روسیه: اعضای واگنر در حال تحویل سلاح به ارتش هستند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اعضای گروه نظامی خصوصی واگنر در حال تحویل سلاح‌های خود به ارتش آن کشور هستند.

روسیه: اعضای واگنر در حال تحویل سلاح به ارتش هستند

وزارت دفاع روسیه می‌گوید اعضای گروه خصوصی واگنر در حال تحویل سلاح‌هایشان به ارتش روسیه هستند. 

این وزارتخانه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد از جمله سلاح‌هایی که تحویل شده می‌توان به بیش از 2000 قطعه تجهیزات اعم از تانک، راکت‌انداز، توپخانه‌های سنگین و سامانه‌های پدافندی اشاره کرد. 

روزنامه ایندیپندنت انگلیس مدعی شده خلع سلاح گروه واگنر احتمالاً به منزله پایانی بر عملیات‌های این گروه در اوکراین است. 

جمعه دو هفته پیش (22 ژوئیه/ 2 تیرماه) «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین است اعلام کرد از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته است. 

پریگوژین در پی این اتفاق اعلام کرد که خواستار برگزاری یک «راه‌پیمایی عدالت» است و به همراه نیروهایش پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرد. 

یک روز بعدتر، ماجرای اختلافات با مداخله «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنر گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین روز ۲۴ ژوئیه با عقب‌نشینی موافقت کرد و نیروهایش را از شهر روستوف به عقب هدایت کرد.

بیانیه وزارت دفاع روسیه بعد از آن صادر می‌شود که مسکو روز دوشنبه تأیید کرد پریگوژین و 34 نفر از فرماندهان ارشد این گروه روز 29 ژوئیه با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده‌اند. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت فرماندهان واگنر ضمن اعلام وفاداری به پوتین گفتند آماده‌اند «مبارزه برای سرزمین‌ مادری‌ خود» را ادامه دهند. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به شورش واگنرها، این تحرکات را «خیانت داخلی» توصیف کرد و وعده مجازات سخت عاملان آن را داد اما پس از میانجیگری الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، شورش گروه واگنر به فاصله کوتاهی پایان یافت و پریگوژین به بلاروس رفت.

هفته گذشته اما خبرهایی درباره بازگشت یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر به روسیه منتشر شد و الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس پانزدهم تیر ماه گزارش‌های رسانه‌ای درباره بازگشت پریگوژین به روسیه تایید کرد که او دیگر در خاک بلاروس حضور ندارد. 

پیش‌تر «فونتانکا» سایت خبری معتبر در سن پترزبورگ گزارش داد یوگنی پریگوژین رئیس گروه نظامی واگنر به روسیه بازگشته تا سلاح‌های خود از جمله یک اسلحه دستی شخصی‌سازی شده را جمع‌آوری کند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها