نماینده ویژه بایدن در امور ایران اسناد محرمانه را فاش کرد؟

یک رسانه آذربایجانی پشت پرده برکناری رابرت مالی، نماینده پیشین ویژه آمریکا در امور ایران را بررسی کرد.

 نماینده ویژه بایدن در امور ایران اسناد محرمانه را فاش کرد؟

رسانه حاکین از آذربایجان نوشت: رابرت مالی از سمت خود برکنار شد و به مرخصی بدون حقوق رفت. به گزارش سی ان ان به نقل از چندین منبع، از ابتدای سال میلادی جاری، وزارت امور خارجه امریکا تحقیقات رسمی را در مورد درز اطلاعات طبقه بندی شده انجام داده است که به ویژه نام مالی در آن به چشم می خورد.

 به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، دسترسی مالی به اطلاعات محرمانه به دلیل مشکوک بودن به پرداخت نادرست اسناد طبقه بندی شده به حالت تعلیق درآمد. متیو میلر تایید کرد که این دیپلمات در تعطیلات به سر می برد، هرچند او ساعاتی قبل مدعی شده بود که مالی همچنان فرستاده ویژه برای ایران است.

 گفتنی است که رابرت مالی نقش کلیدی در تلاش های امریکا برای احیای توافق هسته ای با ایران ایفا کرد. مالی همچنین به طور فعال، در مذاکرات برای آزادی امریکایی هایی که به طور غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند، شرکت داشت.

همزمان، دو منبع سیاست خارجی امریکا به سی ان ان گفتند که وزارت امور خارجه تحقیقات خود را در مورد مالی که در پردازش اسناد، اشتباه محاسباتی انجام داد، افزایش داده است. در نتیجه، مجوز امنیتی رابرت مالی در دو ماه گذشته به حالت تعلیق درآمده است. همان منابع گزارش دادند که از تشکیل پرونده جنایی علیه این دیپلمات بلند پایه اطلاعی ندارند.

به نظر می رسد که در ماه های اخیر، مالی به ایفای نقش برجسته در تلاش برای آزادی امریکایی های بازداشت شده در ایران ادامه داده است. به ویژه، او ارتباط منظمی با خانواده های بازداشت شدگان داشت و در هفته گذشته، با آنها به معنای واقعی کلمه صحبت می کرد. مالی اوایل سال جاری نیز با سفیر ایران در سازمان ملل متحد ملاقات کرد، اما مشخص نیست که آیا این دیدارها قبل از تعلیق مجوز کار بر روی اسناد محرمانه انجام شده است یا پس از آن.

همچنین، گزارش شده است که مالی در دوران دولت های کلینتون و اوباما روی مجموعه ای در خصوص ایران کار کرده است. افزون بر آن، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، او بخشی از تیم مذاکره کننده دیپلماتیک بود که به توسعه توافق هسته ای با ایران کمک کرد. این مالی بود که سپس به عنوان هدف «شاهین های امریکایی» انتخاب شد و او را «حامی ایران» نامیدند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها