یک رسانه روسی بررسی کرد؛

سند سازمان مجاهدین درباره کمک ایران به اوکراین صحت دارد؟

یک رسانه روسی نوشت: سازمان «مجاهدین خلق ایران» اسنادی را منتشر کرد که ادعا می شود، متعلق به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است.

سند سازمان مجاهدین درباره کمک ایران به اوکراین صحت دارد؟

نزاویسیمایا گازتا در مطلبی با عنوان "شک و تردیدها در خصوص کمک ایران به اوکراین" نوشت: از آنها چنین برمی آید که در بهار سال جاری در تهران، در حال بررسی بهبود روابط با اوکراین بوده اند. شاید این نشت خبر، همزمان با دور جدید در حال ظهور جنگ سرد میان دو کشور باشد و ایران از این طریق می خواهد، یادآوری کند که در درگیری روسیه و اوکراین بی طرف است.

اسناد سمینار محرمانه سفیران که با عنوان «بحران اوکراین و پیامدهای آن بر روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، توسط گروه هکر «قیام سرنگونی» هک شده است. این گروه مسئولیت تعدادی از حملات به سرورهای مقامات ایرانی از جمله، وزارت امور خارجه را بر عهده گرفت. اما، مقامات ایرانی معتقدند که مجاهدان خود را با نام مستعار قیام سرنگونی مخفی کرده اند.

اولین چیزی که در اسناد تاثیر گذار است، عبارت است  Zaporozhye، منطقه Kherson، Donbass  و کریمه که در آنجا، به عنوان سرزمین های اشغال شده توسط روسیه یاد می شود. در مجموع، هیچ ویژگی منفی روسیه و اقدامات آن در اوکراین ارائه نشده است. طی آن، از سفرا دعوت می شود تا امکان استفاده از پتانسیل همکاری نزدیک ایران و روسیه را به عنوان اهرم فشار در مذاکرات با طرف اروپایی بررسی کنند.

نویسندگان سند در مورد چشم انداز متقاعد کردن غرب مبنی بر عدم عرضه سلاح ایران به روسیه تردید دارند. بنابراین، از سفرا خواسته شد تا بر این واقعیت تمرکز کنند که کی اف عمدا در موضوع تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه اغراق می کند و علت آن نیز دریافت کمک های بیشتر از سوی امریکا و اتحادیه اروپا است. به خود اروپایی ها و امریکایی ها نیز گفته می شود که تحریم های اضافی ناشی از همکاری با روسیه، فقط ایران و روسیه را نزدیک تر می کند.

این سایت مدعی شد؛ اخبار مربوط به تلاش های تهران برای بهبود روابط با کی اف غیرمنتظره نیست. برخی از مذاکرات محرمانه ایران و اوکراین با میانجیگری عمان در ماه فوریه در رسانه های گروهی منتشر شد. بیانیه حسین امیرعبداللهیان نیز خاطره انگیز است. وزیر امور خارجه در دیدار با مارتین گریفیتس در تهران گفت که کشورش به هیچ یک از طرف های درگیری روسیه و اوکراین کمک نمی کند. عبداللهیان در آن زمان گفت: جمهوری اسلامی از تمامیت ارضی و حاکمیت همه کشورها از جمله، اوکراین حمایت می کند.

انتشار مرموز این خبر توسط «مجاهدین» عجیب به نظر می رسد. از یک سو، روابط ایران با غرب به وضوح در حال بهبود است. تهران به طور کامل، با عربستان سعودی آشتی کرده است. نیویورک تایمز حتی گزارش می دهد که دولت جو بایدن در حال مذاکره غیررسمی با رهبری ایران است. آنها از جمله، به برنامه هسته ای ایران مربوط می شوند. مذاکرات در مورد آن در وین متوقف شد و اکنون، امریکا در تلاش برای از سرگیری آنها است.

اما از سوی دیگر، روابط ایران و اوکراین روند نزولی آشکاری را نشان می دهد. چند روز پس از ابراز نگرانی دولت اسرائیل از همکاری های نظامی-فنی روسیه و ایران، النا زلنسکایا وارد اسرائیل شد. او به دعوت همسر اسحاق هرتزوگ این سفر را انجام داد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    وقتی که امریکا وانگلیس دستور بدهند،،، ،مگر میشود رعیت ،وغلام حلقه به گوش اجرا نکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها