وزارت خارجه آمریکا: با کنگره درباره پرونده «رابرت مالی» در ارتباطیم

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا احتمال برگزاری جلسه توجیهی با کمیته روابط خارجی کنگره را درباره پرونده رابرت مالی تایید کرد.

وزارت خارجه آمریکا: با کنگره درباره پرونده «رابرت مالی» در ارتباطیم

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات جدیدی درباره تعامل وزارت امور خارجه با کمیته روابط خارجی کنگره در زمینه تحقیقات راجع به وضعیت رابرت مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران وجود دارد، گفت: ما با کنگره درباره درخواستشان برای اطلاعات بیشتر و جلسات توجیهی در این باره در ارتباط هستیم، از جمله مکاتباتمان با کمیته روابط خارجی.
پاتل ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف مدت کوتاهی، توضیحات بیشتری به آن‌ها بدهیم اما اطلاعات جدیدتری ندارم که در این زمینه ارائه کنم.
اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌شود که مدتی است مجوز امنیتی رابرت مالی تعلیق شده و به مرخصی اجباری فرستاده شده است.
رابرت مالی که یک دیپلمات کهنه کار به شمار می‌آید در چندین دولت دموکرات خدمت کرده است و در دولت بایدن روی بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران کار می‌کرد. او در بهار امسال در بحبوحه تحقیقات در مورد اینکه آیا باید به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشته باشد یا نه به مرخصی اجباری فرستاده شد. اما دولت در اواخر ماه ژوئن زمانی که اخبار مربوط به تحقیقات اف بی آی درباره او و لغو مجوز امنیتی‌اش علنی شد، آن را به مرخصی تمام وقت و بدون حقوق تبدیل کرد.
قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به شدت دولت را هدف انتقاد قرار داده‌اند که هم به مالی اجازه داده است پس از تعلیق مجوز امنیتی‌اش به دلیل تحقیقات همچنان به کار در وزارت امورخارجه ادامه دهد و هم اینکه آنها را برای چندین هفته در بی اطلاعی نگه داشته است.
نشریه پولیتیکو اخیرا گزارش داد که پس از تصمیم دولت بایدن برای برکناری راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و تهدید قانونگذاران ارشد به احضار مقامات دولت، وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با این پرونده به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
پولیتیکو همچنین با استناد به اظهارات یکی از دستیاران یک کمیته جمهوری‌خواه که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، نوشت که مایکل مک کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان موافقت وزارت امورخارجه را برای برگزاری نشست توجیهی در هفته جاری به دست آورده است.

مایکل مک کال پیشتر تهدید کرده بود که اگر وزارت امورخارجه توضیحات لازم را درباره راب مالی ارائه ندهد، مقامات این وزارت‌خانه را احضار خواهد کرد. او مشخص نکرده است که آیا تهدید خود را کنار می‌گذارد یا نه و ممکن است تا بعد از جلسه توجیهی تصمیم‌گیری نکند.
وزارت امور خارجه آمریکا به‌طور علنی درباره آنچه که باعث تعلیق راب مالی شده، اظهار نظری نکرده و مالی نیز انجام تخلف را رد کرده است.
مک کال بدون ارائه شواهد، این سوال را مطرح کرده که «آیا مالی ممکن است اطلاعات و اسرار را به دشمن خارجی ما منتقل کرده باشد؟» همچنین گفت که «چنین اقدامی از نظر من خیانت خواهد بود.»
راب مالی پیشتر گفته بود که به او اعلام شده، مجوز امنیتی‌اش در دست بررسی است اما اطلاعات بیشتری به او داده نشده است. او در پاسخ به سوالی درباره این ماجرا گفت: من می‌دانم که هیچ کاری برای به خطر انداختن منافع امنیت ملی ایالات متحده انجام نداده‌ام و کاملا مطمئن هستم که این موضوع به طور مثبت حل خواهد شد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    از این افراد ریشو مانند رابرت مالی باید ترسید!

  • ناشناس
    0

    حالا که گندش در اومده حقوق رابرت مالی را قطع می کنیم ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها