۱۰ نکته درباره گروه واگنر؛ از شبکه پیچیده عنکبوتی تا قتل مخالفان کرملین/ داستان مزدورانی که پوتین را به وحشت انداختند

بسیاری از سربازان جدید واگنر تا چندی پیش به جرم درگیری یا سرقت در زندان بودند. شورای امنیت ملی ایالات متحده در آغاز سال جاری ادعا کرد که حدود 80 درصد از نیروهای واگنر در اوکراین از زندانیان آزادی هستند.

۱۰ نکته درباره گروه واگنر؛ از شبکه پیچیده عنکبوتی تا قتل مخالفان کرملین/ داستان مزدورانی که پوتین را به وحشت انداختند

به گزارش خبر فوری، بعد از شورش پریگوژین و واگنرها علیه روسیه، بسیاری درباره این گروه نظامی و مزدور روسی کنجکاوی کرده و می کنند. در این گزارش قصد داریم ۱۰ نکته جالب و مهم درباره این گروه نظامی خصوصی وابسته به مسکو ارائه دهیم.

۱. طبق اطلاعات ارائه شده، واگنر حدود ۵۰ هزار سرباز دارد. برخی معتقدند این تعداد سرباز دروغ است و تعداد واقعی واگنرها حدود ۳۰ هزار نفر است. مقامات دولت بریتانیا مدعی اند که از یک هزار تا نزدیک به ۲۰ هزار سرباز واگنر در اوکراین حضور دارند که این نشانه ای از اتکای فزاینده روسیه به واگنرها در جنگ اوکراین است.

۲. گروه واگنر (با نام رسمی PMC Wagner) اولین بار در سال ۲۰۱۴ شنیده شد. واگنرها در جنگ نخست اوکراین شرکت کرده و از نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه حمایت نمودند. در آن زمان این یک سازمان مخفی بود که بیشتر در آفریقا و خاورمیانه فعالیت می کرد و گمان می رود که تنها حدود ۵ هزار سرباز داشت که عمدتاً کهنه سربازان هنگ های نخبه و نیروهای ویژه روسیه بودند. با این حال، با گذشت چند سال و افزایش فعالیت های خارجی روسیه تعداد سربازان این گروه بیشتر شد.

۳. اگرچه فعالیت نیروهای مزدور در روسیه غیرقانونی است اما چند شرکت وابسته به گروه واگنر در سال ۲۰۲۲ به عنوان یک شرکت خصوصی و پیمانکار نظامی ثبت رسمی شده و یک دفتر مرکزی جدید در سن پترزبورگ افتتاح گردید.

۴. بسیاری از سربازان جدید واگنر تا چندی پیش به جرم درگیری یا سرقت در زندان بودند. شورای امنیت ملی ایالات متحده در آغاز سال جاری ادعا کرد که حدود 80 درصد از نیروهای واگنر در اوکراین از زندانی های اخیرا آزاد  شده هستند.

۵. قدرت گروه واگنر بعد از تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین بالا رفت چرا که این نیروها در تصرف شهر نقش بسیار زیادی داشتند.

۶. نخستین فرمانده گروه واگنر یک کهنه سرباز جنگ روسیه در چچن به نام دیمیتری اوتکین بود. او نام واگنر را از اسم رمز خود در تماس های رادیویی برداشته بود.

۷. رئیس فعلی گروه واگنر  یوگنی پریگوژین، تاجر ثروتمند روس است. او یکی از نزدیکان پوتین است. پریگوژین صاحب رستوران های مشهور و زنجیره ای و شرکت کنکورد بود و به دلیل تهیه غذای کرملین، ملقب به "آشپز پوتین" بوده است.

۸. بعد از جنگ کریمه، نیروهای واگنر وارد نبردهای دیگر شدند. از سال ۲۰۱۵، سربازان گروه واگنر وارد سوریه شده و در کنار نیروهای طرفدار دولت جنگیدند و از میادین نفتی محافظت کردند. سربازان گروه واگنر در جنگ لیبی هم حضور داشتند و از نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر حمایت نمودند. جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) از گروه واگنر برای محافظت از معادن الماس خود دعوت کرده و گمان می رود که واگنرها از معادن طلا در سودان نیز محافظت می کنند. همچنین، دولت مالی در غرب آفریقا از گروه واگنر علیه گروه های شبه نظامی اسلام گرا استفاده می کند.

طبق اطلاعات منتشر شده، پریگوژین از این عملیات ها، به خصوص عملیات محافظت از معادن درآمد بسیار زیادی کسب کرده است.

۹. بسیاری مدعی اند واگنرها نقش بسیاری در حذف مخالفان پوتین داشته اند. در ۱۲ آوریل ۲۰۱۸، ماکسیم بورودین، روزنامه‌نگار روسی، پس از سقوط از بالکن طبقه پنجم خانه خود در یکاترینبورگ، به شدت مجروح شد. او مدتی در کما بود و سپس در بیمارستان بر اثر شدت جراحات درگذشت. بورودین در هفته‌های قبل از مرگش، افشاگری هایی در رابطه با گروه های مافیایی روسیه و اعزام واگنرها به سوریه داشت و بعد از مرگش، بسیاری مدعی قتل او به دست نیروهای واگنر شدند.

۱۰. واگنر یک نهاد فوق العاده پیچیده است. این شرکت نه یک نهاد خصوصی و نه دولتی است. طبق گزارش فایننشال تایمز، نام گروه واگنر به عنوان یک نهاد واحد، ثبت نشده و این نام به عنوان‌ برندی رسمی وجود ندارد، بلکه به عنوان یک شبکه گسترده از شرکت های تعاملی با درجات مختلف نزدیکی به شرکت زنجیره ای کنکورد ( که متعلق به پریگوژین است) وجود دارد. واگنر گروه های مافیایی مختلف را به هم متصل کرده و یک شبکه چند وجهی و لایه لایه ساخته است. همین ساختار پیچیده تلاش‌های دولت‌های غربی برای محدود کردن فعالیت‌های واگنر و تحریم آن را ناممکن کرده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    3

    جناب پوتین ، چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی!

  • زن
    8

    عزیز واگنر مثل گروه دست ساز زندگی آزادی است که فقط برای شناسایی دمل های داخلی ایجاد شد و از این بیعد زمان وقت حذف این دمل هاست

  • ناشناس
    2

    خدا پدر این مزدورارا بیامرزد بازم کمی شرف اون ته مه ها برا خودشون باقی گذاشته اند .

  • ناشناس
    3

    پول پرست های سست عنصر! قرار بود کرملین رو تسخیر کنه! آن همه هارت و پوت کرد و هیچی😬

  • ناشناس
    1

    پس به کار گیری اراذل و اوباش تحت نام گردانهای امنیتی هم مسبوق به سابقه در روسیه است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مثل ترورهای بیولوژیک و خیلی موارد دیگر
      روسها فوت و فن اینجور کارها را در دانشگاهی به نام پاتریس لومومبا به بقیه یاد میدهند. نام تعدادی از دانش‌آموختگان و دوره‌دیدگان آن دانشگاه منتشر شده ..

  • آهایییی
    0

    د...توی چرخگوشت

  • علی احمدی
    0

    جانبازبی پناه بی خودرو ولچری کدنخاعی ۲۴۹۱_د جزی ازمنطقه ۵_۲۲بی کس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها