کاردار ایران در لندن: احتمال توافق تهران و واشنگتن درباره رفع بخشی از تحریم‌ها و تبادل زندانیان در آینده نزدیک وجود دارد / ما محتاطانه خوشبین هستیم

کاردار سفارت ایران در لندن با اشاره به روند مذاکرات غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن، از احتمال توافق درباره رفع بخشی از تحریم‌ها و تبادل زندانیان خبر داد.

کاردار ایران در لندن: احتمال توافق تهران و واشنگتن درباره رفع بخشی از تحریم‌ها و تبادل زندانیان در آینده نزدیک وجود دارد / ما محتاطانه خوشبین هستیم

سید مهدی حسینی متین این مطلب را در گفتگو با نشریه یواس‌اِی تودی مطرح کرد و گفت: ما محتاطانه خوشبین هستیم که این توافق در آینده نزدیک محقق شود. وی تصریح کرد که هرگونه توافقی مستلزم «یک متن عینی روی میز است تا درباره آن صحبت و امضاء شود.»

به گفته این دیپلمات کشورمان، مذاکرات میان ایران و آمریکا در این زمینه به صورت غیر مستقیم با میانجی‌گری عمان جریان دارد. وی افزود که قطر و امارات متحده نیز در تسهیل‌گری گفتگو‌ها دخیل هستند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به صورت غیر مستقیم در گفتگو‌ها حاضر بود. اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    1

    آره ارواخ عمو جان هی دروغ بگید تا بلکه دو روز بیشتر پشت میزتون بمونید هر چی هم تو دهنی میخورید اصلا به روی مبارک نیاورید مردم دیگه آگاه شدند حرف نزنید نمیگن لالید ولی حرف که میزنید مطمئن میشن که دروغ میگید....

  • ناشناس
    1

    دروغگوهای بیشرف

  • ناشناس
    1

    دولت رئیسی با فرسایشی کردن مذاکرات احیای برجام به خیال کسب امتیاز بیشتر از ایالات متحده آمریکا، فرصت احیای به موقع برجام را از دست داد و الآن مجبور به توافق موقت با آمریکاست! این حکایت فروشنده ای است که فرصت نقد معامله کردن را از دست بدهد و مجبور به معامله نسیه با مشتری شود!

  • ناشناس
    1

    اینده نزدیک یعنی ۴۲ سال اینده .که صد تا کفن پوسوندیم .

  • ناشناس
    0

    هشت سال باعراق جنگیدیم اخرش چی خون شهیدان وجانبازان واسیران وارزشهاشون کجارفتند
    باامریکاچهل وچند سال است میجنگیم سرداردلها روشهید میکند وهربدبختی ومصیبتی هم سرمان میارن اخرسر هم ارزشهای این عزیزان ومدافعان خاک ووطن چی میشود ایراد از خودمون هست نه دیگران

  • رابی
    1

    عزیز جان برادر
    این سال‌هاست که شما خوش‌بین هستید .سر قبری که گریه می کنید مرده داخل نیست.با گفتار درمانی شکم مردم سیر نمی شود.خوش بینی شما کمر ملت را شکست و مردم ایران را به روز سیاه نشاند.

  • ناشناس
    0

    کاردار جان رفتی دستبوش پادشاه چالز تا تجدید میثاق کنی با ارمانهای ملکه راحل!

  • ناشناس
    0

    شما که نمی خواهید بمب تولید کنید، پس چرا دیگران از شما بترسند و باج دهند، مگر اینکه در ادعای خودتان صادق نیستید و هر نوع سلاحی، برای حفط قدرت تان، مباح و مجاز باشه و فردا یک روایت و فتوایی هم براش جور خواهید کرد

  • ناشناس
    0

    تا در سیاست آمریکا و اسراییل ستیزی تجدید نظر نشه هیچگونه توافقی با غرب انجام نمیشه

  • ناشناس
    0

    بشین تا صبح دولتت بدمد

  • ناشناس
    0

    انشاالله هرچه زودتر به توافق برسیم.
    الهی آمین،

  • ناشناس
    0

    سیاهی آسمون ما مردم عوض نمیشه. خوش بحال سهامداران کشور یه صفر ناقابل جلو حساباشون میاد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها