نماینده مجلس:

دولت سیاست‌های احیای دریاچه ارومیه را دنبال نمی‌کند/ با سد‌های در حال احداث، فاتحه دریاچه خوانده می‌شود

یک نماینده مجلس گفت: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.

دولت سیاست‌های احیای دریاچه ارومیه را دنبال نمی‌کند/ با سد‌های در حال احداث، فاتحه دریاچه خوانده می‌شود

محمد باقری بنائی، با اشاره به مشکل کم آبی در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: این استان نیز مانند دیگر نقاط کشور با بحران آب مواجه است و برای تامین آب کشاورزی و حتی شرب با چالش مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه باتوجه به کمبود بارندگی ذخیره آب پشت سد‌ها کم شده و این مسئله مشکلاتی را برای کشاورزان بوجود آورده است، تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که از آب موجود با بهره وری بالاتری استفاده شود.

عضو هیات نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به سدسازی‌های حوضه دریاچه ارومیه و چالش‌هایی که در پی داشته، گفت: در کل برخی سد‌هایی که احداث شده‌اند بدون مطالعه بوده و مشکلاتی را برای کشور بوجود آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.

باقری بنایی یادآور شد: مطالعات برخی سد‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند با عجله انجام شده و اکنون یکی از دردسر‌های ما در کشور همین سد‌ها هستند که باعث شده در بالادست رود‌ها که کشت دیم داشتند آبی شوند و پایین دست به آب زیرزمینی روی آورده‌اند.

وی با اشاره به اوضاع نابسامان دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه آنگونه که در دولت‌های قبل پیگیری می‌شد، در این دولت دنبال نمی‌شود، بنابراین این حوضه عملا چه به لحاظ زیست محیطی و چه انسانی با بحران مواجه است.

این نماینده مجلس با اشاره به خشک شدن تالاب‌های اطراف دریاچه ارومیه گفت: علاوه بر دریاچه؛ تالاب‌ها هم با مشکلات عدیده مواجهند و خطر آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: باید حقابه دریاچه و تالاب‌ها داده شود تا از بحران نجات پیدا کنیم، آب پشت سد‌ها به جای اینکه به صنعت و کشاورزی بدون اینکه بهره‌وری داشته باشند داده شود، با یک کار کارشناسی ابتدا حقابه محیط زیست تعیین شود، سپس با بالا بردن راندمان آب این دو بخش تامین شود.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها