سفر بن فرحان به سوریه، منطق جدیدی را در منطقه به نمایش گذاشت

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه، اهمیت زیادی دارد و شاهد منطق جدیدی در منطقه هستیم که بر اساس آن، کشورهای منطقه و محور مقاومت نقش مهمتری نسبت به گذشته در منطقه ایفا می‌کنند.

سفر بن فرحان به سوریه، منطق جدیدی را در منطقه به نمایش گذاشت

مصطفی انتظاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اهداف سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه گفت: پس از احیای روابط ایران و عربستان، معادلات منطقه مجوب دست برتر محور مقاومت در هندسه جدید غرب آسیا شد.

وی تصریح کرد: اگر تا به این لحظه گروه‌ها و دولت‌های نزدیک به مقاومت همانند سوریه، حزب‌الله لبنان، حماس در میدان نبردهای نظامی اثر گذار بودند، اما پس از توافق ایران و عربستان از لحاظ دیپلماتیک نقش مهمی پیدا کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق و از طرفی سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به جده گفت: این اتفاقات موجب خواهد شد تا از طرف دیگر روابط سوریه و امارات بهتر شود و همزمان در جنوب لبنان حملاتی که به رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، عملا آن رژیم را در موضوع ضعف قرار دهد.

انتظاری افزود: اگر این تحولات را کنار هم بگذاریم، شاهد «منطق جدیدی» در منطقه خواهیم بود و بر اساس آن، کشورهای نزدیک به ایران و محور مقاومت نقش مهمتری نسبت به گذشته در منطقه ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه، اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد، چراکه عربستان سال‌ها تلاش کرد که سوریه و دولت آقای اسد را به حاشیه ببرد و متاسفانه مداخلاتی در این زمینه صورت گرفت، اما در حال حاضر همه این تلاش‌ها بعد از ۱۲ سال به شکست منتهی شد و فهمید که نمی‌تواند با این قبیل سیاست‌ها و ادامه جنگ‌های نیابتی و جنگ‌های مستقیم منافعی را کسب کند.

انتظاری با بیان اینکه عربستان از مسیر گذشته خود برگشته و تلاش می‌کند که رویکردهای قبلی را جبران کند، تصریح کرد: دولت های منطقه هم باید کمک کنند تا عربستان در منطق جدید سیاست‌ خارجی خود موفق عمل کند، در واقع همه باید تلاش کنند تا «وحدت بیشتر جهان اسلام» را شاهد باشیم.

مصطفی انتظاری

وی در خصوص نزدیکی عربستان و سوریه و تاثیر آن در خروج نظامیان آمریکایی‌ از منطقه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که طبیعتا در مذاکرات وزرای خارجه عربستان و سوریه مطرح است، بحث حضور نیروهای خارجی در منطقه و به خصوص در سوریه است. هندسه جدید در منطقه بدون مداخله آمریکا شکل گرفته است و بر خلاف دیدگاه افرادی که معتقدند آمریکا برای احیای روابط چراغ سبز نشان داده، معتقدم آمریکا بازنده احیای روابط میان تهران و ریاض است.

انتظاری افزود: واشنگتن سالهاست با سیاست ایران هراسی به کشورهای عربی منطقه سلاح می‌فروخت و با جنگ افروزی سعی می‌کرد آنها را وادار کند تا تسلیحات بخرند، بنابراین امروز یکی از بازارهای مهم خود را از دست داد.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که در مذاکرات مطرح می‌شود ادامه «پروژه حذف آمریکا از منطقه» است، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پیگیری خواهد شد و امیدوارم این روند به سرعت پیگیری شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: عربستان باید به این نتیجه برسد که امنیت منطقه را فقط نیروهای نظامی منطقه قادر هستند تامین کنند و «حضور نیروهای خارجی» چه در خلیج فارس و چه در سوریه و ایجاد پایگاه در نقاط مختلف، نه تنها به صلح منطقه کمکی نکرده بلکه بیشتر به جنگ افروزی منتهی شده است.

انتظاری عنوان کرد: شما به سوابق دو دهه اخیر آمریکا که نقش اصلی را در تحولات منطقه داشته نگاه کنید متوجه می‌شوید این نقش باعث جنگ شده یا صلح. جنگ عراق، افغانستان، نبردهای نیابتی در منطقه، القاعده و داعش همه اینها در سایه وجود آمریکا شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: هدف اصلی آمریکا از حضور خود در منطقه تامین امنیت رژیم صهیونیستی است، نه تامین منافع کشورهای اسلامی و این موضوعی است که نیاز به درک مشترک در میان همه کشورهای منطقه دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین عربستان به این درک رسیده است که اگر می‌خواهد به ثبات برسد و در حوزه‌های تکنولوژی سرمایه گذاری کرده و به توسعه اقتصادی برسد و درآمدهای جایگزین نفت را پیگیری کند، باید بداند که هرچقدر دخالت نیروهای خارجی در منطقه ما کمتر باشد، راحت‌تر می‌تواند به اهدافش برسد و این موضوع به هیچ عنوان سدی در برابر این منافع نیست.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها