زورآزمایی هسته ای بین تهران و غرب ادامه دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانست دوربین‌های نظارتی را در سایت‌های هسته‌ای ایران نصب کند، اما غربی ها همچنان از ذخایر بالای اورانیوم غنی شده تهران نگران هستند.

زورآزمایی هسته ای بین تهران و غرب ادامه دارد

ایو بوردیون در لزکو نوشت: زورآزمایی بین ایران و غرب درباره انرژی هسته ای ادامه دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دوشنبه در وین تشکیل جلسه داد، رای عدم اعتماد به ایران  را صادر نکرد، اگرچه واشنگتن، لندن، پاریس و برلین بیش از هر زمان دیگری به تهران در تسریع برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود برای تولید سلاح های هسته ای مظنون هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پیام‌هایی در جهت کاهش تنش‌ها داده است، اگرچه ماتئو گروسی، معتقد است که همه چیز به اندازه کافی سریع پیش نمی‌رود. آژانس چند روز پیش شروع به نصب مجدد برخی از دوربین‌های نظارتی خود در سایت‌های هسته‌ای ایران کرد.

آژانس همچنین تصمیم گرفته است پرونده وجود مواد هسته ای مشکوک در یکی از سه سایت اعلام نشده را ببندد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سایت مریوان می‌گوید «توضیحات قابل قبولی» از تهران دریافت کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآوری می‌کند که دو سایت دیگر تورقوزآباد و ورامین همچنان مشکل را مطرح می کند.

 آژانس در ابتدای سال اورانیوم غنی شده تا 83.7 درصد را در ایزوتوپ 235 شناسایی کرده بود که سطحی نزدیک به آستانه 90 درصد لازم برای ساخت بمب در محل کارخانه زیرزمینی فردو بود. اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که از توضیحات ایران مبنی بر «نوسانات تصادفی» متقاعد شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه ماهه خود برآورد کرد که ایران به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود بسیار فراتر از حد مجاز در معاهده موسوم به برجام ادامه می‌دهد.این ذخایر اکنون با رسیدن به 4.74 تن درسیزدهم مه  مقایسه با 3.760 تن در اکتبر ،.بیست و سه برابر بالاتر از سقف مجاز است.

ایران همواره با غنای بالا غنی‌سازی می‌کند، به دور از حد تعیین‌شده   3.67 درصد که تولید برق را ممکن می‌سازد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها