چین: جنایات ناتو در یوگسلاوی را فراموش نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن مجدد جنایات ائتلاف نظامی ناتو در یوگوسلاوی سابق، درباره احتمال فروپاشی نظام عدم اشاعه اتمی هشدار داد.

چین: جنایات ناتو در یوگسلاوی را فراموش نمی‌کنیم

 «وانگ ونبین»‌ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) جنایات نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جریان بحران یوگسلاوی سابق را محکوم کرد.

وانگ طی نشست خبری گفت که مردم چین هرگز جنایات وحشیانه کشورهای عضو ناتو در یوگسلاوی را فراموش نخواهند کرد.

بمباران یوگسلاوی توسط نیروهای ناتو در ۲۴ مارس ۱۹۹۹ آغاز شد. در هفتم می همان سال، سفارت چین در بلگراد، توسط هواپیماهای ناتو بمباران شد که در پی آن سه نفر کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «مردم چین هرگز خون‌هایی که برای حفاظت از حقیقت، صداقت و عدالت ریخته شدند و جنایات وحشیانه ناتو به رهبری آمریکا را فراموش نمی‌کنند».

این دیپلمات چینی با بیان اینکه پس از دوران جنگ سرد، ناتو به رهبری آمریکا بارها در سراسر جهان - از بوسنی و هرزگوین تا کوزوو، از عراق تا افغانستان و از لیبی تا سوریه، به بحران‌ها دامن زده است، اظهار داشت: «از یک سو ناتو مدعی است که یک سازمان دفاعی منطقه‌ای است و از سوی دیگر دائما تنش‌های منطقه‌ای را تشدید و تقابل ایجاد می‌کند».

به گفته وانگ، ائتلاف نظامی ناتو به حرکت و گسترش به سمت شرق و منطقه آسیا-اقیانوسیه ادامه می‌دهد و همین امر باعث ایجاد تقابل، از بین رفتن صلح و ثبات منطقه می‌شود.

بر این اساس، وی ادامه داد: «ناتو به رهبری آمریکا، باید به‌طور جدی در مورد جنایات خود تأمل کند، تفکر منسوخ‌شده جنگ سرد را کاملاً کنار بگذارد و از دامن‌زدن به درگیری‌های منطقه‌ای، تفرقه‌افکنی و ایجاد ناآرامی دست بردارد».

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن هشدار درباره فروپاشی نظام منع اشاعه اتمی، گفت که همکاری کره جنوبی و ژاپن با آمریکا، این نظام را نابود می‌کند.

به نوشته اسپوتنیک، وانگ درباره این توافق افزود: «این روند که کشورهای دیگر می‌توانند در بیانیه واشنگتن شرکت کنند، فقط تنش‌ها را در منطقه تشدید، رژیم منع اشاعه هسته‌ای را نابود کرده و به منافع راهبردی سایر کشورها آسیب می‌رساند».

طبق این گزارش، وی همچنین خبر داد که روسیه و چین به کار بر روی مشارکت راهبردی فراگیر، ترویج جهانی چندقطبی و دموکراتیک‌کردن روابط بین‌الملل ادامه خواهند داد.

امروز همچنین «کین گانگ» وزیر خارجه چین در نشست با «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا، ضمن تاکید بر لزوم اصلاح رفتار واشنگتن در قبال مسئله تایوان، گفت که تثبیت روابط آمریکا-چین یک امر ضروری است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها