نگاهی به دلایل تحریک طالبان برای تنش‌آفرینی در مرز با ایران

از میراث سلاح های آمریکایی تا فقدان تجربه/ مروری بر تجهیزات و تسلیحات افغانستان جدید/ قدرت نظامی طالبان چقدر است؟

تعداد فرودگاه ها، پایگاه های نظامی، میزان خطوط راه آهن، جاده، منابع گازی و نفتی، جمعیت و ... افغانستان پایین است و همین ضعف می تواند مانع طالبان از ورود به جنگ شود. همچنین، افغانستان به هیچ دریایی متصل نیست و در نتیجه از ناو، ناچه، بندر و ... برخوردار نیست.

از میراث سلاح های آمریکایی تا فقدان تجربه/ مروری بر تجهیزات و تسلیحات افغانستان جدید/ قدرت نظامی طالبان چقدر است؟

به گزارش خبر فوری، اختلاف ایران و افغانستان بر سر آب هیرمند افزایش یافت و در نهایت، منجر به درگیری مرزی دو طرف گردید (اینجا بخوانید).

گفته می‌شود دلیل اصلی این تنش‌آفرینی، تحریک دولت‌های غربی برای برهم زدن راهبرد موفق سیاست بهبود روابط با همسایگان است.

از همان روزهای قدرت گیری مجدد طالبان همه حدس می زدند که احتمالا اختلافات تهران و کابل افزایش یافته و به اوج خود برسد.

تفاوت ایدئولوژیک طالبان و جمهوری اسلامی ایران زمانی که با تعارض منافع همراه شود می تواند به درگیری و نزاع منجر گردد. این درگیری و نزاع در روز شنبه رخ داد و ممکن است در آینده نیز تکرار شود.

شکی نیست که ترجیح ایران این است که جنگی بین طرفین رخ ندهد‌. حتی طالبان نیز اگرچه گرایش های تند و تهاجمی دارد اما با توجه به مدت زمان کوتاهی که به قدرت رسیده و همچنین، وجود داعش در افغانستان، ترجیح می دهد با همسایه غربی خود درگیری نداشته باشد، اما بسیاری از جنگ ها بر اثر یک اشتباه کوچک رخ داده و اختلافات را به درگیری بدل ساخته است. از این رو، اگر سیاستمداران دو طرف هوشیار نباشند ممکن است سطح اختلافات بالا رفته و به درگیری بدل شود‌.

مروری بر قدرت نظامی طالبان

آنچه بسیاری از تحلیلگران به دنبال فهم آن هستند، وضعیت نظامی افغانستان طالبان است. طالبان از سه نقطه تغذیه نظامی می شود. طالبان از طرفی تسلیحات ارتش افغانستان را در اختیار دارد، از طرف دیگر، از جانب پاکستان و برخی اعراب به آنها کمک می شود و از همه مهم تر، میراث دار ادوات و تسلیحات به جای مانده آمریکایی ها است.

ارتش افغانستان پس از حمله آمریکا به کابل، توسط ارتش ایالات متحده و بر اساس ساختار نظامی این کشور ایجاد شد. آمریکا ادوات نظامی مختلفی به ارتش افغانستان داد و حتی برخی از پرسنل هوایی و زمینی این کشور را تعلیم داد (اینجا بخوانید). با این حال، ارتش نسبتا آمریکایی افغانستانِ عصر جمهوری از فساد بالایی برخوردار بود و به محض مواجهه با طالبان از هم پاشید و تجهیزاتش هم به دست طالب ها افتاد.

همزمان با یورش طالبان به شهرهای افغانستان، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور فرار سریع نیروهای آمریکایی را صادر کرد. سربازان آمریکایی در حالیکه تحولات سریع افغانستان آنها را گیج کرده بود، با عجله از مقرهای نظامی خود فرار کردند و تجهیزات خود را به جای گذاشتند. آنها حتی وقت نکردند این تجهیزات را خراب کرده یا از کار بیندازند و به همین دلیل، طالبان توانست بر این تجهیزات تسلط پیدا کند.

دیلی میل مدتی پیش مدعی شد طالبان یک نیروی هوایی به ارزش ده‌ها میلیون پوند از جمله بالگردهای آمریکای و هواپیماهای تهاجمی را به تصرف خود درآورده‌ است. این تجهیزات به طور عمده در جریان پیشروی و تصرف طالبان صورت گرفته حاصل اشغال ۱۰پایگاه هوایی مهم از «بگرام» تا «مزارشریف» است.

بزرگترین ضعف های نظامی طالبان

با وجود این، طالبان با چند مشکل بزرگ مواجه است. اول اینکه طالبان نیروی متخصص برای راندن جت ها، جنگنده ها و حتی استفاده از موشک های آمریکایی را ندارد.

طالب ها غالبا جنگجویان چریک مانندی هستند که در کوه ها و بیابان ها و با مسلسل و تیربار جنگیده اند و تجربه جنگ بزرگ نظامی را ندارند. دیلی میل مدعی شده طالبان به دنبال نیروهای متخصص ارتش افغانستان است‌ که‌ در آمریکا تعلیم دیده و نحوه استفاده از این ادوات و تجهیزات را می دانند. با این حال، بسیاری از این افراد به خارج فرار کرده و یا در جنگ با طالبان کشته شده اند. در نتیجه، جمع کردن آنها کار بسیار سختی است. 

مشکل بزرگ دیگر طالبان فرماندهی ضعیف آنها در میادین بزرگ جنگی است. همانطور که بیان شد، طالب ها جنگ های چریکی زیادی را تجربه کرده اند اما تا کنون جنگ فرامنطقه ای و بزرگ را تجربه نکرده و رهبرانشان نیز اطلاعی از ادوات مورد نیاز، آرایش نیروها، آرایش توپخانه، چینش تیپ ها و گردان ها، نحوه حمایت لجستیکی و ... ندارند و همین امر می تواند به شدت به آنها آسیب وارد کند.

نکته دیگر، ضعف لجستیکی افغانستان نسبت به همسایگانش به خصوص ایران است. تعداد فرودگاه ها، پایگاه های نظامی، میزان خطوط راه آهن، جاده، منابع گازی و نفتی، جمعیت و ... افغانستان پایین است و همین ضعف می تواند مانع ورود طالبان به جنگ شود. همچنین، افغانستان به هیچ دریایی متصل نیست و در نتیجه از ناو، ناچه، بندر و ... برخوردار نیست و این یک ضعف اساسی ارتش طالبان است.

مساله دیگر، ضعف سیاسی طالبان است. طالبان سخت درگیر جنگ با داعش است. از طرف دیگر، احمد مسعود و نیروهای مقاومت در منطقه پنجشیر منتظر فرصت برای ضربه زدن به طالبان هستند. نیروهای باقیمانده از ارتش از هم پاشیده افغانستان در فکر کودتا بوده و خود اعضاء طالبان نیز درگیری های مختلفی با هم و جنبش حقانی و سایر گروه های تندرو افغانستانی و پاکستانی دارند. همه این شرایط منجر به سست شدن پایه های قدرت طالبان در افغانستان شده است.

همچنین، نباید از خاطر برد که طالبان برخی تجهیزات نظامی مهم مانند توپخانه ها، موشک های بالستیک، بمب های خوشه ای و ... را ندارد و در صورت جنگ با یکی از همسایگان، آسیب شدیدی خواهد دید.

به این ترتیب روشن است که طالبان هیچ انگیزه نظامی برای رویارویی با تهران ندارد و از سوی این گروهک خطری جدی تهران را تهدید نمی‌کند. با این وجود دو کشور باید هوشمندی خود را حفظ کرده و مانع از تحریک دولت‌های غربی برای تنش‌زایی شوند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • Zahra
    5

    چرا میگید تحریکات غربی ها!!!!! هنوز یک هفته نشده جناب ریس جمهور خودمان حاج آقا ریسی مگه تهدیدشان نکرد باز دنبال دشمن خیالی هستید.
    باز دایم بگید ضعف دارند تاریخ تکرار بشه و افغان ها ایران را فتح کنند باید فکر عالی کرد تعداد برادران افغان مجاز و غیر مجاز در ایران کم نیستند که مهمترین نقطه قوت آنهاست و مخالفین در ایران بسیار بیشتر از افغانستان است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      طالبان‌به‌ایران‌حمله‌کرد...دو‌سرباز‌را‌‌شهید‌‌کرداند‌بعد‌تمام‌
      مقامات‌بالا‌رده‌‌‌‌.‌سکوت‌کردند‌‌اما‌اگر‌این‌کار‌.‌‌را‌امریکا‌و‌اسرائیل
      میکرد‌‌‌این‌مقامات‌زود‌میگفتند‌انتقام‌سخت‌میگیریم‌!!!!

  • امیر
    7

    طالبان وحشی هستند مثل قوم مغول
    پس دست کم گرفته نشود

  • ناشناس
    6

    باید درسی به انها داده شود که دیگر تا 20 کیلومتری مرز ایران انها پیدایشان نشود.اینها دیلیل نمیشه که هر وقت بخواهند از ما تلفات بگیرند.کاسه صبر ما هم نا محدود نیست.

  • عبدالعلی
    0

    وجود میلیونها افغان در ایران اگرچه بسیار از آنان اشخاص محترمی واهل کار وزندگی هستند اما بااین وجود چون بدون سازماندهی ومدارک شناسایی وآزاد هستند بسیار خطرناک می تواند باشد اما کو‌،گوش شنوا

  • ناشناس
    0

    من تعجب میکنم چرا اسرار و پافشاری برالقاء فرار امریکا از منطقه دارید ،در صورتی که این روشن و مبرهن است که امریکا طبق برنامه از پیش تعیین شده ،تجهیزات و ادوات و سلاحهای لجستیکی و پدافندی و یورشی را به طالبان با امورش کامل کاربری تحویل دادند ، و به جای حضور و هزینه زیاد نیروی نظامی امریکایی در افغانستان نیروی نیابتی تندرو و حلقه بگوش را گماشته و ساده نباشید طالبان همه جوره نحوه استفاده از ادوات را میدانند و منتظر دستورند ،،کدام جنگ امریکا بعد از شکستش حریفش در چاه تحریم نیفتاده است ، چرا افغانستان بعد از خروج امریکا ارزش پول ملیشان اینگونه ترقی مییابد ، البته هنوز کیهان و رافعی پور و خیلی های دیگر بشدت مدافع طالبانند و هیچ گونه واکنشی درمورد شهادت جوانان نداشته اند یا لا اقل محکوم نکرده اند

  • اله قلی خان
    3

    تمام ادوات و تجهیزات طالبان متعلق به ایران است و باید به غنیمت گرفته شود و به ارتش و سپاه ملحق شود

  • ناشناس
    1

    هسته خفته طالبان و داعش و القاعده وبوکوحرام که دارن پذیرایی
    میشوند چه

  • ناشناس
    1

    با توجه غربیها مخصوصا آمریکا خواهان جنگ همسایگان باایران ازجمله افغانستان هستند وطالبان راخودشان بوجود آوردند وبا فرار مصلحتی حکومت اشرف غنی رل تحویل طالبان دادند وایضا تسلیحات راعمدا جا گذاشتند تادر زمان جنگ از آنها استفاده کنند درضمن در زمان جنگ نیروهای نیابتی اموزش دیده ازاین تسلیحات وجت های جنگنده برای طالبان کسیل خواهند کرد مانند اکراین وچون از ایران زخم خورده اند بابوجه کلان فرودگاه ها وترابری افغانستان درکمترین زمان برای نابودی حکومت ایران خواهند ساخت شک نکنیدلذا باید هوشیار بود ودشمن رابزرگ وقدرتمند دید وبرنامه ریزی کرد

  • ناشناس
    2

    اشتباه نکنید این توطئه امریکا بود که طالبان برگرده سر قدرت و سلاحها رو برای طالبان جدا بزاره !!! تا باعث مشکل برای ایران بشه و بی تجربگی مسئولان طالبان و بیسوادی رئیس جمهور ما احتمال این موضوع رو بالا میبره و هر چند وقت یه بار شاهد یه درگیری مرزی هستیم که بالاخره از کنترل خارج میشه

  • ناشناس
    3

    داعش هم فقط با تفنگ و تیربار و البته ۷۵۰۰۰ سرباز مزدور و کثیف چچنی بر ۹۰ درصد سوریه و ۸۰ درصد عراق مسلط شد. مردم موصل شاهد این قضیه بودند که یک شب ۱۰۰۰۰ نیروی مزدور چچنی و پاکستانی و افغانی و سوری وارد شهر شدند و بدون هر گونه اسلحه ای در هتل ها و مسافرخانه های موصل و حتی پارک های موصل ساکن شدند و فرداش با حضور سر چهار راه ها و آمدن خودروهای پر تفنگ شهر را قبضه و تصرف کردند و تمام!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      واقعا خجالت داره
      ما رو با عراق و سوریه قیاس می‌کنی؟
      ما فرزندان کوروش کبیر و برترین نژاد جهان هستیم
      اینجا لانه شیران و دلیران است
      همچون ابابیل بر سر دشمنان فرود می‌آییم
      دنیا را بر سرشان ویران میکنیم
      زارت
      زورت
      زارت
      زورت
      ..

    • ناشناس
      1

      بایدترسید ازاتباع بیشمار افغان آیا حضورچندین میلیون نفری افغان ها نقشه شوم دشمن است؟من می ترسم بیرن کنید ازکشور زندگی مان به‌زودی ازبین میرود

  • کریم حشری
    1

    افغانیا خیلی وقته ایرانو تصرف کردند تهران با کابل الان فرق نداره اینقد افغانیا زیادن

  • ناشناس
    1

    قبلاً از شروع تجاوز روسیه به اوکراین یک مقایسه نظامی انجام دادید. طبق آن تحلیل امروز نباید از اوکراین چیزی باقی می‌ماند ولی امروز بعد از گذشت یک سال شکست روسیه قطعی است.

  • علی
    8

    عرب افغان، خوارج نهروان.
    طالبان غاصب افغانستان.

  • فرزند ایران
    1

    آقای امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه ایران تا دیروز طالبان رو به رسمیت میشناختین و اگه نمی شناختین چرا سفارت افغانستان رو به طالبان تحویل دادین ؟؟؟
    اگه نمیشناختین چرا آنها رو به مواضع دولتی ایران بردین چرا باهاشون دیدار صمیمانه داشتین ؟؟چرا های زیادی هست که همشون بی جواب هست چون دولت ما همشون جیره خور غرب هستن نه خیرخواه مردم شریف ایران . فقط این دولت بلدهست لاپوش بزاره به اختلاس رانت دزدهای خودشون و سفره مردم رو روز ب روز کوچیکتر کنند

  • ناشناس
    14

    براي جنگ سوخت لازم است افغان ها سوخت ندارند پس نمي توانند جنگ بكنند

    نظرات شما -
    • رابی
      3

      نگران نباش.ایران اینقدر در خاورمیانه دشمن تراشی کرده است که خیلی از کشورهای عربی حاضرند سوخت مجانی و پول هنگفت به طالبان بدهند که پدر ایران را دربیاورد.

    • ناشناس
      1

      سوخت بهشون میرسه. همونی که ایجادشون کرده و سلاح براشون جا گذاشته، همون به موقعش براشون سوخت هم تامین میکنه. غمت نباشه

  • ناشناس
    11

    شک نکنید قدرت افغان از ایران بشتره! چرا؟؟ چون هر چی قاتل و جانی افغانی بوده تو ایران به اسم نیروی شیعه پناه دادید همینا بلای جونتون میشن دبه های زرد رو فراموش نکنید

    نظرات شما -
    • 4

      لپ و پار ایران می کنیم . ایران مال افغانستان است . ما مسلمانیم و شما را به بهشت می بریم ایران اماده باش شما کافرید

    • 2

      انهایی‌که‌منفی‌می‌زنند‌حتما‌افغانی‌‌هستتد

  • جمی
    1

    بله پیدان هیچ بلد نیستن منتظر دو سال دیگه باش داعش هم بلد نبود ایا صاحب انواع موشک بود بله بود نظریه دومن یه غاز نده برادر

  • نا شناس
    4

    مرزبانی حسب خصوصیات همسایگان و نوع حکومتها و سیاست های انان یک اصول و قاعده خاص خودش را دارد بخصوص مرزی پر از ماجرا و همسایگانیکه قواعد بین المللی را نه تنها رعایت نمیکنند بلکه هنوز بعد از بدست گرفتن کشور افغانستان ان نظم و سلسله مراتب و و دیسیپلین اجتماعی و سیاسی و نظامی را هم ندارند در یک کلام یک کشور حسین قلی خانی است و هنوز از نام انها بوی مرگ و ترور و وحشت به مشام ملل دنیا میرسد . متاسفانه مسئولین نظامی و سیاسی ما یا کار بلد نیستند و یا در بی خیالی و ساده اندیشی سیر میکنند و به این باور اشتباه رسیده اند که همسایه شرقی ایران کشور سوئیس است در مرزبانی این منطقه پر ماجرا باید پیش بینی های مختلف و همه گونه مخاطرات را در نظر بگیرند و با گماردن چند سر باز وظیفه ای که تجربه جنگی ندارند و در حد تصمیم گیری نظامی و سیاسی هم نیستند مرز را به امان خدا واگذار نکنند این مرز باید از افسران شاخص نظامی و حتی از افسران ارشد و مجهز به تمام تجهیزات نظامی باشد تا در صورت تک همسایگان بی عقل و خرد چنان انان را در پنج دقیقه اول تار و مار کنند که درس عبرتی برای تمام همسایگان در منطقه باشد و همین شاخص هاست که شخصیت سیاسی و نظامی ایران را برجسته و ممتاز به دنیا معرفی میکند مسئولین نظامی و سیاسی ما بدانند اهن اهن را میبرد چوب اهن را نمیبرد .

  • ناشناس
    7

    شمردن نقطه ضعف دشمن یعنی آگهی دادن به آن ، وقتی شما تخصص نشامی ندارید به چه مجوزی چنیین مطالبی را نوشته اید

  • ناشناس
    1

    دقت کنید وهوشیار شوید ایران٬اوکراین نشود باتوجه به جمعیت افغانی ها در سراسر ایران

  • رابی
    1

    نویسنده مقاله نوشته اند که آمریکایی ها حتی فرصت نکردند تجهیزاتشان را نابود کنند!
    ایشان به احتمال زیاد از معلوماتی در مورد نیروهای مسلح و نظامی ندارند.آمریکایی ها قبل از خروج از افغانستان به راحتی می توانستند تمام تسلیحات و ماشین آلاتی را که نمی توانستند با خودشان ببرند منفجر کنند.اما این کار را نکردند و عمدا آن را برای طالبان باقی گذاشتند.اصلا پیروزی طالبان از قبل برنامه ریزی شده بود.

  • ناشناس
    2

    باید هوشیار بود...این طالبان ادمی هستن که مواد منفجره به خودشون ببندند و بیوفتن میان مردم و هزار چور خرابکاری دیگه و کار تروریستی.برقرار باد ایرانی و پاینده ایران

  • ناشناس
    3

    بهتر است ایران این میراث بجا مانده (ادوات و تجهیزات نظامی) را از طالبان بخرد، اینها که بلد نیستند استفاده کنند، چند مزیت دارد هم کم کار کرد است و در حد و نو، هم نفت بده پول نده، هم طالبان بیشتر از تجهیزانت نظامی پول نیاز است (چون با همون کلاش و انتحاری کار خود را پیش میبرد) هم دم دست است هم کسی نمی تواند به طالبان بگوید به ایران نفروش هم اسراف نمیشه هم دست نااهل و ناکار بلد نمیمونه...!!!
    آقای وحیدی وزیر کشور و آقای وزیر دفاع مشاوره به این توپی بهتون دادم مجانی ببینم استفاده میکنید یا نه!

  • زمان
    3

    استعمار از هر طرف به ايران كيش مي دهد واقعا ايران چكار بايد بكند

  • محمد
    1

    برعکسش محاسبه شود:
    - آیا اعتماد عموم مردم مانند دوران جنگ بعنوان پشتوانه همچنان پابرجاست ؟؟
    -یا اختلاس،رانت خواری ، تورم ،بیکاری و ...و اعتماد مردم به هیات حاکمه چطور؟؟
    -اعتماد به نیروهای مسلح(مثلا برخورد با بی حجابی و ...) آیا در جنگ مرزی و بادشمن مسلح مشارکت میکنند ؟؟

  • ناشناس
    2

    فقط بیچاره اون سربازانی که گوشت دم توپ هستن در مرزهای خطرناک مثل شرق کشور بی هیچ امکاناتی فقط با اسلحه کهنه ای که بعد یک شلیک ممکنه گیر کنه و در حالیکه اموزش و تجربه ای هم نداره باید به جنگ امثال طالبان بره که عشقشون کشتن و جنگیدنه

  • حامد
    2

    بذار یکم قدرت بگیرند اونوقت نشون می دن که کی هستند

  • ناشناس
    0

    داستان هیجان‌انگیز و زیبایی بود💗
    لطفا ادامه ماجرا از زمانی که به مشهد رفتید را در پیامهای بعدی برامون بنویس
    و من الله التوفیق!

  • رسول
    1

    امریکا فرار کرد اخه نادان خود امریکا خواست اینا بیان سرکار فکر کردی طالبان انقدر قدرت داشت با وجود امریکا افغانستان رو بگیره دوما امریکاییا خودشون تسلیحات رو جا گذاشتن برای همچین روزی چیزی که دولت مردان ما تو اینه نمی بینند امریکایی ها تو خشت خام می بینن ساد نباش ما رو چیز فرض نکن اقای نویسنده

  • Dzfol
    5

    چقدرتحلیلگرسیاسی داریم

    نظرات شما -
    • ب ناشناس
      0

      اره ماشاالله تحلیل مردم شریف ایران صدبرابر بهتر از سردمداران بیسواد است صددرصد آن قدرروغ شنیده شده از آقایان که همه مردم ایران سیاستمدار هستند

  • ناشناس
    0

    البته دشمن را نباید دست کم گرفت همین اکراین در برابر روسیه فکر نمی کردیم تا اینقدر جنگش طولانی شود

  • ایران اباد
    2

    طالبان همان کسی است که ایران به وی بها داد وگرنه در گوشه رینگی مانده بود در ایران برایش سفارتی را تدارک دید . طالبان همان کسی است که می خواهد افکار قرون وسطایی خود را در کشور عزیزمان ایران بگنجاند . طالبان همان کسی است که حتی نمی داند از وجود یک زن به دنیا امده است . طالبان همان کسی است که با پول و سلاح و ادوات جنگی ما به نبرد با امریکا رفت و حالا فکر می کند که وی پیروز ان میدان شد و حابا گستاخانه وارد مرزهای ایران عزیزمان می شود . ما انها را جسور و بی پروا کرده ایم
    از ماست که بر ماست

  • حسین
    3

    فراموش کردید که طالبان حدود۸ملیون نفوذی توایران داره که درصورت نیاز میتونن کشور رو از داخل نابود کنن.

  • قمری
    1

    با سلام افغانها از جان گذشته هستند و مذهب ویک رنگ بودن وقدرت تن به تن بالایی دارند افغانستان را دست کم نگیرید که مثل موریانه سقف خانه را میخورد وخانه خرابمان میکنند از نعره شیر ایران باید ترسید

  • ناشناس
    1

    اگه با من بود با دو تا راکت سد روی رودخانه هیرمند رو تخریب و با ده ها موشک بالستیک و نقطه زن مقر فرماندهی شان را نابود میکردم .اینها بخون شیعه و ایرانی تشنه اند و یک خطر بزرگ برای ایرانند .

  • 2

    الان وقتشه لشکر فاطمیون ، جنم خودشون رو نشون بدند و یه زهر چشمی ازاین وحوش بگیرند

    نظرات شما -
    • 0

      کارت نباشد فاطمون الان متاسفانه زنان ایرانی صیغه کردن دور حرم دارن چرخ می خورن . ایران تاراج شده . خاک بر سر ما . دانی از مردن رضا شاه چه بلایی سرمون امده . اسلام مقدم است بر ایران و ایرانی . ایران گوشت قربانی است

  • ناشناس
    2

    طالبان آنقدر قدرت دارد که پدر و پدر بزرگ ایرانیان را فحش میدهد ومسولین ما جرات اعتراض ندارند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      برای اینکه جنس خالص میخوان
      پا منقلی هستند

  • احمدی
    0

    صلاح مملکت خویش خسروان دانند

  • محمد
    0

    طالبان و افکارش چه در افغانستان و چه در کشورهای اطراف خریداری ندارد و دارد از درون تجزیه می شود و برای اینکه به مردم افغانستان در رسیدن به اهدافشان کمک کنیم باید این گروه منفور را در تنگنا قرار دهیم.

  • ناشناس
    1

    قدرت ندارن اما عقلشون از مسیولین ما بیشتره

  • ناشناس
    1

    سلام برادران افغان با یک قرص نان یک هفته می جنگند ، ایرانیان یک ساعت . هرگز ما توان مقابله با افغان نداریم داریم ؟ چون هنوز در عصر مغول زیست می کنند ملا عمر... دستور بدهد تهران جنگ می شود تنها راه یک گروه متفقین شکل داد با اعراب خلیج فارس تا افغانستان وغیره که نباید مسلمان با مسلمان بجنگد باید گروه با گفتگو مشکلات حل کنند جنگ با همسایه برد ندارد عراق صدام با ما آخرش غرب صدام برداشت / پس باید همسایه را کمک کرد نفت بدهیم آب بدهند باید نفت و گاز بدهیم مواد معدنی و غیره بدهند باید مثل غزه پول آب و برق و گاز بنزین افغانستان بدهیم الان قطر و اعراب می دهند / ایران با تحریم نمی تواند 5درصد ملت خود را راضی نگه دارد . تحریم ریشه می زند همانگونه ملخ مزرعه می خورد . منم منم ایران این شد طالبان با دست خالی ایران بگیرند . هزار صد موشک ایرانی از غزه شلیک شد فقط 3 تاش زمین اسرائیل بوسید مابقی چون بادکنک در هوا ترکید .

  • آنا
    0

    ایران خودش طالبان را خوب می شناسد طالبان مانند یک سگ وحشی است باید در عین حرف زدن با این موجود وغذا دادن یک افسار به آن بست وگر نه نمی تواند خود را کنترل کند چون فرهنگ وشعور ندارد ،پس ایرانی ها در این مشکلات خبره هستند چون در اطراف کشور های است که هر کدام همین خصلت ها را دارد از اردغان غیر قابل پیش بینی گرفته تا علی اف لاف زن .......

  • ناشناس
    1

    آقا بروید دست طالبان را ببوسید بابت کشتن جوان ایرانی ، دعوتشان کنید در هتل استقلال و پذیرایی کنید . جان ایرانی که ارزش نداره .

  • ناشناس
    0

    راهش راه ندادن افغانی هاست و بیرون کردن آنها آنها با اومدنشون جارو برا خودشون باز میکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها