اسکای نیوز عربی بررسی کرد؛

اردوغان به رغم بحران‌ها و فشار مخالفان، چگونه توانست اعتماد ترک‌ها را جلب کند؟

ترکیه با بحران اقتصادی و زمین لرزه شدید و مشکلات اقتصادی برجا مانده از شیوع کرونا مواجه است و به طور کلی اقتصاد این کشور حال و روز خوبی ندارد ولی مردم ترکیه نتوانستند به ائتلاف شش حزب مخالف اردوغان اعتماد کنند

 اردوغان به رغم بحران‌ها و فشار مخالفان، چگونه توانست اعتماد ترک‌ها را جلب کند؟

المعتز غنیم در اسکای نیوز عربی نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با کسب 52 درصد آراء در مقابل رقیبش کمال قلیچدار اوغلو که کمتر از 48 درصد آراء را به دست آورد، توانست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود. اردوغان در سخنانی بعد از پیروزی تاکید کرد اختلافات را کنار خواهد گذاشت و بر تحقق اهداف ملی و اتحاد برای آن تمرکز خواهد کرد. اردوغان در شرایطی پیروز شد که ترکیه دچار بحران اقتصادی و افزایش تورم و کاهش ارزش واحد پولی خود شده است ولی بحران اقتصادی نتوانست مردم ترکیه را از رای دادن به اردوغان منصرف کند. 

شکری کربوغا سیاستمدار ترک در این باره گفت، عوامل متعددی در پیروزی اردوغان در انتخابات به رغم بحران اقتصادی نقش داشت، از جمله این که: ائتلاف مخالفان به ریاست کمال قلیچدار اوغلو از شش حزب تشکیل شده بود که شباهتی به هم نداشتند و بر سر بسیاری از مسائل مطرح شده، با یکدیگر مشکل داشتند و تلاش می کردند این اختلافات را با گفتگو حل کنند. وجود این اختلافات موجب شد مردم به این ائتلاف اعتماد نکنند.

ترکیه با بحران اقتصادی و زمین لرزه شدید و مشکلات اقتصادی برجا مانده از شیوع کرونا مواجه است و به طور کلی اقتصاد این کشور حال و روز خوبی ندارد ولی مردم ترکیه نتوانستند به ائتلاف شش حزب مخالف اردوغان اعتماد کنند و انتخاب قلیچدار اوغلو به عنوان نامزد این ائتلاف در انتخابات هم از نظر ترک ها تصمیم درستی نبود. نظرسنجی ها نشان می دهد مردم ترکیه ترجیح می دادند شهردار استانبول یا شهردار آنکارا نماینده ائتلاف مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری باشد و میرال آکشنار رئیس «حزب خوب» نیز چنین باوری داشت ولی قلیچدار اوغلو بر نامزد شدن اصرار کرد. 

مردم ترکیه از جمله چپگرایان مخالف اردوغان به توانایی قلیچدار اوغلو برای ظاهر شدن به عنوان یک رئیس جمهور برای همه مردم ترکیه تردید داشتند به خصوص که حزب «جمهوری خلق» نیز سابقه خوبی در این زمینه نداشته است. مردم ترکیه معتقدند هرچند اوضاع کشور خوب نیست ولی اردوغان شخصیتی کاریزماتیک دارد در حالی که درک نحوه اداره کشور توسط قلیچدار اوغلو دشوار است به خصوص که او باید نظر شش حزب با دیدگاه های متفاوت را جلب کند. 

مشکل دیگر این بود که حمایت خارجی از حزب «دموکراتیک خلق ها»، شهروندان ترکیه و بخش قوم گرای ائتلاف حامی قلیچدار اوغلو را عصبانی کرد. همچنین استفاده حزب «جمهوری خلق» از گفتمان افراطی درباره آوارگان سوری مقیم ترکیه موجب شد مردم ترکیه هرچند از حضور آوارگان خوشحال نیستند ولی رای خود را به اردوغان بدهند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    از سیاست مداران ما یاد گرفت

  • ناشناس
    0

    چون به فکر مردم‌خودش و ترکیه است نه به فکر کشور های دیگر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها