سلاح جدید ایران و وحشت صهیونیست ها/ موشک هایپرسونیک فتاح چه اهمیتی دارد؟

موشک فتاح قابلیت پرواز از داخل و بیرون جو را دارد و دارای کلاهک پروازی هدایت شونده است. برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

سلاح جدید ایران و وحشت صهیونیست ها/ موشک هایپرسونیک فتاح چه اهمیتی دارد؟

به گزارش خبر فوری، ابر موشک هایپرسونیک "فتاح" جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است (درباره رونمایی از موشک فتاح و ویژگی هایش اینجا بخوانید).

چرا موشک های هایپرسونیک اهمیت دارند؟

فتاح، اولین موشک هایپرسونیک ایران نیست و در سال ۱۴۰۱ هم از چند موشک هایپرسونیک ایرانی رونمایی شد. ایران تصمیم گرفته روی موشک های هایپرسونیک سرمایه گذاری کند. این موشک ها اهمیت بسیار زیادی دارند و به نیروهای مسلح یک کشور توان فراوانی می دهند.

سردار حاجی زاده مدتی پیش در همین رابطه، تصریح کرد که این موشک ها به‌واسطه سرعت بسیار بالا در عین قابلیت مانور، بعید است تا سالهای سال توسط سامانه‌های دفاع موشکی رهگیری شوند.

موشک هایپرسونیک چیست؟

اما موشک هایپرسونیک چیست؟ براساس تقسیم‌بندی‌های مرسوم، موشک‌هایی با سرعت ۱.۸ تا ۵ ماخ در محدوده سوپرسونیک یا زبرصوت قرار می‌گیرند. موشک‌هایی با سرعت ۵ تا ۱۰ ماخ در محدوده هایپرسونیک قرار دارند که با نام‌های ابرصوت، فراصوت یا مافوق صوت نیز شناخته می‌شود. موشک‌هایی که سرعت‌هایی بین ۱۰ تا ۲۵ ماخ دارند نیز در محدوده ابرهایپرسونیک یا High-hypersonic قرار می‌گیرند.

در حال حاضر کلاهک سرعت برخی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در محدوده ۲۰ تا ۲۵ ماخ قرار دارند. هرچند این سرعت را باید مربوط به کلاهک جدا شده از موشک دانست و نه خود آن. از سوی دیگر این سرعت مربوط به زمان ورود به جو است و در حین برخورد به دلیل اصطکاک با لایه‌های جو که در نزدیکی زمین غلیظ‌تر می‌شوند، کاهش می‌یابد.

بر اساس گزارشی که فارس مدتی پیش منتشر کرد، موشک‌های هایپرسونیک نه در سطح کلاهک، بلکه خودشان دارای سرعتی در محدوده ۵ تا ۱۰ ماخ هستند. این موشک‌ها خود نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته موشک‌های کروز هایپرسونیک هستند که در نزدیکی سطح زمین پرواز می‌کنند و فاصله‌شان از سطح زمین بین چندصد متر تا چند ده متر نوسان می‌کند. دسته دوم اما حرکتی گلایدری دارند. در این حالت موشک هایپرسونیک به وسیله یک موشک بالستیک تا ارتفاع چند ده کیلومتری زمین صعود کرده و سپس از آن جدا می‌شوند. در طول مسیر تا هدف، موشک حرکتی گلایدری و خزنده دارد و میان ارتفاع‌ها و جهات متفاوتی نوسان می‌کند تا به نقطه شیرجه نهایی برسد. سامانه‌های ضدموشکی به دلیل سرعت بسیار بالا، حرکت در لایه‌های رقیق جو و مانور دهی در مسیر، قادر به شناسایی و رهگیری موشک‌های هایپرسونیک نیستند.

14010821000260_Test_NewPhotoFree

14010821000258_Test_NewPhotoFree

5766585

ویژگی های موشک هایپرسونیک فتاح

موشک هایپرسونیک «فتاح» که از فناوری تک بهره برده است، موشکی رادارگریز است که مسیر آن می تواند بعد از شلیک تغییر می کند.

مانور در سرعت سرسام آور و غیرقابل پیش بینی بودن مسیر هم از دیگر ویژگی های موشک فتاح است.

موشک فتاح همچنین قابلیت پرواز از داخل و بیرون جو را دارد و دارای کلاهک پروازی هدایت شونده است.

توان عبور از سامانه های موشکی موجود هم از ویژگی های دیگر « فتاح» است.

IMG_20230606_154315_435

کدام‌ کشورها فناوری ساخت سلاح هایپرسونیک دارند؟

در حالی که می‌توان روسیه و چین را پیشتاز تولید سلاح‌های هایپرسونیک نامید، آمریکا نیز برنامه گسترده‌ای برای تولید این دست سلاح‌ها دارد.

روسیه در جنگ اوکراین از سلاح هایپرسونیک برای هدف قرار دادن یک انبار مهمات استفاده کرد و عملا عملیاتی بودن آن را نشان داد.

چین هم چندی است که از سلاح عملیاتی هایپرسونیک خود با کد DF-DZ v رونمایی کرده است.

آمریکا نیز از آزمایش موفق سلاح‌های هایپرسونیک هواپرتاب خود خبر داده و پروژه‌هایی چون X51 بویینگ را در دست توسعه دارد.

در این میان کشورهای دیگری چون هند، کره شمالی و ژاپن نیز برنامه‌هایی برای ساخت سلاح هایپرسونیک دارند.

اهمیت موشک های هایپرسونیک برای ایران

14020316000420_Test_NewPhotoFree

شبکه المیادین مدتی پیش گزارشی درباره اهمیت موشک های هایپرسونیک نوشت. در بخشی از این گزارش آمده است: علاوه بر اهمیت موثر در نبردها، این موشک‌ها یک بعد راهبردی دور نیز دارند و آن مقابله منطقه‌ای با رژیم صهیونیستی و همچنین علیه پایگاه‌های آمریکایی در زمانی است که بخواهند اقدامی خصمانه علیه ایران انجام دهند.

این شبکه درخصوص اهمیت راهبردی موشک هایپرسونیک نوشت:  از دیگر اهمیت‌های راهبردی این موشک این است که ایران در جبهه مقابل آمریکا و هم پیمانان آن که روسیه و چین طرف های اصلی آن هستند قرار دارد و دستیابی به این موشک‌ها قدرت نظامی این جبهه را افزایش می‌دهد و یک عنصر اساسی در ایجاد تعادل در تحقق بازدارندگی بین‌المللی ایجاد می‌کند.

واکنش صهیونیست‌ها به موشک هایپرسونیک فتاح

جروزالم پست در خبری فوری اعلام کرد موشک هایپرسونیک فتاح در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل می‌رسد.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» هم با اشاره به سرعت ۱۵ برابر صوت موشک هایپرسونیک ایرانی، موشک «فتاح» را چالشی برای این سامانه‌‌ها ارزیابی کرد و گفت: چین و آمریکا هم در تلاش برای ساخت موشک‌های هایپرسونیک هستند و روسیه مدعی استفاده از این نوع موشک در جنگ اوکراین است.

رسانه صهیونیستی i۲۴news نیز در گزارشی نوشت: ایران برای اولین بار از موشک مافوق صوت «فتاح» با حضور رئیس جمهور رونمایی کرد. موشک ایرانی "فتاح" بردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر دارد و از ویژگی‌های آن سرعت بسیار بالا و توانایی اختفا و مانور در برابر پدافند هوایی است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها