درگیری لفظی میان نخست‌وزیر اسرائیل و شولتس در برلین/ نتانیاهو: آلمان دموکراتیک نیست

بنیامین نتانیاهو در دیدار با اولاف شولتس اعلام کرد که پیشنهاد اسحاق هرتزوگ به ائتلاف دولتی اسرائیل، قابل قبول نیست. نتانیاهو همچنین مخالفت خود را با این مساله اعلام کرد که اصلاحات قضائی که دولت وی درصدد اجرای آن است، خطری علیه نظام سیاسی در اسرائیل تلقی شود.

درگیری لفظی میان نخست‌وزیر اسرائیل و شولتس در برلین/ نتانیاهو: آلمان دموکراتیک نیست

سایت اسرائیل نیوز ۲۴ گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه با وی به برلین آمدند، گفت که پیشنهادی که اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل به کابینه مطرح کرده، قابل قبول نیست.

نتانیاهو به اعتراضات علیه اصلاحات قضائی خود اشاره کرد و گفت که از آنچه در اسرائیل رخ می‌دهد، آگاه است. وی گفت که با مطرح کردن طرح سازشی که اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل آن را مطرح کرد، فرصت بزرگی برای سازش از بین رفت.

وی به صورت ضمنی به این امر اشاره کرد، طرحی که در نهایت در کنست (پارلمان اسرائیل) تصویب خواهد شد، همان طرحی نیست که در حال حاضر ترویج داده می‌شود. نتانیاهو گفت: ما نیاز به ارائه چیزی داریم که با اختیارات داده شده به ما بعد از انتخابات همخوانی داشته باشد و ما به روشی مسؤولانه، آن کار را خواهیم کرد.

نتانیاهو با بیان اینکه طرح هرتزوگ کاملاً با تضمین حقوق اقلیت تعارض دارد، این مساله را به تمسخر گرفت که هرتزوگ نام "پیشنهاد مردم" را بر آن گذاشته است.

وی با حالت تمسخر گفت: من مطمئن نیستم که این پیشنهاد نیمی از مردم هم باشد. آنچه ائتلاف به رئیس اسرائیل درخصوص کمیته تعیین قضات ارائه داده، متشکل از دو مرحله است، نخست اصلاح فوری و سپس توازن، اما رئیس اسرائیل این پیشنهادها را شنید و آنها را کنار گذاشت.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو پیشنهاد داد که نتانیاهو طرح سازشی که هرتزوگ ارائه داده است، بررسی کند.

صدراعظم آلمان گفت: نتانیاهو با من درمورد اصلاحات قضائی جنجالی در اسرائیل صحبت کرد. ما به عنوان دوستان نزدیک به هم، دارای «ارزش‌های دموکراتیک مشترکی» هستیم بنابراین این تغییر را دنبال می‌کنیم و من این حقیقت را مخفی نخواهم کرد که ما درمورد آن نگران هستیم.

شولتس تصریح کرد: استقلال نظام قضائی یک سهم دموکراتیک مهم است و آرزوی ما این است که ما شریک یکدیگر در ارزش‌ها باقی بمانیم و اسرائیل «دموکرات و لیبرال» باقی بماند. شولتس سپس ابراز امیدواری کرد که تصمیم نهائی درخصوص پیشنهاد توافقی اخیر هرتزوگ گرفته نشده باشد.

پس از اظهارات شولتس، رسانه‌های اسرائیلی به این کنفرانس خبری واکنش نشان داده و بر "تقابل نادر" که مقابل دوربین میان این دو مرد رخ داد، تمرکز کردند.

مجری شبکه ۱۳ اسرائیل با پخش مقطعی از سخنان نتانیاهو و صدراعظم آلمان گفت، آنچه در برلین رخ داد، مساله‌ای بود که ما به هیچ وجه همانند آن را ندیده بودیم، رویارویی مقابل دوربین، در پخش زنده، میان نخست وزیر اسرائیل و صدر اعظم آلمان.

در همین حال، موریا ولبرگ، خبرنگار امور سیاسی در شبکه ۱۳ اسرائیل نیز این کنفرانس را "یک رخداد استثنائی" توصیف کرد و گفت: پیش از هر چیز، شولتس صحبت را آغاز کرد و در پایان صحبتش، همانطور که انتظار داشتیم و همانطور که منابع در آلمان در مقابل ما برآورد کرده بودند، او به مساله اصلاحات قضائی پرداخت.

وی افزود: شولتس نگرانی خود را ابراز کرد و به دولت اسرائیل توصیه کرد که طرح رئیس اسرائیل را بپذیرد؛ اما نتانیاهو پس از آن پاسخ داد و گفت تصویری که آنها درصدد ایجادش هستند، نادرست است.

"اتفاق نادر" زمانی رخ داد که کار به پاسخ به سوالات رسید. این خبرنگار گفت: یک مساله شگفت آور دیگری نیز رخ داد. نتانیاهو در پاسخ به یکی از سوال‌ها گفت که "اگر قضاتی که خودشان تعیین می‌شوند، دموکراتیک به حساب نمی‌آیند، پس آلمان نیز دموکراتیک نیست". مساله‌ای که واکنش صدر اعظم آلمان را به دنبال داشت و او گفت: "دموکراسی فقط حکم اکثریت نیست بلکه حقوق اقلیت نیز است.

وی عنوان داشت: این یک رویارویی دیپلماتیک بود. من رویارویی‌های شدیدتر را دیده بودم؛ اما با زبان دیپلماسی و با اصطلاحات دیپلماتیک مطرح شده بودند؛ این یک رخداد استثنائی بود؛ حتی به دلیل طولانی بودن مدت آنچه در کنفرانس خبری رخ داد.

این خبرنگار عنوان داشت: نتانیاهو به این کنفرانس خبری رفت و می‌خواست فقط در مورد ایران، ایران و ایران صحبت کند؛ اما آلمانی‌ها با او به صورت اساسی درمورد اصلاحات قضائی صحبت کردند.

این کنفرانس سر وصدایی را در اسرائیل به پا کرد و مطبوعات آکنده از تحلیل‌های مربوط به زبانی شد که شولتس در تردید نسبت به "نظام سیاسی اسرائیل" از آن استفاده کرد. همچنین شهرک‌نشین‌ها اظهار کردند، اینکه شولتس نقطه نظرات و ملاحظاتی را به نتانیاهو درمورد نگرانی‌ها نسبت به دموکراسی در اسرائیل مطرح کرده است، لکه ننگی برای هر اسرائیلی است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها