فاطمی‌امین برگ برنده‌ای برای ماندن دارد؟/ گزینه‌های احتمالی وزیر صمت چه کسانی هستند؟

پس از اینکه وزیر صمت در یک قدمی استیضاح قرار گرفت، بار دیگر بحث درباره گزینه‌های احتمالی جایگزینی او بالا گرفت. از چه کسانی به عنوان جایگزینی فاطمی‌امین نام برده می‌شود؟

فاطمی‌امین برگ برنده‌ای برای ماندن دارد؟/ گزینه‌های احتمالی وزیر صمت چه کسانی هستند؟

27 فروردین‌ماه سال جاری، بنا به درخواست برخی از نمایندگان مجلس، موضوع استیضاح وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس موردبررسی قرار گرفت و در نهایت با 40 رای اعلام وصول شد. حالا وزیر صمت باید دهم اردیبهشت‌ماه برای دفاع از عملکرد خود در صحن مجلس حاضر شود.

علت درخواست استیضاح‌کنندگان، عملکرد ضعیف سیدرضا فاطمی‌امین در حوزه بازار خودرو، بازار لوازم خانگی، فولاد، مس، تنظیم بازار، اسقاط خودرو و … بود.

پیش از جدی شدن استیضاح وزیر صمت، این احتمال داده می‌شد که دولت اقدام به برکناری او کند. اما فاطمی‌امین به زمزمه‌های برکناری خود واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران در مورد اینکه آیا برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر وی صحت دارد یا خیر، گفت: «قرار بود شوخی نکنید.»

این گمانه‌زنی بعد از برکناری سه تن از مدیران ارشد اجرایی کشور (رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و مدیریت صندوق نوآوری و شکوفایی) بیشتر قوت گرفت؛ اما بعد از اینکه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به تغییر وزیر صمت اعلام کرد که دولت قصد جابه‌جایی فاطمی‌امین را ندارد، زمزمه این گمانه‌زنی‌ها تا حدودی کمرنگ‌تر شد.

چه کسی جایگزین فاطمی‌امین می‌شود؟

اما بعد از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جایگزینی او بالا گرفت. در این بین از علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، به عنوان گزینه اصلی نام برده می‌شود.

البته در استیضاح قبلی فاطمی امین، از مهرداد پذرپاش به عنوان جایگزینی وی یاد شد که در نهایت او سکاندار وزارت راه و شهرسازی شد.

در استیضاح اول وزیر صمت که در نهایت با رای اعتماد مجدد نمایندگان مجلس به تصدی وزارتخانه بازگشت، از منوچهر منطقی، مهدی غصفنری، احمد قلعه‌بانی و جواد نجم‌الدین به عنوان گزینه‌های احتمالی یاد شده بود که به نظر می‌رسد این اسامی جزو گزینه‌های پررنگ در این دوره نباشند.

به گفته نمایندگان مجلس، استیضاح وزیر صمت جدی‌تر از دوره قبل توسط درخواست‌کنندگان استیضاح پیگیری می‌شود. حتی در این رابطه بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز از عزم جدی نمایندگان مجلس برای استیضاح خبر داد.

آخرین تلاش‌های وزیر صمت برای ماندن

در حالی وزیر صمت 10 روز آینده باید در صحن مجلس حاضر شود که از روز گذشته برخی از اتحادیه‌ها با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از استیضاح وزیر صمت ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد، فاطمی‌امین به دنبال آخرین تلاش‌های خود برای باقی ماندن در کابینه دولت سیزدهم است.

فاطمی‌امین که خود را در یک قدمی استیضاح می‌بیند، با پیش کشیدن طرح واردات خودروهای دست دوم و تصویب آن در هیات دولت به دنبال راه فرار از استیضاح است. در همین زمینه فاطمی‌امین در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که واردات خودرو دست دوم در دستور کار قرار گرفته است.

او توضیح داد: «به نظر ما، موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده در کنار افزایش تولید خودرو در سال جاری می‌تواند بازار را به‌ تدریج به تعادل برساند.»

حالا باید منتظر ماند و دید که وزیر صمت می‌تواند با وعده واردات خودروهای دست دوم و دست به دامن شدن اتحادیه‌ها همچنان بر صندلی وزارت صمت تکیه بزند یا خیر.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها