قائله عمران در پاکستان؛ قهرمان ملی یا مفسد اقتصادی/ ترور، سرنوشت آقای خان می شود؟

برخی پاکستانی ها عمران خان را قهرمان ملی معرفی می کنند و برخی دیگر نیز اورا به فساد مالی متهم می‌کنند اما پشت پرده این اختلافات بر سر عمران خان چیست و چرا به جرم پولشویی و اختلاس گری بازداشت شده است؟

قائله عمران در پاکستان؛ قهرمان ملی یا مفسد اقتصادی/ ترور، سرنوشت آقای خان می شود؟

محبوبه خلوصی- با خبر زندانی شدنش پاکستان بهم ریخت و آتش خشم مردم شعله ور شد، یکهزار و 500نفر بازداشت، صد ها تن مجروح و ده نفر نیز کشته شدند تا رییس دیوان عالی پاکستان تصمیم گرفت این قائله خشن را با آزادی اش پایان دهد.

عمران خان سیاستمدار پاکستانی است که در سال ۲۰۱۸ به مقام نخست وزیری منصوب شد و ۴ سال بعد پس از اینکه مسیر پرخطری را طی کرده بود با رای نمایندگان مجلس پاکستان از سمت خود عزل شد. 

آقای خان تحصیلات خود را در رشته اقتصاد دانشگاه آکسفورد بریتانیا گذرانده و بازیکن سابق کریکت است، او که به مدت دو دهه در پایان سده بیستم میلادی در سطح جهانی به بازی کریکت مشغول بود پس از بازنشستگی به سیاست روی آورد و حزب تحریک انصاف را در پاکستان تاسیس کرد.

عمران خان که از مهم ترین شعارهای او بازگشت به آموزه های اسلامی بود و حتی در اولین سخنرانی پیروزی خود در سال ۲۰۱۸ همراه با همسرش با حجاب کامل حاضر شد، خواهان سازش بیشتر با احزاب اسلام گرای پاکستان و رجوع بیشتر به قوانین اسلامی در قوانین موضوعه داخلی بود. خان در سراسر پاکستان به واسطه فعالیت های خیریه خود در سراسر کشور از جمله لاهور محل زندگی خود دارای محبوبیت زیادی بود و در نهایت در سال ۲۰۱۸ با شعار مبارزه بی امان با فساد به قدرت رسید.

مواضع دیپلماتیک عمران خان برپایه منافع پاکستان اما بسیار پر ریسک بود، بطوریکه گمان می کرد این قدرت را دارد که روزی با آمریکا تعامل کند و روز دیگر دم چین را ببیند، مشکلات او نیز درست از روزی شروع شد که اسلام‌آباد در گرفتن وام‌های خارجی از صندوق بین‌المللی پول با مشکل روبرو شده و چرخش سیاسی محسوس از غرب به شرق در حوزه روابط خارجی پاکستان لمس شد.

در دوره عمران خان حضور نظامی آمریکا در پاکستان به شدت کاهش یافت و پروازهای پهپادها و جنگنده های آمریکایی از بیش از ۴۰۰ مورد درسال به کمتر از ۲۰ مورد آنهم با اطلاع به پاکستانی ها رسید. همچنین او در ماجرای حمله روسیه به اوکراین درخواست آمریکا و اروپا را نپذیرفت و آشکارا اعلام کرد که در کنار دوستی با آمریکا و اروپا، با روسیه نیز رابطه دوستانه دارد و حاضر نیست به شکل بی چون و چرا، درخواست غرب را بپذیرد. این وضعیت برای دولت آمریکا غیرقابل تحمل بود و البته از دست دادن یک‌مهره مهم امنیتی در نقطه گریز ارتباط با چین مسئله‌ای نبود که واشنگتن به‌سادگی از روی آن عبور کند

آمریکا برای سرنگونی دولت «عمران خان» کار چندان سختی در پیش نداشت؛ زیرا کنترل پشت پرده امنیت و سیاست خارجی پاکستان در دستان ارتش این کشور است که متحد آمریکا محسوب می‌شود. بدین ترتیب آقای خان در حالی از صحنه سیاست کنار رفت که متهم به ده ها پرونده قضایی و فساد مالی شد‌ و مهم ترین آن فروش هدایایی بود که در دوران نخست وزیری دریافت کرده بود.

عمران خان سرسختانه ادعا می کند که این اتهامات‌ دروغ و با هدف سیاسی حذف او ساخته شده است، همچنین بارها اعلام کرده که مقام های نظامی کشور برای ترور او برنامه ریزی می کنند همان طور که در نوامبر گذشته هم به خودروهای اسکورت خود حین برگزاری راهپیمایی اعتراضی با سلاح گرم حمله شد که البته آقای خان جان سالم به در برد. 

در نهایت باید دید سرنوشت عمران خان در پاکستان به کجا می‌رسد؟ آیا می تواند بار دیگر قدرت را به دست بگیرد یا سرانجام او نیز مانند بی نظیر بوتو در اوج حمایت های مردمی ترور می شود؟

این گزارش را ببینید.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها