خبرفوری بررسی می‌کند

مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم / از کاهش بیکاری تا افزایش یارانه

با وجود فراز و نشیب‌های فراوان در دو سال اخیر، دولت سیزدهم در برخی حوزه‌های اقتصادی، دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم / از کاهش بیکاری تا افزایش یارانه

در ادامه به مهمترین موارد آن  پرداخته خواهد شد.

1.کاهش چشمگیر نرخ بیکاری:

نرخ بیکاری در تابستان 1400 بنا بر اعلام مرکز آمار 9.6% بوده است. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تلاش جدی برای ایجاد شغل در کشور و راه‌اندازی کارخانجات تعطیل صورت پذیرفت. پس از این بود که نهضت احیای کارخانجات مهم کشور آغاز شد و واحدهای صنعتی بزرگ کشور در استان‌های مختلف دوباره به ریل تولید برگشتند. نتیجه نهضت احیای واحدهای راکد شده، بازگشت بیش از 5000 واحد صنعتی به چرخه تولید بود. پس از نتیجه دادن این تلاش‌ها، نرخ بیکاری در پاییز 1401 و بهار 1402 به رقم 8.2% رسید که در 17 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

2.جهش صادرات نفت:

پس از آنکه آقای زنگنه گفته بود هر شخصی بتواند 200 هزار بشکه نفت بفروشد را وزیر نفت بکنید، آینده فروش نفت ایران بسیار وخیم به نظر می‌رسید. دولت سیزدهم پس از تلاش‌های مستمر در حوزه بازاریابی نفت به طرق مختلف و استفاده از روش‌های متععدی برای بازگشت پول، موفق شد میزان فروش نفت را به بیش از 1میلیون 500 هزار بشکه در روز برساند و کسری بودجه ناشی از عدم فروش نفت را جبران نماید.

3.رکوردشکنی مبادلات تجاری علی‌الخصوص در صادرات غیر نفتی:

در سال 1399، صادرات غیر نفتی ایران 35 میلیارددلار و واردات کشور 38.9 میلیارددلار بود. این امر از تجارت 73.9 میلیارددلاری ایران در سال 1399 خبر می‌داد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر سیاست خارجی و همکاری ویژه با همسایگان و همچنین کشورهای شرقی، صادرات غیر نفتی کشور با یک جهش مواجه شد. تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال 1400 با تبادل 162 میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد 100 میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38% رشد داشته است.

صادرات ایران در سال 1400، برابر با 48میلیارد دلار بود که این میزان 14 میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد 41 درصدی داشته است. همچنین واردات به کشور 52 میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال 99 رشد 21درصدی در وزن و 36 درصدی در ارزش را به همراه  داشت.

پس از رکوردشکنی تجارت غیرنفتی کشور در سال 1400، تازه‌ترین آمار و اطلاعات از تجارت خارجی ایران در سال 1401 نیز حاکی از تداوم این رکوردشکنی است. درحالی که درسال 1400 مجموع ارزش تجارت خارجی ایران از 101 میلیارد دلار گذشت و تمام رکوردهای پیش را پشت سرگذاشته بود، این رقم برای سال 1401 به بیش از 112 میلیارد دلار رسید که رکورد جدید درکارنامه تجارت خارجی کشور محسوب می‌شد. در این سال، 53 میلیارد و 166 میلیون دلار به صادرات و 59 میلیارد و 655 میلیون دلار به واردات اختصاص پیدا کرد. بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، ارزش صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی در سال گذشته با رشد ۹.۷ و ۱۲.۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است.

4.جهش در رشد اقتصادی:

حجم اقتصاد ایران از سال 1390 تا 1399 فقط 5% رشد کرد. یعنی بطور متوسط سالیانه زیر 0.6%. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، جهت حرکت اقتصاد ایران تغییر کرد. براساس آمارهای بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال 1400 به 4.4% رسید. در این میان گروه نفت با رشد 10 درصدی بیشترین سهم را در رشد اقتصادی سال 1400 داشت. همچنین رشد 7 درصدی بخش صنعت در میان بخش‌های مختلف از حرکت مثبت صنعتی دولت سیزدهم خبر می‌دهد. این روند در سال 1401 نیز ادامه پیدا کرد. براساس آمارهای بانک مرکزی رشد اقتصادی سال 1401 نیز با روندی رو به رشد، 4% اعلام شد.

5.کاهش چشمگیر رشد نقدینگی:

در هشــت ســال دولــت گذشــته حجــم نقدینگـی کشور 8 برابـر شـد و از 479 هـزار میلیـارد تومـان در پایـان دولـت دهـم بـه 3820 هـزار میلیــارد تومــان در پایــان دولــت دوازدهــم رســید. بیشترین نرخ رشد نقدینگی نیز در مهر 1400، هنگامی که دولت سیزدهم در حال تحویل گرفتن کار بود، با نرخ رشد 42.8% ثبت شده است. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نرخ رشد نقدینگی شروع به کاهش نمود بطوریکه این رقم در خردادماه 1402 به مقدار کم سابقه 29% در سال‌های اخیر رسید.

6.کاهش ضریب جینی:

روحانی کشور را در سال 1391 با ضریب جینی 0.3659 تحویل گرفت و با رقم 0.401 در سال 1399 تحویل داد. این به معنای افزایش فاصله طبقاتی در درآمد مردم کشور در دولت قبل می‌باشد.

طبق اعلام مرکز آمار، در سال 1400 ضریب جینی خانوارهای کل کشور 0.3938 شد که در مقایسه با سال قبل، 0.0068 کاهش نشان می دهد. همچنین طبق آمار مرکز آمار در سال 1401، ضریب جینی به عدد 0.3831 کاهش یافت که از کاهش فاصله طبقاتی در دو سال ابتدایی دولت یازدهم خبر می‌دهد.

7.ظرفیت نیروگاهی:

افزایــش ظرفیــت تولیــد بــرق کشــور در 8 ســال دولــت گذشــته فقــط 23 درصــد بــود در حالـی کـه در دولتهـای نهـم و دهـم 85 درصـد بـود و ایـن کـم‌کاری دولت گذشـته در تولیـد بـرق موجـب خاموشـی‌هایی شـد که از تابستان 1400 مردم را بشدت درگیر کرد. امید واهی دولت قبل به سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه ساخت نیرگاه موجب این عقب‌ماندگی شد.

به استناد آمار موجود در آمارنامه صنعت برق ایران، رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاه‌های کشور در طول یک سال تا پیش از این، به سال ۱۳۸۹ با اضافه شدن ۴۹۳۵ مگاوات به شبکه برق اختصاص داشت. این در حالی است که کمترین ظرفیت اسمی نصب شده در طول ۱۰ سال اخیر نیز با اضافه شدن ۹۴۳ مگاوات در سال ۱۳۹۴ در دولت یازدهم ثبت شده است.

این در حالی است که دولت سیزدهم طی یک سال اخیر موفق شده است ظرفیت تولید برق کشور را ۶۰۰۰ مگاوات افزایش دهد. با توجه به رکود ۴۹۳۵ مگاواتی تولید برق در سال ۱۳۸۹، افزایش ۶۰۰۰  مگاواتی تولید برق در یک سال اخیر در دولت سیزدهم رکورد ساخت نیروگاه در یک سال را تغییر داده است. مقایسه آمار ساخت نیروگاه طی یک سال ابتدایی دولت سیزدهم با کل عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بیانگر آن است که تنها در یک سال دولت سیزدهم معادل ۸۰ درصد کل دولت دوازدهم و ۷۰ درصد کل دولت یازدهم ظرفیت تولید برق افزایش یافته است.

8.افزایش سرمایه‌گذاری در کشور:

میزان «تشکیل سرمایه ثابت» از نیمه دوم سال 1392 تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳۰.۶ درصد کاهش یافت. حتی در طول ۴ سال اول دولت روحانی که بحث‌های سیاست خارجی و برجام بسیار مورد توجه بود باز هم در مجموع تشکیل سرمایه ثابت افت ۸.۷ درصدی داشته است.

با این وجود در فصل زمستان سال ۱۴۰۰، برای اولین بار در یک دهه گذشته نرخ تشکیل سرمایه ثابت در فصل زمستان به رکورد ۱۴.۴ درصدی رسیده که بیانگر تغییر جهت منحنی تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران است.

مقایسه سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ابتدای دولت یازدهم با سال 1399 نشان از افت بیش از 70 درصدی دارد به گونه‌ای که رقم سرمایه‌گذاری خارجی از 4 میلیارد و 152 میلیون دلار در سال 1391 به یک میلیارد و 224 میلیون دلار در سال 1399 کاهش یافته است.

مجموع ارزش مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده در اوج برجام در سال 95، 10.2 میلیارد دلار بود که از این میزان 8.7 میلیارد دلار آن به دلیل عدم کارایی برجام در پوشش ریسک سرمایه‌گذار، توسط شرکت‌های خارجی باطل شد و تنها 1.5 میلیارد دلار آن به ثمر نشست. اما طبق آمار در سال اول دولت سیزدهم مجموع مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادرشده 8.9 میلیارد دلار بود که از این میزان 4.8 میلیارد دلارش به ثمر نشست که این یعنی بیش از سه برابر دوره اجرای برجام سرمایه‌گذاری رخ داده است.

بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) مبین آن است که در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" از رشد 6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار گردیده است؛ به طوری که در دوره مورد گزارش، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش "ماشین‌آلات" و "ساختمان" به ترتیب معادل ۱۰.۶ و ۳.۲ درصد بوده است.

خاطر نشان می‌گردد رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۷% و در دو زیربخش "ماشین‌آلات" و "ساختمان" به ترتیب %۱۵.۴ و %۱.۲ بوده است؛ این در حالی است که رشد مولفه مزبور در سال ۱۴۰۰ معادل صفر درصد بود. از این بابت رشد مخارج سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ حاکی از اصلاح چشم‌انداز فعالین اقتصادی و بهبود ظرفیت‌های تولید در سال‌های آتی می‌باشد.

9.پرداخت بدهی‌های سنگین به جای مانده از دولت قبل:

آمارهای منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد دولت دوازدهم ایران رکورد بدهی در میان دولت‌های ایران از سال ۱۹۹۶ به این سو را شکسته است. درحالی که از سال ۲۰۰۲ نسبت بدهی ناخالص دولت ایران به تولید ناخالص داخلی روندی کمابیش نزولی را طی می‌کرد از سال ۲۰۱۴ با آغاز فعالیت دولت یازدهم شاهد معکوس شدن این روند هستیم. در این سال نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به رقم ۱۲.۵۸۷ درصد می‌رسد. در سال ۲۰۱۳ این رقم ۱۱.۷۵۸ درصد برآورد شده بود. در سال ۲۰۲۱ نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی به رقم ۴۸.۳۴۲ درصد افزایش می‌یابد که بالاترین رقم بدهی ثبت‌شده در میان دولت‌های ایران از سال ۱۹۹۶ به این سو است.

در رتبه‌بندی کشورها از نظر بدهی نیز شاهد بدتر شدن وضعیت کشور در دولت دوازدهم بوده‌ایم. ایران از نظر بدهی دولت در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۱۷۵ جهان قرار داشته است اما در سال ۲۰۲۱ یعنی سال آخر فعالیت دولت دوازدهم رتبه ایران از نظر بدهی دولت به ۱۳۰ می‌رسد. یعنی دولت دوازدهم در رده‌بندی بدهکارترین دولت‌های جهان ۳۰ پله بالا می‌آید.

دولت سیزدهم پس از آنکه به روی کار آمد، ماهانه 10هزارمیلیاردتومان پرداخت بدهی‌های دولت قبل را انجام داده است. این رقم در برخی ماه‌ها از 12 هزارمیلیاردتومان نیز عبور کرده و به 15 هزارمیلیاردتومان می‌رسد. علاوه بر موارد فوق، دولت سیزدهم تا امروز ۲۰۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی را پرداخت کرده است.

همچنین دولت در سال 1401، ۱۷۴ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته پرداخت کرده است.

طی جدیدترین گزارش سازمان ملل، بدهی‌های ایران در سال 2022 با کاهش 20 درصدی همراه شد و رتبه ایران 10 رده بهبود پیدا کرد.

10.افزایش یارانه‌ها در قبال حذف ارز ترجیحی:

در دولت گذشته پس از حذف ارز 4200 تومانی 20 قلم کالا، هیچ یارانه‌ای به مردم داده نشد. حذف این 20 قلم کالا منجر به تورم بالای 30 درصد در سه سال متوالی شد که این امر در تاریخ پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است. اما دولت سیزدهم به منظور جبران بخشی از کاهش قدرت خرید مردم در حذف یارانه ارز 4200 تومانی برای 5 قلم کالای باقیمانده، یارانه 45هزار تومانی را به یارانه 300 و 400 هزار تومانی تبدیل کرد.

11.بهبود چشمگیر تراز گندم کشور:

در سال 1400، ایران  7میلیون 75 هزار تن واردات گندم داشته است. این درحالیست که در همان سال میزان خرید تضمینی گندم 4میلیون و 700 هزار تن بوده است. با تغییر سیاست در این حوزه، دولت از واردکننده به خریداری گندم از داخل و حمایت از کشاورز ایرانی، جای اعداد واردات و خرید تضمینی عوض شد. بگونه‌ای که در سال 1401،  7 میلیون و 500هزار تن گندم از تولیدکننده خریداری شد و 4 میلیون 445 هزار تن واردات صورت پذیرفت. پیش‌بینی‌ها در مورد سال 1402 نیز به این ترتیب است که واردات به زیر یک میلیون تن و خرید تضمینی گندم به 9 میلیون تن برسد. آمارها تا ابتدای مرداد ماه امسال نشان می‌دهد رقم خرید تضمینی گندم به 8 میلیون و 88هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه با رشد 30 درصدی همراه بوده است.

12.ثبت بالاترین نرخ رشد بهره‌وری در 10 سال اخیر:

رشد بهره‌وری از سال ۹۰ تا ۹۹ در مسیر تنزلی و سراشیبی قرار داشت، اما در سه سال گذشته بهبود یافته است.  متوسط رشد بهره‌وری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برابر ۳.۶ درصد بوده در حالی که میانگین این شاخص در ۵۰ سال گذشته ۰.۲ درصد و در دولت دوازدهم منفی ۰.۶ درصد بود.

13.توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل:

الف) احداث و ساخت راه‌آهن: 387 کیلومتر محور ریلی افتتاح گردید که حکایت از افزایش 5 درصدی افتتاح خطوط اصلی ریلی نسبت به دوره مشابه دولت دوازدهم دارد. خطوط ریلی زاهدان-خاش، بستان‌آباد-خاوران، رشت-کاسپین و همدان سنندج در این دوره رخ داد.

ب) راه‌های اصلی و بزرگراهی کشور: 1323کیلومتر بزرگراه و راه اصلی از  ابتدای دولت سیزدهم (380 کیلومتر سال 1400، 810 کیلومتر  سال  1401 و  133 کیلومتر سال  1402)، همچنین 232 کیلومتر آزادراه در سال 1402  به افتتاح رسیده است. همچنین 4331 کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت شده است.

ج) ترانزیت: حمل 9/3 میلیون تن بار ترانزیتی جاده ای در سال 1401 و 3/6 میلیون تن در 4 ماهه اول سال 1402 

د) تحولات بخش ریلی: افزایش 13 درصدی جابجایی مسافر ریلی در 4 ماهه ابتدایی سال 1402 در کنار شکستن رکورد جابجایی مسافری با بیش از 29/67 میلیون نفر مسافر در سال 1401  و رشد 43/13 درصدی نسبت به سال 1400، رشد 4/54 درصدی شاخص حمل (مجموع جابجایی بار و مسافر) با جابجایی 46/16 میلیارد واحد حمل در سال 1401 نسبت به سال 1400، افزایش به ترتیب 58 و 34 درصدی حمل بار بین الملل از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1401 نسبت به مدت مشابه در دولت های یازدهم و دوازدهم، تولید و بازسازی 1686 دستگاه انواع ناوگان ریلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و رشد 45 درصدی در سال 1401 نسبت به سال 1400 به ارزش 5896 میلیارد تومان، تولید و بازسازی 23 دستگاه لکوموتیو و رشد 92 درصدی در سال 1401 نسبت به سال 1400

14.بخش نفت:

الف) حفظ و نگهداشت توان تولید و افزایش تولید نفت و گاز کشور با اولویت میادین مشترک: افزایش توان تولید نفت خام و میعانات گازی از   4300 به 4500  هزار بشکه در روز، افزایش متوسط توان تولید نفت خام کشور از میادین مشترک از 507 به 510 هزار بشکه در روز، افزایش متوسط تولید گاز خام از میدان گازی پارس جنوبی از 658 به 701 میلیون مترمکعب در روز، افزایش مجموع تولید گاز خام کشور از ۹۳۶ میلیون مترمکعب در روز به ۹۶۲ میلیون مترمکعب در روز

ب) تامین پایدار سوخت مورد نیاز کشور، توسعه گازرسانی و ذخیره‌سازی گاز و فرآورده‌های نفتی :

افزایش 2.7 درصدی تولید گاز خام کشور، افزایش 10 درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه ها،  افزایش 579 کیلومتری مجموع خطوط انتقال گاز طبیعی بهره‌برداری شده، افزایش 21600 کیلومتر شبکه گازرسانی کشور، افزوده شدن 7 شهر جدید به شبکه گازرسانی، افزوده شدن 1585 روستا  به شبکه گازرسانی، افزایش 10 درصدی میزان تامین گاز بخش خانگی/تجاری و صنایع غیر عمده، مدیریت ناترازی 250 میلیون مترمکعبی گاز کشور و عبور از زمستان سال 1401 بدون قطعی برق و گاز با وجود سرمای کم­سابقه، ماندگار و فراگیر کشور

ج) صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی:

افزایش 25 درصدی میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی  کشور، افزایش 20 درصدی صادرات گاز مایع کشور، افزایش 40 درصدی میزان وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و گاز صادراتی کشور با افزایش حجم صادرات و وصول مطالبات معوق و دو برابر شدن سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان

15.بخش آب:

الف) تامین آب روستایی: آبرسانی به 3030 روستا که منجر به افزایش 86.81  درصدی جمعیت روستایی تحت‌پوشش آب آشامیدنی (دو برابر درصد میانگین افزایش سالانه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی) شده است.این امر از طریق 4365 کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی صورت پذیرفته است.

ب) احداث سدهای ملی: آبگیری سدهای عمارت، چمشیر،  باغان  و کهیر با حجم مخزن  2.858 میلیارد متر مکعب

ج) توسعه زیرساخت و تاسیس فاضلاب: 26 تصفیه خانه فاضلاب و احداث 3100 کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب

16. ارتباطات:

الف) توسعه‌ زیرساخت‌های  ارتباطی ( 14 درصد پیشرفت از 46 در ابتدای دولت به 60  تا مرداد ماه 1402): پوشش هشتاد درصدی دسترسی پهن‌باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت دسترسی بیست‌وپنج مگابیت بر ثانیه و پوشش صد در صد جمعیت کشور برای دسترسی پهن‌باند سیار با سرعت متوسط ده مگابیت بر ثانیه.

ب) توسعه خدمات پایه بومی در کشور (61 درصد پیشرفت برنامه از 10 در ابتدای دولت به 71 تا مردادماه 1402): ارایه خدمات پایه کاربردی داخلی با سهم ترافیک هفتاد به سی نسبت به خدمات پایه کاربردی خارجی مشابه در سبد مصرفی کاربران و نرخ رشد سالیانه ١۵ درصدی و تأمین یک سیستم عامل داخلی امن تلفن همراه

پ) مزیت بخشی به خدمات و محتوای داخلی (18 درصد پیشرفت از 42 در ابتدای دولت به 60 تا مردادماه 1402): مزیت‌بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی و محتوای داخلی به میزان حداقل دو برابر و دسترسی به خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به میزان حداقل سه برابر نسبت به رقبای خارجی تا سال ١۴٠٠

ت) راه اندازی و توسعه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند:

راه اندازی و توسعه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و پیگیری اتصال دستگاه‌های مشمول به پنجره واحد

ج) توسعه‌ شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری در منازل و کسب و کارهای سراسر کشور (257 درصد پیشرفت نسبت به ابتدای دولت): افزایش تعداد کل خانوارها وکسب وکارهای تحت پوشش فیبرنوری در سطح کشور از 909000 پوشش در ابتدای دولت (شهریور 1400) به 3245135 پوشش در تیرماه سال 1402

چ) شتاب بخشی به توسعه صنعت فضایی کشور: در سال 1400، بهره‌برداری از 3 خدمت فضاپایه «پایش آتش»، «پایش پهنه‌های آبی» و «پایش گرد و غبار» به طور 100% محقق شده است. همچنین در سال 1401، نظارت بر پیشرفت و تحویلگیری 5 خدمت فضاپایه «پایش کشت برنج»، «پایش گندم و جو»، «پایش تغییرات اراضی در عرصه منابع طبیعی»، «پایش سیل» و «پایش کشت چغندر قند، ذرت و کلزا» برنامه‌ریزی شده بود. بر این اساس میزان تحقق هدف سال 1401 معادل 92% می‌باشد.

ح) ایجاد و توسعه مراکز تست و تجمیع ماهواره‌های بومی کلاس 500 کیلوگرم: تامین مابقی تجهیزات و تکمیل مرکز تجمیع و تست ماهواره تا 100 کیلوگرم که منجر به خودکفایی در حوزه فضا در کشور شده است.

خ) استقرار سامانه‌های فضایی بومی: راهبری و نظارت بر 5 پرتاب تحقیقاتی به صورت تجمیعی

د) تامین/ساخت یک منظومه ده‌ ماهواره‌ای ارتفاع پایین

ی) افزایش ترافیک عبوری (ترانزیت) کشورها و اپراتورهای منطقه‌ای از کشور: افزایش میزان ترانزیت ترافیک بین الملل از 1.4 ترابیت بر ثانیه در ابتدای دولت به 2.9 ترابیت بر ثانیه در انتهای تیرماه 1402. افزایش میزان ترافیک عبوری از کشور مترادف با افزایش درآمدهای کشور از این محل می‌باشد که منافع آن شامل کل کشور و آحاد جامعه می‌شود.

17. بخش کار، تعاون و رفاه اجتماعی:

الف) حفظ و صیانت از نیروی کار:                   

 حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در طی دو سال اخیر که منجر به کاهش بنگاه های اقتصادی مشکل دار  از 994 بنگاه به 858 بنگاه در دوسال اخیر شده است. در نتیجه بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار در پایان سال 1401 نسبت به ابتدای دولت 13.6% کاهش یافته است. همچنین  با پرداخت بیش از 1،000.000 میلیارد ریال (100 همت) تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات  برای حمایت از کارآفرینان، فعالان حوزه کسب و کار و ... جهت ایجاد فرصت‌های شغلی، بیکاری کشور از 9.6% در ابتدای دولت به 8.2% در بهار 1402 کاهش یافت.

ب) توسعه خدمات درمانی جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی:

- کاهش سهم بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه تکمیلی درمان از 70 درصد به ۵۰ درصد

- شناسایی و معرفی حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر، افراد فاقد پوشش بیمه پایه در سه دهک پایین درآمدی به بیمه سلامت

ج) تقویت جایگاه حاکمیتی راهبری و سیاستگذاری در صندوق های بازنشستگی:

- تسویه بدهی انباشته  106هزار میلیارد تومان  سازمان تامین اجتماعی به شبکه بانکی بابت استقراض دولت قبل

- وصول (تسویه) بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی با رقمی بالغ بر 76 هزارمیلیاردتومان

- بالا بردن سهم صندوق  بازنشستگی کشوری در تامین مالی حقوق بازنشستگان کشوری از 21,4  در سال ۱۳۹۹ به 24,5 درصدی در سال ۱۴۰۰

18.بخش اقتصاد سلامت:

الف) توسعه و تجهیز تخت بیمارستانی(رشد بیش از 2 برابری نسبت به 3 سال پایانی دولت قبل):

از سال 1398 تا مرداد ماه 1400: 7391 تخت

از شهریور 1400 تا خرداد ماه 1402: 15399 تخت

ب) تجهیز و توسعه پروژه‌های درمانی جدید(رشد 3.5 برابری نسبت به 3 سال پایانی دولت قبل):

از سال 1398 تا مرداد ماه 1400 : 134 پروژه

از شهریور ماه 1400 تا خرداد ماه 1402: 494 پروژه

پ) توسعه و تجهیز 106 مرکز درمانی با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار و محروم(رشد بیش از دو برابری نسبت به 3 سال پایانی):

از سال 1398 تا مرداد 1400: 52 پروژه

از شهریور 1400 تا خرداد 1402 : 106 پروژه

ت) افتتاح مراکز دندان پزشکی با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار و محروم:

از سال 1398 تا مرداد ما 1400: 14 مرکز

از شهریور 1400 تا خرداد 1402: 53 مرکز

ج) توزیع دستکاه دیالیز:

از سال 1398 تا مرداد ماه 1400: 347 دستگاه

از شهریور 1400 تا پایان خرداد 1402: 922 دستگاه

به این ترتیب هرچند به دلیل تحریم‌ها و چالش‌های زیرساختی از سالهای قبل، هنوز شرایط اقتصادی تحت تنگناهاست، اما آمارهای اشاره نشان می‌دهد دولت برای رفع مشکلات تلاش کرده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها