پس از آزادی در جمع هوادارانش

عمران خان: تظاهرات کنید، آزادی راحت به دست نمی‌آید

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، یک روز پس از آزادی به قید وثیقه خواستار برپایی تظاهرات جدید در سراسر کشور شد.

عمران خان: تظاهرات کنید، آزادی راحت به دست نمی‌آید

عمران خان شنبه شب در یک سخنرانی برای هوادارانش در لاهور گفت: «آزادی به راحتی به‌دست نمی‌آید. باید آن را ربود. باید خود را فدای آن کرد.»

رئیس پیشین دولت پاکستان روز سه‌شنبه گذشته از سوی ده‌ها شبه نظامی همزمان با حضور در دادگاهی در اسلام آباد بازداشت شد.

عمران خان که درگیر پرونده فساد اقتصادی است روز جمعه پس از غیرقانونی اعلام شدن بازداشتش از سوی دیوان عالی پاکستان به قید وثیقه آزاد شد.

رعنا ثناالله وزیر کشور پاکستان با این وجود تصریح کرد که عمران خان که چندین ماه است برای برگزاری انتخابات قبل از اکتبر به امید بازگشت به قدرت تلاش می‌کند، دیر یا زود دوباره بازداشت می‌شود.

بازداشت عمران خان باعث درگیری‌های خشونت‌آمیز در چندین شهر در سراسر کشور بین هوادارانش و نیروهای امنیتی شد. چندین ساختمان دولتی به آتش کشیده شد، نمادهای نظامی ویران شد و جاده‌ها مسدود شدند.

عمران خان در سخنرانی خود از تخریب‌های انجام شده علیه تاسیسات نظامی فاصله گرفت و دست داشتن اعضای حزبش را در این موضوع رد کرد و خواستار تحقیقات مستقل درباره خشونت‌ها شد.

به گفته پلیس و منابع بیمارستانی، دست‌کم ۹ نفر در جریان این حوادث جان باختند. مقامات می‌گویند که صدها پلیس زخمی و بیش از ۴ هزار نفر دستگیر شدند. به گفته پلیس، این بازداشت ها عمدتاً در ایالت‌های پنجاب (شرق) و خیبر پختونخوا (شمال غربی) بوده است. 

ستاره سابق کریکت که تبدیل به سیاستمدار شد روز شنبه با این وجود از هوادارانش خواست تا فردا (یکشنبه)‌به خیابان‌ها بروند. وی همچنین از سرگیری مبارزات انتخاباتی خود برای انتخابات زودهنگام خبر داد.

 

شهباز شریف، نخست وزیر کنونی که جانشین آقای خان شد، پیش از این هشدار داده بود «کسانی که رفتاری علیه دولت از خود نشان دهند از سوی نمایندگان دادگاه‌های ضد تروریسم بازداشت و محاکمه می‌شوند.»

نخست وزیر سابق ماه‌ها درباره جانشین خود و نهاد نظامی که به او در رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۸ کمک کرد سر و صدا می‌کرد.

عمران خان پیش از این به خبرنگاران گفته بود که «تنها یک نفر، فرمانده ارتش» پشت دستگیری او در روز سه‌شنبه بوده است.

ارتش که بارها اتهامات آقای خان را رد کرده است روز شنبه مجددا نسبت به تلاش‌های بدخواهانه برای ایجاد «تصور نادرست» علیه این نهاد هشدار داد.

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان آوریل سال گذشته میلادی به واسطه رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت خلع شد اما همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و در میان مردم پاکستان از هواداران پرشمار و متعصبی برخوردار است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها