امام جمعه اردبیل:

در شبیه‌خوانی از دختران بالغ استفاده نشود/ در عزاداری‌ها از «طوق‌گردانی» پرهیز شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هیچ هیئت و مجمع عزاداری در اردبیل حق ندارد جلسات عزاداری ماه محرم را تبدیل به شوی انتخاباتی کند.

در شبیه‌خوانی از دختران بالغ استفاده نشود/ در عزاداری‌ها از «طوق‌گردانی» پرهیز شود

آیت‌الله سید حسن عاملی شامگاه شنبه در بیستمین همایش «استقبال از ماه محرم» در مسجد اعظم اردبیل اظهار کرد: شعار امسال ماه محرم در استان اردبیل شعار «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم» است که باید بر همین اساس با امام حسین (ع) و اهل بیت عهد و پیمانی مجدد ببندیم.

وی تصریح کرد: ما تسلیم همان راهی می‌شویم که امام حسین آن راه را انتخاب کرد و با دشمنان مکتب اسلام سر سازگاری نخواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ما باید در روضه‌خوانی‌ها و عزاداری‌هایمان سیره و سلوک نبی مکرم اسلام و اهل بیت را صیانت کنیم چرا که اولین عزادار برای امام حسین (ع) خداوند متعال و نبی مکرم اسلام بود که به عنوان انسان کامل در مصیبت امام حسین (ع) گریست.

آیت‌الله عاملی افزود: ما باید به خاطر خداوند و حفظ شئونات الهی در کنار رأفت، غضب را نیز مد نظر قرار دهیم چرا که مؤمن حقیقی در برابر معاصی و گناهان غضب کرده و امر و نهی را به عنوان یک تکلیف الهی مد نظر قرار می‌دهد.

وی از فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان صیانت بخش نظام اجتماعی و عنصر نظارتی جامعه یاد کرد و ادامه داد: یک مؤمن و مسلمان حقیقی باید در کنار جاذبه، دافعه نیز داشته باشد تا بتواند واقع‌بینانه در مسیر احیای ارزش‌های الهی حرکت کند.

آیت‌الله عاملی امام حسین (ع) را کهکشان و اقیانوس بی‌بدیل فضیلت‌ها و ارزش‌های الهی یاد کرد و گفت: آنچه که امام حسین (ع) احیا کرد، گم شده بشریت است و ما نیز مأموریت داریم تا به دور از هرگونه تبعیت، سر ناسازگاری و عصیان در برابر زمامداران ظالم نشان دهیم و جمهوری اسلامی ایران امروز پرچم‌دار «هیهات منه الذله» و اردوگاه عزت امت اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز پرچم عزت امام حسین (ع) را به اهتزاز درآورده و حاضر نیست در برابر یزیدیان زمان کمر خم کرده و یا بخواهد ذلیلانه اطاعت از حاکمان ظالم را بپذیرد.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: همان طوری که امام حسین (ع) در برابر یزید و فکر یزیدی ایستاد، ما نیز وظیفه داریم با هرگونه تفکر یزیدی مقابله کنیم و عهد و پیمانی مجدد با آرمان بلند امام حسین (ع) ببندیم.

وی خطاب به عزاداران حسینی بیان کرد: عزاداران نماز اول وقت را فراموش نکنند و در شبیه‌خوانی از دختران بالغ استفاده نشود.

آیت‌الله عاملی پرهیز از اختلاط زن و مرد و حفظ عفت و حجاب را به عزاداران توصیه کرد و گفت: باید عزاداری‌های سنتی مورد توجه قرار گیرد تا آهنگ‌هایی که هیچ سنخیتی با عزاداری نداشته و نشان لهو و لعب است در عزداری‌ها به‌کارگیری نشود.

وی پرهیز از طبل‌زدن و شیپورزنی را به ویژه در ساعات استراحت مردم به هیئت‌ها و دستجات عزاداری توصیه کرد و افزود: ضرورت دارد از حرکات ناشایست در عزاداری‌ها پرهیز شده و در شأن معصومین سخنانی منطقی و عقلانی از سوی شاعران، مداحان و روحانیون مورد توجه قرار گیرد.

ممنوعیت بدعت آفرینی در هیئت‌های عزاداری

آیت‌الله عاملی ضرورت خطبه‌خوانی روحانیون را قبل از شروع عزاداری‌ها یادآور شد و خاطرنشان کرد: آذری زبان‌ها باید با عزاداری سیدالشهدا (ع) و حضرت عباس (ع) تعلق خاطر خود را به اهل بیت نشان دهند.

وی پرهیز از خرافات و بدعت‌ها را به همراه دور شدن از تمرکز در آداب شکلی عزاداری‌ها به هیئت‌ها توصیه کرد و ادامه داد: «طوق» به عنوان آداب شکلی هیچ پیامی ندارد و بهتر است از «طوق‌گردانی» در اردبیل پرهیز کنیم.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: بالاتر از مناسک، احیای فریضه واجب الهی نماز باید مورد توجه هیئت‌ها و دستجات عزاداری قرار گیرد و در ایام تاسوعا و عاشورا محافل قرآن‌خوانی بیش از گذشته رونق بگیرد.

وی حضور میهمانان داخلی و خارجی را در اردبیل یادآور شد و بیان کرد: ما باید تصویری عقلانی و منطقی از عزاداری‌های سیدالشهدا (ع) و ماه محرم به نمایش بگذاریم تا همه از پایتخت حسینیت الگویی شایسته بردارند.

آیت‌الله عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: عزاداران حق ندارند بدون پوشش مناسب عزاداری کرده و شأن امام حسین (ع) را با برخی الفاظ و صحبت‌ها بشکنند بلکه ضرورت دارد آئین‌های عزاداری، اشعار و مداحی‌ها به سبک و سیاق شایسته بیان شود.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: هیچیک از هیئت‌ها و مجامع عزاداری حق ندارند جلسات عزاداری خود را تبدیل به شوی انتخاباتی کنند و ضرورت دارد مردم از حضور در محافل و مجالسی که بوی انتخاباتی می‌دهد، در قالب مداحی‌ها و نوحه‌خوانی‌ها پرهیز کنند.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها