمادی در جریان بوده و به چرخه تشدید متقابل منجر شده است. طوسی می‌گوید: "پیگیری چنین سیاستی در شرایط فعلی بسیار خطرناک است".

ایالات متحده در چند ماه گذشته ایران را به توقیف چندین کشتی‌ بین المللی که از خلیج فارس می‌گذرند متهم کرده است. با این وجود، تحلیلگران تاکید کردند که رفتار اخیر تهران در آب‌های استراتژیک پس از آن صورت گرفت که واشنگتن یک نفتکش ایرانی را به عنوان بخشی از فشار اجرای تحریم‌ها توقیف کرد.

این نفتکش در حال حاضر در سواحل تگزاس است اگرچه چندین رسانه آمریکایی گزارش داده اند که شرکت‌های نفتی آمریکایی به دلیل ترس از انتقام ایران علیه کشتی‌های شان در خلیج فارس از مناقصه برای نفت مصادره شده خودداری ورزیده اند.

طوسی هشدار می‌دهد که ایالات متحده و ایران هر دو در مسیر تشدید تنش قرار گرفته اند تنشی که می‌تواند منجر به درگیری نظامی شود. او می‌افزاید: "هر دو کشور در تلاش هستند تا نشان دهند که می‌توانند در برابر اقدامات تهاجمی طرف مقابل مقابله به مثل انجام دهند. در چنین فضایی چشم انداز دیپلماسی کمرنگ‌تر شده است".

کوکتل خطرناک

"رایان کاستلو" رئیس سیاستگذاری شورای ایرانی امریکایی (نایاک) یک گروه مستقر در واشنگتن که طرفدار دیپلماسی ایالات متحده با ایران است می‌گوید تقویت حضور نظامی امریکا در خلیج فارس نوعی بازگشت به عقب و رجعت به سیاست دوره ترامپ از سوی واشنگتن است.

کاستلو می‌گوید در حالی که دولت بایدن استدلال می‌کند که تلاش می‌کند ایران را از تهدید کشتی‌ها بازدارد، تهران ممکن است حضور نظامی تقویت شده آمریکا را به عنوان فشاری برای تسهیل توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط واشنگتن تلقی کند. او به "الجزیره" می‌گوید: "این یک کوکتل خطرناک در حال آماده شدن است".

نقش آمریکا در منطقه

تنش‌های اخیر چند ماه پس از آن رخ می‌دهند که دولت‌های ایران و عربستان سعودی که دومی از متحدان اصلی ایالات متحده است برای بازگرداندن روابط در توافقی با میانجی گری پکن که مورد استقبال واشنگتن قرار گرفت با یکدیگر به توافق دست یافتند. با این وجود، پس از توافق تهران - ریاض که پرسش‌هایی را در مورد نقش ایالات متحده در خاورمیانه ایجاد کرد، دولت بایدن به دنبال تقویت مجدد موضع خود در منطقه بوده است.

"عماد حرب" مدیر تحقیقات مرکز عرب در واشنگتن دی سی می‌گوید واشنگتن فراتر از موضوع خطوط کشتیرانی در تلاش است در پیامی به متحدان و دشمنان بر تعهد خود نسبت به منطقه تاکید کند. حرب "الجزیره" می‌گوید: "این هم چنین پیامی به چین و روسیه ارسال می‌کند که ایالات متحده واقعا هنوز به آن چه در خاورمیانه روی می‌دهد بسیار علاقه‌مند است و هم چنان نگران هر کاری است که ایران انجام می‌دهد و کماکان نگران وضعیت هژمونی خود در منطقه و استمرار نفوذش در آنجا می‌باشد.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    3

    کار جزایر تمومه

  • AnqaGroup
    0

    معمولا تنش های آمریکا و ایران تا مرحله جنگ پیش رفته است اما هیچ وقت منجر به درگیری جدی نشده است. این روش نوعی سیاست است. مذاکره در کنار تهدید به جنگ.

  • AnqaGroup
    2

    آمریکا در شرایطی نیست که بخواهد درگیری جدید را شروع کند.

  • ناشناس
    6

    هر چه زودتر جزایر سه گانه باید تحویل امارات بشه. از اشغالگری سرزمین دیگران دست بردارید.

  • ناشناس
    0

    سینای کارشناس چرا شکست خورده وضع مملکت رو اگر ببینی متوجه میشی آمریکا بدون شلیک یک گلوله هزاران میلیار دلار خسارت زده،،دلشون خوشه آمریکا رو از منطقه اخراج کردن در حالی که آمریکا در حال خارج کردن نیروهاش است تا کمترین صدمه رو ببینه وبلاگ از جنوب عربها واز شمال روس وآذربایجان وحالا هم طالبان رو در مقابل ایران علم کرده منتظر جنگی نیابتی باشیم چون خودمون دشمن رو از تیر رس دور کردیم

  • حسین
    0

    تصمیم اشتباه یا درست خیلی زود جوابش مشخص می‌شود.

  • کاربر ناشناس
    1

    کار جزایر نه کار همه ی مان تمامه..

  • ناشناس
    0

    وقتی مدام چوب تو لانه زنبور می کنید انتظار نیش هم طبیعیه

  • یزدی
    1

    بخدا کارچین است،امریکا رفته بود ،چین امد باعثبرهم زدن نظم منطقه شد

  • ناشناس
    0

    خخخ حواسو پرت کن جیبو بزن قدیمی شده همه
    یکی هستن

  • ناشناس
    1

    اوناییکه هارت وپورت میکردند خب این امریکا بزنید دیگه منتظر چی هستید ؟لااقل دوتا هواپیما مسافری خودمونا بزنید عقده مرگ نشید .

  • ناشناس
    1

    هر کشوری از حوزه خلیج فارس به امریکا کمک کرد باید هدف سنگین نرین حملات قرار بگیره اینو صریح اعلام کنید حتی بعد از ترک مخاصمه با امریکا

  • علی
    0

    چرا در ظاهر آمریکا و ایران با هم مشکل دارند و از دید مسیولین دشمن درجه یک ایران آمریکاست ولیکن مسیولین و بچه هاشون برای تفریح و تحصیل میرن در خاک دشمنشون یعنی آمریکا ،

  • سلام
    0

    نیاد اون روز که ایران خوار گرده به دست دشمنش ویران گرده الهی جان و مالوم هر چه داروم فدای موطنم ایران گرده فدای موطنم ایران گرده الهی دشمنت بی خانمون بید ذلیل و دربدر در این زمون بید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها