قدرت ارتش طالبان چقدر است؟/ مقایسه قدرت نظامی افغانستان با کشورهای همسایه/ آیا طالبان در آینده به کشورهای دیگر حمله می کند؟

افغانستان 5 همسایه اصلی دارد: پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان. از میان این همسایگان، ایران و پاکستان آنقدر قدرتمند هستند که نگران طالبان نباشند. اما سه کشور دیگر چه؟

قدرت ارتش طالبان چقدر است؟/ مقایسه قدرت نظامی افغانستان با کشورهای همسایه/ آیا طالبان در آینده به کشورهای دیگر حمله می کند؟

به گزارش خبر فوری ، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فقط باعث استحکام قدرت طالبان نشد. این خروج ثمرات فراوانی برای طالب ها داشت که شاید مهم ترین آن، دستیابی نیروهای ملا هبت الله آخوندزاده به سلاح های پیشرفته آمریکایی بوده است.

آمریکایی ها با خروج عجولانه از کابل و سایر شهرهای بزرگ افغانستان هلی کوپتر، خودرو زرهی، رگبار و انواع و اقسام سلاح های کمری و تک تیرانداز برای طالبان به ارث گذاشتند. شاید باورکردنی نباشد اما طالبان با تصرف همین سلاح ها حالا می تواند به راحتی هر شورش یا قیامی را در داخل سرکوب کند و حتی برای کشورهای خارجی نیز دردسر درست کند.

تهدیدات بالقوه طالبان برای کشورهای همسایه

افغانستان 5 همسایه اصلی دارد: پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان. از میان این همسایگان، ایران و پاکستان آنقدر قدرتمند هستند که نگران ارتش زمینی طالبان نباشند. اما سه کشور دیگر چه؟ به نظر می رسد نگرانی هایی در این مورد وجود دارد.

به جدول زیر نگاه کنید تا به قدرت طالبان و سلاح هایی که آنها از آمریکایی ها گرفتند، پی ببرید:

نوع سلاح

مدل

تعداد

هواپیما

جنگنده A29

6

هواپیما

حمل و نقل C130

4

هواپیما

Cessna 208

28

راکت

70 میلیمتری

100 هزار

توپخانه

کششی و ثابت

176

هلی کوپتر

Mi17

33

هلی کوپتر

MD530

43

هلی کوپتر

UH-60 Blachhawk

33

مسلسل معمولی

....

359 هزار

رگبار

...

64 هزار

تفنگ کمری

....

126 هزار

خودرو زرهی

MII3

169

خودرو زرهی

MxxPro

155

کامیون

....

8 هزار

این جدول به خوبی نشان می دهد که چه تجهیزاتی به دست نیروهای طالبان افتاده است. حالا بد نیست مروری بر تجهیزات دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان داشته باشیم:

نوع سلاح

تاجیکستان

ترکمنستان

هواپیمای

25

72

جنگنده

0

24

هلی کوپتر

20

25

تانک

253

654

توپخانه خود کششی

0

73

راکت انداز

125

160

جدول بالا نشان می دهد که وضعیت ترکمنستان از تاجیکستان بهتر است. با این حال، طالبان برای هر دو این کشورها می تواند خطرناک باشد. شاید تعداد سربازان بالقوه ترکمنستان از افغانستان بیشتر باشد و یا تعداد مسلسل و هواپیمای بیشتری داشته باشد اما نباید فراموش کرد که بیشتر تجهیزات ارتش ترکمنستان و تاجیکستان، تسلیحات قدیمی شوروی است که مدت زیادی از ساخت آن گذشته است.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که بودجه نظامی ترکمنستان 800 میلیون دلار و بودجه نظامی تاجیکستان 79 میلیون دلار است. هر چند تعریف بودجه نظامی برای طالبان بی معنی است اما نباید فراموش کرد که منابع درآمدی طالبان بسیار زیاد است و احتمالا بیشتر این منابع هم خرج تسلیحات نظامی آنها شود. به جز کمک مالی برخی از شیوخ عرب (یا ترکیه)، فروش خشخاش و قاچاق کالا نیز می تواند درآمد طالبان را چند برابر کند و آن وقت است که خطر بیشتری برای همسایگان افغانستان به وجود می آید.

با وجود این تهدیدات نباید فراموش کرد که مردم تاجیکستان و ترکمنستان همدلی زیادی با افغانستان طالبانی ندارند. طبق اخبار منتشر شده از بین سربازان خارجی طالبان، تقریبا هیچ سرباز تاجیکی وجود ندارد (شاید به علت رقابت قومی تاجیک ها با پشتون ها). همچنین تعداد کمی از ترکمن ها به گروه های سلفی افغانستان پیوسته اند و در مقایسه با سربازان پاکستانی، چچنی و ازبکستانی تعدادشان بسیار بسیار کمتر است.

از این جهت شاید شرایط ازبکستان سخت تر باشد. تعداد نیروهای سمپات با طالبان در بین ازبکستانی ها زیاد است و شاید در صورت افزایش قدرت طالبان و آغاز تبلیغات در سرزمین های دیگر تعداد این سمپات ها هم بیشتر شود.

بررسی قدرت نظامی ازبکستان نشان می دهد، این کشور چه وضعیتی در مقایسه با کشوری مثل ترکمنستان و تاجیکستان دارد. جدول زیر قدرت نظامی ازبکستان را نشان می دهد:

نوع سلاح

تعداد

بودجه دفاعی

15 میلیارد دلار

هواپیما

194

جنگنده

60

هلی کوپتر

89

تانک

420

توپخانه خودکششی

80

راکت انداز

98

ضمن بررسی جدول بالا این را هم باید به خاطر سپرد که طالبان به جز سلاح های آمریکایی، تسلیحات ارتش افغانستان، نیروهای مستقل دیگر و کمک های نظامی متحدان پاکستانی را هم دریافت کرده است و از این رو می توان گفت که جمع همه این موارد می تواند دردسر زیادی برای کشورهای دیگر ایجاد کند.

بررسی قدرت نظامی ارتش افغانستان نشان می دهد این ارتش حداقل در زمینه تجهیزات هوایی و خودرو زرهی وضعیت بسیار خوبی داشته است و از این رو، می توان گفت قدرت نظامی افغانستان در این دو زمینه از همسایگان خود که غالبا تسلیحات قدیمی شوروی را به روز رسانی کرده اند، بیشتر است.

باید صبر کرد و دید که طالبان حکومت خود را به چه سمت و سویی پیش خواهد برد و آیا قصد نفوذ در کشورهای همسایه را خواهد داشت یا نه. چرا که اگر طالبان این قصد را داشته باشد باید منتظر دردسرهای جدیدی باشیم. همه چیز به تدبیر این گروه و نیتش در روزهای آینده دارد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • فریدون
    0

    اگر طالبان جزیی از یک نقشه ی بزرگ علیه ما باشد چه ؟ اگر همزمان ما را ذر چندین جبهه با تقسیم کاری گسترده مواجه کنند چگونه وضعیتی خواهیم داشت. همه می دانیم که دشمنان ما مدتی است از ائتلاف سازی علیه ما سخن.می گویند . این ائتلاف سازی نیاز به ملزوماتی دارد. معنای رزمایش ترکیه و آذربایجان چیست؟ تلاش چندین ساله امارات در ساخت پایگاه های نظامی در شرق به چه منظور است. بله ما قدرتمند هستیم. اما برای یک تیم قدرتمند هم می توان نقشه کشید. من قویا معتقدم که خروج امریکا یک خروج تاکتیکی است و گرنه آنها که در همه چیز حساب سود و زیان را می کنند امکان نداشت یک فشنگ در افغانستان جابگذارند. طالبان در زمان مناسب فقط نقشی که به او سپرده می شود را ایفا می کند. فراموش نکنید نسخه تجربه داعش در اختیار دشمن است اما این بار در خصوص نقاط ضعف آن بارها و بارها تمرین می کنند من به شدت به شما هشدار می دهم.

    نظرات شما -
    • نم
      0

      فریدون مرد میدون!

    • حمزه نادری
      0

      با سلام مکروا ومکرالله والله خیر الماکرین من یک افغانی هستم و از خود افغانستان زیر اداره طالبان این پیام را می فرستم طالبان به ظاهر گروه اسلام گرا هستند در حقیقت آنها گروه قومی هستند و این ادوات به زودی فروخته می‌شوند و در اختیار کشورهای ایران و پاکستان قرار می‌گیرند زمان فروپاشی حکومت کمونیستی در افغانستان ما جت جنگی داشتیم الان نمی‌دانیم کجاست بعد از چند سال که طالبان سقوط کرد باز هم نمی‌دانیم این تجهیزات کجا خواهد بود خطر اصلی شاخه خراسان داعش هستند که با شاخه حقانی طالبان رابطه نزدیکی دارند نمونه تهدیدشان انفجار فرودگاه کابل ؤالسلام

  • مواظب باشید
    0

    ثروتمندان ایران باید خیلی نگران باشند چون طالبان با بدقولی به اسیران افغانی و کشتن آنها نشان داد مثل بزرگان خودمان قول زیاد می‌دهند ولی عمل ندارند

  • حمید رضا
    0

    سلام طالبان یک گروه تروریستی بود که توسط امریکا به وجود امد و مورد حمایت وهابیون سعودی قرار گرفت و پاکستان هم از این گروه حمایت کرد الان بعد از ۲۰ سال بلای جان خودشان شده و مثل خر تو گل گیر کردند که با این طالبان چکار کنند

    نظرات شما -
    • باسط
      0

      حمیدرضا عزیز ,نظر شما محترم آیا فکر نمی کنید بعداز ۲۰ سال اکنون در جهت منافع آمریکا و فرقه های بنیاد گرا ومرتجع به کار گرفته شده است ،امریکا پایگاه بگرام را که طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان ساخته بود که مرکز سربازان امریکایی با تجهیزات پیشرفته ونوین که بیش از تجهیزات ارتش کشورها در همسایگی افغانستان است را تقدیم به طالبان نمود آیا نمی توانست هنگام تخلیه ویاربعد از تخلیه بمباران کند ،ایا شما اطلاع دارید که طالبان مسئولیت خروج هزاران اتباع امریکایی را ازفرودگاه کابل به عهده گرفته است آیا هنوز فکر میکنید آمریکا در دام طالبان است ویا بر عکس طالبان دامی است که طی بیش از ۲۰ سال ساخته و مهیا کرده که امروز در خدمت آمریکا ونوکران آمریکا باشد لطفا تعداد تجهیزاتی که در پایگاه بگرام توسط آمریکایی ها به طالبان تقدیم شد مطالعه کنید وسوال کنید ۵۰۰ هزار اسلحه سبک ونیمه سبک کلت های کمری واسلحه های تک تیر ورکبار ومسلسل وتیربار کمترین تجهیزات است توپخانه تانک نفر بر خودرووکامبون وهلب کوپتر هواپیما نظامی وبار بری وراکت و........ بیش از حد تصور وصدها برابر بیش از نیاز تعداد امریکایی که درافغانستان بودند به نظر می‌رسد قبل از تخلیه پایگاه را تجهیز وپشتیبانی ودراختیار طالبان قرار داده اند والسلام

  • متین
    1

    طالبان نیاز به حمله به ایران نداره ..لا اولین دعوت سیستان بلوچستان که چهل ساله داره بهش ظلم میشه میره به سمتش ..نزدیک چهار پنج میلیون افغانی هم در داخل ایران داره .کافیه بهشون وعده تصرف خونه همین ایرانیها رو توی تهران بده از داخل ایرانو میبلعند

    نظرات شما -
    • جعفر
      1

      تا وقتی بدبختایی مثل تو اینجوری فکر میکنن امکان همه چی هست. ولی خب سیستان و تهران که هیچی اونا یه سیم خاردار ایران و نمیتونن مال خودشون کنن

  • علی
    0

    در مورد همسایه های دیگر افغانستان معلوم نیست ولی در مورد ایران وقتی امثال شریعتمداری ها از قبل از آنها طرفداری و بنوعی دعوت کرده اند .نیاز به حمله ندارد که از آنها در امروز ایران هم استقبال می شود چون هرچه مملکت دچار اشوبربیشتری باشد فضا برای وادار کردن مردم به سکوت در مورد مسائل سیاسی آماده تر است

  • احسان
    0

    با چین هم مرز مشترک دارد.در آینده بیشتر دادوستد ویا بحران در مرز چین است.به نظر میرسد طالبان قادر به ادامه حکومت نیست مگر با تعامل با دنیا و بخصوص همسایگان و به رسمیت شناختن آزادی زنان و اقلیت ها ...هر چند تجربه گذشته نشانگر این عقلانیت در طالبان نیست. ضمنا طالبان از ترس روسیه ، نمی تواند نگاه چپ به تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان بکند

    نظرات شما -
    • نشانس۱۲۳۴
      1

      چرا طا لبان روسیه شگسداد

  • بازنشسته
    1

    طالبان اگر بخواهد جنگی کند.حتما مقصدش ایران خواهد بود. ایران تنها کشور شیعه مذهب همسایه اش می باشد. سلاح هم برای طالبان مهم نیست . انها برای عقیده می جنگند . ایران سعی کند با طالبان سرشاخ نشود . ملاهایش هم جنس ملاها های ما هستند . اما جنگجو عقیده گرا نه مثل مالا های ما دنیا پرست فاسد ...

    نظرات شما -
    • فرهاد
      0

      عقدتو خالی کردی ؟؟!

    • majd
      1

      بدتر از داعش بدتر از النصرت بدتر از جیش اسلام و اجندالشام و اجناد الغوغاز و ... خیر برادر شیعه علی خورد میکنه کمر دشمن رو در هزار کیلومتر اون طرف تر در سوریه اون وقت در ایران! طالبان دشمن زیاد داره به خصوص بین افاغنه تاجیک ازبک هزاره فارس و...

    • جعفر
      0

      مگه بیاد اینو بخوره

  • شهرام
    0

    شاید بتواند از ادوات توپخانه خودرو و... استفاده کند آیا خلبان دارد که از هلی کوپتر و هواپیما استفاده کند؟ فعلا نمی تواند، در آینده؟!!

    نظرات شما -
    • majd
      1

      اتفاقا الان میتونه و در اینده نمیتونه چون الان سالمن اما بعد از مدتی زمین گیر میشه. و آمریکا نمیذاره این ادووات رو پاکستان تعمییر کنه ------ چینم احتیاجی به این اددوات نداره شاید برخی سامانهای تشخیص چهر رو فقط از طالبها بگیره و گرنه نه به ادووات زمینی و نه هواییش نیاز نداره خودش بالگرد سری z رو داره که واقعا خوبه...

    • زار ممد
      0

      پاکستان از لحاظ نظامی و آل سعود مالی.شک نکن

  • سیروس
    0

    اینجور موقع ها که یکککککممممممم احساس خطر میشه آقاااااایاااانِ سیاسیون چپ و راست رخت عزا برتن میکنن....!!!! و حرف از دفاع و قدرت نظامی و غیره به وسط میاد، ولی وقتی موقع افزایش حقوق نظامیان بنده خدااااها به وسط میان انگار میخاد عزرائیل جووونشون رو بگیره!!!

  • شهرام.ر
    0

    قدرت نظامی هر کشور بستگی دارد به میزان رضایت مردم از سران کشور . فراموش نکنیم فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را !! و یا شکست ایران از اعراب را .

    نظرات شما -
    • به شهرام.ر
      0

      فروپاشی شوروی ربطی به جنگ خارجی نداشت شوروی از درون فروپاشید جنگ احتمالی بین ایران و طالبان جنگ بین دو کشوره نه فروپاشی از درون!جنگ ایران و اعراب هم مردم ایران در اون زمان از ساسانیان بسیار راضی بودن اصلا بزرگترین پادشاهی ایران رو ساسانیان ساخته بودن دلیلی برای نارضایتی ایرانیان وجود نداشت اما اعراب با پشتوانه دینی وارد ایران شدن و تبلیغ دین رو شروع کردن اما طالبان رو که همه به عنوان گروه وهابی و افراطی میدوننش پس پشتوانه ی دینی هم نداره! مقایسه ی که دارید میکنید اشتباهه و هیچ شباهتی بین جنگ احتمالی ایران و طالبان با فروپاشی شوروی یا جنگ ایران و اعراب با هم نیست!

    • ساچو
      0

      ایران از اعراب شکست نخوردند، بسکه حاکمیت بی عدالتی کرد مردم نسبت به حمله اعراب بیخیالی طی کردند.که پس از مدتی کوتاه متجه اشتباه فاحش خود شدند ولی خیلی دیر شده بود

  • براوو
    0

    یه کودک ۵ساله هم به آسانی متوجه میشه که آمریکایی‌ها ازقصد این همه تجهیزات هواپیما هلیکوپتر مسلسل ورگباردرافغانستان جاگذاشتن ودودستی تقدیم طالبان کردن برای نیت شوم وخواب بدی که برای ایران دیدن وامثال ایران،شایددرحال حاضر نتونن ازبیشتراین سلاحها استفاده کنن ولی قطعا ب زودی طالبان این مشکل روحل میکنه وعلمش روفرامیگیره وحسابی دردسرسازمیشه....

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      دوست عزیز همه این ادوات جنگی برای یک روز جنگ با ایران کافیه، روز دوم باید دنبال سوراخ موش باشن.در ضمن ایران و ایرانی همیشه وقت تهاجم به کلوخ انداز با سنگ جواب داده، مثل افاغنه نیستن که موقع تهاجم، خاک و ناموس رو ول کنن و فرار کنن. موقع تهاجم همه اقوام یک صدا میشن و میکوبن تو دهن دشمن.

    • بنده خدا
      0

      به شرط اینکه حاکم شاه سلطان حسین نباشه و نادرشاه افشار باشه

    • احمد شاه مسعود
      0

      بنده خدا:ای والله.ایوالله.ایوالله

    • احمد شاه مسعود
      0

      به رضا: میزان رضایتمندیه مردم از حاکمیت خیلی مهمه.در ضمن مسئله افغانها جنگ داخلیه.روحیه مردان ایران سلحشوریه شکی نیست اما خودمونیم با بی عدالتی که راه انداختند رسیدن به شعار شما الان آرزو به نظر میرسد.مگرنه همون ژن سلحشوری ما به دادمون برسه

  • لل
    0

    از انجا که ملاهای طالبان با اخوندهای ما اشتراکات زیادی دارند اگر جنگی در بگیرد از اختلاف میان این دو خواهد بود چرا که عربستان هم الان با ما هم مرز شده است

  • majd
    0

    ***** بالگردها و جنگندهاش به زودی زمین گیر میشن. چون هیچ پشتیبانی فنی نداره مگر چین کمکش کنه یا پاکستان که چون ادووات آمریکایی هستن بعیده به طالبان کمک کنند. امیدوارم بلک هاواک ها و ام رپ های مکس پروی اون رو ازشون بخریم. تنها ادووات سبکش دردسر سازه مسلسل و ضد زره و ضدهوایی های دستیش

  • اشنا
    1

    کسی باید احمق باشد که خیال کند کسی از کشورهای دنیا خیال حمله به ایران را داشته باشد چون جراتش را ندارد حتی ابر قدرت ها یش اگر می توانستند تا الان کرده بودند

  • م
    1

    قدرت طالبان در این مواردی که ذکر کردید(تعداد و نوع تسلیحات) نیست که اگر بود آمریکاییها در زمان حضورشان در افغانستان، میتوانستد آنها را به کل حذف کنند تا دیگر هیچ معارضی در صحنه سیاسی افغانستان نداشته باشند. حتی خود آمریکاییها در طی دورۀ بیست ساله حضورشان در افغانستان نتوانستند بر همه خاک آن کشور تسلط پیدا کنند و همواره بخش های از افغانستان در تصرف طالبان بوده است.

  • Fggbj
    0

    شک نکنید. و ما قومی ظالم را به دست قوم دیگر نابود میکنیم.

  • سید‌صادق
    0

    اینقدر‌هم‌طالبها‌رو‌‌دست‌بالا‌نشون‌ندین‌‌طالبان‌اگه‌بخوان‌قلطی‌هم‌بکنن‌یاتو‌فکرشون‌حمله‌به‌ایران‌باشه‌‌مرز‌سیستان‌‌‌بخوان‌حمله‌کنن‌‌‌‌مرز‌زابل‌یاهمون‌سیستان‌‌جوانهای‌معصوم‌اباد‌دولت‌مصلح‌کنه‌لازم‌نیروهای‌نظامی‌نیست‌‌از‌پس‌طالبها‌برمیان‌‌بماند‌ما‌فقط‌یه‌محله‌مصلح‌کنه‌اگه‌کل‌محله‌های‌زابل‌‌سلاح‌بده‌افغانستان‌روهم‌براشون‌پاک‌سازی‌میکنیم‌

  • علیجان
    0

    به نظر من طالب ها آنقدر عاقل تر هستند که واکنش جهانی علیه خود حداقل تا ده سال آینده دست به هیچ قماری نزنند..البته تا ده سال آینده سیب هزاران بار میچرخد تا به زمین برسد جبران کارهای گذشته را تصویر کنند

  • قاسم
    0

    من به ایران هشدار میدم هواسشان باشد پیروزی طالبان یک سیاست آمریکایی است که بتوانند با حضور طالبان وسلاحهایی که آمریکا برایشان درجا گذاشته اند ایران منتظر حملحه دشمنان خود باشند

  • احمدرضا
    2

    کاش طالبان به ایران حمله کنندایرانونابودکنند

  • راستی
    0

    بچه های یک پدر شاید با هم نزاع کنند ولی جنگ نمیکنند و اون شمال شمالی هم پوتین هواشو دارد.

  • شبنم
    1

    حالا به این مغز فندقی ها حالی کن طالبان اصلا تروریست نیستند و در هیچ حمله تروریستی شرکت نداشته بازم ملت نبفهمن!

  • علی
    0

    اینها رو امریکا مفتی جا نذاشته،پولش رو بن سلمان پرداخته.به خیال خودش میخاد حالا که ایران شیعیان یمن را بیخ گوشش مسلح کرده اون هم طالبان القاعده هم فکر خودش رو بیخ گوش ایران مسلح کرده باشه. که مثلا توازن برقرار شده باشه و در آینده ضربه بزنه.تا حالا دلشون به الاحوازیه و جیش العدل و...خوش بود،حالا به حساب خودشون یک دشمن قوی تر برای ایران علم کردند. زهی خیال باطل...

  • مریم
    0

    مسئولان ما به طالبان بعنوان یک چکش برای ترساندن مردم استفاده میکنند در حالی که خبر ندارند طالبان اهرم آمریکایی بیخ گوش ایران است

  • ابوالقاسم
    0

    سلام خوش باوری است اگر فکرکنیم آمریکایی ها پایگاه بگرام را بدون هیچ گونه تخریبی بدون برنامه شبانه تخلیه کرده وبه قول غرض داران شکست خورده عقب نشینی وقرار کردند که حتی فرصت نکردند تسلیحات را تخیله وبا منفجر نمایند در عملیات بسیار مهم و حساس وغیر ممکن در مرکز نظامی پاکستان جهت هلاک نمودن بن لادن آنچه بیش از همه می بایست تحلیل می شد ورود به این پایگاه استراتژیک نظامی در قلب پاکستان که مخفی گاه بن لادن بود که به دلیل شخصیت بن لادن ومرگ او این عملیات دیده نشد لذا بعداز کشتن اسامه وانتقال جسد او به هلی کوپتر یکی از های کوپتر ها دچار نقص گردید که به دلیل اهمیت وبرنامه ریزی بر ثانیه ها تصمیم بر به جا گذاشتن هلیکوبتر گرفته شد لذا دران شرایط بسیار حساس بالگرد را منفجر نموده وبرگشتند،ایا ساده باوری نیست که چنین پایگاهی را سالم به جا گذاشتند آمریکا بعد از تخلیه نیروهای خود از پایگاه با استفاده از چند صد هواپیمای پیشرفته خود بر روی ناوگان دریایی خود با یک عملیات ده هواپیما کمتر از یکساعت کل پایگاه بگرام را با خاک یکسان می کرد،امریکا در هماهنگی با طالبان این پایگاه را به شرط سلامت تخلیه کرد ،این تصمیم آمریکا وضمانت جان وتخلیه اتباع آمریکایی توسط طالبان شروع پایان یک برنامه طی ۴ دهه در حومه اسراییل وشروع پروسه ای دیگر در همسایگی رقیب اصلی وامروز آمریکا کشور چین می باشد که قطعا کمترین منافع فرعیرو در حاشیه ،عملیاتی باز دارنده برای حکومت ایران در حوزه کشورهای عربی خواهد بود که قطعا هدف اصلی آمریکا نیست طالبان اکنون پیشرفته ترین سلاح های روز دنیا را در مقایسه با حتی ایران و پاکستان در دست دارند و مهمتر از همه با هدایت وبرنامه ریزی وکمک رسانی آمریکا برتری های نسبت به همسایگان افغانستان خواهد داشت و آنچه کمتر درنظر گرفته می شود ارتش افغانستان با تجربه ۵۰ سال نبرد که مجهز به تجهیزات روز وپیشرفته آمریکایی است که براحتی در اختیار طالبان قرار خواهند داشت مردم افغانستان تمام شخصیت های ورهبران احزاب و گروه‌ها وتسکا های قومی و نژادی را به گور سپرده خواهند سپرد که جز فقر خانه به دوشی اواره گی جنگ وکشتار وقتل عام وسرانحام خیانت برای افغانستان ومردم آن سرزمین دستاوردی نداشته است وبه زودی حاکمیت طالبان را می پذیرند که تسلط وجلوس طالبان بر ارگ ریاست جمهوری در کابل بدون کوچکترین مقاومت از مردم وحتی ارتش افغانستان گواه بر این ادعاست لکن طالبان مورد نظر آمریکا که استقبال ملت افغان را به دنبال داشته باشد مستلزم یک تسویه حساب درونی در طالبان با گرایش های چندگانه است که بدست خود تندروها وبنیاد گرایان را نابود خواهند کرد که اتفاق خواهد افتاد لذا تمام همسایگان را موثر خواهد بود مخصوصا وقتی با بیرق امارات اسلامی و شعار رحمانیت قرآنی حاکم گردند گواه بر این ادعا پذیرش ومذاکره با طالبان در ایران توسط حاکمیت جمهوری اسلامی در تهران درآستانه ظهور اخیر طالبان چند ماه گذشته می باشد

  • یاغچی ابادی
    0

    اگر صحبتهای اخیر غنی رئیس جمهور فراری افغانستان راکه اخیرا در امارات در ملاقات با تعدادی از تجار افغانی در انجا اظهار داشته شنیده باشید کاملا مشخص است که تسلیم افغانستان به طالبان نقشه ای از پیش طراحی شده بوده غنی در این ملاقات میگوید من افغانستان را تسلیم مالکان اصلیش یعنی طالبان کردم توضیح میدهد چطور ارتش و پلیس ومسئولین کل کشور را طوری بازی داده و به طالبان گرا داده تا کل افغانستان رابه راحتی و بدون درگیری تصرف کنند،خوب آیا این نقشه را غنی که سگ دست آموز آمریکا می باشد بدون اجازه آمریکا اجرا کرده،خیر اینطور نیست آیا آمریکا با این همه دبدبه و کبکبه اینقدر اطلاع نداشت که اینهمه تجهیزات گران قیمت را جا گذاشت خیر اینها همه مقدمه یک نقشه بزرگ وشوم برای منطقه ماست مطمئنا کشور ما هدف این نقشه است،مسئولین ما معلوم نیست مشغول چه کاری هستند ،ودر چه فکری ،اصلا به سرانجام شوم اینهمه تحولات مشکوک در کنار مرزهای کشور توجه دارند!؟؟؟!!!

    نظرات شما -
    • وطن دوست
      0

      حرفت منطقیه حاجی

  • کریم
    0

    از اول هم قرار نبود طالبان رو امریکا از بین ببره چون اگه میخواست به صورت زمینی به نیروها حمله میکرد یا نه نیروی های مردمی رو برای جنگ با طالبان متحد میکرد وازشون حمایت میکرد برعکس نیروهای مردمی رو ضعیف هم کرد .الان خیلی ها در رسانه های ایران و هم خارج از ایران حرف از شکست وتسلیم امریکا میگن که ذهن مردم رو از نقشه از پیش تعیین شده امریکا منحرف کنن

  • محسن
    0

    فعلا که اصلاح طلبانی مانند مطهری و...طالبان را به رسمیت شناخته اند! این از خود طالبان بدتر است.

  • احمد شاه مسعود
    0

    از رو رفتم بسکه گفتم.این(طالبان وحقانی و داعش خراسان) چماق بالای سر ایران دارند میزارند وهویج آنهم در وین است.تئوری قدیمی چماق وهویج غرب........تقصیر خودمونه( حاکمیت) طمع کردند همون امتیازات ۴ ماه پیش هم بهمون نمیدند.چرا؟ امریکا ، از خروج افغانستان هزینه مالی_ معنوی کرد

  • ازاد
    0

    به کاربران ترسو خود آمریکا با اون تم تراقش در مقابل موشکهای ایران حرفی برای گفتن نداشت چه برسد نوچه هایش شما آسوده بخوابید نیروهای نظامی غیور بیدارند

  • علی امینی
    1

    اینجاست که باید قدر سپاه و بدانیم کی بود میگفت سپاه تو همه جا دخالت میکنه، الان اگر سپاه نباشه طالبان امروز به ایران حمله میکنه، خدای بزگ پشت و نگاهشون باشه که ملت ما هیچ نگرانی از بابت حمله به ایران نداریم

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      یعنی دیگه ارتش ما پشمه،و سپا میاد جلو طالبان وا میسته.اگه هزینه هایی که واسه سپاه میشه نصفش واسه ارتش میشد الان جزو ارتش های اول جهان بودیم

    • برو
      1

      یعنی کشورهای دیگر هم سپاه دارند

  • مهدی
    1

    بعضیا جوری از طالبان و چندتا سلاح امریکاییش میگن و میترسن انگار ایران یه کشور ضعیف هست سلاح های پیشرفته امریکایی اگه میتونستن کاری بکنن تو دست خود امریکا بهترین نوع جنگنده ها و سلاح ها و ناوها وجود داشت جنگ میکردن حداقل در زمان ترامپ حالا با چندتا مسلسل و رگبار امریکایی که دست طالبان افتاده از ترستون نچایید

    نظرات شما -
    • هر ارتشی
      0

      وقتی سربازان انگیزه نداشته باشند هر ارتشی شکست خورده است

  • نسل سوخته
    0

    دلقک امینی ایران ارتش داره

  • کریمی
    0

    من نمی‌دانم ایران فقط سپاه پاسداران قدرت دارد و قادر است جلو یورش طالب بگیرد اگر جنگی در بگیرد جنگ ۸ ساله ارتش جمهوری اسلامی با قدرت اداره کرد و جلو پیشروی ارتش عراق گرفت اون وقت تبلیغات و افتخاراتش به سپا تعلق گرفت در زمین ساقت کردن همین هواپیما جاسوسی آمریکا روی خلیج فارس ارتش هواپیمای آمریکایی زد سپا به افتخارش ساقط کردنش به خودش اختصاص داد چرا اینقدر سپا پاسداران را در امور دفاعی بزرگ نمایی می کنید در صورتی که ارتش تمام هواپیماهی شکاری بمب افکن و توپ خانه ایی در دست دارد آقا موشک از پیشروی دشمن جلو گیری نمی کند برای زدن تاسیسات خوب است بر ای زدنه مناطق ترجمه دشمن خوب است نه برای جنگ چریکی ما در زمان اتفاق سپاه را فقط یک بازوی ارتش می بینیم هیچ وقت منتظر این نیستیم اگر کشوری بهمان حمله کرد سپا قادر است جلوی یک نیروی خارجی بگیرد فقط باید به ارتش ایمان داشته باشیم و پشتبانی هم از سپاه

  • بابک
    0

    به زودی می فهمید چرا آمریکا افغانستان را تخلیه کرد و طالبان را آزاد کرد دقیقا سیاست دموکرات ها زمان اوباما در ارتباط با داعش دارد اجرا می شود طالبان پای عربستان و پاکستان و ترکیه را مستقیم و علنی به افغانستان باز کرد ببینید به زودی چطور داعش جدید سر ایران را در شرق کشور گرم می کند.. ما بعد از ۴۳ سال انقلاب و...هنوز دوست و دشمن واقعی مان را نشناخته آیم هنوز در سیاست خارجی و....درگیر شعار هستیم..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها